Festweizen

Gestart door dirk, 07-06-2018 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Onlangs in Duitsland een flesje Schneider Festweizen gehad. Heerlijk hoppig  weizen bier, niet zo flauw als de reguliere weizen, maar ook niet zo hoppig als Grolsch Weizen IPA.

Die wil ik dus wel na brouwen met de ingrediënten die ik nog in huis heb.



bron: https://schneider-weisse.de/weissbier/meine-festweisse

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk14.2018
Naam receptFestweizen
Brouwdatum04-02-2018
BierstijlWeizen
Volume16,5 l
Begin SG1,065 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,4%
Alcoholgehalte6,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement78,2 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,20 lWater uit Water
8,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,23 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC48,5 %
2,23 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC48,5 %
0,14 kgCara 120Dingemans120 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Kruidnagerust40,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg
Versuikering67,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg
UItmaischen78,0 °C1 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,2 gMagnum (Brouwmarkt)pellets8,5%90 min.22,0 IBU
36,8 gCascade (Amihopfen)pellets3,2%10 min.4,6 IBU
22,0 gCascade (Amihopfen)pellets3,2%whirlpool2,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist

Vraag:

Schneider Festweizen heeft een stamwort van 13,8 Plato (SG1055). Is het maischschema niet te zoet? Wat zijn jullie ervaringen?

PDGRRR

Met het recept kan ik je niet helpen, maar het is inderdaad 'n heerlijke Weizen.

Juindorper

Het maischschema is dik in orde.
De Schneider gist is trouwens ook goed opkweekbaar. Met de gist die je nu gebruikt gaat het meer naar Weihenstephaner smaken.
Succes met brouwen. :brouwen:

dirk

Citaat van: Juindorper op 07-06-2018  20:04 uHet maischschema is dik in orde.
De Schneider gist is trouwens ook goed opkweekbaar. Met de gist die je nu gebruikt gaat het meer naar Weihenstephaner smaken.
Succes met brouwen. :brouwen:

Heb Weihenstephaner nog niet echt geproefd/vergeleken met Schneider, vind het wel belangrijk om de 'kruidnagel' naar voren te brengen, heb de 'kruidnagelrust' a.h.v. dit artikel ook aangepast naar 45 graden Celsius.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk14.2018
Naam receptFestweizen
Brouwdatum04-02-2018
BierstijlWeizen
Volume16,5 l
Begin SG1,065 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,4%
Alcoholgehalte6,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement78,2 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,20 lWater uit Water
8,54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC49,0 %
2,25 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49,0 %
0,09 kgCara 120Dingemans120 EBC2,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Kruidnagerust45,0 °C1 min.15 min.3,5 l/kg
Versuikering67,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg
UItmaischen78,0 °C1 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,2 gMagnum (Brouwmarkt)pellets8,5%90 min.22,0 IBU
36,8 gCascade (Amihopfen)pellets3,2%10 min.4,6 IBU
22,0 gCascade (Amihopfen)pellets3,2%whirlpool2,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l starterWeihenstephan Weizen (3068)bovengist


Wouter van Snippenburg

Hoi, beginneling hier. Ik wil binnenkort dit recept proberen en had twee vragen m.b.t. de ingrediënten.

Bij hoeveelheid gist geef je aan 0,5 L starter Weihenstephan Weizen (3068). Nou kan ik alleen deze 125 ml verpakking vinden: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-3068-xl-weihenstephan-wheat. Is dit voldoende, of moet ik er hier dan vier van nemen, of moet ik het op een manier zelf opwerken tot 500 ml?

En een meer algemene vraag: in dit recept heb je het over Cascade hop met 3,2% alfazuur, maar de Cascade hop die ik op Braumarkt vind (https://www.braumarkt.com/hop-korrels-Cascade-200-gr) heeft 8,9%. Is dit iets dat verschilt tussen verschillen oogsten? Wat is de invloed op de smaak? Moet ik in dit geval minder hop gebruiken of kom je dan weer in de problemen met andere bestanddelen en het effect op de smaak daarvan?

Alvast bedankt!

Scorpionrose

Citaat van: Wouter van Snippenburg op 30-03-2019  19:33 uHoi, beginneling hier. Ik wil binnenkort dit recept proberen en had twee vragen m.b.t. de ingrediënten.

Bij hoeveelheid gist geef je aan 0,5 L starter Weihenstephan Weizen (3068). Nou kan ik alleen deze 125 ml verpakking vinden: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-3068-xl-weihenstephan-wheat. Is dit voldoende, of moet ik er hier dan vier van nemen, of moet ik het op een manier zelf opwerken tot 500 ml?

En een meer algemene vraag: in dit recept heb je het over Cascade hop met 3,2% alfazuur, maar de Cascade hop die ik op Braumarkt vind (https://www.braumarkt.com/hop-korrels-Cascade-200-gr) heeft 8,9%. Is dit iets dat verschilt tussen verschillen oogsten? Wat is de invloed op de smaak? Moet ik in dit geval minder hop gebruiken of kom je dan weer in de problemen met andere bestanddelen en het effect op de smaak daarvan?

Alvast bedankt!

Hallo beginneling,

1- in hoeverre heb je je al verdiept in het bierbrouwen.
2- in hoeverre heb je je al verdiept in dit prachtige forum met haar zoekfuncties waar bijna elk onderwerpt al vele malen besproken zijn.
3- Heb je al eens 1 van de vele mooie boeken gelezen over bierbrouwen zoals bv het boek van eigenaar van dit mooie forum of van bv Adrie een gewaardeerd forumlid.

Dit niet om je omlaag te halen maar meer om je een zetje in de rug te geven om dit prachtige forum eens een beetje door te spitten waarbij je gaande weg veel kunt leren en zeker op je vragen antwoord zult krijgen.

wiliam

Citaat van: Wouter van Snippenburg op 30-03-2019  19:33 uHoi, beginneling hier. Ik wil binnenkort dit recept proberen en had twee vragen m.b.t. de ingrediënten.

Bij hoeveelheid gist geef je aan 0,5 L starter Weihenstephan Weizen (3068). Nou kan ik alleen deze 125 ml verpakking vinden: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-3068-xl-weihenstephan-wheat. Is dit voldoende, of moet ik er hier dan vier van nemen, of moet ik het op een manier zelf opwerken tot 500 ml?

En een meer algemene vraag: in dit recept heb je het over Cascade hop met 3,2% alfazuur, maar de Cascade hop die ik op Braumarkt vind (https://www.braumarkt.com/hop-korrels-Cascade-200-gr) heeft 8,9%. Is dit iets dat verschilt tussen verschillen oogsten? Wat is de invloed op de smaak? Moet ik in dit geval minder hop gebruiken of kom je dan weer in de problemen met andere bestanddelen en het effect op de smaak daarvan?

Alvast bedankt!
Zoals het hoort gewoon een antwoord.

1) 125 ml is genoeg, temperatuur niet te laag en het gaat zeker lukken. 2 dagen vooraf in een 350-400 ml wort gooien en je hebt je 500 ml.
2) als je op de site van "castle malting" bij de hop kijkt, vindt je Cascade van alfazuur van 3-6% (uitverkocht) en Cascade van 5-9%, dus er zijn verschillende percentages.
Ook kan het percentage verschillen, van jaar tot jaar.
Heb je alleen 8%, dan laat je het gewoon een 3 tal weken, onder invloed van lucht, in een boterhamtrommel in de huiskamer staan. Alfazuren, (bitterheid) vervallen snel onder invloed van zuurstof en warmte, de Betazuren (aroma, smaak) vervallen  niet zo snel. (American Sour Beers :boek)
Maar om even op Scorpionrose te antwoorden: Op de 2e vraag had ik ook geen antwoord, maar wist ik dat in mijn gegevens, (die in geen enkel boek staan) het antwoord zou staan.
Ik heb Kunze, Hops, Water, Yeast, Malt , en nog een vracht meer boeken gelezen, in Nederlands, Duits, Engels en Frans, en nee ik heb Jacques zijn boek nog niet gelezen (mijn gemis). Maar de antwoorden van deze vragen staan niet  standaard in "Verander water in Bier" van Adrie. (het boek voor vele beginners)

Beste Wouter, soms is het voor een gevorderde brouwer moeilijk, om te herinneren, wat zelf zijn onzekerheid en twijfels, in het begin waren. Blijf vragen en iedereen zal je proberen te helpen. 
Ook Scorpionrose, want ik ga er van uit, dat het harder klinkt als dat het zijn bedoeling is.
Hij heeft gelijk, dat door lezen je je kennis kan vergroten,
Geniet van deze fantastische hobby, en met elkaars hulp, ga jij ook zeker een topbier brouwen.En over een bepaalde periode, kun jij andere ook weer vooruit helpen.

Jacques

Citaat van: Wouter van Snippenburg op 30-03-2019  19:33 uHoi, beginneling hier. Ik wil binnenkort dit recept proberen en had twee vragen m.b.t. de ingrediënten.

Bij hoeveelheid gist geef je aan 0,5 L starter Weihenstephan Weizen (3068). Nou kan ik alleen deze 125 ml verpakking vinden: https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-3068-xl-weihenstephan-wheat. Is dit voldoende, of moet ik er hier dan vier van nemen, of moet ik het op een manier zelf opwerken tot 500 ml?

En een meer algemene vraag: in dit recept heb je het over Cascade hop met 3,2% alfazuur, maar de Cascade hop die ik op Braumarkt vind (https://www.braumarkt.com/hop-korrels-Cascade-200-gr) heeft 8,9%. Is dit iets dat verschilt tussen verschillen oogsten? Wat is de invloed op de smaak? Moet ik in dit geval minder hop gebruiken of kom je dan weer in de problemen met andere bestanddelen en het effect op de smaak daarvan?

Alvast bedankt!

Met een giststarter kun je de gist vermeerderen. Hoe je een giststarter maakt is heel wat keren beschreven op dit forum en natuurlijk vind je dat ook in mijn boek.

Dat er grote verschillen zijn in het alfazuurpercentage komt door weersinvloeden maar ook plaats waar de hop groeit. Of een hop geteeld wordt in Duitsland of Amerika maakt veel uit.
Alfazuren zijn stoffen die het bier bitterheid geven. Tijdens het koken worden alfazuren omgezet in iso-alfazuren. Iso-alfazuren zijn veel bitterder dan alfazuren. Hoe langer je kookt met hop hoe bitterder je bier zal worden. Na 60 minuten koken zit je dicht bij de maximale omzetting. Na 90 minuten is de toename verwaarloosbaar.

Als je hop gebruikt met een ander alfazuurgehalte heeft dat dus invloed op de bitterheid van je bier. Met behulp van formules kun je die invloed berekenen. Je kunt in plaats daarvan ook gebruik maken van brouwsoftware. Het gebruik daarvan maakt het leven van een hobbybrouwer een stuk aantrekkelijker.

Wouter van Snippenburg

Bedankt voor alle antwoorden en tips! Zal me zeker blijven verdiepen, en waar nodig jullie advies vragen.

Wisdom

Citaat van: Jacques op 31-03-2019  21:47 uAls je hop gebruikt met een ander alfazuurgehalte heeft dat dus invloed op de bitterheid van je bier. Met behulp van formules kun je die invloed berekenen. Je kunt in plaats daarvan ook gebruik maken van brouwsoftware. Het gebruik daarvan maakt het leven van een hobbybrouwer een stuk aantrekkelijker.

Ik zit ook een beetje te zoeken hoe ik moet omgaan met verschil in alfazuurgehalte tussen wat het recept voorschrijft en wat je ter beschikking hebt.

Snap ook dat een ander alfazuurgehalte van de gebruikte hop tov de hop in het recept, invloed heeft op de smaak. Maar hoe kritisch is een (iets) ander alfazuurgehalte?

Mijn vraag is of je bv een beschikbare hop met een wat lager alfazuurgehalte dan voorgeschreven in het recept, kunt compenseren door meer hop te gebruiken.

Bv Recept is 13 g van 14.9%, ik heb hop met 13,8%. Is dat te compenseren door meer hop te gebruiken dus (14,9/13,8)x13=14 g ipv 13 g?

In een ander topic las ik dat ook andere componenten van de hop invloed hebben op de smaak en door meer te gebruiken, de andere hop componenten de smaak ook beïnvloeden. En is dit dan erger dan de gewenste compensatie voor het alfazuur gehalte?

Maw is het beter om een hop met een iets andere alfazuurgehalte te gebruiken en de (iets) andere smaak te accepteren?
Of is het gebruik van proportioneel meer hop om het lagere alfazuur gehalte te compenseren, een betere methode?

Ik ga in ieder geval mijn komende brouw het lagere alfazuurgehalte compenseren met iets meer hop.

Maar hoor graag commentaar op bovenstaande


dirk

Citaat van: Wisdom op 25-04-2019  11:06 uMijn vraag is of je bv een beschikbare hop met een wat lager alfazuurgehalte dan voorgeschreven in het recept, kunt compenseren door meer hop te gebruiken.

Ja, dat is gewoon aanpassen.


Citaat van: Wisdom op 25-04-2019  11:06 uBv Recept is 13 g van 14.9%, ik heb hop met 13,8%. Is dat te compenseren door meer hop te gebruiken dus (14,9/13,8)x13=14 g ipv 13 g?
Ja, zo reken je de bitterheid van de hop om. Kijk even wat literatuur na, hier is best veel over geschreven.

Citaat van: Wisdom op 25-04-2019  11:06 uIn een ander topic las ik dat ook andere componenten van de hop invloed hebben op de smaak en door meer te gebruiken, de andere hop componenten de smaak ook beïnvloeden. En is dit dan erger dan de gewenste compensatie voor het alfazuur gehalte?

Ja, hop is meer dan alleen alfazuren, maar de bitterbeleving vind ik wel de grootste invloed hebben op het bier, foute dosering maakt het bier gauw te bitter of te zoet. Dat is natuurlijk een smaakkwestie, en toevallig hou ik wat meer van bitter.

Citaat van: Wisdom op 25-04-2019  11:06 uIk ga in ieder geval mijn komende brouw het lagere alfazuurgehalte compenseren met iets meer hop.

Goed uitgangspunt. Brouwen, proeven en evalueren, en daarna eventueel het recept bijstellen naar smaak.  :brouwen:

[/quote]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.