Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Klimaatkast om bier te bewaren  (gelezen 791 keer)

Offline Pimelzer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Klimaatkast om bier te bewaren
« Gepost op: 06-06-2018 15:00 u »
Beste brouwers,

Ik heb inmiddels een flinke biercollectie, waaronder een aantal flessen die ik graag een paar jaar zou willen laten staan onder de juiste omstandigheden. Nou vroeg ik mij af of er hier iemand is die ervaring heeft met zelf een klimaatkast maken om je bier in te bewaren, of een (enigszins) goedkope oplossing heeft om je bier bij een constante temperatuur (donker) te betalen als je niet de beschikking hebt tot een kelder.
Mocht er iemand zijn die een (wijn)klimaatkast over heeft voor een leuk prijsje, hoor ik dit graag!

Groetjes Pim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
Re: Klimaatkast om bier te bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2018 15:11 u »
Voor een tientje haal je op Marktplaats een mini koelkast.
STC-1000 er aan hangen en je hebt ene klimaatkast. Werkt net als een vergistingskast dus.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2018 15:43 u »
Wellicht niet voor iedereen een oplossing, maar bij gebrek aan kelder bewaar ik mijn bier in de kruipruimte. Daar staan inmiddels ook een aantal mooie geuzes te rijpen.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2018 15:44 u »
Hallo, ik heb een tijd lang een "peltier" element koelkast gehad voor de trappisten die koelt namelijk niet alleen maar kan ook verwarmen.
Er zit ook geen koelmiddel in (volledig elektronisch) maar gebruiken meer stroom.

Grt Peter

Offline Pimelzer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2018 12:23 u »
Die is prima, wel de 220V versie kiezen  ;) :biersmile:

Ik heb er gelijk maar 2 besteld mocht er 1 kapot gaan. Deze STC-1000 sluit ik dan aan op de koelunit van de koelkast zoals ik heb gelezen? Daarnaast, wat is het advies voor het gebruik van de verhitting? Ik lees veel verschillende opties maar kan zo 1 2 3 niet bedenken wat de beste/veiligste/goedkoopste optie is.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2018 12:35 u »
Ik heb er gelijk maar 2 besteld mocht er 1 kapot gaan. Deze STC-1000 sluit ik dan aan op de koelunit van de koelkast zoals ik heb gelezen? Daarnaast, wat is het advies voor het gebruik van de verhitting? Ik lees veel verschillende opties maar kan zo 1 2 3 niet bedenken wat de beste/veiligste/goedkoopste optie is.

Daar is al heel veel te vinden op het forum, onder andere deze; https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33005.msg549168.html#msg549168   ;) :duimop:

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2018 12:37 u »
De STC moet je in een kastje inbouwen en 2 wandcontactdozen aansluiten op de cool en heat uitgangen van de STC. Dan steek je de stekker van de koelkast in de koel contact. De thermostaat van de koelkast zelf zet je op max. Als je de koelkast niet in een ongeisoleerde schuur of iets dergelijks zet hoef je denk ik niet te verwarmen.

Offline Pimelzer

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2018 12:50 u »
De STC moet je in een kastje inbouwen en 2 wandcontactdozen aansluiten op de cool en heat uitgangen van de STC. Dan steek je de stekker van de koelkast in de koel contact. De thermostaat van de koelkast zelf zet je op max. Als je de koelkast niet in een ongeisoleerde schuur of iets dergelijks zet hoef je denk ik niet te verwarmen.

Ik wilde eens kijken of ik bieren kan maken die bij verschillende temperaturen moeten gisten, ook bij wat hogere temperaturen. Vandaar de vraag wat een degelijk verwarmingssysteem is :), hartelijk dank voor alle hulp in ieder geval!

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2018 13:39 u »
Ik heb in mijn klimaatkast met de beroemde STC-1000 twee stuks verwarmingselementen op een metalen plaat bevestigd. Die plaat bevindt zich onderin op een aantal boutjes als afstandhouders tot de bodem. Werkt perfect, geen grote overshoot.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/94392963b2baea4fdc6300272775e22d.JPG

Het kost allemaal geen drol bij onze vriend Ali. Maar er zijn tal van mogelijkheden, in mijn grote klimaatkast gebruik ik een elektrische verwarming met ventilator.

Nick

Offline Snotje

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2018 14:50 u »
Die is prima, wel de 220V versie kiezen  ;) :biersmile:

Ik heb deze STC-1000 gekocht omdat die het goedkoopste was, maar ik heb hem nog niet binnen dus kan er nog niks over zeggen:

https://www.ebay.com/itm/253424325634

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2018 18:44 u »

Mijn advies is om niet via 2 wandcontactdozen te werken. Dan houd je namelijk de originele temperatuurschakelaar in stand en is het regelbare temperatuurbereik niet groot. Dus die mechanische regelaar eruit slopen en de compressor en verwarming direct aansluiten op de STC-1000.

Nick

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2018 22:48 u »

Mijn advies is om niet via 2 wandcontactdozen te werken. Dan houd je namelijk de originele temperatuurschakelaar in stand en is het regelbare temperatuurbereik niet groot. Dus die mechanische regelaar eruit slopen en de compressor en verwarming direct aansluiten op de STC-1000.

Nick

In verreweg de meeste gevallen onnodig, de originele thermostaat kan gewoon blijven zitten  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2018 23:34 u »
Beste brouwers,

Ik heb inmiddels een flinke biercollectie, waaronder een aantal flessen die ik graag een paar jaar zou willen laten staan onder de juiste omstandigheden. Nou vroeg ik mij af of er hier iemand is die ervaring heeft met zelf een klimaatkast maken om je bier in te bewaren, of een (enigszins) goedkope oplossing heeft om je bier bij een constante temperatuur (donker) te betalen als je niet de beschikking hebt tot een kelder.
Mocht er iemand zijn die een (wijn)klimaatkast over heeft voor een leuk prijsje, hoor ik dit graag!

Groetjes Pim

Drink je bier op tijd! Hoe langer je bier bewaart hoe meer je bier een oxidatiesmaak krijgt. Bier bewaren is eerder een verarming van verrijking van de smaak van je bier. Zeker als je het een paar jaar bewaard.

Zie ook https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814605000865
"The main focus of research on beer aging has been the study of the cardboard-flavoured component (E)-2-nonenal and its formation by lipid oxidation. Other stale flavours are less described, but may be at least as important for the overall sensory impression of aged beer."

The chemistry of beer aging–a critical review

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 08-06-2018 02:05 u »
In verreweg de meeste gevallen onnodig, de originele thermostaat kan gewoon blijven zitten  :biersmile:
Mee eens! Thermostaat op maximaal koelen zetten! Werkt prima. Kun je de koelkast altijd gebruiken om flessen of keggen in te koelen!

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 08-06-2018 02:15 u »
65 W is voldoende. Je kunt ook verwarmingsmatjes krijgen die werken op 12 Volt via een adapter (12 V - 8 A)
65/12 = 5,4 A
Deze kun je prima schakelen via het relais van de stc-1000.
12 V is een veilige spanning!

Offline Gil

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2018 06:56 u »
65 W is voldoende. Je kunt ook verwarmingsmatjes krijgen die werken op 12 Volt via een adapter (12 V - 8 A)
65/12 = 5,4 A
Deze kun je prima schakelen via het relais van de stc-1000.
12 V is een veilige spanning!

Ik heb deze icm een stc 1000

https://www.ebay.com/itm/80W-220V-Heating-Belt-Heat-Brew-Pad-for-Wine-Beer-Spirit-Fermentation-Pail-Good/282473852489?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Tags: