Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Soort chloor  (gelezen 950 keer)

Offline aflinden

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Soort chloor
« Gepost op: 07-06-2018 20:40 u »
Ik heb chloorpoeder van de Craenenbroek (voor zwembad & Spa)
Kan ik dit gebruiken om mijn kunststof bierbrouw spullen te ontsmetten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PP

• Vol lid
Re: soort chloor
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2018 21:26 u »
Zeker. Ik heb een pot met chloortabletten. Vat vullen met water, tablet toevoegen, 12 u laten staan. Uitspoelen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Soort chloor
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2018 21:33 u »
Ik heb chloorpoeder van de Craenenbroek (voor zwembad & Spa)
Kan ik dit gebruiken om mijn kunststof bierbrouw spullen te ontsmetten?

Dit kun je inderdaad gebruiken.

Toch heeft een schuimend chloorreiniger/desinfecteermiddel zoals Chemipro Caustic de voorkeur. Door de verlaging van de oppervlaktespanning van de oplossing dringt het middel dieper in krassen en dergelijke.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 07-06-2018 21:36 u »
Dit kun je inderdaad gebruiken.

Toch heeft een schuimend chloorreiniger/desinfecteermiddel zoals Chemipro Caustic de voorkeur. Door de verlaging van de oppervlaktespanning van de oplossing dringt het middel dieper in krassen en dergelijke.
Chloortabletten met een beetje afwasmiddel?

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #4 Gepost op: 07-06-2018 22:25 u »
Chloortabletten met een beetje afwasmiddel?

Chloor niet zomaar mengen met andere schoonmaakmiddelen! Er kan dan een reactie optreden waarbij flinke hoeveelheden chloorgas vrijkomen!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 07-06-2018 22:32 u »
Chloor niet zomaar mengen met andere schoonmaakmiddelen! Er kan dan een reactie optreden waarbij flinke hoeveelheden chloorgas vrijkomen!
Ja dat gebeurt als je er zuur bij gooit. Als je er geen verstand van hebt kun je je het beste beperken tot de middelen die standaard voor brouwen geleverd worden. 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2018 22:44 u »
Ja dat gebeurt als je er zuur bij gooit. Als je er geen verstand van hebt kun je je het beste beperken tot de middelen die standaard voor brouwen geleverd worden.

Een Star San oplossing vanwege de schuimvorming bij een chloorhoudend middel mengen is inderdaad geen goed idee.

Online BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2018 23:07 u »
geen goed idee dus  :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2018 23:14 u »
geen goed idee dus  :)

Inderdaad. Niet doen!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2018 07:51 u »
Chloor met kunststof is geen ideale combinatie. Chloor kan zich aan weekmakers binden en tijdens gebruik weer vrij gemaakt worden en voor stevige smaakafwijkingen zorgen. Chloor heeft m.i., buiten calamiteiten, niets in een brouwerij te zoeken,

Ingo

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 08-06-2018 08:20 u »
Chloor met kunststof is geen ideale combinatie. Chloor kan zich aan weekmakers binden en tijdens gebruik weer vrij gemaakt worden en voor stevige smaakafwijkingen zorgen. Chloor heeft m.i., buiten calamiteiten, niets in een brouwerij te zoeken,

Ingo
Als je de beschikking hebt over perazijn niet natuurlijk, maar dat is niet eerlijk want hobbybrouwers kunnen daar niet over beschikken. Mijn ervaring is dat chloor in combinatie met PET of andere harde plastics prima werkt als reiniging en desinfectie, liefst nog met een beetje loog erbij. PET kan niet tegen geconcentreerde loog dus standaard 80 graden 3% loog werkt niet bij PET. Chloor haalt heel snel alle aanslag van hophars etc weg uit je gistingsvat van PET. en met naspoelen ben je de geur ook snel kwijt. Weekmakers horen sowieso niet in de brouwerij thuis.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 09-06-2018 20:10 u »

Ingo

Chloorhoudende reinigers zijn zeer effectief. In professionele brouwerijen wordt veel gebruik gemaakt van chloorhoudende middelen als is schoon Ún gedesinfecteerd moet worden. Heel vaak jerrycans met Ansep gezien in brouwerijen.

Zelf gebruik ik al heel lang chloorhoudende middelen ook voor het schoonmaken van plastic vaten. Dat heeft niet geleid tot smaakafwijkingen. Wel is het belangrijk de restanten van chloorhoudende middelen goed weg te spoelen.

Overigens gebruik ik sinds kort Enzybrew veel. Dat middel is ook een zeer effectieve reiniger. Kost wel wat meer.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #12 Gepost op: 10-06-2018 11:35 u »
Dit is een antwoord naar mijn hart ;-)

Tags: