Sterkste flesjes om mee te bottelen

Gestart door Has E. Pans, 12-06-2018 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Has E. Pans

Hi, ik wil binnenkort mijn eerste brouwsel bottelen. Ik heb een kroonkurkapparaat en wil 0.33 cl flesjes gaan vullen. Nu lees ik eea over ontploffende flesjes en ondanks dat ik mijn brouwsel goed ga laten uitgisten, wil ik toch het liefst zo stevig mogelijke flesjes gebruiken. Klopt mijn aanname dat de bruine steinies qua bouw het sterkst zijn en het minste risico op ontploffing geven?

Koen S

Steinies of flesjes van Westmalle, beide heel sterk.

Thamerdal

Citaat van: Has E. Pans op 12-06-2018  14:00 uhet minste risico op ontploffing geven?
Niet teveel bottelsuiker gebruiken en je bier goed laten uitvergisten geeft het minste kans op ontploffende flessen. Veel belangrijker dan het type fles dat je gaat gebruiken.

Wolter

Als de flessen niet beschadigd zijn is de zwakste schakel de brouwer.. Hij zij zal er voor zorgen dat de flessen evt kunnen ontploffen... De flessen kunnen een bar of 9 a 10 aan. Dit is een keer of vier hoger dan de druk die een goed gebrouwen en vergist bier zal veroorzaken in de fles.
Zorg dus voor niet te veel bottelsuiker en dat de vergisting volledig is afgerond. Dit laatste doe door te meten en vast te stellen dat de vergisting voorbij is. (Let op. Dit is niet de SG waarde die als indicatie wordt gegeven in het brouwprogramma)

Has E. Pans

Citaat van: Koen S op 12-06-2018  14:05 uSteinies of flesjes van Westmalle, beide heel sterk.
Top, dank je. Geen straf om daarvoor wat extra Westmalle soldaat te maken ;)

Has E. Pans

Goed uitgisten ga ik sowieso laten gebeuren, maar dan nog blijft het een eerste experiment dat ik graag zonder glassplinters wil doorstaan :)

Wijbrouwers

Eerste keer is altijd spannend. Kapot flesje kan altijd, zelfs met Steinies. De scherven laten dan de oorzaak zien:
Grote scherven, beschadigd flesje, geen knal dus de rest zijn geen bommen.
Miljoenen kleine scherven, niet uitvergist, harde knal, heel moeilijk om de partij dan uit de weg te krijgen zonder meerdere ontploffingen.

Has E. Pans

Zijn er hier mensen die hierdoor serieuze verwondingen hebben opgelopen?

Koen S

Ooit een enorme biergeur in mijn kelder gehad. Ik zag niets aan mijn biervoorraad, alle flesjes zagen er intact uit. Bleek dat van 1 flesje de bodem er uit gesprongen was, mooi rond en in 1 stuk. Was een Westmalle-flesje, dus waarschijnlijk toch beschadigd.

Fermon

Citaat van: Has E. Pans op 12-06-2018  15:37 uZijn er hier mensen die hierdoor serieuze verwondingen hebben opgelopen?

Nee, gelukkig niet. Al heb ik eerder wel eens te vroeg gebotteld achteraf, dit heeft gelukkig niet geleid tot bommen. Wel een grote plof tijdens het openen en heeeeeel veel schuim.

hansHalberstadt

Dikkere flesjes gebruiken om ontploffingen te voorkomen is het paard achter de wagen spannen. het is gewoon een kwestie van rustig ze zaak helemaal uit  laten gisten en bottelen met 7 gram suiker per liter bier.   

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  17:26 uDikkere flesjes gebruiken om ontploffingen te voorkomen is het paard achter de wagen spannen. het is gewoon een kwestie van rustig ze zaak helemaal uit  laten gisten en bottelen met 7 gram suiker per liter bier.

Precies...

Niet teveel paniek mensen. Duik in de materie en het proces en voorkom dit soort fouten.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  17:26 uDikkere flesjes gebruiken om ontploffingen te voorkomen is het paard achter de wagen spannen.

Des te groter de knal. :pan:

BrouwMark

Citaat van: Neetje op 12-06-2018  18:17 uDes te groter de knal. :pan:

Inderdaad! Als een brouwerij in 'zwakke' flesjes kan bottelen, kan jij het ook! Voorkom die knal door de boel goed te laten uitgisten, en vertrouw niet (alleen) op de stevigheid van de flesjes.

Ik heb dit altijd zo gedaan, en nog nooit een flesje geopend met teveel druk of een explosie gehad. Ik verbaas me eigenlijk wel enigszins over het feit dat het sommigen wél gebeurt. GEDULD!! is een schone bieropslag  :)

Eric v B

Citaat van: Wijbrouwers op 12-06-2018  15:33 uEerste keer is altijd spannend. Kapot flesje kan altijd, zelfs met Steinies. De scherven laten dan de oorzaak zien:
Grote scherven, beschadigd flesje, geen knal dus de rest zijn geen bommen.
Miljoenen kleine scherven, niet uitvergist, harde knal, heel moeilijk om de partij dan uit de weg te krijgen zonder meerdere ontploffingen.
Ik weet niet waar dit op gebasseerd is maar ik heb andere ervaringen.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 12-06-2018  15:37 uOoit een enorme biergeur in mijn kelder gehad. Ik zag niets aan mijn biervoorraad, alle flesjes zagen er intact uit. Bleek dat van 1 flesje de bodem er uit gesprongen was, mooi rond en in 1 stuk. Was een Westmalle-flesje, dus waarschijnlijk toch beschadigd.
Datzelfde had ik ca 20 jaar terug ook een keer tijdens een 30 graden+ periode in de zomervakantie. als ik terugdenk aan wat er toen mis is gegaan ging het waarschijnlijk om een trage gisting door te weinig gist en daardoor te vroeg bottelen.

thezewery

Citaat van: Fermon op 12-06-2018  17:21 uNee, gelukkig niet. Al heb ik eerder wel eens te vroeg gebotteld achteraf, dit heeft gelukkig niet geleid tot bommen. Wel een grote plof tijdens het openen en heeeeeel veel schuim.
Een jaar of 25 terug ook eens in grolschflessen gebotteld en te ongeduldig. Beugels knalden met enorme vaart van de fles en de deuken in het plafond. Was wel errug lekker herinner ik me nog....

Jaap W

Zeker, niet goed uitgegist kan een oorzaak zijn en te veel bottelsuiker ook, maar in mijn geval weet ik zeker dat het goed uitgegist was en dat ik zeker niet te veel bottelsuiker had toegevoegd en toch zijn er van de 104 gebottelde flesjes 3 geklapt in de krat en dat gebeurde een paar dagen nadat ze uit de warmtekast koud waren gezet. Daarna geen ontplofte flesjes meer gehad.   :weetniet: :proost: :biersmile:

Dugraph

Twee weken geleden mijn eerste ontploffing gehad. Er gingen er gelijk drie in serie. Ik stond er bovenop en schrok me helemaal de #$*. Het was de onderste krat van de drie die gestapeld waren op mijn zolder. Dankbaar dat ik geen scherven in mijn gezicht heb gekregen maar ondankbaar met het schoonmaakwerk...  >:(

Oorzaak in mijn geval: teveel bottelsuiker i.c.m. tropische temperaturen op mijn zolder. Leermomentje...


Has E. Pans

Ik krijg meermaals het (terechte) advies om te wachten tot het is uitgegist voor te bottelen, maar het toevoegen van bottelsuiker is nu juist toch bedoeld voor een gisting op fles? Waardoor je altijd nog risico op drukopbouw hebt en dus stevige flesjes zou willen?

Wijbrouwers

Citaat van: Eric v B op 12-06-2018  20:02 uIk weet niet waar dit op gebasseerd is maar ik heb andere ervaringen.

Op een opmerking hier ergens op het forum van een glasexpert of maker van flesjes (weet het niet meer precies).
Tevens ook zeer logisch. Glas wat onder lage druk kapot gaat heeft nooit kleine scherven.

CeesM

Na 5 brouwsels, ca. 270 flesjes gebotteld en nog nooit één flesje ontploft. En toch voldoende koolzuur in mijn bier.

thezewery

Citaat van: Has E. Pans op 13-06-2018  11:31 uIk krijg meermaals het (terechte) advies om te wachten tot het is uitgegist voor te bottelen, maar het toevoegen van bottelsuiker is nu juist toch bedoelt voor een gisting op fles?Waardoor je altijd nog risico op drukopbouw hebt en dus stevige flesjes zou willen?
Natuurlijk wil je drukopbouw, je wilt toch een flesje dat psssst doet?

BrouwMark

Citaat van: Has E. Pans op 13-06-2018  11:31 uIk krijg meermaals het (terechte) advies om te wachten tot het is uitgegist voor te bottelen, maar het toevoegen van bottelsuiker is nu juist toch bedoelt voor een gisting op fles?Waardoor je altijd nog risico op drukopbouw hebt en dus stevige flesjes zou willen?

Natuurlijk, maar bottelsuiker doseer je precies, waardoor je ook (redelijk) precies kunt weten hoeveel druk er op de flesjes komt te staan.

Bij nog gistend bier weet je niet hoeveel vergistbare suiker het nog bevat, en dus ook niet hoe hoog de druk gaat oplopen als je het bottelt.

Vandaar: eerst helemaal uitgisten (zeker weten dat alle vergistbare suikers in het wort/jongbier op zijn), en dan weer een dosis vergistbare suikers (de bottelsuiker) toevoegen waarvan je kunt voorspellen wat het gaat doen doordat je nu wél weet wanneer het 'op' is.
Gevolg is een gecontroleerde hergisting met als resultaat precies de hoeveelheid prik/druk die je wilt hebben.

Wolter

Citaat van: Has E. Pans op 13-06-2018  11:31 uIk krijg meermaals het (terechte) advies om te wachten tot het is uitgegist voor te bottelen, maar het toevoegen van bottelsuiker is nu juist toch bedoeld voor een gisting op fles?Waardoor je altijd nog risico op drukopbouw hebt en dus stevige flesjes zou willen?

Als je bier niet geïnfecteerd is, volledig is uit vergist en je maakt geen fout door bv 3x  meer bottelsuiker te gebruiken als nodig zit je ruimschoots aan de veilige kant van het exploderende flessen spectrum.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.