Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Een kledingrek voor de bevestiging van een takel  (gelezen 3520 keer)

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • De elektrische brouwer
Re: Een kledingrek voor de bevestiging van een takel
« Reactie #100 Gepost op: 15-06-2018 19:12 u »
...
 Het oog waarin de haak hangt is een standaard oog.
...

Gewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 15-06-2018 22:19 u »
Mijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.

Boven de 30 kg? Wat voor installatie heb je?
Het spreekt voor zich dat de constructie die je gebruikt afgestemd moet zijn de omstandiheden.

Overigens wordt de moutkorf langzaam omhoog getakeld. Daarbij loopt hij langzaam leeg en heb je geen last van een zuigkracht.
Doordat de onderkant van de korf wort zit is er meer weerstand bij het spoelen en loopt het spoelwater niet zo maar weg via kanalen in de bostel. Het gevolg is dat het spoelen veel effectiever is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 15-06-2018 22:35 u »
Gewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Zal niet gaan. Zo hoog zit het oog niet. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik geen su´cidale gedachten.   :)

Je kunt zo'n schroefoog belasten met een stevig gewicht.
Zie bijvoorbeeld https://www.gyzs.nl/gebu-schroefoog-verzinkt-hd-2-65-x-13-x-6mm.html
Zoals jullie kunnen zijn is de schroefoog helemaal in het hout gedraaid. Er moet heel wat gebeuren doordat die los komt.

De constructie is heel wat stabieler en steviger dan het nokkensysteem van de Braumeister of het systeem van een Grainfather.

Tags: