Frambozenbier... wat zijn die witte vlokken?

Gestart door Eelke, 15-06-2018 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eelke

Goed, ik heb dus een 'tarwebier' gebrouwen, en daarna na goed een week 3 kilo frambozen aan toegevoegd, en ik weet nu niet zo goed hoe nu verder.
Ik heb net, het bier is 3 weken geleden gebrouwen, het sg gemeten. 1010. Ik zou denken klaar, maar dat meet ik uiteraard over een dag of 2,3 nog eens.

De frambozen drijven alleen wel allemaal nog bovenin. En zijn ook een beetje uit elkaar gevallen, waardoor er veel stukjes in het bier zelf zitten.
Hoe kan ik dat het handigste doen met bottelen?
Ik ben bang dat als er een stukje framboos in een flesje komt, er daar dan nog wel wat suikers inzitten, waardoor ik bommetjes maak.

Bij het proeven net smaakte het bier licht zuur, en droog. Heb ik een infectie te pakken? (vind ik niet erg, ik hou van zure bieren) Of is het bier zuur van de frambozen? Frambozen zijn op zich ook van zichzelf wat zurig, en ik kan me voorstellen dat als de suikers uit de frambozen ook zijn omgezet, ze dan nog wat zuurder zijn. Maar ik heb nog nooit zelfgebrouwen frambozenbier op... (ook niet door anderen, en commerciële frambozenbieren zijn vaak gezoet, óf op basis van lambiek en dan is zuur natuurlijk logisch).

De stats;
2300 pilsmout
700 tarwemout
450 havervlokken

50 ºC  30 min
67 ºC  45 min
78 ºC  10 min

12 g Cascade 60 min
10 g Saaz 15 min

Fermentis s33, vergist op 18 ºC

Start sg was op de brouwdag, 25 mei, 1050. Ik kwam uit op +/-18 liter wort (ik had ingezet op 15)
Op 3 juni heb ik er 3 kilo net ontdooide diepvriesframbozen (Lidl) bij gedaan.

ashaworunner

Zuurtje komt indeed van de frambozen.... wil je het wat zoeter, dan kan je voor het bottelen wat onvergistbare suiker toevoegen...
De frambozen filter je er best voor lagering nog uit door over te hevelen in een ander gistvat... daarna nog 1 a 2 weekjes laten koud lageren en bottelen maar...
Prima receptje trouwens

hobbybob

Erbij gedaan? Of overgeheveld in een ander vat en toen de frambozen erbij?

Zuurtje komt inderdaad van de frambozen wees niet bang je hebt geen infectie.

Er zal nu geen activiteit meer zijn dus overhevelen en koud zetten raad ik ten strengste af.
Gewoon koud zetten nu zodat de boel kan uitzakken en dan bottelen.

Het beste bier brouw jezelf


Eelke

Nee ik ga er verder niks bij doen, vind het lekker zo. Ben op zich niet bang voor een infectie, want als het smaakt smaakt het. Ik wil alleen graag weten wat ik nou wel en niet proef.

Maar goed, wel/niet overhevelen is dus de vraag. Ik neig dan naar wel, want om het nog een week op de gistkoek te laten staan lijkt me ook niet zo lekker. Oh, maar bij overhevelen krijg ik natuurlijk geen deken meer in het vat en zit je weer met oxidatie. Hmm.
Ik heb de frambozen er inderdaad 'bij gedaan' (geschept). Beter de volgende keer overhevelen dan dus (ben je meteen die gist kwijt).

Gaat de boel echt zakken door de temp later te zetten? En dan gaat de gist niet dood ivm de hergisting op de fles?

Kan ik nog iets van een filter knutselen voor om mijn hevel? Dan kunnen de grote stukken framboos in ieder geval niet mee het bottelvat in.

Dund

Je kan je hevel in een rvs schuursponsje drukken. Ik denk niet dat het nodig is want die frambozen blijven drijven.

chthon

Zoals ik gisterenavond kon merken bij het bottelen van een identiek recept, vallen de frambozen in kleine brokjes (de bolletjes eigenlijk) uiteen, en deze kleine bolletjes kunnen wel worden meegeheveld.

Ik denk dat ik eens een grote hoeveelheid RVS schuurspons ga kopen om te experimenteren met filters.

Markiej87

100 micron filterzak gebruiken bij het hevelen. Werkt super!

Eelke

Citaat van: Markiej87 op 17-06-2018  13:54 u100 micron filterzak gebruiken bij het hevelen. Werkt super!

Zo dat is een goeie ja, die heb ik ook gewoon liggen.

snowdog2006

Citaat van: Markiej87 op 17-06-2018  13:54 u100 micron filterzak gebruiken bij het hevelen. Werkt super!

Stomme vraag, maar doe jij die 100 micron zak om het verdikte deel van zo'n automatische hevel of juist om het uiteinde (de dunnere pvc? slang aan het einde)? https://www.brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html

Lijkt mij het verdikte gedeelte toch omdat je ook die troep niet door je hevelslang wilt hebben? Ik ga deze gebruiken om hoppellets te filteren namelijk.


Eelke

Lijkt mij ook, anders verstopt het denk ik.

BrouwMout.nl

Frambozen lenen zich uitstekend om mee te brouwen.
166 gram per liter is misschien wat veel. Zoals je merkt krijg je dan een behoorlijk zuurtje in je bier.
Voor mijn commerciele recept houd ik 125 gram per liter aan. Toevoegen tijdens de nagisting zodat de aroma's van de frambozen niet uitgewassen worden door de CO2. Als de frambozen die bovenop drijven wit zijn is de extractie compleet. Dit gaat vrij snel, meestal 24 - 48 uur.

Biertje1985

Ik had 250 gram per liter gedaan, bij lagering het wortbier had al 6% alcohol, en ja dat is inderdaad too much voor mij.

EBC

Ik weet niet hoor, maar volgens mij laat je die frambozen best 6 maanden in je vat vergisten.

Je wil toch frambozen? Die dingen moeten nu 'vergaan'. Er zit suiker in die dingen. Dat moet vrijkomen en vergisten. Dat kost tijd. En dat heeft gistcellen nodig. Niet overhevelen dus!

Ga je ze er na een week al uithalen?

 :weetniet:

Dund

Ik laat ze ook meestal een maand of drie erop staan. Ik heb nu twee batches kersen en die staan er al bijna een jaar op.

Eelke

Citaat van: EBC op 18-06-2018  22:48 uIk weet niet hoor, maar volgens mij laat je die frambozen best 6 maanden in je vat vergisten.

Je wil toch frambozen? Die dingen moeten nu 'vergaan'. Er zit suiker in die dingen. Dat moet vrijkomen en vergisten. Dat kost tijd. En dat heeft gistcellen nodig. Niet overhevelen dus!

Ga je ze er na een week al uithalen?

 :weetniet:
Ja. Het smaakt als framboos en het ziet er uit als framboos. Ik geloof wel dat het wat met de smaak of het vergisten doet hoor als je het langer laat zitten.
Maar dit moet eind juli op een feestje gedronken worden.

Kijk, ziet er wel frambozig uit toch?


hobbybob

Prachtig

Het beste bier brouw jezelf


ashaworunner

Citaat van: EBC op 18-06-2018  22:48 uIk weet niet hoor, maar volgens mij laat je die frambozen best 6 maanden in je vat vergisten.

Je wil toch frambozen? Die dingen moeten nu 'vergaan'. Er zit suiker in die dingen. Dat moet vrijkomen en vergisten. Dat kost tijd. En dat heeft gistcellen nodig. Niet overhevelen dus!

Ga je ze er na een week al uithalen?

 :weetniet:
Bij mij gaan ze er 5 dagen in.... perfect...

Peterrr

Hier meestal 3 weken.
Zoveel wegen naar Rome..

 :biersmile:

EBC

Citaat van: Eelke op 18-06-2018  23:19 uJa. Het smaakt als framboos en het ziet er uit als framboos. Ik geloof wel dat het wat met de smaak of het vergisten doet hoor als je het langer laat zitten.
Maar dit moet eind juli op een feestje gedronken worden.

Kijk, ziet er wel frambozig uit toch?



Ok dan, super  :biersmile:

Koen S

Citaat van: EBC op 18-06-2018  22:48 uIk weet niet hoor, maar volgens mij laat je die frambozen best 6 maanden in je vat vergisten.

Je wil toch frambozen? Die dingen moeten nu 'vergaan'. Er zit suiker in die dingen. Dat moet vrijkomen en vergisten. Dat kost tijd. En dat heeft gistcellen nodig. Niet overhevelen dus!

Ga je ze er na een week al uithalen?

 :weetniet:
Suikers en smaakstoffen van frambozen komen heel snel vrij, de bessen hebben immers maar een dun velletje. Als je dit nog wil bespoedigen, kan je de frambozen fijnstampen met een pureestamper. Ik ken zelfs een commerciële brouwer die ze pureert met een mixer en dit dan toevoegt in de lagering. De contacttijd is dan ook heel kort.
Voor krieken ligt het heel anders: de vellen zijn dikker en je moet dus veel langer lageren. Je voegt de krieken toe met de pitten, die geven namelijk veel smaak af, maar ze zijn ook schuimnegatief, dus een lagering van 2 tot 3 maand is het maximum als je nog wat schuim op je bier wil. Lambiekbrouwers laten de krieken veel langer op hun bier, maar lambiek heeft dan ook geen schuim.

Eelke

Citaat van: ashaworunner op 15-06-2018  14:27 uZuurtje komt indeed van de frambozen.... wil je het wat zoeter, dan kan je voor het bottelen wat onvergistbare suiker toevoegen...
De frambozen filter je er best voor lagering nog uit door over te hevelen in een ander gistvat... daarna nog 1 a 2 weekjes laten koud lageren en bottelen maar...
Prima receptje trouwens

Goed, ik wil toch een aantal flessen zoeter maken voor een vriendin. Hoe doet ik dat dan? Wat kan ik gebruiken als onvergistbare suiker?

ashaworunner

Citaat van: Eelke op 20-06-2018  11:12 uGoed, ik wil toch een aantal flessen zoeter maken voor een vriendin. Hoe doet ik dat dan? Wat kan ik gebruiken als onvergistbare suiker?
Ik heb op 20L Framboos 1 liter sorbitol toegevoegd....
Let wel sorbitol is laxerend... bij mij was het voor mijn vrouw... dus ben nogal gul geweest [emoji23]🤣🤣

Eelke

Aha. Ik ben nu aan het kijken inderdaad.

Kan lactose ook? Ik zoek nu iets wat snel geleverd kan worden. Fructose niet hé?

emiel1

Citaat van: Eelke op 20-06-2018  11:55 uAha. Ik ben nu aan het kijken inderdaad.

Kan lactose ook? Ik zoek nu iets wat snel geleverd kan worden. Fructose niet hé?
Lactose kan, maar heeft wel een bijsmaak
Fructose vergist, dus dan krijgt je vriendin bier met meer alcohol. Nou ja, liever dronken dan aan de diarree...

ashaworunner

Citaat van: emiel1 op 20-06-2018  12:00 uLactose kan, maar heeft wel een bijsmaak
Fructose vergist, dus dan krijgt je vriendin bier met meer alcohol. Nou ja, liever dronken dan aan de diarree...
Ik kreeg problemen vanaf 6 biertjes..
Als ze er maar 2 drinkt kan het geen kwaad hoor.
Stevia kan ook een oplossing zijn.

Zeker toevoegen aan je bottelemmer VOOR je je bottelsuiker toevoegt.
Anders kan je niet meer proeven hoe zoet je hem wil.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.