Kersenbiertje proberen (Red Monty)

Gestart door Yoren, 11-06-2018 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yoren

Dag iedereen,

Omdat mijn vader ergens aan zoete kersen kan komen was ik op het idee gekomen om eens een fruitbiertje proberen te brouwen.
Ik zou mezelf niet zijn als ik stukjes van andere recepten samengooi in mijn eigen receptje.
Wij thuis drinken allemaal graag een zwaarder biertje, waardoor ik met dit brouwsel ook iets wil brouwen met een extra alcoholprocentje  ;)
Het is normaal ook niet de bedoeling om er een 'zoet' biertje aan over te houden, zolang de smaak van de kersen er maar goed inzit.

Zie hier mijn receptje van de Red Monty, ik hoop dat ik er alles heb ingezet. Opmerkingen mogen zeker vermeld worden, want wie niks doet kan ook niks fout doen!

Basis            
Omschrijving   Waarde         
Naam       Red Monty
Volume   20         
Begin SG   1,065 SG         
Eind SG   1,010 SG         
Berekende bitterheid   25 IBU         
Kooktijd   75 min.         
            
Vergistbare ingrediënten            
Hoeveelheid   Naam         
3,2 kg   Pilsmout         
1,0 kg   Vienna mout         
0,40 kg   Tarwemout         
10,0 kg   Kersen         
            
Maischschema            
Omschrijving   Temperatuur   Tijd      
1ste stap   52°C   10 min      
2de stap   62°C   35 min      
3de stap    72°C   30 min      
4de stap   80°C   5 min      
            
bevroren overgieten met wort 50°C voor hoofdgisting            
            
Hop            
Hoeveelheid   Naam   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
35 g   Hallertau Mittelfurh   4,50%   75 min   21 IBU
20 g   Golding   0,05%   laatste 10   4 IBU
            
Gist            
Hoeveelheid   Naam         
Korrel   Brewferm Blanche   

Dank u zeer,

Yoren      

hobbybob

Als je er maar niet vanuit gaat dat het gebruik van "zoet" fruit, een zoet biertje opleverd, eerder zuur.
De smaak van de kersen zal overheersen met 10kg op 20 liter

Het beste bier brouw jezelf


Koen S

Citaat van: hobbybob op 12-06-2018  07:42 uAls je er maar niet vanuit gaat dat het gebruik van "zoet" fruit, een zoet biertje opleverd, eerder zuur.
De smaak van de kersen zal overheersen met 10kg op 20 liter

Het beste bier brouw jezelf
Gewone zoete kersen geven weinig smaak aan je bier, daarvoor heb je krieken/zure kersen nodig (Kelleriis  of Morel).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kers_(fruit)

Die 10 kg zullen niet overheersen , maar het alcoholgehalte wat verhogen als het sg van je kersen hoger is dan het sg van je bier. Dat sg van je kersen kan je eenvoudig meten met een druppeltje sap op je refractometer.
Het sap van de kersen zal de rest van je bier sowieso verdunnen, verwacht er dus maar niet te veel van.
Als je echt een stevige fruitsmaak wil, kies dan voor krieken, 5 kg/20 liter geeft een mooie donkerrode kleur en veel smaak. 2 tot 3 maanden laten lageren (met pitten erin).

Yoren

Citaat van: Koen S op 12-06-2018  09:06 uGewone zoete kersen geven weinig smaak aan je bier, daarvoor heb je krieken/zure kersen nodig (Kelleriis  of Morel).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kers_(fruit)

Die 10 kg zullen niet overheersen , maar het alcoholgehalte wat verhogen als het sg van je kersen hoger is dan het sg van je bier. Dat sg van je kersen kan je eenvoudig meten met een druppeltje sap op je refractometer.
Het sap van de kersen zal de rest van je bier sowieso verdunnen, verwacht er dus maar niet te veel van.
Als je echt een stevige fruitsmaak wil, kies dan voor krieken, 5 kg/20 liter geeft een mooie donkerrode kleur en veel smaak. 2 tot 3 maanden laten lageren (met pitten erin).

Maar gaan we wel iets proeven van de kersen in het uiteindelijke bier? Of gaat het kersensap het bier zo fel verdunnen dat het de moeite niet meer is?
We wouden met kersen werken omdat we die bij vrienden voor niks mogen gaan plukken :)

Koen S

Citaat van: Yoren op 12-06-2018  10:14 uMaar gaan we wel iets proeven van de kersen in het uiteindelijke bier? Of gaat het kersensap het bier zo fel verdunnen dat het de moeite niet meer is?
We wouden met kersen werken omdat we die bij vrienden voor niks mogen gaan plukken :)
De meeste kersen hebben weinig smaak, behalve het zoete, maar dat vergist. Of er nog wat smaak overblijft, zal afhangen van de kersensoort. Witbuiken hebben weinig smaak, donkerrode wat meer.

Adrie

Voor een mooie kersensmaak aan je bier moet je echt morellen of krieken hebben. Zoete kersen toevoegen is zonde, die kun je beter gewoon opeten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.