Hopzakjes van Lidl

Gestart door Richard3, 10-06-2018 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard3

Ik nu de hopzakjes van Lidl met jullie delen.  ;D




Mark GA

Ho... zijn ze ook hittebestendig?

Richard3

Wasbaar in de machine zegt de Lidl website.

hansHalberstadt

Of om te filteren na het koken naar de koeler? Misschien staat erop welk materiaal het is? Als het PP05 is dan kan het 100 graden hebben.

Markiej87

Citaat van: Richard3 op 10-06-2018  21:33 uWasbaar in de machine zegt de Lidl website.
In een wasmachine bereid je doorgaans geen levensmiddelen (dus als er iets losweekt geen probleem) en zal de temperatuur niet vaak boven de 40 graden uitkomen. Bovendien zijn ze niet eens goedkoper dan normale hopzakjes ;)

beermenke

Denk aan je gezondheid. Verkeerde zuinigheid. Ik zou het risico niet nemen.
Koop de dingen waarvoor ze gemaakt en bestemd zijn en je geniet nog meer van je eigen brouwsels.

jaapz

CiteerDe Green Bag is, net als panty's, gemaakt van nylon en kan via de textielinzameling weggedaan worden.

Nylon dus, iemand enig idee hoe food-safe dat is bij kook? Heb in ieder geval wel eens mensen zien brew-in-a-baggen met een oude panty...

https://www.lidl.nl/nl/Lidl-Green-Bag-10099.htm

Hai


Haagse Wouter

Nylon is 100% voedselveilig ;).
Meestal zijn brouwzakken er ook van gemaakt.

Jullie zijn wel grappig. Zit je alcohol te drinken die je lijf sloopt en dan ga je je druk maken over de miniscule hoeveelheden "troep" die in een voedselveilig groentenzakje zit. Als gezondheid je grootste bezwaar is dan moet je er absoluut voor zorgen dat je echt minimaal alcohol drinkt. De enige reden dat alcohol niet op drugslijsten wordt aangemerkt als een van de zwaarste harddrugs is de lange maatschappelijke historie die we ermee hebben.

jaapz

Citaat van: Haagse Wouter op 11-06-2018  16:39 uNylon is 100% voedselveilig ;).
Meestal zijn brouwzakken er ook van gemaakt.

Jullie zijn wel grappig. Zit je alcohol te drinken die je lijf sloopt en dan ga je je druk maken over de miniscule hoeveelheden "troep" die in een voedselveilig groentenzakje zit. Als gezondheid je grootste bezwaar is dan moet je er absoluut voor zorgen dat je echt minimaal alcohol drinkt. De enige reden dat alcohol niet op drugslijsten wordt aangemerkt als een van de zwaarste harddrugs is de lange maatschappelijke historie die we ermee hebben.

Brouwzakken kook je niet :)
Het lijkt me toch geen raar idee om even na te gaan of je ergens niet superaids van krijgt of zo
Je gaat toch ook niet koken in een loden pan?
Dat alcohol giftig is betekent volgens mij niet dat je dan gelijk maar alle giften in kan gaan nemen omdat je toch al iets giftigs consumeert

Of reageer ik nu weer te serieus

Haagse Wouter

Citaat van: jaapz op 11-06-2018  17:33 uBrouwzakken kook je niet :)
Het lijkt me toch geen raar idee om even na te gaan of je ergens niet superaids van krijgt of zo
Je gaat toch ook niet koken in een loden pan?
Dat alcohol giftig is betekent volgens mij niet dat je dan gelijk maar alle giften in kan gaan nemen omdat je toch al iets giftigs consumeert

Of reageer ik nu weer te serieus

Gelukkig smelt Nylon pas op 263 graden ^^.

Daar heb je ook gelijk in hoor!
Een is geen reden voor iets anders.

Het is meer dat ik soms de complete paniek over dit soort dingen niet snap.
Een niet siliconenslang is uit den boze, maar elke dag alcohol drinken (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2999.0.html) heeft blijkbaar niet diezelfde bezorgheid. Soms mist gewoon de nuance en perspectief hierin.

hansHalberstadt

Ik gebruik ook nylon persluchtslang van 4 mm inwendig 6 mm uitwendig met perslucht koppelingetjes als remleiding voor de biertap. En die ontsmet ik door er hete stoom doorheen te jagen.  Werkt al meer dan 10 jaar prima. Punt is alleen dat het voor dit doel niet is vrijgegeven. Dus formeel gezien kun je er een punt van maken. In de praktijk merk je er niets van en zal het waarschijnlijk geen giftige stoffen afgeven. Zou anders geweest zijn als ik die slang van zacht PVC (weekmakers dus) had gemaakt, maar dat kan iedereen met een beetje verstand van materialen wel begrijpen.   

Markiej87

Citaat van: Haagse Wouter op 11-06-2018  16:39 uJullie zijn wel grappig. Zit je alcohol te drinken die je lijf sloopt en dan ga je je druk maken over de miniscule hoeveelheden "troep" die in een voedselveilig groentenzakje zit. Als gezondheid je grootste bezwaar is dan moet je er absoluut voor zorgen dat je echt minimaal alcohol drinkt. De enige reden dat alcohol niet op drugslijsten wordt aangemerkt als een van de zwaarste harddrugs is de lange maatschappelijke historie die we ermee hebben.
Ik vind de vergelijking die je hier trekt nogal misplaatst. Als je bier wilt drinken en brouwen kun je wel voorkomen dat er allerlei troep in je product komt door met de juiste middelen te werken. Alcohol hoort er nou eenmaal bij. Als we jouw maatstaf aanhouden kunnen we er net zo goed allerlei chemicaliën in mikken "want het is toch al ongezond".


hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 12-06-2018  12:32 ukunnen we er net zo goed allerlei chemicaliën in mikken "want het is toch al ongezond".
Sulfiet, citroenzuur, bewust op hoge temperatuur vergisten en dus bewust giftige hogere alcoholen vormen
allerlei chemicaliën in mikken is toch wel iets anders dan apparatuur gebruiken waarvan je denkt dat het veilig is maar het niet 100% zeker weet.

Markiej87

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  13:42 uSulfiet, citroenzuur, bewust op hoge temperatuur vergisten en dus bewust giftige hogere alcoholen vormen
allerlei chemicaliën in mikken is toch wel iets anders dan apparatuur gebruiken waarvan je denkt dat het veilig is maar het niet 100% zeker weet.
Ik heb je reactie nu 4x gelezen maar ik snap nog steeds niet precies wat je nou bedoelt.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 12-06-2018  23:27 uIk heb je reactie nu 4x gelezen maar ik snap nog steeds niet precies wat je nou bedoelt.
Sommige mensen gooien er al chemicaliën in zoals sulfiet om het oxidatiespook te bestrijden. Teveel sulfiet is zeker troep.
ik wilde aangeven dat er wel een verschil is tussen
1) bewust gif toevoegen of
2) materialen gebruiken die wel safe lijken maar niet voor het doel zijn bedacht
1 lijkt me groter probleem dan 2

Voorbeeld van 1) sulfiet of het proces sturen rchting aanmaak van giftige stoffen (hogere alcoholen).
Voorbeeld van 2) nylon groentezakje, koperen hevelfilter, tapleiding van pneumatiek onderdelen voor zover van nature niet giftig

davyd

"vergif","chemicalien" (sic), "troep", "spook"

Je dacht, ik geef even een flinke trap in de richting van de low oxygen brewers?

EBC

Citaat van: davyd op 13-06-2018  09:59 u"vergif","chemicalien" (sic), "troep", "spook"

Je dacht, ik geef even een flinke trap in de richting van de low oxygen brewers?

Laten we met zijn allen vooral niet weer in deze emotionele valkuil stappen. Ieder zijn mening, geen discussie daarover. Geen reacties posten.

Eric v B

Citaat van: EBC op 13-06-2018  10:32 uLaten we met zijn allen vooral niet weer in deze emotionele valkuil stappen. Ieder zijn mening, geen discussie daarover. Geen reacties posten.
Mag ik een voorspelling doen?  :-X

hansHalberstadt

Ik heb niet zo'n probleem met toevoegen van sulfiet als dat vrijwel compleet wordt verbruikt, maar wel als het in overmaat wordt toegevoegd. En verder heeft iedereen zijn eigen goede redenen om iets wel of niet te doen, maar het kan zijn dat die redenen deels het gevolg zijn van tekort aan gegevens om de juiste beslissingen te kunnen nemen. dus discussies zouden volgens mij vooral moeten gaan om de juiste gegevens en inzichten aan te leveren en niet over iemands beslissing ten gevolge daarvan ter discussie te stellen. Maar je mag er natuurlijk wel je eigen mening over weergeven.   

davyd

Dat is allemaal heel juist. Maar het gebruik van termen als "vergif","chemicalien", "troep", en "spook" lijken mij niet echt inzichten of feiten, maar oordelen, ja veroordelingen - misschien niet expliciet op de man, maar heel veel scheelt het niet. Die veroordelingen lijken mij bovendien ook niet echt ingegeven door een overmaat aan kennis. Want wat moeten we dan van wijn zeggen? Daar zit veel en veel meer sulfiet in dan wordt toegevoegd bij  low oxygen brewing. Is wijn dan ook allemaal vergif en troep? Bovendien wordt bij de juiste toepassing van low oxygen brewing (en ik heb het hier niet over het toevoegen van antioxin tijdens het bottelen, ik doe dat ook niet, hoewel daar ook de hoeveelheid sulfiet zeer beperkt is) ALLE sulfiet omgezet in onschadelijk sulfaat. Waarover gaat het dan?

hansHalberstadt

Wijn heeft geen hergisting op de fles dus heb je meer last van zuurstof. En je zegt het precies goed: 'ALLE sulfiet omgezet in onschadelijk sulfaat' dus dan heb je precies de juiste hoeveelheid toegevoegd, niets mis mee. Maar dat is bij veel wijn dus niet het geval en dus blijft er rotzooi inzitten waar sommige mensen eerder hoofdpijn van krijgen dan van de alcoholafbraakproducten. toch?

Met oxidatiespook bedoel ik dat mensen geen enkel compromis willen sluiten mbt oxidatie en daar dan onevenredig veel investering voor gaan doen terwijl er andere effecten daardoor gaan optreden die dan alsnog de bottleneck worden. Het geheel is zo sterk als de zwakste schakel zal ik maar zeggen. 10 schakels van 1 cm dik staal maken kost veel geld en moeite en als de 11e schakel maar een mm is dan is het totaal nutteloos om de andere 10 1 cm dik te maken. brouwen onder stikstof bv en dan bottelen in flesjes waar zuurstof via de dopjes naar binnen komt als voorbeeld.
Een perfect oxidatieloos bier maken met andere afwijkingen bijvooreeld te veel hogere alcoholen is dan alsnog geen goed bier. Het gaat om het totaalbeeld. als je dat goed hebt je al je investeringen evenredig verdeeld en het beste bier gemaakt met de minste investering     

Jaap W

Laatst bij de Brouwmarkt zo'n hopkookzakje gekocht en raad eens waar die van gemaakt is ... jawel van nylon met ook twee van die trekkoordjes erin. Lijkt verdacht veel op dat zakje van de Lidl alleen die van de Lidl is vele malen goedkoper dan die van de Brouwmarkt.  :huilen: Als dat zakje van de Lidl van nylon is kun je hem volgens mij zonder enig probleem gebruiken. Anders eerst even uitkoken en kijken of het water smerig wordt. Doe ik trouwens met alle hopzakjes die ik gebruik.  :biersmile: :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 13-06-2018  15:17 uLijkt verdacht veel op dat zakje van de Lidl
Fabrikanten maken hun produkten voor meerdere afnemers en kan dus ook andere gebruiksomstandigheden betreffen zolang het werkt, dus op zich niet vreemd.

davyd

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2018  15:06 uMet oxidatiespook bedoel ik dat mensen geen enkel compromis willen sluiten mbt oxidatie en daar dan onevenredig veel investering voor gaan doen terwijl er andere effecten daardoor gaan optreden die dan alsnog de bottleneck worden.

Vandaar 1 van de motto's van low oxygen brewing: "90 percent best practices and 10 percent voodoo."

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.