Het overdoppen van flesjes / eis flessen ONK

Gestart door JvH, 26-03-2003 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JvH

Hoi iedereen,

Ik heb een groot probleem. Mijn flesjes zijn tot nu toe voorzien van mooie blauwe dopjes van v/d Kooy. Nu hoorde ik vanavond dat de flesjes van een zilver- of goudkleurig dopje voorzien moeten zijn voor het ONK, anders volgt aftrek van 1 punt. Zonde dus  :'(
Heeft er iemand een goede manier om de flesjes alsnog van zilverkleurige dopjes te voorzien, zonder dat 'alle' CO2 verloren gaat  ???

Bij voorbaat dank  :groots:

Groeten Hans  :degroeten:

Jacques

Hoi Hans,

Goed koud wegzetten en dan overdoppen.

Overigens ben ik niet zo'n voorstander van het overdoppen. De kans dat het bier van mindere kwaliteit wordt is niet denkbeeldig. Misschien is het beter om dat ene punt aftrek maar voor lief te nemen.
Overigens vind ik het persoonlijk wel jammer dat deze regel in het Labo-regelement is opgenomen. Naar mijn idee heeft niemand het alleenrecht op witte, blauwe of groene doppen. Gekleurde doppen worden mijn inziens minstens net zo vaak gebruikt als goud-, brons- of zilverkleruge doppen. Waarom potentiële inzenders afschikken met onzinnige regeltjes.

PS
Deze reactie schrijf ik niet als keurmeerster. Tijdens wedstrijden verminder ik ook heel braaf het puntenaantal met 1 als er een gekleurde dop op de fles zit. En natuurlijk denk dan: jammer!

 :degroeten: Jacques

Patrik_Claes

Hallo Hans,

Misschien een trukje dat de risico's wat drukt en het ONK hopelijk tevreden stelt: in sommige boekenwinkels of zaken waar ze tekenmateriaal verkopen vind je viltstiften (met zo'n kogeltje in om te mengen) waar een soort verf inzit. Ze zijn te krijgen in goud- en zilverkleur, je kan er gewoon mee 'kleuren', en ze geven een heel dekkende laag verf...

Laat maar weten of je er iets mee bent,

Groetjes,

Patrik

Jacques

Euhum Patrik,

Voor mij zou zo'n geschilderde dop nou net een reden zijn om een bier uit te sluiten van de wedstrijd. De bedoeling van de regel dat alleen zilver-, brons- of goedkeurige doppen op de flessen mogen zitten is dat de flessen niet herkenbaar mogen zijn. Daarom vind ik ook dat andere kleuren toegestaan moeten worden als de doppen maar egaal van kleur zijn en bij de reguliere leveranciers van hobbybrouwartikelen te koop zijn. Iedereen kan ze kopen en gebruiken. Dergelijke doppen zijn anoniem. Dat geldt dus niet voor geschilderde doppen.

 :degroeten: Jacques

JvH

Hoi Jacques,

Ik las net in het LABO regelement, dat flesjes met een niet zilver- of goudkleurige dop uitgesloten worden van deelname  :huilen: in plaats van 1 punt aftrek die ik waarschijnlijk voor lief genomen had.
Het wordt dus toch overdoppen  :huilen:

Groeten Hans  :degroeten:

papa

Inderdaad.

Nog een paar regels die verandert zijn:

1. ten aanzien van de fles en de vulhoogte zijn er strengere regels gekomen. Er mag alleen nog worden ingezonden in een standaard 30 cl. euro-fles en de vulhoogte is tussen de 2 en 3 cm ruimte aan de bovenzijde.
De wedstrijdorganisatie heeft ook duidelijk de opdracht om inzendingen die niet voldoen aan  het hierboven gestelde, zonder meer uit te sluiten van verdere deelname.
2. De puntentelling is gewijzigd. Voor de presentatie kreeg men eerst max. 30 punten, en dat is nu gewijzigd in maximaal 15 punten zodat er 15 punten overblijven welke overgeheveld zijn en "extra" te behalen zijn op het overige gedeelte. Dit om het bier zelf beter te kunnen beoordelen. Het accent is hiermee meer op het bier zelf komen te liggen.

Frank

Jacques

Hoi Hans,

Het is voor mij de vraag of zo sterk aan deze regel zal worden vastgehouden. Zoals ik hiervoor heb aangegeven vind ik een onzinnige regel die zijn doel voorbij schiet. Weet ik veel wie allemaal een rode of blauwe dop gebruiken voor een tripel of een zwarte voor een stout?
Natuurlijk zijn flessen moeilijker te herkennen als alle doppen precies gelijk zijn. Maar kleine verschillen zijn er altijd. Zo heb je glanzende en doffe zilverkleurige doppen. En sommige kroonkurkapparaten maken zeer kenmerkende indeukingen of krassen op de dop.
Het lijkt mij dat hobbybrouwers gediend zijn bij het toestaan van meerdere kleuren doppen. Vaak wordt gezegd dat je het probleem kunt voorkomen door altijd een paar flessen te doppen met 'neutrale' doppen. Maar weten we altijd wel of een bier zich goed gaat ontwikkelen. En hoe houden we we die flesjes uit elkaar zonder etiketjes en dergelijke. Want etiketrestanten zijn natuurlijk ook uit den boze. Helemaal kwadelijk is het als er op een dop geschreven is.

Laten we hopen dat het LABO samen het BKG deze regel eens wijzigt. Elk jaar weer zijn er hobbybrouwers die er de dupe van worden.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ik bottel zelf alles met 1 kleur dop (goudkleurig) en schrijf op de dop met afwasbare viltstift voor het geval ik iets ga indienen. Overigens schrijf ik alleen het nummer van de brouwsel op de dop, dat is lekker makkelijk. Naast mijn bierkoelkast hangt dan weer een lijst met nummers.

Vroeger schreef ik met permanente stift, maar toen ik mee deed aan een wedstrijd heb ik een half uur staan te schrobben met spiritus om dat er weer af te halen  :P

JW.

Bas

Citeer... Het lijkt mij dat hobbybrouwers gediend zijn bij het toestaan van meerdere kleuren doppen ... Laten we hopen dat het LABO samen het BKG deze regel eens wijzigt. Elk jaar weer zijn er hobbybrouwers die er de dupe van worden.

Dan heb ik er nog een, die ervoor zorgt dat ik wederom dit jaar niet aan de ONK deel zal nemen (hoewel ik het wel van plan was, en graag zou willen): de beperking om "euro" 30 cl. flesjes te gebruiken. Punt 13 van het regelement beschrijft dat dit soort flesjes gebruikt moeten worden (net zoals het ook beschrijft dat alleen goudkleurige / zilverkleurige doppen gebruikt mogen worden), om herkenbaarheid te voorkomen.

MAAR in punt 13 staat ook bescreven dat voor niet-Nederlandse inzendingen een uitzondering wordt gemaakt. Wat is het nut dan nog van deze regel? Ik denk dat ieder er wel mee gebaat zou zijn als er meer (algemeen verkrijgbare) dop en fles types toegelaten zouden worden. Puntaftrek ok (kun je altijd voor jezelf compenseren), maar uitsluiting is een doorgeschoten regel.

Ik ben zelf na jaren ergenis over de "euro" fles (te veel problemen mee gehad) overgestapt naar het bottelen in 37,5 cl. fles (prima dingetjes, waarvoor standaard 29mm gouden kroonkurken wel bij elke brouwwinkel te krijgen zijn).


Grt, Bas H.

JWVG

Ha die Bas,

Wat voor problemen heb jij dan met die euro fles? Zelf vind ik die juist wel makkelijk, vooral omdat je altijd kratjes met lege flesjes kunt ophalen of wegbrengen bij de lokale slijter. En die 26 mm kroonkurken zijn toch ook gewoon overal te verkrijgen?

Overigens heb ik niet echt een mening over het type flesje voor de ONK, maar ik vroeg me gewoon af waarom je zo negatief bent over de euroflesjes.

 :degroeten: JW.

Bas

Hoi JW,

De 26 mm kroonkurken zijn inderdaad overal verkrijgbaar, zelfs in verschillende kleurtjes ;), waar je de 29 mm alleen goudkleurig kan krijgen. En een krat lege euro flesjes is ook overal te krijgen (zeker als je beschikt over een gezonde dorst).

Mijn (persoonlijke) problemen met de euro flesjes hadden te maken met:
- soms een slechte afsluiting (soms vielen er bij enkele flesjes gewoon de doppen er af toen ik ze uit de kratjes haalde), koolzuur zat er dan ook niet meer in;
- het doppen ging erg moeizaam;
- euroflesjes zijn wat zwakjes, wel eens een gebroken hals gehad;
- niet echt makkelijk schoon te maken;
- te klein (jaja).

Uit ergernis heb ik wat alternatieven uitgeprobeerd, de 70 cl. champageneflessen werkten prima (maar zijn weer iets te groot), dus ben ik overgestapt op hun kleine broertjes. Nooit problemen gehad met deze robuuste flessoort. Ik vermoed dat mijn problemen voornamelijk veroorzaakt worden door mijn compacte bottel apparaat, maar ik heb eigenlijk geen ruimte om een grotere / betere versie op te slaan (mijn vriendin is niet zo blij meer met het volume van mijn brouwinstallatie + biervooraard).

Maar goed, ik heb geen probleem met het gebruik van euro flesjes, maar zelf houd ik iets meer van de 37,5 cl. flesjes. Vandaar mijn pleidooi om zulks niet uit te sluiten bij bierwedstrijden (puntaftrek kan ik mee leven, want die kan ik er zelf wel weer bij optellen). Hetzelfde geld denk ik voor beugels, die ook wel eens door amateur brouwers gebruikt worden. Uitsluiting is wel erg demotiverend voor de brouwer voor wie deelnemen belangrijker is dan te winnen. En waarom worden niet-Nederlanders niet uitgesloten?

Grt, Bas H.

JWVG

Ha Bas,

o.k., dat snijdt hout. Ik heb trouwens wel vaker mensen horen klagen over het breken van flessen bij handbottelaars. Zelf trouwens nog geen last van gehad, maar het kan blijkbaar een probleem zijn.

En over dat te kleine volume ben ik het geheel met je eens!  :groots:

JW.

Jacques

CiteerDan heb ik er nog een, die ervoor zorgt dat ik wederom dit jaar niet aan de ONK deel zal nemen (hoewel ik het wel van plan was, en graag zou willen): de beperking om "euro" 30 cl. flesjes te gebruiken. Punt 13 van het regelement beschrijft dat dit soort flesjes gebruikt moeten worden (net zoals het ook beschrijft dat alleen goudkleurige / zilverkleurige doppen gebruikt mogen worden), om herkenbaarheid te voorkomen.

Eerlijk gezegd zijn er meer redenen waarom bier alleen in de standaard 30 cl flessen mogen worden ingezonden. Allereerst is dat organisatorisch veel handiger. Alle flessen hebben dezelfde maat en passen allemaal in eenzelfde krat. Dat is heel handig voor het ophalen van de flessen en het sorteren van de flessen op nummer.
Verder speelt hier ook het veiligheidsaspect. Wegwerpflessen zijn veel dunner dan het Nederlandse standaardpijpje en kunnen makkelijk uit elkaar spatten. Ook de vulhoogte speelt daarbij een belangrijke rol. Gezien ervaringen van de afgelopen jaren tijdens wedstrijden moet een jurylid hierop bedacht zijn. Die flessen die Bas gebruikt zijn nog veiliger maar minder algemeen verkrijgbaar. Overigens heb ik begrepen dat het standaarpijpje een druk kan verdragen van maximaal 10 bar.

 :degroeten: Jacques

Herman

Ik vul ook vaak andere formaten af, maar vul voor de zekerheid altijd tenminste een paar pijpjes. Let bij europijpjes op exemplaren zonder cirkeltje op de hals, die zijn inderdaad wat breekbaarder.

Herman

rocoo

Hoi

Je kan ook met schuurpapier of linnen de doppen blank maken als je daar even de tijd voor neemt kan dat heel netjes worden :lessmile:

 :proost:

fritz

Prima regel dat niet-Nederlandse inzendingen mogen afwijken.
In België gebruiken we helemaal geen 30 cl flesjes.  Ik bottel meestal op 33 cl.  Een volgende keer misschien toch maar eens meedoen ;)

fritz

Jacques

Hoi Fritz,

Moet je zeker doen. Je zou niet de eerste Belg zijn die een prijs wint!

 :degroeten: Jacques

Peter_van_den_Hurk

Vrienden en Vriendinnen van het Bier,

Vanaf de zijlijn heb ik de discussie gevolgd, die overigens niet nieuw is.
Graag wil ik nu toch even een en ander toelichten.

Ten eerste DE DOPPEN:
In het verleden kwam het voor dat er personen waren die hun bier dopten met b.v. de oude doppen van Bavaria Malt.
Als er dan een wedstrijd was wist menig BKG Bierkeurmeester dat het om een inzender uit b.v. Gemert, Jan P. ging.
Omdat het een zeer fijne kerel was (of een lastige vent?) begon je al aan de keuring met een vooroordeel.
Hetzelfde gold voor de inzender met die lila doppen. enz. enz.
Vandaar is toen besloten, vanwege de herkenbaarheid,alleen de blanke goud-of zilverkleurige doppen toe te laten.
Er is toen een overgangstermijn van 2 jaar in acht genomen en iedere inzender bij wedstrijden kon daar bij zijn nieuwe brouwsels rekening mee houden.
Het zal voor iedereen begrijpelijk zijn dat de beste oplossing is: een aantal flesjes van elk brouwsel te doppen met de toegestane blanke gouden ,of zilverkleurige doppen.
Doe niet moeilijk en houd rekening met de wens van de keurmeesters om onpartijdig hun werk (vrijwillig) te kunnen doen.

Ten Tweede  DE FLESJES:
Het is in het verleden voorgekomen dat er inzenders waren die altijd in 75 cl flessen hun wedstrijdbier aanleverden.
 Als je regelmatig bij wedstrijden een stout krijgt, is dit formaat flessen  ook door dit afwijkend formaat, herkenbaarheid niet te verwaarlozen.
 Daarbij heb ik het tijdens een wedstrijd meegemaakt dat mensen van de organisatie ,een krat op een andere krat zetten waar een 75 cl fles in stond en de bovenste krat meteen omkantelde en 24 flesjes niet meer te keuren waren.( dus logistiek probleem)
Ook ben ik bij een keuring aanwezig geweest waar twee wegwerpflesjes tussen 4 keurmeesters op tafel stond.
Een explodeerde en het glas vloog (gelukkig) langs de hoofden van de keurmeesters, 5 meter verder werden de scherven nog gevonden. Denk hier dus ook aan het veiligheidsaspect.

Inzenders uit het buitenland mogen hun bier nog inzenden in 33 cl flesjes, maar ook daar is het vaak niet moeilijk om de eurofles te verkrijgen.
 
Het zal ook hier voor iedereen begrijpelijk zijn dat de beste oplossing is: een aantal flesjes van elk brouwsel te vullen in het best verkrijgbare flesje in Nederland, het Euroflesje.
 Doe ook hier niet moeilijk en houd rekening met de wens om de keurmeesters onpartijdig hun werk (vrijwillig) te kunnen doen.
Gaarne wil ik hierbij ook aandacht voor een ander punt.

De Vulhoogte van de flesjes.
Tijdens een wedstrijd kreeg een keurmeester een fles aangeboden met een vulhoogte die veel te laag was. (46 mm). Het was een bier van zeer goede kwaliteit dat doorging naar de eindronde.
Tijdens de keuring explodeerde er een fles die in de 2e ronde nog moest worden gekeurd.
Op de stukken glas die we bij elkaar raapten, bleek op de etiketresten, dat het bier van de inzender was die in de eerste ronde een aanmerking op zijn keuringsformulier had gekregen vanwege de vulhoogte.
 Omdat ook zijn 3e flesje (het was bij een ONK) een te lage vulhoogte had mag worden aangenomen dat de geëxplodeerde fles een te lage vulhoogte had.
Flessen met te lage vulhoogte zijn potentionele bommen, omdat die een te hoge druk in de fles op kunnen bouwen.
 Volgens het huidige reglement van het LABO mogen deze flessen men te lage vulhoogte, uit veiligheidsoverwegingen niet meer in het keuringslokaal aanwezig zijn.


Bij voorbaat dank voor uw medewerking de wedstrijden zonder onnodige discussies (en veilig) te laten verlopen.

Groet Peter van den Hurk
Voorzitter Bier Keurmeesters Gilde.

JvH

Hoi Peter,

Op jouw steekhoudende betoog wil ik toch graag even reageren. Toen ik 2 jaar geleden met brouwen begon wist ik niet van het bestaan van het ONK af. Ik heb mij helemaal wezenloos gezocht op internet naar regels die gelden voor het ONK toen ik eenmaal wist dat er zoiets bestond. Helaas was er geen enkele hint richting reglement te vinden, totdat het Bergse gilde (±3 wkn geleden) ze op het net plaatste.
Ik hoop maar dat het overdoppen van blauw en rood (v/d Kooy) naar zilver niet teveel kwaliteitsverlies geeft.

 :bijdrage_forum: Hans  :degroeten:

Bas

Bedankt Peter en Jacques voor de toelichting. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het toestaan van meerdere flessoorten ook tot gevaarlijke situaties kan lijden. Misschien nuttig om deze (veiligheids) reden in de regelementen als toelichting op te nemen. Dan is er denk ik wel meer begrip voor. Het zou ook handig zijn om de regelementen (van vorig jaar) ergens op het web te zetten, want ik had, totdat ze een paar weken geleden door het Bergsche Gilde op hun site werden gezet, geen weet wat er in de regelementen stond. Jacques, misschien iets voor hobbybrouwen?

Helaas voor mij heb ik voor eigen gebruik al een tijd geleden voor een andere flessoort gekozen. Euroflesjes gebruik ik niet, en koop ik ook nooit, doordat ik al mijn bier (net als een hoop andere dingen zoals benzine) altijd in Belgie inkoop. Helaas, geen ONK deelname dit jaar dan maar, wat wel jammer is doordat ik een paar juweeltjes (en helaas ook wat mindere pogingen) op de plank heb staan.

Maar omdat ik toch wel eens mijn bier gekeurd wil hebben zal ik toch maar een kratje pils in de plaatselijke Nederlandse supermarkt halen en leegdrinken (o wat erg). Een klein voorraadje euroflesjes kan geen kwaad. D.m.v. een paar test vulpogingen kan ik waarschijnlijk wel een paar flesjes uitselecteren die wel goed sluitend te krijgen zijn.

Grt, Bas H.

Peter_van_den_Hurk


CiteerHet zou ook handig zijn om de regelementen (van vorig jaar) ergens op het web te zetten
Grt, Bas H.


Heer Bas, vrienden en vrindinnen van het Bier.
Ik ben al enige weken aan het werk om div. info rond wedstrijden en het BKG op een side van het BKG te zetten.
De site is nog niet klaar en dat is dereden dat ik er naar buiten nog geen aandacht heb willen besteden.
Maar, kijk eens op www.bierkeurmeestersgilde.nl
Daar kan je al een en ander vinden maar er moet nog aan gerwerkt worden.
Groet Peter

JvH

Hoi heren,

gisteravond overgedopt. Eerst de flesjes ruim een uur in de diepvries gezet, daarna geopend en een zilverkleurige dop er op geplaatst. Nu maar hopen dat het niet al teveel invloed heeft op het bier.
Omdat in deze thread ook nog naar de vulhoogte gewezen werd, wil ik daar eigenlijk ook nog wat over kwijt. Frank had het over 2 tot 3 cm. Gelukkig staat in het regelement
CiteerDe afstand tussen de sluiting en het bieroppervlak moet zijn tussen de 1 en 4 cm
Meting bij een flesje Amstel en een flesje Hoegaarden, leerde mij dat bij deze bieren de afstand tussen de bovenkant v/d dop en het bieroppervlak 4 cm is.

 :bijdrage_forum: Hans :degroeten:

Jacques

Hoi Hans,

Ook heel leerzaam kan zijn 300 ml water af te meten en deze in een euro flesje te doen. Bepaal dan eens de afstand tussen de vloeistofspiegel en de bovenkant van fles. Wedden dat dat meer is dan 3 cm.

 :degroeten: Jacques

JvH

Hoi Jacques,

dat klopt, dan zit je ongeveer 4 cm v/d bovenkant af.

 :degroeten: Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.