Veel te weinig koolzuur

Gestart door Trabuca, 13-06-2018 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trabuca

Onze laatste batch was gebrouwen volgens dit recept: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28845.0

Tijdens het koken hadden we een probleem met de verwarming en we hebben niet continu een rollende kook gehad, wel zeker 60% van de tijd. De temperatuur is wel steeds boven de 98 graden geweest.
Verder hebben we een andere gist gebruikt, een Wyeast 1762 belgian abbey smackpack.

Begin SG was 1070, net als in het recept.
Eind SG niet gemeten, maar het waterslot deed al een tijd niks meer.

We hebben 28 liter in het gistvat gedaan met 1 smackpack. Activiteit op waterslot was na een dag goed aanwezig. Na 2 weken overgeheveld in nagistingsvat van 20 liter. En na nog eens drie weken gebotteld met een theelepel suiker in de fles, niet afgewogen dus.

De smaak is heerlijk maar er zit maar heel iets druk op de fles en bijna geen koolzuur in het bier.

Wat kan de oorzaak zijn? Is 1 smackpack te weinig? Moeten we beter suiker afwegen bij bottelen? Dit gaan we de volgende keer sowieso anders doen en afgewogen en opgelost in wat water in het gistvat mengen vlak voor het bottelen.

BrouwMark

Hoe lang heb je gewacht tot je het eerste flesje openmaakte?

Trabuca

Ongeveer 2 weken. Maar nu zijn we 4 weken verder en de rest van de flessen hebben het ook

CeesM

Na 5 weken lijkt de gist wel een beetje uitgeput.

Trabuca

Zou ik dan eerder moeten bottelen of meer gist gebruiken?

Tijdens nagisting dus vaker SG meten om te kijken wanneer het is uitgegist?

Neetje

Citaat van: CeesM op 13-06-2018  21:50 uNa 5 weken lijkt de gist wel een beetje uitgeput.

Is geen probleem voor hergisting.

Neetje

Citaat van: Trabuca op 13-06-2018  21:20 u...
En na nog eens drie weken gebotteld met een theelepel suiker in de fles, niet afgewogen dus.
...
 Moeten we beter suiker afwegen bij bottelen? Dit gaan we de volgende keer sowieso anders doen en afgewogen en opgelost in wat water in het gistvat mengen vlak voor het bottelen.

Zonder precies te weten hoeveel suiker je hebt toegevoegd is het gissen.
Weeg eens een vergelijkbaar gevuld theelepeltje, dan krijg je een idee hoeveel suiker je hebt toegevoegd.

BrouwMark

SG meten einde gisting is altijd handig, zo weet je zeker dat het bier is uitvergist. In jouw geval was dat zo, anders had je veel te veel koolzuur of zelfs bommen gehad.

Voor 28 liter wort met een dichtheid van 1070 vergisten is één smackpack wel weinig, ja. Het kan inderdaad zijn dat de gist nu niet fit genoeg meer is om de bottelsuiker te vergisten.

Een theelepeltje suiker is niet heel erg precies, ik weet niet hoeveel gram per liter dat is, maar ik weet wel dat meer mensen het zo doen en het op zich wel werkt.

Je kunt eens proberen de flessen op zijn kop zachtjes rond te schudden, zo komt de gist weer in suspensie. Vervolgens de flessen warm weg zetten.

Helpt niks meer, dan kun je de flessen openmaken en van een (heel klein) beetje nieuwe gist voorzien.

Het is niet toevallig zo dat je dopjes los zitten, hè?  :)

Trabuca

We gebruiken Grolsch beugelflessen en geven een hele lichte plop, ze zitten volgens mij goed dicht.

Ik heb net 10 scheppen suiker gewogen, 50 gram. Dus 5 gram per 45 cl, = ongeveer 11 gram/liter

BrouwMark

Citaat van: Trabuca op 13-06-2018  22:17 u= ongeveer 11 gram/liter

Da's best veel.

Trabuca

Ik verdenk zelf te weinig gist en daardoor uitgeput. Ik lees wel meer dat 1 smackpack voor max 20 liter gaat.

Kan je ook te veel gist gebruiken of kunnen we de volgende keer fewoon 2 pakken in doen? Of beter droge gist gebruiken?

BrouwMark

Citaat van: Trabuca op 13-06-2018  22:30 uIk lees wel meer dat 1 smackpack voor max 20 liter gaat.

Kan je ook te veel gist gebruiken of kunnen we de volgende keer fewoon 2 pakken in doen? Of beter droge gist gebruiken?

Op deze site

http://www.mrmalty.com

kun je vrij gemakkelijk uitrekenen hoeveel gist je nodig hebt. Één smackpack voor 20 liter geldt ook alleen maar tot ±1060.

Mijn ervaring met mr. Malty is wel, dat ie vaak aan de ruime kant zit. Erg is dit niet, véél te veel gist geven gebeurt je niet zo snel.

Ik denk dat je hergisting met wat geduld en zwenken/warmer zetten wel goed gaat komen. Er is immers al iets gebeurd.

stiaanke

Op welke temperatuur heb je laten hergisten?

hansHalberstadt

ik denk dat je moet beginnen met nu het SG te meten van een flesje. Ik zie eigenlijk 2 verklaringen

1) je bier was heel snel uitgegist en daarna heb je pas na ca 4 weken gebotteld. Daardoor is vrijwel alle gist neergeslagen en heb je nog maar heel weinig cellen om de nagisting te doen

2) je gisting is ergens op 4/3 vastgelopen en daardoor uitgeput geraakt en ook niet meer in staat om de hergisting op de fles te voltooien.

1 of 2 kun je uitsluiten door het SG te meten
als je langer dan 3 weken wacht met bottelen van een zwaar bier loop je de kans op te weinig actieve cellen. remedie is dan een klein beetje verse gist gebuiken bij bottelen.
 

BrouwMark

Niet helemaal mee eens. Er is een puf, dus wat mij betreft is geduld de de beste remedie.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 14-06-2018  23:16 uNiet helemaal mee eens. Er is een puf, dus wat mij betreft is geduld de de beste remedie.
Dan is het waarschijnlijk optie 1. met heel weinig gist ontstaat er wel koolzuur, maar duurt heel lang.

Jacques

Citaat van: Trabuca op 13-06-2018  21:53 uZou ik dan eerder moeten bottelen of meer gist gebruiken?

Tijdens nagisting dus vaker SG meten om te kijken wanneer het is uitgegist?

Eerder bottelen!
Meer gist geven aan het begin van de vergisting heeft geen zin als het gaat om de hergisting op de fles. Dat zorgt er voor dat hoofdvergisting veel sneller verloopt.

Door te bottelen kort nadat het bier is uitgegist krijg je een goede en snelle hergisting op de fles. Het is daarvoor wel noodzakelijk dat je weet dat het bier echt uitgegist is. Dat stel je vast met SG-metingen. Wanneer 3 tot 4 dagen er geen verlaging is in de gemeten waarde kun je bottelen op voorwaarde dat je een vergistingsgraad hebt behaald die past bij de gebruikte gist.

Voor nu: geduld, geduld en geduld!  Het kan nog wel een maand duren voordat de hergisting is afgerond. De flessen open en een klein beetje gist bij doen is een groot risico op oxidatie. Rustig afwachten dus.


Overigens is dit een onderwerp dat al heel wat keren op het forum aan bod is gekomen. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken en te kijken bij de tags. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags
Kijk bij de tag "hergisting op fles".

Trabuca

Bedankt Jacques voor het uitgebreid antwoord. Omdat ik als beginner geen idee had waar ik het moest zoeken kwam ik met de zoekfunctie op veel mogelijke oorzaken

snowdog2006

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  07:45 uWanneer 3 tot 4 dagen er een verlaging is in de gemeten waarde kun je bottelen op voorwaarde dat je een vergistingsgraad hebt behaald die past bij de gebruikte gist.


'Geen' neem ik aan dat je bedoelt?

thezewery


brouwerwaldonk

Of volgende keer een beetje bottelgist gebruiken. Het hoeft echt niet veel te zijn, 1g/20L is meer dan voldoende, maar maakt een groot verschil.

Jacques

Citaat van: snowdog2006 op 15-06-2018  09:32 u'Geen' neem ik aan dat je bedoelt?

Klopt. Het scheelt maar één letter maar maakt wel een wereld van verschil...  ;)

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  13:30 uKlopt. Het scheelt maar één letter maar maakt wel een wereld van verschil...  ;)
Zelfs jij maakt fouten Jacques  :groots: :proost: :proost:

Neetje

Citaat van: Trabuca op 13-06-2018  22:17 uWe gebruiken Grolsch beugelflessen en geven een hele lichte plop, ze zitten volgens mij goed dicht.

Ik heb net 10 scheppen suiker gewogen, 50 gram. Dus 5 gram per 45 cl, = ongeveer 11 gram/liter

Als je 11 gram/liter hebt toegevoegd, moet het bier nog zoet zijn indien de hergisting niet gereed is.

Zoals andere al gezegd hebben, beetje bottelgist kan worden toegevoegd indien je snel resultaat wilt hebben.
Als ik bieren na 4 à 6 weken bottel, komen ze altijd binnen 1 1/2 week op druk zonder bottelgist.

Trabuca

Om hier op terug te komen. Ik heb destijds de flessen gewalst en een aantal weken lekker warm laten staan. Dit heeft geholpen want wat ik nu open is prima te drinken. Niet zoveel koolzuur als het mag bij een tripel en de schuimkraag houdt ook niet lang stand, maar de smaak is meer dan prima. Ik heb geen gist toegevoegd.

Bedankt voor de tips, had het anders bijna weggespoeld.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.