Brouwhuisrendement is een leuk iets om aan iemand te vertellen...ik heb één van 83...joepie!
Maar in werkelijkheid wisselt dit bij elke brouwsel, biertype en seizoen.
Bij Biertype kan iedereen het natuurlijk nog volgen uiteraard.
Maar het start al bij het schroten (luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur enz)
Het beslag maken gaat ...als we het even standaard doen... altijd wel goed!
Maar het filtreren is vaak waar het rendement parten gaat spelen in het proces.
Zelf vind ik het filtreren ook 1 van de spannendste deel van het gehele brouwproces.
Daar is geen enkele softwareprogramma op ingericht...daar komt het juist op de 'fingerspitzengefühl' van de brouwer aan.
De dikte van je beslag, de moutsoorten, de temperatuur, de doorstroming, de hoogte van het beslag in je klaringskuip, en zelfs de luchtdruk (QNH) kan parten spelen.
Op welk moment ga je spoelen, en op welk moment ga je snijden?
En op welk moment stop je met spoelen? (nee niet altijd op 1010)
Dat zijn punten die invloed kunnen hebben op je rendement.
Daar kan gewoonweg geen softwareprogramma tegen op, maar wil je het ook echt hebben?
Natuurlijk kan je een rendement berekenen, ook softwarematig, ook over diverse batches, maar dan?...wat kan je er mee?
Tijdens het koken corrigeer je toch steeds naar de uiteindelijke gewenste HL en SG/Plato van die batch..zo standaardiseer je een commerciële brouwsel.
Is de SG te laag, dan stoom dr op...is hij te hoog? water toevoegen.
Dit gebeurt in elke brouwerij en is niets nieuws, we deden dit dagelijks.
Ik ben blij met bijvoorbeeld BrouwVisie omdat dit een globale juiste inzicht geeft van het brouwproces.
We moeten ons niet vastklampen aan software, maar het gebruiken als hulp!!!
Jij bent zelf de brouwer en gebruikt je fingerspitzengefühl, niet via een softwareprogramma!