Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Druk op fles bereken?  (gelezen 890 keer)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Druk op fles bereken?
« Gepost op: 15-06-2018 15:46 u »
Ik heb maanden terug een stout gebrouwen die een nogal hoog eind SG had, maar waarvan ik op dat moment dacht: die is klaar!

Niet dus... :o

Eind SG was op het moment van bottelen 1029 (ja  ja, ik weet het, die was niet klaar met vergisten). Begin SG was 1062.
Gebotteld met 2 gram suiker per flesje (0,33).

Nu zijn we 4 maanden verder en bij openen is het flesje in ongeveer  2 seconde leeg  :-[
Gelukkig is het het grootste deel al op (ik had niet zoveel gebrouwen) maar ik heb nog 2 flesjes. Het is gelukt om door het dopje een heel klein beetje op te lichten de koolzuur er voorzichtig uit te laten en na 10 minuten toch nog te kunnen genieten, yeah!

Maar nu is mijn vraag: kun je uitrekenen hoeveel koolzuurdruk er op het flesje zit? Ik heb 1019 gemeten, dus in de fles is ie 10 punten gezakt.

Is het verstandig om de veiligheidsbril op te zetten of valt het mee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Monkey

• Vol lid
Re: Druk op fles bereken?
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2018 18:50 u »
Een sg-punt geeft ongeveer 0,5 volume CO2, dus een veiligheidsbril lijkt me niet onverstandig...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2018 18:57 u »
Ja dat kan met SG=1029 had je nog ca 858 g suiker per 10 liter en met SG 1019 was dat ca 642 g dus verschil is dan 216 g / 10 liter = 21.6 g/l daar heb je nog 6 g/l bottelsuiker bijgedaan dus totaal had je dan nog 27.6 g/l vergistbare suiker in je flesjes. Daaruit ontstaan dan ca 13.8 g koolzuur per liter en dat is 1.38 % (normaal 0.5%=2 BAR bij 20 C ) Bij 20 C geeft dat een druk op je flesje van  7.2 BAR en bij 25 graden zou dat 8 BAR zijn. Bij 7 C is dat 4.4 BAR. De flesjes kunnen ook ca 7 BAR hebben, dus wordt toch kritisch zeker met de warmte. Zou dus zeker een veiligheidsbril opzetten.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 15-06-2018 21:20 u »
Fijn heren, bedankt! Ik ga hem straks openen met handschoenen en veiligheidsbril!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 15-06-2018 22:24 u »
Fijn heren, bedankt! Ik ga hem straks openen met handschoenen en veiligheidsbril!
Filmpje

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15-06-2018 23:40 u »
Ik heb maanden terug een stout gebrouwen die een nogal hoog eind SG had, maar waarvan ik op dat moment dacht: die is klaar!

Niet dus... :o

Eind SG was op het moment van bottelen 1029 (ja  ja, ik weet het, die was niet klaar met vergisten). Begin SG was 1062.
Gebotteld met 2 gram suiker per flesje (0,33).

Dat is een vergistingsgraad van 53,2%... Een duidelijk voorbeeld van een gestokte vergisting.
Om welke gist gaat het? Hoeveel liter is het brouwsel en hoeveel gist had je gent?

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • FRED Brewery
« Reactie #6 Gepost op: 16-06-2018 14:50 u »
Dat is een vergistingsgraad van 53,2%... Een duidelijk voorbeeld van een gestokte vergisting.
Om welke gist gaat het? Hoeveel liter is het brouwsel en hoeveel gist had je gent?

Ik heb de Danstar Windsor gebruikt, 18 gram op 15 liter.
Begin sg was 1062, eind sg voor bottelen 1019 dus.

Ik had gisteren een flesje koud gezet (+/- 8C) en die knalde er niet uit, maar liep rustig leeg... Stond ik met mijn lasbril en ovenwanten...

@Hans: daar heb ik helaas voor je geen beeldmateriaal van  :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16-06-2018 20:17 u »
Ik heb de Danstar Windsor gebruikt, 18 gram op 15 liter.
Begin sg was 1062, eind sg voor bottelen 1019 dus.

Die heeft een gemiddelde vergistingsgraad van zo'n 77%. Met 1019 in plaats van 1029 heb je een vergistingsgraad gehaald van 69,3%. Dat lijkt er meer op.

Tags: