Bier laten rijpen?

Gestart door mvbrewery, 29-10-2014 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Weet niet of ik het met 3 maanden eens ben. Voor zware bieren wellicht wat langer dan dat?

seed7

In principe is een bier klaar als de gist alle restproducten heeft opgeruimd die het kan opruimen. Je zou het (ietwat extreme) standpunt kunnen innemen dat als een bier dan niet in balans is, scherpe kantjes heeft etc. je het bier niet goed hebt gebrouwen.

Als die balans etc. na drie maanden nog niet daar is dan is dat standpunt wat mij betreft niet meer extreem :)

Edit: Zelfs als het doel portsmaakjes met een randje karton is dan hoef je daar geen drie maanden of zelfs 5 jaar op te wachten. Gewoon een kwestie van conditioneren. Probeer het maar eens, MEBAK heeft diverse verouderingstests. Afwisselend 1 dag @ 60°C en 1 dag 0°C  (koelkast lijkt me voor een test voldoende) is gelijk aan 1 maand, meen ik. Wel slordig afvullen natuurlijk voor dat broodnodige beetje zuurstof.


Ingo

Biervaneijk

Dus bijvoorbeeld een Westvleteren 12 is na 1 jaar het zelfde als na 10 jaar?
Bedoel je dat?
Of begrijp ik je niet goed?

Voor wijn klopt naar mijn inziens je verhaal ook niet.
De primaire aroma's verdwijnen maar de secundaire en tertiaire aroma's komen daar voor in de plaats. (en ja klopt, niet alle wijnen kunnen dit, zelfde als met bier.)


seed7

Citaat van: Biervaneijk op 20-06-2018  20:03 uDus bijvoorbeeld een Westvleteren 12 is na 1 jaar het zelfde als na 10 jaar?
Bedoel je dat?
Of begrijp ik je niet goed?

Neen, de smaak verandert continu dus je zult verschil proeven tussen 1 en 10 jaar en tussen 10 en 15, hoewel bij dat laatste het verschil kleiner is.

Ingo

EBC

Citaat van: Biervaneijk op 20-06-2018  20:03 uDus bijvoorbeeld een Westvleteren 12 is na 1 jaar het zelfde als na 10 jaar?
Bedoel je dat?
Of begrijp ik je niet goed?

Voor wijn klopt naar mijn inziens je verhaal ook niet.
De primaire aroma's verdwijnen maar de secundaire en tertiaire aroma's komen daar voor in de plaats.( en ja klopt, niet alle wijnen kunnen dit, zelfde als met bier.)

Westvleteren moet je vooral jong drinken. De paters geven ook maar 2 jaar houdbaarheid.

Na 10 jaar hoef ik het niet meer. Nu ben ik toch al voorstander van de 8 boven de 12.  ;D

Markiej87

Laatste keer naar onze vereniging wat oude zelfgebrouwen bieren (3 jaar en ouder) meegenomen. Smaakte allemaal hetzelfde, port. Niet lekker als je zin hebt in bier ;)

Adbrouwt

Bij toeval enkele weken terug een eigen brouwsel op van 3 jaar oud. Het was een zwaar bier van 10 procent. De smaak port achtig en sherry. Toen het bier jong was een vol kauw bier na 3 jaar wat leeg en minder fris. Wel drinkbaar maar niet dorstlessend. Geef mij maar een frisse jonge.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.