Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuurschommelingen + warme dagen  (gelezen 2600 keer)

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Beroepstwijfelaar
Re: Temperatuurschommelingen + warme dagen
« Reactie #25 Gepost op: 10-06-2018 21:59 u »
Ja dat kan zeker, maar niet met de thermostaat die er in zit. Die moet je gewoon in de middenstand zetten en werkt dan als een ondertemparatuur protectie. De eigenlijke temperatuurregelaar is dan een andere die je extra moet toevoegen in serie met de stekker en die de temperatuur van je gistingsvat regelt door de sensor er op te plakken met isolatie of via een thermowell.

Interessant en leuk om eens te proberen, zomers kunnen lang duren anders...
Maar toch is een koelkast zoals ik ze ken al gauw vol. Ik heb (nu) 12 en 20 liter gistvaten, dan heb je al gauw een koelkast per vat nodig.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #26 Gepost op: 10-06-2018 22:04 u »
He kan zeker dat je bier in een week tijd zijn eind SG heeft gehaald. Als je veel gist ent kan dat zelfs binnen 2 dagen!
Om de gist te laten uitzakken kan het kwaad om het bier nog een dag of 3 tot 7 dagen te laten staan. Het kan zijn dat het SG nog een punt daalt.

Ok, bedankt... kan de koudhop ook nog even napruttelen :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 10-06-2018 22:35 u »
Beter is het de thermostaat van de koelkast in de laagste stand te zetten.

Volgens mij bedoel je hoogste stand. Althans bij mijn koelkast zou dat moeten.

Inderdaad de stand met het hoogste nummer waardoor je de laagste temperatuur behaalt.

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
Re: Temperatuurschommelingen + Warme dagen
« Reactie #28 Gepost op: 11-06-2018 12:15 u »
Had ik al eens naar gezocht maar vind dat toch wat aan de prijzige kant.. aangezien het toch een flinke kast moet zijn.
Ik vraag me toch wel af, kunnen koelkasten stabiel koelen binnen een range van 18-22 graden?

Een tweedehands tafel model koelkast (zonder vriesvak, ik heb er zelf 1 voor 40 euro gekocht), i.c.m. een STC-1000 (temperatuur regelaar inclusief temperatuur sensor, aliexpress < 8 euro incl. verzenden) en een verwarmingsbron (bijvoorbeeld terrarium mat of gloeilamp) en 1-2 uurtjes werk maken een klimaatkast. Bij mij past een 31 liter gistvat er makkelijk in. Ik was totaal nog geen 60 euro kwijt voor het geheel.

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2018 10:08 u »
Een tweedehands tafel model koelkast (zonder vriesvak, ik heb er zelf 1 voor 40 euro gekocht), i.c.m. een STC-1000 (temperatuur regelaar inclusief temperatuur sensor, aliexpress < 8 euro incl. verzenden) en een verwarmingsbron (bijvoorbeeld terrarium mat of gloeilamp) en 1-2 uurtjes werk maken een klimaatkast. Bij mij past een 31 liter gistvat er makkelijk in. Ik was totaal nog geen 60 euro kwijt voor het geheel.

Sja, niet gek... ik heb al een tweede tafelmodel koelkastje staan maar daar past de 21 liter niet in vanwege een halve trede, toch eens verder rondkijken, qua electrotechniek ben ik niet heel handig maar zal eens om me heen vragen hoe ik dit kan creŽren alleen al voor mijn 21 liter vat! Zou mooi zijn om in de zomer door te kunnen brouwen, de resultaten bevallen me wel  :biersmile:

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #30 Gepost op: 15-06-2018 10:09 u »
Het kan zijn dat het SG nog een punt daalt.

Precies dat  ^-^

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 15-06-2018 13:27 u »
Precies dat  ^-^

Dat scheelt snel 2,5 gram bottelsuiker per liter bier. Het verschil tussen een goed koolzuurgehalte en het uit de fles komen van je bier...

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #32 Gepost op: 16-06-2018 22:27 u »
Dat scheelt snel 2,5 gram bottelsuiker per liter bier. Het verschil tussen een goed koolzuurgehalte en het uit de fles komen van je bier...

Mmm, daar heb ik er inderdaad een paar van staan :)

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #33 Gepost op: 20-06-2018 12:54 u »
qua electrotechniek ben ik niet heel handig

Bij een Inkbird 308 (i.p.v. een STC-1000) is het alweer een stuk makkelijk. Ook veel gebruikers met een Inkbird op dit forum inclusief topics  :D

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 20-06-2018 14:39 u »
Voordat ik een vergistingskast had gebruikte ik een speciekuip met water om het vat in te zetten. De schommelingen ga je dan tegen en met water verversen, koelelementen kun je wat koelen (of verwarmen met aquarium element maar nu niet nodig).

Offline Sjoert

• Junior lid
  • **
  • Beroepstwijfelaar
« Reactie #35 Gepost op: 23-06-2018 17:27 u »
Voordat ik een vergistingskast had gebruikte ik een speciekuip met water om het vat in te zetten. De schommelingen ga je dan tegen en met water verversen, koelelementen kun je wat koelen (of verwarmen met aquarium element maar nu niet nodig).

Ha, dat is nog eens een zeer eenvoudig alternatief om mee te beginnen! :)

Offline Staple

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #36 Gepost op: 23-06-2018 18:29 u »
Qua prijs scheelt de inkbird ook niet veel met een afgebouwde STC-1000.

Tags: