Eindelijk bier bottelen na 6 weken gisting?

Gestart door Brouwgroen, 06-06-2018 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwgroen

Beste forumleden,

Mijn inmiddels 2e bier zou een tripel worden. Deze heb ik gebrouwen met 3,5 kilo pale ale mout en 3 kilo pilsmout (20 liter bier). Daarnaast nog 8 gram koriander/ sinaasappelschil en natuurlijk hop meegebrouwen. Nu naar 6 weken laat het waterslot nog steeds activiteit zien (één belletje per 10 seconden). Ik begon met een SG waarde van 1072, deze lag 2 weken later op 1015, weer twee weken later op 1011 en nu wederom twee weken later op 1009.
De activiteit van het waterslot doet vermoeden dat er meer gisting in het vat zit, maar de SG waarde veranderd maar minimaal.
Volgende week zit het brouwsel al 7 weken in het vat! Kan het zijn dat de activiteit veroorzaakt wordt door de dikke gistkoek van 5 cm en dat het bier uitgegist is? Nu gewoon gaan bottelen en binnenkort genieten?

De geur en smaak zijn trouwens perfect!

Alvast iedereen bedankt voor zijn hulp/mening

seed7

Hoeveel van welke gist heb je gebruikt?

Ingo

Brouwgroen

We hebben gebruikt, SafAle WB06, 11,5 gram. Dat is één zakje

seed7

Das te weinig, twee was veel beter geweest. Daar komt nog bij dat dit een gist is die heel lang doorgist en ook complexe suikers kan 'verteren' (var. diastaticus). Dus, dubbel op een langdurige kwestie. Geduld hebben.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.