Keuken gasfornuis met wokbrander geschikt?

Gestart door aflinden, 07-06-2018 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aflinden

Kan een pan van 33 ltr. gebruikt worden om 25 ltr. bier te brouwen op een keukenfornuis met een (grote) wokbrander?
Ik heb een Siemens kookfornuis met een glazen onderplaat en de wokbrander in het midden.
Heeft iemand hier ervaring mee voordat ik ruzie ga krijgen met mijn vrouw (lol) :)

dirk

Waarom niet? Dat ding geeft al snel 3.5 kW af (kijk even in handleiding hoeveel de jouwe afgeeft), daar kun je prima mee brouwen. Let wel even op of de glasplaat het gewicht überhaupt aankan.

breda82

Ik brouwde eerst ook in de keuken, heb een gas op glas 5 pits fornuis met een 4,5 kW brander. Gebruik een 36 liter ketel en die breng ik met gemak aan de kook.  Ligt echt aan het vermogen van de brander.

Nu een 10,5 kW brander voor buiten, dat gaat lekker snel.

Knobby

Ik heb een 3,5 kW wokpit. Koken van ~30 liter gaat, maar duurt wel lang om aan de kook te krijgen (omdat ik in dezelfde ketel masich moet ik die eerst schoon maken en koelt mij gefilterde wordt weer af naar ~50-55 graden, dus ik moet van verder komen).
Om het wat sneller te doen hang ik er een 1000 W dompel element in dat ik voor 15 euro online heb gekocht ergens. Dan gaat het best rap.

seed7

Zodra er een paar cm wort in je kookketel zit kan de vlam er onder, scheelt veel in tijd en opwarmen. Ik filter langzaam en tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is het wort ook al bijna aan de kook. Emaille pan op wokbrander die niet heel hard gaat.

Ingo

Dirtbag

Ja kan, of je ook daadwerkelijk 25 liter passend krijgt kun je beter de eerste keer niet gokken, probeer eerst 20 liter heb je iets meer ruimte over :)

/toevoeging

Maak het fornuis voor gebruik goed schoon, de combinatie van een grote pan en lange tijd vol gas de brander aan kan er voor zorgen dat vervuiling erg had in kan branden.

Tevens kan een overhangende pan ook slecht zijn voor het blad van een aanrecht als de pan hier overheen hangt, bij mij is er een rand krokant gebakken een keer. Dat was volgens mij wel met een 50 liter pan.

De rubber voetjes van de pannenroosters van het fornuis zijn bij mij trouwens ook gesmolten. Maar dat is niet alleen veroorzaakt bij het bierbrouwen.

db

Eric v B

Citaat van: Dirtbag op 08-06-2018  09:48 uTevens kan een overhangende pan ook slecht zijn voor het blad van een aanrecht als de pan hier overheen hangt, bij mij is er een rand krokant gebakken een keer. Dat was volgens mij wel met een 50 liter pan.

Gelukkig had ik een stenen aanrechtblad anders had ik ook een discussie gehad... Goede waarschuwing!

emiel1

Citaat van: Dirtbag op 08-06-2018  09:48 u/toevoeging

Maak het fornuis voor gebruik goed schoon, de combinatie van een grote pan en lange tijd vol gas de brander aan kan er voor zorgen dat vervuiling erg had in kan branden.

Tevens kan een overhangende pan ook slecht zijn voor het blad van een aanrecht als de pan hier overheen hangt, bij mij is er een rand krokant gebakken een keer. Dat was volgens mij wel met een 50 liter pan.

De rubber voetjes van de pannenroosters van het fornuis zijn bij mij trouwens ook gesmolten. Maar dat is niet alleen veroorzaakt bij het bierbrouwen.

db
Goede tips die ik als mede-fornuisbrouwer alleen maar kan beamen. Heb ook een keer de pan laten overstromen en het niet direct schoongemaakt, heeft me weken gekost voor ik het weer goed schoon had. En mijn aanrecht was ooit een stuk vlakker aan 1 kant ;)

Bij mij is het smelten van de voetjes wel heel duidelijk gelinkt aan het brouwen, best wel raar, je zou toch verwachten dat ze dat wel aan zouden kunnen...

Dirtbag

Als je in de handleiding van je fornuis kijkt zal je zien dat er een maximale panmaat wordt aangegeven. Ik denk dat er daar wel een verband te vinden is. ;) .

db

Neetje

Citaat van: Dirtbag op 08-06-2018  14:13 uAls je in de handleiding van je fornuis kijkt zal je zien dat er een maximale panmaat wordt aangegeven. Ik denk dat er daar wel een verband te vinden is.

Als je de pan in het midden zet en deze goed draagt, is een grotere pan (dan info handleiding) geen probleem

emiel1

Citaat van: Neetje op 08-06-2018  15:21 uAls je de pan in het midden zet en deze goed draagt, is een grotere pan (dan info handleiding) geen probleem
Hij doelde op het smelten van de rubberen voetjes, daarop kan een te grote pan wel invloed hebben.

aflinden

Bedankt voor de informatie allemaal. Fijn dat ik hier iets mee kan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.