Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Appelsap geur  (gelezen 563 keer)

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Smakelijke hobby
Appelsap geur
« Gepost op: 06-06-2018 20:05 u »
Van de week een biertje gebrouwen en heb hem vergist met US-05.
Toen ik vandaag thuis kwam stonk mijn vergistkast dus naar appelsap.

Bleek mijn gistkast niet aan te staan en is de temperatuur dus opgelopen naar de 28 C graden!
Meteen de gistkast aangezet en gekoeld met een natte handdoek naar de 20 C graden.
De vraag is (aangezien het minder dan 24 uur aan het vergisten is) gaat de geur tijdens hoofdgisting eruit?

Leuk hé, warme dagen in Nederland...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
Re: Appelsap geur
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 20:51 u »
Bij vergisting op hogere temperaturen kan die appelgeur ontstaan. Moet eerlijk zijn. Het is vaak in de smaak ook te merken en maakt het bier er niet beter op. Daarnaast zal het bier nog wel wat andere fenolische componenten kunnen hebben door de vergisting bij deze temperaturen.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Vol lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 21:38 u »
Leuk hé, warme dagen in Nederland....
Werkelijk genieten,eindelijk mijn saison in de woonkamer op temperatuur.
Ik brouw nu ieder weekend!
Waar laat ik het bier?

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Smakelijke hobby
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 21:50 u »
Werkelijk genieten,eindelijk mijn saison in de woonkamer op temperatuur.
Ik brouw nu ieder weekend!
Waar laat ik het bier?
In de woonkamer?

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Smakelijke hobby
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2018 21:53 u »
Bij vergisting op hogere temperaturen kan die appelgeur ontstaan. Moet eerlijk zijn. Het is vaak in de smaak ook te merken en maakt het bier er niet beter op. Daarnaast zal het bier nog wel wat andere fenolische componenten kunnen hebben door de vergisting bij deze temperaturen.

Mmmm dat betekent niet veel goeds, ben ik bang. Heb hem nu op 21 graden zitten en de gisting gaat nu harder. Ik hoop dat de esters eruit gaan tijdens hoofdvergisting en anders een appelbiertje

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2018 22:41 u »
Van de week een biertje gebrouwen en heb hem vergist met US-05.
Toen ik vandaag thuis kwam stonk mijn vergistkast dus naar appelsap.

Bleek mijn gistkast niet aan te staan en is de temperatuur dus opgelopen naar de 28 C graden!
Meteen de gistkast aangezet en gekoeld met een natte handdoek naar de 20 C graden.
De vraag is (aangezien het minder dan 24 uur aan het vergisten is) gaat de geur tijdens hoofdgisting eruit?

Leuk hé, warme dagen in Nederland...

Een groene appelgeur duidt op acetaldehyde. Die stof wordt gevormd tijdens de vorming van alcohol. Er is een grote kans dat deze smaak verdwijnt.

Echter door de hoge vergistingstemperatuur aan het begin van de vergisting is het zeer waarschijnlijk dat je bier veel esters krijgt. Het ester ethylacetaat geeft een oplosmiddelachtige smaak. Waarschijnlijk ga je dat proeven in je bier.

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Smakelijke hobby
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2018 07:20 u »
Een groene appelgeur duidt op acetaldehyde. Die stof wordt gevormd tijdens de vorming van alcohol. Er is een grote kans dat deze smaak verdwijnt.

Echter door de hoge vergistingstemperatuur aan het begin van de vergisting is het zeer waarschijnlijk dat je bier veel esters krijgt. Het ester ethylacetaat geeft een oplosmiddelachtige smaak. Waarschijnlijk ga je dat proeven in je bier.

Het bier mag nog gelukkig een tijdje staan en krijg ook nog een dosis brett na de hoofdvergisting
“Tijd heelt alle wonden” hoop ik.

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Smakelijke hobby
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2018 17:12 u »
Vandaag geroken. Appelsap geur is lichtjes aanwezig maar niet dominant. Vooral een gist geur en champagne geur. Denk dat ik erger heb voorkomen  ;D

Tags: