Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe te handelen bij hergisting op de fles  (gelezen 865 keer)

Offline JoepH

• Vol lid
  • Land: nl
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
Hoe te handelen bij hergisting op de fles
« Gepost op: 06-06-2018 20:57 u »
Ik heb een Weizen gebotteld met 8,5 g/l. Een van de flessen heb ik voorzien van een manometer. Met dank aan het MTG. Mijn flessen staan in een klimaatkast op een temperatuur van 25 graden. Nu na 5 dagen is de druk opgelopen naar 3,9 bar. Hoe nu verder?
Ik was van plan om na 7 dagen de flesjes een keer te zwenken om wat CO2 in het bier op te nemen en de gist in de fles nog een keer in suspentie te brengen. Daarna wil ik ze nog een keer 7 dagen op 25 graden laten staan. Is dit verstandig? Hoever kan ik de druk op laten lopen voor ze koud te zetten en naar de kelder te verhuizen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoe te handelen bij hergisting op de fles.
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 21:12 u »
Je hebt voldoende druk. Proef 1 flesje en breng de rest gerust naar de kelder waar de CO2 kan oplossen in het bier, onder invloed van een lagere temperatuur. Je gaat de CO2 zeker niet door middel van mechanische handelingen in het bier oplossen, zoals bvb. te zwenken.
En het is een weizen, zo heel koud hoeft die nu ook niet te staan, want die moet toch niet helder worden.

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 22:07 u »
Voor de druk hoef je niet bang te zijn (mits je bier volledig was uitgegist voor het bottelen0 , zie deze afbeelding:

Gewoon nog een 1 a 2 week met rust laten. Daarna gewoon een flesje proberen, wanneer deze nog niet goed is (smaak) nog een week geduld, komt vanzelf goed...

Offline Broeky

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 22:29 u »
Voor de druk hoef je niet bang te zijn (mits je bier volledig was uitgegist voor het bottelen0 , zie deze afbeelding:

Gewoon nog een 1 a 2 week met rust laten. Daarna gewoon een flesje proberen, wanneer deze nog niet goed is (smaak) nog een week geduld, komt vanzelf goed...

Ik weet dat het wat off-tipic is, maar weet iemand waarom er maar 1 van die 4 flessen hervulbaar is?  Waarom kunnen die overige 3 officieel niet nagevuld worden?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2018 22:41 u »

De normale druk bij kamertemperatuur is ca 3 BAR. Dus 3.9 is nog redelijk normaal, maar mag ook niet veel hoger worden en na 1 week die druk is wel snel. Ik zou nooit in de buurt van de barstdruk gaan werken. Dat is wel heel gevaarlijk nu koud zetten zal de druk verlagen (maar niet het koolzuurpercentage) je zou dan elke week 1 flesje open kunnen maken om te zien of er geen gekke dingen gebeuren. 

Offline Wijbrouwers

• Boven 10 berichten
  • *
  • Wij Brouwers
    • Wij Brouwers
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2018 23:18 u »
Ik weet dat het wat off-tipic is, maar weet iemand waarom er maar 1 van die 4 flessen hervulbaar is?  Waarom kunnen die overige 3 officieel niet nagevuld worden?

Heel simpel, het glas is fragieler en zal sneller beschadigen. Trouwens, de refillable moet je ook voorzichtig mee zijn bij het bottelen. Heb laatst een laten stuiteren tijden het bottelen. Geen zichtbare beschadigingen maar toch geknapt tijdens het nagisten. Hoe ik weet dat het deze was? Bierbommen knallen in duizend stukjes bij bottelen met niet uitgegiste bier. Beschadigde flesjes knappen in een paar stukken bij een beetje druk.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Hoe te handelen bij hergisting op de fles
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2018 23:26 u »
Ik denk dat we naast de eenheden EBC en IBU een nieuwe eenheid in moeten voeren 'EOD' voor de mate van explosiviteit.

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2018 23:41 u »
De normale druk bij kamertemperatuur is ca 3 BAR. Dus 3.9 is nog redelijk normaal, maar mag ook niet veel hoger worden en na 1 week die druk is wel snel. Ik zou nooit in de buurt van de barstdruk gaan werken. Dat is wel heel gevaarlijk nu koud zetten zal de druk verlagen (maar niet het koolzuurpercentage) je zou dan elke week 1 flesje open kunnen maken om te zien of er geen gekke dingen gebeuren.

Vrijdag zal de Weizen vermoedelijk wel rond de 4,5 bar zitten. Dit alles gelezen hebbende breng ik de temperatuur terug naar 20 graden en laat het dan nog eens een week met rust. Daarna terug naar de 10 graden en wekelijks proeven. Nog verdere tips hoor ik graag. Hans op jouw 28 jaar ervaring ben ik stink jalours. Maak graag gebruik van jouw kennis.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2018 08:11 u »
Ik denk dat we naast de eenheden EBC en IBU een nieuwe eenheid in moeten voeren 'EOD' voor de mate van explosiviteit.

;D Haha ja en dan de EOD op een schaal van 1 tot 10 of in percentages? Of onder verdelen in sissers, ploffers, knallers, Nukes en blindgangers... :lol:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2018 08:19 u »
;D Haha ja en dan de EOD op een schaal van 1 tot 10 of in percentages? Of onder verdelen in sissers, ploffers, knallers, Nukes en blindgangers... :lol:
Ja klassen s,p,k,n,b en g (graanaat) en hgg (handgranaat gevaarlijk) klasse g is dan de hoogste en hgg de gevaarlijkste want die ontploft als je hem aanraakt.

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2018 08:48 u »
Ik verheug me nu al op de etiketten!

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2018 11:36 u »

Dat probeerde ik ook uit te leggen, op dit moment is de druk niet te hoog, maar als het bier nog niet uitgegist is loopt de druk snel op.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2018 11:37 u »

Spuiter bij openen (als je in de buurt van de gootsteen bent niks aan de hand, een spuiter van een RIS op een witte bank is al wat minder aangenaam)
Dweiler (je mag gaan dweilen)
Collateral damage / Nevenschade (neemt meerdere flessen uit een krat mee bij knappen)
De schilder (je mag gaan schilderen nadat deze is geknapt)
Stukadoor (na het knappen mag de stukadoor komen om de muur weer op te lappen)
Gevel renovatie (er moet een nieuwe gevel gezet worden)

db

Offline JoepH

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2018 12:20 u »
Spuiter bij openen (als je in de buurt van de gootsteen bent niks aan de hand, een spuiter van een RIS op een witte bank is al wat minder aangenaam)
Dweiler (je mag gaan dweilen)
Collateral damage / Nevenschade (neemt meerdere flessen uit een krat mee bij knappen)
De schilder (je mag gaan schilderen nadat deze is geknapt)
Stukadoor (na het knappen mag de stukadoor komen om de muur weer op te lappen)
Gevel renovatie (er moet een nieuwe gevel gezet worden)

db

Simpel op te lossen door de flesjes van krimpfolie te voorzien met daaromheen nog een sinaasappelnetje. Vastgelegde naam: Bullit Proof Weizen.

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2018 15:51 u »
Mijn ervaring met te hoge druk (tegen de 5 bar op de mano meter, toevallig ook met een Weissen) is om dan de flesjes terug te koelen tot zo'n 1-2 graden C.
Dan heel voorzichtig de kroon kurk iets oplichten. Je hoort dan een sisje.
Mijn uitgangs punt is dat bij 1-2 graden C het opgeloste CO2 voor het grootste deel in het bier blijft. Maar ben je wel je overdruk kwijt en toch mooi koolzuur en schuimkraag  :biersmile:
Dan weer naar een graad of 8-10 en geen risico meer op de noodzaak van gevel renovatie.

Edit: Zit net te bedenken dat ik dat eens moet testen met mijn testfles met mano meter en zien wat er met de druk gebeurt na de overdruk aflaat.  :denken:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 07-06-2018 15:57 u »
Edit: Zit net te bedenken dat ik dat eens moet testen met mijn testfles met mano meter en zien wat er met de druk gebeurt na de overdruk aflaat.  :denken:

Helemaal niks. Als je oververzadiging kwijt wilt, laat de fles dan een aantal uren open staan, daarna weer afsluiten.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 07-06-2018 16:39 u »

Tags: