SMaSH Pale Ale 2 recept tips

Gestart door JamMasterJustin, 12-06-2018 09:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hoi,

Ik ben bezig met een tweede recept voor een SMaSH Pale Ale. Ik wil een toegankelijk bier maken voor een feestje: een bierliefhebber moet ervan kunnen genieten, maar ook de gewone pilsdrinker. Mijn doel is om een redelijk geelkleurige APA te brouwen. Wat vinden jullie ervan? Zeus heb ik nooit gebruikt.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSMaSH APA
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume21,0 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Heerlen
10,32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,75 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gZeuspellets14,0%60 min.22,0 IBU
15,0 gZeuspellets14,0%5 min.5,5 IBU
15,0 gZeuspellets14,0%0 min.5,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


seed7

Lijkt me niks mis mee.
Heb je smaakprofielen voor je hop opgezocht?

Ingo

Koen S

Citaat van: seed7 op 12-06-2018  09:43 uLijkt me niks mis mee.
Heb je smaakprofielen voor je hop opgezocht?

Ingo
Zeus is familie van Columbus en Tomahawk, een pittige bitterhop met een kruidig aroma. Gewoon proberen!

jaapz

Ik ben wel benieuwd hoe Zeus als aromahop zou werken, aangezien hij over het algemeen alleen als bitterhop wordt gebruikt. Als je wat meer "safe" wil zijn zou ik denk ik terugvallen op Citra of Mosaic als een late hoptoevoeging, ipv Zeus. Die doen het altijd goed bij het "grote publiek".

Als dit mijn recept zou zijn zou ik denk ik ook mijn maisch een beetje aanzuren (met bijv. lactol) tot een pH van ~5.4 zodat ook je kook pH wat lager is. Dat helpt in mijn ervaring om een wat minder "harde" bitterheid te verkrijgen van de hop.

Traploper

In het boek Hops wordt Zeus omschreven met "very aromatic, sometimes to the point  of being pungent". Interessant lijkt het me wel, weet niet of dit de beste keuze is voor een allemansvriend. Maar heb er zelf nooit mee gebrouwen, misschien zijn er anderen die meer ervaring hebben met deze hop.

tdp

Wil je specifiek een SMaSH maken, of moet het een toegankelijk bier worden voor je feestje? ;) Weet niet of je nog meer hop op voorraad hebt en/of je wilt afstappen van een SMaSH, maar voor een gemiddelde pilsdrinker kan dit best een bijzondere hop zijn. Wellicht (afhankelijk wat je doel is) zou je dan kunnen kiezen voor een wat meer traditionele hop?

Fermon

Ik heb laatst een smash pale ale gebrouwen met Cascade hop, deze valt in de smaak bij iedereen en ik ben zelf ook best tevreden.  :proost:

Mark GA

Citaat van: Fermon op 12-06-2018  12:44 uIk heb laatst een smash pale ale gebrouwen met Cascade hop, deze valt in de smaak bij iedereen en ik ben zelf ook best tevreden.  :proost:
Ik een SMaSH Vienna met Cascade: een uitstekende hop voor een 5% doordrinker inderdaad.
Zeus ken ik ook niet maar ga anders voor de zekerheid iets hoger zitten met je temperatuur zodat je een iets zoeter bier krijgt. De omschrijving "pungent" lijkt me veelzeggend.
Je gistkeuze is goed: de S-05 is een allemansvriend.
Kan niet misgaan.

JamMasterJustin

Citaat van: tdp op 12-06-2018  11:50 uWil je specifiek een SMaSH maken, of moet het een toegankelijk bier worden voor je feestje? ;) Weet niet of je nog meer hop op voorraad hebt en/of je wilt afstappen van een SMaSH, maar voor een gemiddelde pilsdrinker kan dit best een bijzondere hop zijn. Wellicht (afhankelijk wat je doel is) zou je dan kunnen kiezen voor een wat meer traditionele hop?

Dat is misschien wel een goede tiip. Het hoeft niet per se SMaSH te worden, maar het is makkelijk en ruimt ook lekker op. Ik heb nog voldoende hop in huis, maar voor 60 liter red ik het (zonder iets te hoeven bijkopen) met Aurora, Equinox of El Dorado nog. Die komen misschien iets meer bij die traditionele soorten in de buurt.

tdp

Heb laatst een SMaSH met de Aurora gebrouwen, smaakt erg goed en valt ook wel goed in de smaak bij de 'pilsdrinkers'.

JamMasterJustin


JamMasterJustin

Ik ben van de SMaSH afgestapt en het is dit geworden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSMaSpH APA
Brouwdatum16-06-2018
BierstijlPale Ale (American)
Volume25,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,10 lWater uit Heerlen
12,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,65 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,8 gAurorapellets8,2%60 min.22,5 IBU
23,8 gAurorapellets8,2%5 min.4,3 IBU
23,8 gEquinoxpellets14,0%0 min.7,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,57 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
18,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Hij ruikt al erg fruitig!

jaapz

Ik ben benieuwd wat die Equinox doet! Ik heb eerder al een Mosaic/Equinox hopfenweizen gebrouwen en vond dat de Equinox te veel grapefruitachtige bitterheid gaf. Had er dan ook best veel van in gedaan.

Wolter

Ik vrees dat er van de Aurora weinig overblijft. Misschien een idee om hem dan single hop Equinox te maken?

JamMasterJustin

Dat laatste heb ik mij tijdens het brouwen nog bedacht, maar daar had ik te weinig Equinox voor in huis :O

Jacques

Citaat van: Wolter op 17-06-2018  12:03 uIk vrees dat er van de Aurora weinig overblijft. Misschien een idee om hem dan single hop Equinox te maken?

Aurora laat zich niet zomaar ondersneeuwen. Het is een hop die ik vaak gebruik in combinatie met andere hoprassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.