Gaat dit niet erg hard?

Gestart door Heisenberg, 07-06-2018 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg




Gisterenavond gebrouwen.

ciesvandekwis

Gaat héél lekker! Wat is die grijze bol die daar drijft?
Temperatuur wat onder controle?

Heisenberg

Citaat van: ciesvandekwis op 07-06-2018  16:10 uGaat héél lekker! Wat is die grijze bol die daar drijft?
Temperatuur wat onder controle?
Die bol hoort bij de drukset. Daaronder hangt een siliconen slangetje dat naar de bierleiding gaat. Temperatuur 22 graden constant. Inkbird regelt dat voor me! Werd vannacht wakker van dat gerammel. Dacht dat er ergens een kraan lekte  :)

Dirtbag

Gezien de kleur een Weizen in een fermentasaurus?

Welke temperatuur heb je hem ingesteld?

D'r zit nog water in de fles dus gaat nog niet te hard ;)

Met een beetje mazzel kun je (als het een weizen is) volgend weekend drinken ;)

db

Heisenberg

Citaat van: Dirtbag op 07-06-2018  17:58 uGezien de kleur een Weizen in een fermentasaurus?

Welke temperatuur heb je hem ingesteld?

D'r zit nog water in de fles dus gaat nog niet te hard ;)

Met een beetje mazzel kun je (als het een weizen is) volgend weekend drinken ;)

db
Het is deze:
http://www.brouwstore.nl/moutpakket-Brewferm-k-ouml-lner-vr-20-ltr

De Inkbird staat ingesteld op 22 graden.

Volgend weekend drinken? Dat hoop ik niet. Ik heb nog teveel bier staan op het moment  :brouwen: :brouwen:

JoepH

Citaat van: Heisenberg op 07-06-2018  18:17 uHet is deze:
http://www.brouwstore.nl/moutpakket-Brewferm-k-ouml-lner-vr-20-ltr

De Inkbird staat ingesteld op 22 graden.

Volgend weekend drinken? Dat hoop ik niet. Ik heb nog teveel bier staan op het moment  :brouwen: :brouwen:

Heb je een idee welke gist er bij dat pakket zit? Redelijk wat gisten kun je beter bij een lagere temp laten starten. Check altijd de datasheet van de betreffende gist beide fabrikant. Verkopers kunnen wel eens minder acuraat zijn met hun gegevens. Het zal best goed komen hoor alleen er kunnen wat smaak verschillen zijn. Leuk om eens een batch te splitsen en de één bij 19 graden en de andere bij 23 graden te vergisten. Leer je echt veel van.

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 07-06-2018  20:03 uHeb je een idee welke gist er bij dat pakket zit? Redelijk wat gisten kun je beter bij een lagere temp laten starten. Check altijd de datasheet van de betreffende gist beide fabrikant. Verkopers kunnen wel eens minder acuraat zijn met hun gegevens. Het zal best goed komen hoor alleen er kunnen wat smaak verschillen zijn. Leuk om eens een batch te splitsen en de één bij 19 graden en de andere bij 23 graden te vergisten. Leer je echt veel van.

Ik heb werkelijk geen idee wat voor gist erbij zat. De zakjes liggen al in de plastic container. Volgens de sheet van Brewferm is de beste vergistingstemperatuur tussen de 20 en 25 graden. Volgende keer inderdaad eens een batch splitsen.

Heisenberg

Overigens gaat de blow-off niet meer zo tekeer momenteel.

Heisenberg

Momenteel is de blowoff stil. Er gebeurt niks meer. Ik had een BIAB gebruikt. Wat een geklieder. Ik had een poosje geleden een koelbox gekocht met een filterhex. Vanmiddag in de koelbox een gat geboord. Zie mijn topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33177.msg556792.html#msg556792.

Mark GA


Dit is wel een heel groot gat.
Had je niet beter een langer verlooppijpje kunnen plaatsen?

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 08-06-2018  18:14 u
Dit is wel een heel groot gat.
Had je niet beter een langer verlooppijpje kunnen plaatsen?
Dat grote gat is alleen de buitenkant. In de binnenkant is de diameter uiteraard kleiner.

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 08-06-2018  18:42 uDat grote gat is alleen de buitenkant. In de binnenkant is de diameter uiteraard kleiner.
Ik had het toch iets netter gedaan met een smaller verloopstuk dan de bout die er nu in zit.

JoepH

Citaat van: Mark GA op 08-06-2018  18:49 uIk had het toch iets netter gedaan met een smaller verloopstuk dan de bout die er nu in zit.

WAARSCHUWING! Probeer de koelbox als hij vol is niet te verplaatsen door hem aan het handvat op te tillen. Dat schiet gegarandeerd een keer los. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Was gelukkig alleen maar water. :huilen:

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 08-06-2018  18:49 uIk had het toch iets netter gedaan met een smaller verloopstuk dan de bout die er nu in zit.
Bout? Die kwam met de filterhex. En het hoeft er bij mij niet perfect uit te zien. Als de biertjes maar goed zijn  ;D :D ;) :)

Heisenberg

Citaat van: JoepH op 08-06-2018  20:22 uWAARSCHUWING! Probeer de koelbox als hij vol is niet te verplaatsen door hem aan het handvat op te tillen. Dat schiet gegarandeerd een keer los. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. Was gelukkig alleen maar water. :huilen:
Geen denken aan. Daarom wil ik de BIAB niet meer gebruiken. Lijkt makkelijker dan het is...

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 08-06-2018  20:51 uBout? Die kwam met de filterhex. En het hoeft er bij mij niet perfect uit te zien. Als de biertjes maar goed zijn  ;D :D ;) :)
Ik snap dat je er bij moet kunnen om die bout vast te maken, daarom zou ik eerder een verlengstuk gebruiken zodat je het gat kleiner kunt houden.
Zonde dat er nu zo'n gapende wond zit

Heisenberg


Opvangbal eraf gehaald. Eerste halve liter zooi weggegooid. De volgende keer ga ik ´m niet meer gebruiken. Ik gooi het toch weg. Gewoon een schaaltje eronder werkt ook.

Heisenberg

De vergisting lijkt gestopt. Ik zie geen activiteit meer. Laat het zo gewoon een weekje of drie staan. Alleen zal ik af en toe wat drub aftappen.

Mark GA

Citaat van: Mark GA op 08-06-2018  18:14 u
Dit is wel een heel groot gat.
Had je niet beter een langer verlooppijpje kunnen plaatsen?
Geen idee waarom de moderator besloten heeft om dit uit je koelboxtopic te trekken en hier neer te zetten... #dontgethighonyourownsupply

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-06-2018  11:15 uGeen idee waarom de moderator besloten heeft om dit uit je koelboxtopic te trekken en hier neer te zetten... #dontgethighonyourownsupply

Geen idee Mark. Maakt ook niet zoveel uit hoor.

Mark GA

Nee joh.

Btw:
Ik heb ook een conische fermenter (FastFerment), dat opvangbakje is handig maar als je dat tuutje gebruikt kun je ook aftappen en dan zonder dat er zuurstof bij je wort komt (als je de opvangbak terugplaatst zou je die misschien ook eerst met jongbier kunnen vullen om zuurstoftoevoeging te voorkomen).
Ik heb voorheen wel zo'n bakje gebruikt maar tap nu gist af met het tuutje en een slang.

Heisenberg

Citaat van: Mark GA op 10-06-2018  11:51 uNee joh.

Btw:
Ik heb ook een conische fermenter (FastFerment), dat opvangbakje is handig maar als je dat tuutje gebruikt kun je ook aftappen en dan zonder dat er zuurstof bij je wort komt (als je de opvangbak terugplaatst zou je die misschien ook eerst met jongbier kunnen vullen om zuurstoftoevoeging te voorkomen).
Ik heb voorheen wel zo'n bakje gebruikt maar tap nu gist af met het tuutje en een slang.
Zo heb ik het de vorige batch ook gedaan. Eerst een paar dagen met de opvangbal. Daarna met dat tuutje af en toe wat afgetapt. Na een tijdje (toen het jongbier helder was geworden en het SG niet meer daalde) gebotteld. Ging super. Door het systeem met de drukset hevel je alleen maar helder bier af omdat dat ding mooi bovenin drijft. Nadat de drub was uitgezakt heb ik dat weg laten lopen en hield ik enkel zuiver bier over. Met een decanteerkraantje zou dat ook kunnen maar dan kan ik de fermentasaurus niet meer onder druk gebruiken... Voor 30 euro meer kan dat dus wel. En voor dat geld ga ik echt niet in de fermentasaurus boren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.