Hobbybrouwen > Brouwproces

Het overdoppen van flesjes / eis flessen ONK

(1/5) > >>

JvH:
Hoi iedereen,

Ik heb een groot probleem. Mijn flesjes zijn tot nu toe voorzien van mooie blauwe dopjes van v/d Kooy. Nu hoorde ik vanavond dat de flesjes van een zilver- of goudkleurig dopje voorzien moeten zijn voor het ONK, anders volgt aftrek van 1 punt. Zonde dus  :'(
Heeft er iemand een goede manier om de flesjes alsnog van zilverkleurige dopjes te voorzien, zonder dat 'alle' CO2 verloren gaat  ???

Bij voorbaat dank  :groots:

Groeten Hans  :degroeten:

Jacques:
Hoi Hans,

Goed koud wegzetten en dan overdoppen.

Overigens ben ik niet zo'n voorstander van het overdoppen. De kans dat het bier van mindere kwaliteit wordt is niet denkbeeldig. Misschien is het beter om dat ene punt aftrek maar voor lief te nemen.
Overigens vind ik het persoonlijk wel jammer dat deze regel in het Labo-regelement is opgenomen. Naar mijn idee heeft niemand het alleenrecht op witte, blauwe of groene doppen. Gekleurde doppen worden mijn inziens minstens net zo vaak gebruikt als goud-, brons- of zilverkleruge doppen. Waarom potentiŽle inzenders afschikken met onzinnige regeltjes.

PS
Deze reactie schrijf ik niet als keurmeerster. Tijdens wedstrijden verminder ik ook heel braaf het puntenaantal met 1 als er een gekleurde dop op de fles zit. En natuurlijk denk dan: jammer!

:degroeten: Jacques

Patrik_Claes:
Hallo Hans,

Misschien een trukje dat de risico's wat drukt en het ONK hopelijk tevreden stelt: in sommige boekenwinkels of zaken waar ze tekenmateriaal verkopen vind je viltstiften (met zo'n kogeltje in om te mengen) waar een soort verf inzit. Ze zijn te krijgen in goud- en zilverkleur, je kan er gewoon mee 'kleuren', en ze geven een heel dekkende laag verf...

Laat maar weten of je er iets mee bent,

Groetjes,

Patrik

Jacques:
Euhum Patrik,

Voor mij zou zo'n geschilderde dop nou net een reden zijn om een bier uit te sluiten van de wedstrijd. De bedoeling van de regel dat alleen zilver-, brons- of goedkeurige doppen op de flessen mogen zitten is dat de flessen niet herkenbaar mogen zijn. Daarom vind ik ook dat andere kleuren toegestaan moeten worden als de doppen maar egaal van kleur zijn en bij de reguliere leveranciers van hobbybrouwartikelen te koop zijn. Iedereen kan ze kopen en gebruiken. Dergelijke doppen zijn anoniem. Dat geldt dus niet voor geschilderde doppen.

:degroeten: Jacques

JvH:
Hoi Jacques,

Ik las net in het LABO regelement, dat flesjes met een niet zilver- of goudkleurige dop uitgesloten worden van deelname  :huilen: in plaats van 1 punt aftrek die ik waarschijnlijk voor lief genomen had.
Het wordt dus toch overdoppen  :huilen:

Groeten Hans  :degroeten:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie