Ervaringen sous vide-stick

Gestart door BrouwMark, 13-06-2018 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Brouw(st)ers,

In mijn piepkleine huisje heb ik niet veel ruimte. Ik mag blij zijn dat mijn bed er in past, anders had ik staand moeten slapen, bij wijze van spreken.

Om die reden heb ik nog geen plaats gevonden voor een extra koelkast om als vergistingskast te gebruiken, en gebruik ik nu al een hele tijd een speciekuip + aquariumelement. Koelen doe ik met koelelementen in de kuip of een natte handdoek om mijn vergistingsvat.

Nu heeft het aquariumelement een niet echt precieze temperatuurregeling, en schiet regelmatig te ver door naar boven. Dat schiet niet op, en ik ben dat een beetje zat. Dat tropische visjes daar nou tegen kunnen, soit, maar mijn gistige huisdiertjes moeten natuurlijk vertroeteld worden tot en met.

Ik zag dat sommige van jullie een sous vide-stick gebruiken, en dit lijkt me wel een mooie (tussen)oplossing vóór ik genoeg ruimte en zin en tijd heb gemaakt voor een vergistingskast.

Wat zijn de ervaringen? Kan de stick makkelijk een flinke bak water aan? Hoe stabiel is de temperatuur? Welk merk/soort bevelen jullie aan?

Dank alvast,

Mark.

breda82

Afgelopen weken sous vide stick gebruikt voor mijn lacto verzuring.

Ik had wartman stick geleend deze kan tot 25 liter op 95 graden houden, ruim voldoende dus. Tot op tiende graad nauwkeurig. Timer gaat tot 60 uur. Ding is ook goed beveiligd.

Temperatuur is super stabiel.

Ik vind het echt lekker werken!


Ga denk ik zelf eens naar een goedkopere kijken, Lidl heeft er ook 1.

BrouwMark

Interessant. Ik zie dat ze voor een eurootje of 80 te koop zijn en sommige een behoorlijk wattage hebben. Top dat ze zo precies zijn. Voor een melkzuurbacterieverzuring lijkt me dit ook wel fijn werken.

Heb je (of heeft iemand) ook ervaring in combinatie met koelen? En wat is de laagste temperatuur die je erop kunt instellen?

Edit: dat kon ik ook zelf googlen natuurlijk... Alleen de duurdere kunnen ook lagere temperaturen aan, de goedkopere beginnen vanaf 25 ºC.

breda82

Ja lagere temperaturen gaat lastiger worden inderdaad, maar voor een bain marie kettle sour ideaal!

jaapz

Kan het niet zijn dat er in die sous-vide sticks nog olie of metaalschaafsel zit van de fabricage, omdat het water waarin je normaal sous-vide't toch niet in aanraking komt met whatever je sous-vide kookt omdat daar dan plastic omheen zit?

breda82

Citaat van: jaapz op 14-06-2018  13:19 uKan het niet zijn dat er in die sous-vide sticks nog olie of metaalschaafsel zit van de fabricage, omdat het water waarin je normaal sous-vide't toch niet in aanraking komt met whatever je sous-vide kookt omdat daar dan plastic omheen zit?

Het wort komt niet aanraking met de stik. Het is bain marie, mijn mandfles stond in die bak.

jaapz

Sorry, had even gemist dat het hier om een vergistingsoplossing ging i.p.v. over een maischoplossing! Beter lezen jaap

BrouwMark


Etn82

Citaat van: jaapz op 14-06-2018  13:19 uKan het niet zijn dat er in die sous-vide sticks nog olie of metaalschaafsel zit van de fabricage, omdat het water waarin je normaal sous-vide't toch niet in aanraking komt met whatever je sous-vide kookt omdat daar dan plastic omheen zit?

Door dit topic dacht ik een mooie oplossing te hebben voor het opwarmen van mijn maischwater in mijn SS Brewtech Infussion MashTun. Maar dit lijkt me dan geen fijne gedachte. Weet iemand hier misschien meer over of dit het geval is. Of zijn die Sous-vide sticks voedselveilig?

Easywoods

Citaat van: Etn82 op 15-06-2018  09:18 uDoor dit topic dacht ik een mooie oplossing te hebben voor het opwarmen van mijn maischwater in mijn SS Brewtech Infussion MashTun. Maar dit lijkt me dan geen fijne gedachte. Weet iemand hier misschien meer over of dit het geval is. Of zijn die Sous-vide sticks voedselveilig?

Een Sous-vide stick lijkt me ook heel moeilijk te reinigen nadat 'ie in het plakkerige wort heeft gestaan  :huilen:

EDIT: Oeps, niet goed gelezen, je wilt alleen je water ermee opwarmen  :pan:

tdp

Volgens mij wil hij deze stick gebruiken om het maischwater op temperatuur te krijgen, niet om mee te maischen. Ik zou het wel aandurven denk ik.

Etn82

Citaat van: tdp op 15-06-2018  09:52 uVolgens mij wil hij deze stick gebruiken om het maischwater op temperatuur te krijgen, niet om mee te maischen. Ik zou het wel aandurven denk ik.

Afgelopen week een Sous-Vide stick gekocht en afgelopen zondag 38 liter water verwarmd naar 74 graden. Ging op zich nog redelijk vlot.

Alleen mijn maischkuip (van SS Brewtech) is vrij hoog. Hierdoor merkte ik dat het water boven in warmer was dan onderin. Circuleren met een extra pomp zou dit wel weer kunnen verhelpen lijkt me.

Wat me verder opviel, was dat de temperatuur na het maischen heel goed stabiel bleef. Veel beter dan wanneer ik het water eerst in een pan op het fornuis opwarm en dat in de maischkuip pomp.

Door in de maischkuip op te warmen, warm je natuurlijk het isolatiemateriaal ook al mee op.

Eerste ervaring was dus positief.

tdp

Citaat van: Etn82 op 24-07-2018  19:28 uAfgelopen week een Sous-Vide stick gekocht en afgelopen zondag 38 liter water verwarmd naar 74 graden. Ging op zich nog redelijk vlot.

Alleen mijn maischkuip (van SS Brewtech) is vrij hoog. Hierdoor merkte ik dat het water boven in warmer was dan onderin. Circuleren met een extra pomp zou dit wel weer kunnen verhelpen lijkt me.

Wat me verder opviel, was dat de temperatuur na het maischen heel goed stabiel bleef. Veel beter dan wanneer ik het water eerst in een pan op het fornuis opwarm en dat in de maischkuip pomp.

Door in de maischkuip op te warmen, warm je natuurlijk het isolatiemateriaal ook al mee op.

Eerste ervaring was dus positief.

Een voorverwarmde maischkuip scheelt inderdaad!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.