Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Eindelijk bier bottelen na 6 weken gisting?  (gelezen 265 keer)

Offline Brouwgroen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eindelijk bier bottelen na 6 weken gisting?
« Gepost op: 06-06-2018 16:00 u »
Beste forumleden,

Mijn inmiddels 2e bier zou een tripel worden. Deze heb ik gebrouwen met 3,5 kilo pale ale mout en 3 kilo pilsmout (20 liter bier). Daarnaast nog 8 gram koriander/ sinaasappelschil en natuurlijk hop meegebrouwen. Nu naar 6 weken laat het waterslot nog steeds activiteit zien (één belletje per 10 seconden). Ik begon met een SG waarde van 1072, deze lag 2 weken later op 1015, weer twee weken later op 1011 en nu wederom twee weken later op 1009.
De activiteit van het waterslot doet vermoeden dat er meer gisting in het vat zit, maar de SG waarde veranderd maar minimaal.
Volgende week zit het brouwsel al 7 weken in het vat! Kan het zijn dat de activiteit veroorzaakt wordt door de dikke gistkoek van 5 cm en dat het bier uitgegist is? Nu gewoon gaan bottelen en binnenkort genieten?

De geur en smaak zijn trouwens perfect!

Alvast iedereen bedankt voor zijn hulp/mening

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
Re: Eindelijk bier bottelen na 6 weken gisting??
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 16:38 u »
Hoeveel van welke gist heb je gebruikt?

Ingo

Offline Brouwgroen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 17:55 u »
We hebben gebruikt, SafAle WB06, 11,5 gram. Dat is één zakje

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 18:07 u »
Das te weinig, twee was veel beter geweest. Daar komt nog bij dat dit een gist is die heel lang doorgist en ook complexe suikers kan 'verteren' (var. diastaticus). Dus, dubbel op een langdurige kwestie. Geduld hebben.

Ingo

Tags: