Maischen VS spoelwater

Gestart door Gil, 08-06-2018 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gil

Dag,

Ik wilde komend weekend onderstaand recept brouwen. Op het blaadje staat dat er een totaal hoeveelheid water van 23 liter is. Maakt het wat uit met hoeveel ik maischen en of spoel? Gevoelsmatig zou ik met  17 liter maischen en 6 liter spoelen. Kan dit of heeft iemand een beter optie?



Koen S

Er staat 23 liter brouwwater + spoelwater!
Met deze moutstorting denk ik aan 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater, een beetje afhankelijk van je brouwinstallatie en hoeveel je verdampt.

Gil

Citaat van: Koen S op 08-06-2018  16:19 uEr staat 23 liter brouwwater + spoelwater!
Met deze moutstorting dank ik aan 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater, een beetje afhankelijk van je brouwinstalltie en hoeveel je verdampt.

Ok, dank je. Het pakket zou in totaal goed zijn voor 20 liter. Ik vond 23 liter al weinig vanwege verdamping en absorptie mout

hansHalberstadt

Als ik het uitreken (met bierpro) kom ik op ca 25 liter maischwater en 5 liter spoelwater. Ik zou als ik jou was het beslag zo dun maken dat je beslagketel flink vol zit en gewoon doorspoelen tot je je gewenste volume hebt voor het koken (ca 2 liter water verdampen per uur, maar hangt van je installatie af)  Dikker beslag kan ook maar dan gebruik je meer spoelwater. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.