Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

haicoterbeek

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  22:02 uEr zijn genoeg andere manieren te bedenken die wel aanvaardbaar zijn.

Dat lijkt mij ook! Veiligheid eerst.

hansHalberstadt

ik zou denk ik 3 latjes maken en de bevestigen aan de bovenrand zodanig dat het daarop stabiel rust.
 

RBakkert

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2019  22:09 uik zou denk ik 3 latjes maken en de bevestigen aan de bovenrand zodanig dat het daarop stabiel rust.
 
Opzicht een prima idee, maar de balken moeten dan niet te strak langs de ketel zitten, anders kan je je korf er niet tussenuit tillen lijkt me.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2019  22:09 uik zou denk ik 3 latjes maken en de bevestigen aan de bovenrand zodanig dat het daarop stabiel rust.
 

Mooiste is gewoon meerdere patjes op de korf lassen, zodat je trapsgewijs de boel kan optillen.


hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 19-03-2019  22:30 uMooiste is gewoon meerdere patjes op de korf lassen, zodat je trapsgewijs de boel kan optillen.
Dat kan, maar ik zou geneigd zijn de korf in de originele staat laten, dus niet lassen. Mbt trapsgewijs optillen had ik een ander alternatief in mijn hoofd, namelijk optillen met een constante kracht, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg585659.html#msg585659. Ik ben ervan overtuigd dat dat de beste oplossing is, maar anderen nog niet lijkt met. Die methode kan ik helaas pas uitproberen als ik zo'n ding ter beschikking heb. Wel al uitgeprobeerd met een simpel emmertje met gaatjesfilter. Daar werkt het helemaal zoals ik me had voorgesteld. 

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2019  22:47 uDat kan, maar ik zou geneigd zijn de korf in de originele staat laten, dus niet lassen. mbt trapsgewijs optillen had ik een ander alternatief in mijn hoofd, namelijk optillen met een constante kracht, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg585659.html#msg585659. Ik ben ervan overtuigd dat dat de beste oplossing is, maar anderen nog niet lijkt met. Die methode kan ik helaas pas uitprobroberen als ik zo'n ding ter beschikking heb. Wel al uitgeprobeerd met een simpel emmertje met gaatjesfilter. Daar werkt het helemaal zoals ik me had voorgesteld. 

Met alle respect. Veel te ingewikkeld... ...hoe ruim je dat weer netjes op? Ik heb mijn brouwautomaat juist gekocht om compact te zijn, anders was ik wel (weer) aan pannen en potten begonnen, of zo'n mooie HERMS.

haicoterbeek

Gewoon nog een Easybrew erbij kopen! Een om in te maischen. En een om in te koken! 

dirk

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  21:29 uEn je geeft aan kan 400 kg hebben... of moet het toch slechts 40 kg zijn.


Kijk eens hier, helemaal vergist in het gewicht. Het moet 800 kg. zijn, aldus Gamma.

Ik zeg Gamma!  ;D




haicoterbeek

Citaat van: dirk op 19-03-2019  23:07 uKijk eens hier, helemaal vergist in het gewicht. Het moet 800 kg. zijn, aldus Gamma.

Ik zeg Gamma!  ;D
Nou geen probleem dus. Succes met takelen.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 19-03-2019  23:07 uKijk eens hier, helemaal vergist in het gewicht. Het moet 800 kg. zijn, aldus Gamma.

Ik zeg Gamma!  ;D
40 of 400 maakt niet zoveel uit. een constructie is bepaald door de zwakste schakel. In dit geval is dat zeker niet het gewicht wat je er aan kunt hangen, maar de kans op omstoten van het aanrechtblad als iemand er per ongeluk tegenaan loopt.

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 19-03-2019  23:07 uKijk eens hier, helemaal vergist in het gewicht. Het moet 800 kg. zijn, aldus Gamma.

Ik zeg Gamma!  ;D

Zou zeggen laat het instorten en leg de claim bij Gamma. Ik zie bijna overal dat ze slechts 40 kg aankunnen.

dirk

Citaat van: Scorpionrose op 20-03-2019  10:29 uZou zeggen laat het instorten en leg de claim bij Gamma. Ik zie bijna overal dat ze slechts 40 kg aankunnen.

Ik ben de laatste die bij Gamma gaat zeuren hoor. Maar ook 40 kg is voor alle hijswerkzaamheden met een brouwautomaatje meer dan voldoende.

ExPeteriment

Mijn takel (laminaatspanband) hangt aan een tuindeurscharnier, het plafond in mijn brouwerij is van gips, de muren van steen. Scharnieren zijn er in diverse sterktes.



(Ook op Easybrew 30 topic gepost).

Haagse Wouter

Citaat van: ExPeteriment op 31-05-2019  21:38 uMijn takel (laminaatspanband) hangt aan een tuindeurscharnier, het plafond in mijn brouwerij is van gips, de muren van steen. Scharnieren zijn er in diverse sterktes.



(Ook op Easybrew 30 topic gepost).

Uit nieuwschierigheid, hoe lang zijn de bouten die in je muur gaan.
Het ziet er zo eng uit  ;D. Maar daar zitten gewoon een paar dikke keilbouten in, en dat scharnier kan zo 50 kilo aan of zo?

ExPeteriment

Citaat van: Haagse Wouter op 19-06-2019  19:56 uUit nieuwschierigheid, hoe lang zijn de bouten die in je muur gaan.
Het ziet er zo eng uit  ;D. Maar daar zitten gewoon een paar dikke keilbouten in, en dat scharnier kan zo 50 kilo aan of zo?
Het scharnier zit in de muur met 5 schroeven in nylon (Fischer Spreid M 6 S ) pluggen. Deze zijn 50 mm lang. Ik heb geen keilbouten genomen omdat die, als ze dicht bij elkaar zitten, de muur kunnen "verpulveren".

Hierbij een berekening/inschatting van de belasting bij gebruik voor het takelen van de korf van de Easybrew30, afgezet tegen wat de plugverbinding aan moet kunnen.

De belasting bij spoelen/uitlekken:
Bij het spoelen ratel ik de korf stukje bij beetje omhoog. De belasting is bij een cm ratelen ca 1 kg, dan wacht ik het niveau in de korf weer is gezakt, de belasting neemt daarmee af. Als het bed droog dreigt te vallen, voeg ik stap voor stap een liter spoelwater toe en ratel weer een stukje, dit is dan weer ca 1 kg belasting die weer geleidelijk afneemt. Als het spoelwater op is ratel ik stukje bij beetje verder, belasting neemt dan langzaam toe. De maximale belasting is afhankelijk van de hoeveelheid mout.  7 kg mout met bijvoorbeeld 8 liter water dat er niet uitgelekt is, geeft max 15 kg belasting van het scharnier en de pluggen. Dan til ik de korf op de nokken of zet hem in een aparte kuip voor verder uitlekken.

Hefboomwerking:
De pluggen krijgen meer dan 15/5 = 3 kg (trek) belasting te verwerken door de hefboomwerking. Natuurkunde is voor mij lang geleden, ik doe een poging:
De ratel zit op 25 cm uit de muur op het scharnier. De muurplaat van het scharnier is 10 cm hoog.  De schroefgaten zitten daar gelijkelijk in hoogte over verdeeld. De bovenste wordt minder op de proef gesteld dan de onderste door verschil in hefboom. Gemiddeld hebben ze dan een afstand van 5 cm tot het denkbeeldige draaipunt van de scharnierplaat. De hefboomwerking geeft dan een 25 cm / 5 cm = factor 5 verhoging van de belasting. 5 * 15 = 75 kg dat is verdeeld over de 5 pluggen.

Belastbaarheid plugverbinding.
Bij voorgeschreven boor en schroefmaat kunnen de pluggen heel wat aan. Ik heb wat gevonden in Fischer specificaties:


De belastbaarheid is hier weergegeven in kilo Newton. Als je op aarde brouwt moet je dit delen door 9,81 (meter per seconde kwadraat delen), om op kilogrammen te komen.

Ik neem 0,5 kN als maximale belastbaarheid. Omgerekend naar kilogrammen: 

500/9,81 = ca 50 kg wat een plugverbinding aan kan. Dat lijkt mij ook griezelig, maar strookt wel met mijn ervaring bij sloopwerkzaamheden, je hebt dan al snel een koevoet nodig waar je flink aan moet trekken om een plug met schroef uit een stenen muur te trekken, met een tang lukt het niet zomaar.

De korf belasting (van 75 kg) verdeeld over de 5 pluggen blijft dus ruim binnen de maximale belastbaarheid van de pluggen (5 x 50 = 250 kg) en is trouwens maar kortstondig.

Dit onderbouwt mijn gevoel dat ik op dit vlak niet gevaarlijk bezig ben bij het brouwen.

Het scharnier kan de belasting ook ruim aan. Mijn garagedeuren hangen er ook aan, die deuren wegen wel ca 80 kilo en die geven een continue belasting, wel anders verdeeld dan bij het takelen van de korf.




Niet dat ik iets promoot, alles onder eigen verantwoording, maar je zou dus zelfs met minder pluggen toekunnen. Als je er 2 of 3 toepast, neem in ieder geval het bovenste gat mee. Met 2 zou je zelfs keilbouten toe kunnen passen, die zitten dan ca 8 cm uit elkaar, die zullen elkaar dan niet beïnvloeden of muur kapot maken. Een keilbout kan al snel 10 kN aan.

Jacques

Peter,

Bedankt voor jouw uitgebreid bericht en berekeningen.
Net als jij denk ik dat de duur van de belasting veel uitmaakt.
Wel zou ik altijd alle schroefgaten benutten. Het kan maar vastzitten...

Rejoen

Bij deze wil ik nog even een aanpassing van mijn eigen moutkorf tonen die wellicht ook een mooie oplossing biedt. We hebben naast de bestaande 2 nokken nog 4 extra nokken toegevoegd  aan de korf (mijn vader heeft een puntlasapparaat). Op deze wijze denk ik voldoende stappen te hebben om zonder takel het spoelen geleidelijk te laten verlopen (en ook veilig).



De afwerking is wellicht iets minder mooi dan uit de fabriek maar het is wel functioneel en zonder bramen afgevlakt.


Mocht iemand uit de omgeving Lisse interesse hebben om dit te laten doen dan was mijn vader bereid om mensen hierbij te helpen (heeft pensioen en verveelt zich een beetje :) ). 

Sander van Dijk

Of een zelf geknutselde houten takel met een spanband met ratel om de binnenpan traploos uit de buitenpan te kunnen takelen.

Toevallig is tie ook te koop :P  want hij staat in de weg.





Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.