Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG meten voor koken  (gelezen 1621 keer)

Offline bsmpower

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG meten voor koken
« Gepost op: 31-07-2018 13:16 u »
Hoi allen, ik ga binnenkort voor het eerst brouwen met mijn EasyBrew. Ik verwacht dat mijn brouwefficiency een stuk hoger komt te liggen. Ik heb hem nu op 70% gezet. Maar om zeker te weten dat ik mijn gewenste SG haal ben ik op zoek naar een manier om halverwege het brouwproces te weten hoe ik er voor sta. Dus of ik meer moet spoelen, water moet toevoegen of juist wat weg moet koken voordat ik de hop toevoeg. Als ik het SG pas aan het einde meet (wat ik normaal doe) dan valt er weinig meer te corrigeren. Hebben jullie ideeŽn hoe ik dit kan doen? Ik kan natuurlijk het SG meten na het maischen, maar dat moet ik dan eerst koelen en daarbij kook ik ook nog wat liters weg wat invloed heeft op het SG. Hoe doen jullie dit? Of na een paar keer brouwen er achter komen wat je daadwerkelijke efficiency is en daar vanuit blijven gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • Land: nl
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: SG meten voor koken
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2018 13:27 u »
Met een refractometer kost het je elke keer maar een paar druppels en een paar seconden.
Gebruik de tags voor discussies over dit apparaat.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2018 13:35 u »
Veel brouwsoftware vertelt je wat het verwachte sg vůůr koken is. Dit kun je als richtlijn gebruiken om te zien of je op de goede weg bent.

Ik koel 100 ml wort in een metalen maatkan die ik in een gootsteen koud water zwenk (met een thermometer erin). Het is dan binnen een mum van tijd 20 ļC.

10 minuten voor einde koken meet ik nog een keer, je sg verandert dan vrijwel niet meer en je kunt het dan ook weer teruggieten. Zit ik naast mijn verwachting, dan reken ik uit wat de werkelijke efficiŽntie was en noteer dat. De volgende keer dat ik dat bier dan weer brouw kan ik corrigeren.

Offline bsmpower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2018 13:43 u »
Ah ik zie nu inderdaad de "boil gravity"  :duimop:
Refractometer zou nog kunnen in de toekomst, maar voor nu probeer ik het SG voor het koken even aan te houden. En inderdaad eerst even koelen (in een bak koud water). Bedankt voor de snelle reacties!

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2018 14:08 u »
Of een pannetje koud water met ijs.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2018 19:01 u »
Refractometer zou nog kunnen in de toekomst, maar voor nu probeer ik het SG voor het koken even aan te houden.
Als je toch van plan bent om ooit een refractometer te kopen dan kun je dat beter maar zo snel mogelijk doen. Je kunt er je hele leven mee doen en  dat voor slechts een paar tientjes en voor dit soort doeleinden ideaal. gewoon SG=4x Brix+1000, dus bv 10 brix=1040, 20 brix=1080 (alleen voor wort als er nog geen gisting is).
Klaar is Kees.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2018 20:27 u »
Ik koel het wort nauwelijks af en meet 'm warm met een hydrometer rond de 50 graden. Gemeten temperatuur en SG voer ik daarna in in een hydrometer temperatuur calculator om het werkelijke (pre-boil) SG van het wort te berekenen.

https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Tags: