Maischschema en tijden

Gestart door boarder, 10-06-2018 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boarder

Hallo allemaal,

Ik heb even rond gezocht op het internet en hier, maar kan op de volgende vraag niet 1 2 3 een antwoord vinden:
Als je bijv een maischschema hebt van 65 ºC-40min 72 ºC-20min en 78 ºC-5 min. Vanaf wanneer gaat die tijd in? Als ik de eerste stap heb gehad, duurt het nog wel even voordat mijn ketel van 65 naar 72 ºC.

Groetjes Jelle

ashaworunner

Tijd begint te lopen vanaf de gewenste temp bereikt is...

Jacques

Citaat van: ashaworunner op 10-06-2018  16:15 uTijd begint te lopen vanaf de gewenste temp bereikt is...

Klopt. Er wordt uitgegaan van een opwarming van 1 ºC per minuut. Als het opwarmen veel langer duurt kun je de tijden bij de rusten inkorten. De enzymen werken immers ook tijdens het opwarmen.

davyd

Voor zover ik weet wordt bij de moderne Duitse brouwmethode volgens Kunze e.a. de tijd om op te warmen compromisloos bijgeteld bij de totale maischtijd: 30 minuten maischen aan 62 ºC en 30 minuten aan 72 ºC  duurt dan 70 minuten. Ik doe het in ieder geval zo. Want ik wil dan effectief 30 minuten maischen aan 62 ºC en 30 minuten maischen aan 72 ºC , niet iets anders.  Zo simpel is het ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.