Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wordt dit een redelijke Skuumkoppe  (gelezen 2860 keer)

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wordt dit een redelijke Skuumkoppe
« Reactie #25 Gepost op: 15-06-2018 09:22 u »
Hans, dank voor de uitleg, maar die gaat mij net iets "boven de pet".

Toch trek ik de conclusie dat je een iets lager eind-SG moet brouwen om op 6% in de fles, incl. bottelsuiker,
wilt komen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 15-06-2018 14:32 u »
Hans, dank voor de uitleg, maar die gaat mij net iets "boven de pet".

Toch trek ik de conclusie dat je een iets lager eind-SG moet brouwen om op 6% in de fles, incl. bottelsuiker,
wilt komen.
Als je kijkt naar de plaatjes dan gaat het eerste plaatje over het brouwen, het 2e over de gisting (met eind SG=1016.4) en het 3e plaatje over hergisting op de fles (met eind SG=1015.7). Het verschil is dus maar een halve SG punt
Het alcoholpercentage wordt globaal bepaald door het begin SG minus eind SG x een factor 0.13 en daar komt na bottelen nog een halve procent alcohol bij. dus in dit geval (58 - 16) x 0.13 +0.5=6.0% vol. Dat is de simpele formule. Snap dus even niet waar jouw conclusie dan vandaan komt.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 15-06-2018 15:30 u »
Bij de refractometermeting van het bier uit de fles bereken je de sg voor gisting op 1.0619.
Bij het scherm uitkomsten zie je een begin SG van 1.0587.
In jouw bovenstaande berekening zeg je ook (58-16)x0,13+ 0,5 (uit bottelsuiker).

Ik had, denk ik, moeten schrijven: moet ik mijn begin SG lager stellen om incl. bottelsuiker op de 6% in de fles
uit te komen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 15-06-2018 17:14 u »
Bij de refractometermeting van het bier uit de fles bereken je de sg voor gisting op 1.0619.
Bij het scherm uitkomsten zie je een begin SG van 1.0587.
In jouw bovenstaande berekening zeg je ook (58-16)x0,13+ 0,5 (uit bottelsuiker).

Ik had, denk ik, moeten schrijven: moet ik mijn begin SG lager stellen om incl. bottelsuiker op de 6% in de fles
uit te komen?
Ja dat klopt denk ik wel. Als je uitgaat van een alcoholpercentage in het flesje dan is dat ca 0.5% hoger dan het alcoholpercentage aan het einde van de hoofdgisting. En zoals je ziet is het eind SG vrijwel hetzelfde in flesje of voor toevoegen van bottelsuiker. Dus moet je voor het bepalen van het oorspronkelijke begin SG uitgaan van 0.5% lagere alcohol, dus ook het verschil tussen begin SG en eind SG wordt dan iets kleiner dus het begin SG inderdaad iets lager.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2018 22:06 u »
Dankjewel voor de uitleg.

Tags: