Verkleuring onderdelen tapkraan

Gestart door Dirtbag, 23-07-2018 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirtbag

Ik ben de blije bezitter van een koelkasttap, hier gaan vier fustjes in en zitten vier compensator tapkraantjes aan de voorkant, de leidingen staan ook altijd vol met bier bij mij.
Het valt mij echter op dat de conussen van de compensators verkleuren ofwel aangetast worden door iets.
Een maat van mij heeft dezelfde tapkranen echter gebruikt een waterbadkoeler en spoelt na gebruik de leidingen door met water en heeft een soortgelijke verkleuring.
Ter vergelijk heb ik een foto toegevoegd van een nieuwe tapkraan.

De belangrijkste vraag is eigenlijk, kan dit kwaad, ik heb op geen enkel moment een metaalsmaak of enige smaakafwijking geproefd.





hansHalberstadt

Het kan een dunne waas zijn van iets wat neergeslagen is als heel dun laagje bv calciumoxalaat. In dat geval zou je het er met een kunststof schuurlapje af moeten kunnen poetsen. Het kan ook aantasting van het metaal zijn. dan is het dus hardnekkiger maar zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Dirtbag

Citaat van: hansHalberstadt op 23-07-2018  20:20 uHet kan een dunne waas zijn van iets wat neergeslagen is als heel dun laagje bv calciumoxalaat. In dat geval zou je het er met een kunststof schuurlapje af moeten kunnen poetsen. Het kan ook aantasting van het metaal zijn. dan is het dus hardnekkiger maar zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Ik heb het even geprobeerd en inderdaad ik kan er wat van af poetsen.

Deze conussen zijn echter ook voorzien van een aantal plekjes waar ik niet bij kom met een borstel, Chemipro Acid een idee?

db

SanderH

RVS delen van de tap moet je eigenlijk eens in de zoveel tijd zuren of logen. Maar da's niet een heel erg veilig werkje als je dat nooit doet. Loog en zuur zijn nogal reactief in hun onverdunde vorm en kunnen jou een hoop schade berokkenen. Wellicht is er een brouwerij in de buurt waar je wat verdunde loog of zuur mag halen/overnemen voor een hobby brouwsel. Een nachtje erin en alles is weer netjes schoon.


Peterrr

Hoi, ik gebruik gewoon Oxipuro/chempro en laat het een paar uurtjes erin.

Grt Peter

Dirtbag

Ik heb vandaag de betreffende onderdelen een tijdje in chemipro acid gehad.
Geen enkel verschil.

Chemipro caustic en oxi heb ik beiden eerder gebruikt voor de schoonmaak van de kranen.

Vervolgens ben ik maar bezig gegaan met VIM, een doekje en rattenstaartjes. Daarbij is het een stuk netter geworden. Nog niet perfect. De doorvoer lijkt van binnen alsof ik tegen koper aan kijk. Ook op de conus zie ik koperkleurige stukjes.

Vervolgens nog een rondje door starsan en weer in elkaar gezet.

Ik heb er nog twee waar ik mee kan experimenteren :)

Het zijn chinese tapkranen, als ik daadwerkelijke problemen krijg, kan ik dat onder eigen risico scharen. :)

db

Fruitbiertje

Citaat van: Dirtbag op 26-07-2018  01:01 uDe doorvoer lijkt van binnen alsof ik tegen koper aan kijk. Ook op de conus zie ik koperkleurige stukjes.

Vervolgens nog een rondje door starsan en weer in elkaar gezet.

Ik heb er nog twee waar ik mee kan experimenteren :)

Het zijn chinese tapkranen, als ik daadwerkelijke problemen krijg, kan ik dat onder eigen risico scharen. :)

db

Zal dat het probleem dan niet zijn, dat de kranen niet van rvs zijn, maar verchroomd iets ( koper?)
Ik heb ook zo'n soort kraan uit China gehad, en de spreuk van "alle waar naar zijn geld" gaat denk zeker op voor de producten die uit China komen.
Het is altijd afwachten hoe de kwaliteit zal zijn. Soms valt het mee, maar ook wel dat het toch wel wat tegenvalt.

Ik heb na dit soort kraan, nu een forward sealing kraan gekocht.( ook op aliexpress)
Speciaal gelet op dat er in de tekst staat dat die geheel van rvs is.
Ook dat forward sealing helpt wel dat je kraan moeilijker of niet blijft plakken
Verkleuring heb ik naar mijn weten niet.
Daarintegen zijn die kranen vaak wel dubbel zo duur.
Die van mij was 35 of 40 euro.
Zit nu naar een 2de kraan te kijken, en zal toch weer eerder voor een rvs forwardsealing kraan gaan, dan een goedkopere normale kraan.
Mede ook nog voor zijn compactheid van de kraan zelf.
Dan maar iets meer geld uitgeven en iets goeds, dan op de korte termijn goedkoper uit zijn, maar de kans op problemen of mankementen, of zelf vervanging dat je uiteindelijk misschien nog meer kwijt bent.

TeVeHa

Citaat van: Fruitbiertje op 26-07-2018  05:58 uZal dat het probleem dan niet zijn, dat de kranen niet van rvs zijn, maar verchroomd iets ( koper?)

Dàt zal inderdaad het probleem zijn, uitzicht RVS maar je poetst er op den duur de bovenste laag vanaf, ik heb dit aan de hand met een keukenkraan van IKEA die nochtans 75 euro kostte, ik weet niet meer of er expliciet RVS stond vermeld op de aankoopbon maar door maar door het uitzicht ging er wel van uit.
mvg

Peterrr

De meeste keuken en tapkranen zijn messing / vernikkeld  het gaat erom hoelang ze in het bad hebben gelegen.
En hoe goed de ondergrond is gereinigd ( tricloor bad oid).
En de buitenkant krijg soms een crhoom bad.
Een volledig RVS tapkraan zou niet glimmen😁

Grt Peter

emiel1

Afgaande op met name die tweede foto, vind ik het er niet als RVS uitzien, maar als verchroomd. Wat Peter al zegt, RVS glimt veel minder en het is meer blauwig. Die uitloop lijkt meer op RVS

Martijn0172

Zo op het oog te zien heb ik precies dezelfde kranen uit China. Ze werken naar behoren maar ik heb het zelfde probleem wat betreft verkleuringen. Ik heb alleen nog maar met lauwwarm water gespoeld. Ik heb ook een kraan van Candirect, hier geen problemen mee en zien er nog zo glimmend uit als nieuw. Lijkt mij dus een probleem door het gebruik van goedkopere ondeerdelen/grondstoffen en heeft mij doen besluiten om mijn volgende kraan bij Candirect te gaan kopen. Dan maar twee keer zo veel.

peterw

Dit lijkt wel dezelfde waas die je krijgt als je RVS te lang in Oxi laat liggen. Heb je de kraan misschien schoongemaakt met Oxi.

Peterrr

Je hoeft niet over de grens hoor voor goede tapspullen.
Ik gebruik op mijn werk soms Tapclean... Goede online shop en goede kranen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.