Sterkste flesjes om mee te bottelen

Gestart door Has E. Pans, 12-06-2018 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Has E. Pans

Eerste brouwsel, dus of het geïnfecteerd is ga ik nog proefondervindelijk vaststellen bij plop of (hoop het niet) bij plof.

Neetje

Citaat van: Wolter op 13-06-2018  17:22 uAls je bier niet geïnfecteerd is, volledig is uit vergist en je maakt geen fout door bv 3x  meer bottelsuiker te gebruiken als nodig zit je ruimschoots aan de veilige kant van het exploderende flessen spectrum.

Dacht je?
Ik had de suikeroplossing in mijn bottelvat gedaan en daarop het wort laten lopen.
Eén gigantische knalfles. De rest was oké.
Bleek het kraantje volgelopen te zijn met de suikeroplossing en was de eerste fles dus ontploft.
De BNR fles in duizend kleine stukjes.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 13-06-2018  19:09 uDacht je?
Ik had de suikeroplossing in mijn bottelvat gedaan en daarop het wort laten lopen.
Eén gigantische knalfles. De rest was oké.
Bleek het kraantje volgelopen te zijn met de suikeroplossing en was de eerste fles dus ontploft.
De BNR fles in duizend kleine stukjes.
Suiker verdunnen minstens 1 op 2 en daarna doorroeren in je bottelvat is de oplossing. Er zijn overigens mensen die eraan twijfelen of dat wel nodig is 

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2018  19:17 usuiker verdunnen minstens 1 op 2 en daarna doorroeren in je bottelvat is de oplossing. Er zijn overigens mensen die eraan twijfelen of dat wel nodig is


Hier altijd 1 op 2 tot 1 op 3. Maar tegenwoordig gaat de suikeroplossing er pas bij zodra het wort al in het bottelvat zit.
Ook de knaller was met opgelost suiker, maar de stroperige vloeistof roert zich niet meer uit het kraantje.

Wolter

Citaat van: Neetje op 13-06-2018  19:09 uDacht je?
Ik had de suikeroplossing in mijn bottelvat gedaan en daarop het wort laten lopen.
Eén gigantische knalfles. De rest was oké.
Bleek het kraantje volgelopen te zijn met de suikeroplossing en was de eerste fles dus ontploft.
De BNR fles in duizend kleine stukjes.

Dus blijft mijn punt staan dat je geen grote fout moet maken... >:D

KarmeFrank

En als extra zekerheid. Ik heb gewoon 2 lange opbergbakken bij de Action gehaald past 1 kratje ruim in.
Kratjes stapelen, 2e bak ondersteboven erop en mocht er een flesje knallen hoef ik niet te dweilen . Het is zo'n lange bak met wieltjes die je onder je bed kan schuiven

Has E. Pans

Als ik de reacties lees, is het dus nog niet zo heel ongewoon dat er eentje ploft af en toe. Ook bij meer ervaren brouwers. En dan kan ik me zo voorstellen dat het zo gek nog niet is om niet het allerdunste wegwerpflesje te kiezen...

BrouwMark

Da's waar  :) Een lekker stevig flesje geeft je meer zekerheid, en bovendien vind ik het veel degelijker in de hand liggen...

Het is denk ik wel zo, dat als je een fout maakt, de zwakkere flesjes meer richting plof gaan, en de dikke stevige meer richting BAM!

Wolter

Citaat van: Has E. Pans op 14-06-2018  01:06 uAls ik de reacties lees, is het dus nog niet zo heel ongewoon dat er eentje ploft af en toe. Ook bij meer ervaren brouwers. En dan kan ik me zo voorstellen dat het zo gek nog niet is om niet het allerdunste wegwerpflesje te kiezen...

Het is in mijn ogen wel ongewoon als er een flesje ploft. Zou het ook nooit als iets wat er bij hoort accepteren.
Als ik de reacties bij elkaar op tel van ontploffingen gaat het om maar erg weinig gevallen ten opzichte van een groot aantal brouwers die dit fenomeen niet heeft meegemaakt.  Niet echt representatief om zo aan te nemen dat het gebruikelijk is lijkt mij.
In de afgelopen jaren merk ik ook dat dit onderwerp vaak wordt aangezwengeld door veelal beginnende en relatief onervaren brouwers. Er zit een hoog sensatie gehalte aan ontploffingen en klinkt aan de koffietafel op het werk natuurlijk erg spannend. Maar helaas... Brouwen is toch iets saaier op dat vlak..  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 13-06-2018  19:26 uHier altijd 1 op 2 tot 1 op 3. Maar tegenwoordig gaat de suikeroplossing er pas bij zodra het wort al in het bottelvat zit.
Ook de knaller was met opgelost suiker, maar de stroperige vloeistof roert zich niet meer uit het kraantje.
Je vergeet om de zaak goed door de roeren denk ik? Dan krijg je geen stroperige vloeistof uit het kraantje. Niet erop vertrouwen dat hevelen van bier op en suikerlaag er wel voor zal zorgen dat de zaak goed zal mengen.
 

Jedoka

Pas geleden mijn eerste knaller gehad, biertje wat al een 5 maanden op de fles zat. Bodem schoon er onderuit geknald waardoor ik moest ruiken dat er 1 kapot was.... Kratjes zaten goed vastgeplakt aan de vloer :huilen:

Haagse Wouter

Citaat van: Has E. Pans op 14-06-2018  01:06 uAls ik de reacties lees, is het dus nog niet zo heel ongewoon dat er eentje ploft af en toe. Ook bij meer ervaren brouwers. En dan kan ik me zo voorstellen dat het zo gek nog niet is om niet het allerdunste wegwerpflesje te kiezen...

Nee juist extreem ongewoon. Een flesje op 10 jaar brouwen valt wel mee :p.

hansHalberstadt

Ooit 1 keer gehad ca 20 jaar terug. daarna nooit meer teveel druk gehad: 1 deel suiker op 2 delen water en goed mengen en bier goed uit laten gisten. wel nog enige tijd probleem gehad met te weinig of helemaal geen druk. Dat was structureel opgelost door te bottelen met 10 ml giststarter op 10 liter bier.

Ronnie

Citaat van: Koen S op 12-06-2018  14:05 uSteinies of flesjes van Westmalle, beide heel sterk.

Voor Steini's: wel de bruine nemen, zoals de Duvelflesjes, niet die groene van Vedett want die wegen minder, zijn dus dunner.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2018  08:01 uje vergeet om de zaak goed door de roeren denk ik? dan krijg je geen stroperige vloeistof uit het kraantje. Niet erop vertrouwen dat hevelen van bier op en suikerlaag er wel voor zal zorgen dat de zaak goed zal mengen

Volgens mij had ik goed geroerd. Alle andere flessen hadden gelijke druk.
Om zuurstofinslag te voorkomen roer ik altijd rustig met een sleuven spaan. Ook keer ik de roerrichting meermaals om.
Toch is er vrijwel zeker teveel suikeroplossing in het kraantje gelopen (eerst suikeroplossing in de pan en daarna het wort erbij) en daar gebleven. Een andere verklaring heb ik niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Neetje op 14-06-2018  18:50 uVolgens mij had ik goed geroerd. Alle andere flessen hadden gelijke druk.
Om zuurstofinslag te voorkomen roer ik altijd rustig met een sleuven spaan. Ook keer ik de roerrichting meermaals om.
Toch is er vrijwel zeker teveel suikeroplossing in het kraantje gelopen (eerst suikeroplossing in de pan en daarna het wort erbij) en daar gebleven. Een andere verklaring heb ik niet.
Dan is het dus van binnenuit in je kraantje gelopen en dat bleef zitten met roeren? Wat ja dan kunt doen is via kraantje een litertje opvangen in een pan en dan weer teruggieten?

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2018  19:54 udan is het dus van binnenuit in je kraantje gelopen en dat bleef zitten met roeren? wat ja dan kunt doen is via kraantje een litertje opvangen in een pan en dan weer teruggieten?

Klopt, maar voor ik dit in de gaten had, heb ik leergeld moeten betalen.

Tegenwoordig voeg ik mijn suikermengsel pas toe zodra mijn bottelvat half gevuld tot helemaal gevuld is.
Omroeren moet je toch altijd doen voor een gelijkmatige verdeling.

Jacques

Bij mij zijn in de bijna 38 jaar dat ik brouw bij 2 flessen met zelfgebrouwen bier de bodem uitgeklapt. Dat is alweer een hele tijd geleden tijdens een warme zomer. 2 op de 35.000 flessen die ik bij benadering gebotteld heb. Hoewel elke ontploffende fles vervelend is, is dat verwaarloosbaar.
Het is zaak om je bier ze ver als mogelijk is uit te laten gisten, niet te veel bottelsuiker te gebruiken en onbeschadigde flessen te gebruiken. Dunne wegwerpflessen zijn uit den boze. Verder zijn alle statieflessen en ook de longneck flessen zonder statiegeld voldoende sterk om een hergisting op de fles te doorstaan.

Overigens zijn er in dezelfde periode zo'n 5 commerciële flessen ontploft hier in huis. Dat was ook bij extreem warm weer...

Markiej87

Citaat van: Jacques op 14-06-2018  23:53 uDunne wegwerpflessen zijn uit den boze. Verder zijn alle statieflessen en ook de longneck flessen zonder statiegeld voldoende sterk om een hergisting op de fles te doorstaan.
Wat is het verschil tussen wegwerpflessen en longneck flessen zonder statiegeld?

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2018  12:04 uWat is het verschil tussen wegwerpflessen en longneck flessen zonder statiegeld?

Wegwerpflessen hebben een dunne wand en zijn bedoeld voor eenmalig gebruik.
Longneck's kunnen zonder problemen gebruikt worden als retourflessen omdat ze stevig genoeg zijn. Dat ze niet terug gaan naar de brouwerijen heeft alles te maken dat kleine ambachtelijke brouwerijen geen dure spoelmachines hebben. De prijs van de fles wordt verdisconteerd in de verkoopprijs van het bier.


Markiej87

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  13:40 uWegwerpflessen hebben een dunne wand en zijn bedoeld voor eenmalig gebruik.
Longneck's kunnen zonder problemen gebruikt worden als retourflessen omdat ze stevig genoeg zijn. Dat ze niet terug gaan naar de brouwerijen heeft alles te maken dat kleine ambachtelijke brouwerijen geen dure spoelmachines hebben. De prijs van de fles wordt verdisconteerd in de verkoopprijs van het bier.
Volgens mij bedoel je met longnecks de "Belgische" vichy's en met wegwerpflessen de longnecks? Ik gebruik overigens al 3 jaar "wegwerpflessen" omdat die heel makkelijk gratis over te nemen zijn. Nooit problemen gehad :) Volgens mij gewoon een kwestie van je proces goed onder controle hebben?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  13:40 uWegwerpflessen hebben een dunne wand en zijn bedoeld voor eenmalig gebruik.

Praat je dan over 'glasmoeheid' net zoiets als metaal moeheid? anders zou ik niet weten waarom je die dunne wand flesjes niet vaker zou kunnen gebruiken. (Als je tenminste je koolzuur onder controle hebt)

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 19-06-2018  14:16 uPraat je dan over 'glasmoeheid' net zoiets als metaal moeheid? anders zou ik niet weten waarom je die dunne wand flesjes niet vaker zou kunnen gebruiken. (als je tenminste je koolzuur onder controle hebt)
Bij hergebruik ontstaan beschadigingen aan de fles en dat gaat ten koste van de specificaties (lees:sterkte). Daar wordt dus rekening mee gehouden bij retourflessen door die wat zwaarder uit te voeren.
De wegwerpflessen zijn minder sterk en kunnen dus minder beschadigingen hebben voordat ze zouden kunnen scheuren of springen.
De sterkste 'standaard' flessen zijn volgens mij de Westmalle flessen. Die zijn nog een tandje dikker dan de APO/Vichy flessen.
Overigens is de fles van de La Trappe Oak Aged nog zwaarder (en een tikje groter) maar dat is geen standaard maat.

Arjen1969

Geen idee of dit de sterkste flessen zijn, maar ik gebruik al een behoorlijke tijd van die bruine longnekflessen (zoals 't IJ die ook gebruikt) en nog nooit een ontploffing gehad. Ik heb ze via de kroeg waar ik regelmatig kom, aangezien het geen statiegeldflessen zijn was de kroegeigenaar blij dat ik 3 kratten van hem wilde hebben  :).

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 19-06-2018  08:30 uVolgens mij bedoel je met longnecks de "Belgische" vichy's en met wegwerpflessen de longnecks? Ik gebruik overigens al 3 jaar "wegwerpflessen" omdat die heel makkelijk gratis over te nemen zijn. Nooit problemen gehad :) Volgens mij gewoon een kwestie van je proces goed onder controle hebben?

Nee dat bedoel ik niet.

Vichy flessen zijn heel gebruikelijke flessen met statiegeld.

Longneck's worden weggeworpen omdat de craftbrouwers hun bier in deze flessen bottelen en zij de flessen niet terug willen. De fles is echter geschikt voor meervoudig gebruik. De consument betaalt de fles door een hogere verkoopprijs van het craftbier. Deze praktijk is niet erg milieuvriendelijk omdat het smelten van de flessen om er nieuwe flessen van te maken veel meer energie kost dan de transportkosten en het schoonmaken van de flessen voor hergebruik.

Echte wegwerpflessen zien we niet in de Nederlandse winkels. In Frankrijk kom je ze wel tegen, in ieder geval was dat een aantal jaren geleden. Dunne flessen met een kroonkurk die je met de hand kunt afdraaien gevuld met pils. De wand van deze flessen is echt dun. Zo dun dat deze voor bier met hergisting op de fles waarbij de druk flink kan oplopen niet geschikt zijn.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.