Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Vandaag een Brown Porter gebrouwen.

Het uitspoelen ging erg goed. Na het einde van de maisch de korf iets optillen met de ratelspanband, en telkens als het spoelwater uit het zicht ging weer aanvullen. De tijdsduur ben ik vergeten bij te houden, maar qua spoelsnelheid ging het vlot genoeg.

Het rendement is 80,8 %, en dat valt mij tegen. Dit heb ik wel vaker gehaald met andere recepten, maar wellicht zou dat kunnen door de hoge aandeel speciaalmout.

McMelloW

Citaat van: dirk op 26-01-2019  18:32 uOm dat ik geen krassende driepoot op mijn vloer wil, hier mijn setup. Een schraag uit bouwmarkt (kan 400 kg dragen) verlengd met 2 latten. Samen met ratelspanband 30 euro kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat.

Vier verlengede poten lijkt mij stabieler dan met 2 korte op het randje van je keukenblad.

hansHalberstadt

Het voordeel van 4 poten op de grond is in ieder geval dat er niets kan instorten wat wel het geval is mochten de poten van het aanrecht afschuiven.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 27-01-2019  19:18 uHet voordeel van 4 poten op de grond is in ieder geval dat er niets kan instorten wat wel het geval is mochten de poten van het aanrecht afschuiven.

Klopt. Echter risico dat het afschuift van keukenblad is nihil. OK als het nou een kinderspeelplaats is, dan heb je wellicht een punt, maar dat is het niet. De hele spoelhandeling duurt misschien een kwartier of een halfuur, en zo lang staat het ook, daarna berg ik hem weer meteen op.

Maar bedankt voor de bezorgdheid.

RBakkert

Vandaag aan de slag geweest met het fabriceren van een spoelinstallatie voor onze brouwketel. Volgende week voor het eerst uitproberen.



hansHalberstadt

Zie ook mijn reactie hier
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg585066.html#msg585066
Dit zal zeker werken om de spoelsnelheid beter te kunnen regelen en oxidatie te voorkomen dus al veel beter dan alleen de originele ketel en vergelijkbaar met een takel of spanband, maar dan alles opgelost in 1 constructie dus geen bevestiging aan plafond nodig.

 Zelf zou ik denk ik bij deze opstelling de haakjes niet beide aan dezelfde kant hebben gemaakt maar tegenoverliggende kanten. dan kun  je hem optillen met een draaibeweging en blijft de kort mooi in het midden vrij van de randen. Nu moet je hem optillen naar de zijkanten zodat de korf tegen de wanden duwt. misschien valt dat mee als je het stokje een beetje kunt rollen uit het midden, kwestie van proberen. 

Jacques

Citaat van: RBakkert op 09-02-2019  17:37 uVandaag aan de slag geweest met het fabriceren van een spoelinstallatie voor onze brouwketel. Volgende week voor het eerst uitproberen.

Ziet er indrukwekkend uit. Maar waarom heb je geen oog gemaakt aan bovenste buis? Je kunt dan traploos de korf omhoog takelen met een paar katrollen. En als het rek wat hoger is kun je takel of een ratelspanband gebruiken.

Overigens is het rek zoals jij dat ontworpen hebt een mooi alternatief voor een bezoek aan de sportschool...  ;)

Herman

Citaat van: RBakkert op 09-02-2019  17:37 uVandaag aan de slag geweest met het fabriceren van een spoelinstallatie voor onze brouwketel. Volgende week voor het eerst uitproberen.
Ziet er mooi uit, mooi vakmanschap (is meesterschap). Takel is een leuk alternatief, maar die rustpunten voorkomen een hoop potentiële stress op de takel.

dirk

Citaat van: Herman op 10-02-2019  00:26 uTakel is een leuk alternatief, maar die rustpunten voorkomen een hoop potentiële stress op de takel.

Takel is toch gemaakt om te 'stressen'? Of valt bij mij kwartje niet?

hansHalberstadt

Hoeveel stress praat je eigenlijk over? Als ik het even snel uitreken dan kom ik bij 30 cm diameter bij 10 cm hoogteverschil nodig om te spoelen op 10 x pi x 15 x 15 =7.1 kg. Daar komt nog bij het gewicht van de moutkorf x 0.87+ ca 10% van het gewicht van de moutkorf wat boven water uitkomt totaal een kilotje of 9?       (0.87=[dichtheid staal-dichtheid water])/dichtheid staal)

g.bakker

Prima gewicht om de fitness oefeningen mee te beginnen. [emoji1320] We gaan het beleven.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2019  13:28 uHoeveel stress praat je eigenlijk over?  Totaal een kilotje of 9? 
Dus spankracht is dan bv 7 kg per 10 cm hoogteverschil + 2. maw: als je 10 cm hoogteverschil wilt instellen maakt je een kracht van 9 kg en als je 5 cm wilt instellen maakt je een kracht van 5.5 kg. Maar dat is een ander topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38488.msg582939.html#msg582939

RBakkert

Citaat van: Jacques op 09-02-2019  22:18 uZiet er indrukwekkend uit. Maar waarom heb je geen oog gemaakt aan bovenste buis? Je kunt dan traploos de korf omhoog takelen met een paar katrollen. En als het rek wat hoger is kun je takel of een ratelspanband gebruiken.

Overigens is het rek zoals jij dat ontworpen hebt een mooi alternatief voor een bezoek aan de sportschool...  ;)
Handvat is iets gebogen in het midden, door het gewicht kant het geen kant op en blijft hij goed in het midden hangen. Speling rondom de maischkorf is ook minimaal dus denk dat het geen meerwaarde heeft, alleen extra werk :)

Jacques

Citaat van: RBakkert op 10-02-2019  16:56 uHandvat is iets gebogen in het midden, door het gewicht kant het geen kant op en blijft hij goed in het midden hangen. Speling rondom de maischkorf is ook minimaal dus denk dat het geen meerwaarde heeft, alleen extra werk :)

Mijn opmerking had geen betrekking op het mogelijk verschuiven van de moutkorf maar over het omhoog halen.

Als je het rek wat hoger had gemaakt en een oog gemaakt had aan de bovenste buis waardoor je er een ratelspanband kan bevestigen had je de korte buisjes niet aan de verticale buizen hoeven te lassen. Je had dan je minder werk gehad bij het lassen...

hansHalberstadt

Het leuke is natuurlijk ook het bedenken van iets en daarna uitproberen. Daarna zien ze vanzelf wel of het bevalt. Ben benieuwd of het ding er over een jaar nog zo uitziet. Zelf heb ik ook diverse van dat soort projecten gehad waarvan er ook weer diversen in de prullenbak zijn terechtgekomen  maar ook een aantal super blijken te werken. Ik merk na 30 jaar wel dat de verhouding prullebakpropjekten/betere uitvindingen wel af begint te nemen. Er komt dus een soort van intuitief in de goede richting denken uit maar voor je zover bent heb je wel heel veel geleerd met vallen en opstaan en kost heel veel tijd, maar je moet er toch zelf doorheen.     

andizer

Citaat van: dirk op 26-01-2019  18:32 u

Om dat ik geen krassende driepoot op mijn vloer wil, hier mijn setup. Een schraag uit bouwmarkt (kan 400 kg dragen) verlengd met 2 latten. Samen met ratelspanband 30 euro kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat.

Dank voor de inspiratie. Ik denk dat ik voor deze optie ga, maar dan met vier latten. Ziet er uit als een leuke en goede betaalbare oplossing.

dirk

Citaat van: andizer op 18-03-2019  20:54 uDank voor de inspiratie. Ik denk dat ik voor deze optie ga, maar dan met vier latten. Ziet er uit als een leuke en goede betaalbare oplossing.

Met vier latten kun je doen. Toch staat deze opstelling behoorlijk stabiel, waarschijnlijk is dat te danken aan het lage zwaartepunt, en de korf zit de meeste tijd ruim in de Grainfather zelf, waardoor omstoten eigenlijk niet gebeuren kan.

MartijnNOP

Citaat van: RBakkert op 09-02-2019  17:37 uVandaag aan de slag geweest met het fabriceren van een spoelinstallatie voor onze brouwketel. Volgende week voor het eerst uitproberen.
Mooi gemaakt fam. Bakker! Benieuwd naar de resultaten  :biersmile:

Ik spreek die lange in Zwolle nog wel eens.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 26-01-2019  18:32 u

Om dat ik geen krassende driepoot op mijn vloer wil, hier mijn setup. Een schraag uit bouwmarkt (kan 400 kg dragen) verlengd met 2 latten. Samen met ratelspanband 30 euro kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat.
Ghe ghe ghe! Wat een reclame voor zo'n automaat. Ik denk dat ik je boekje ga kopen Dirk!


Tip: Noem het "takelen voor dummies"

Of

"Help mijn man is klusser"

Ik heb de nootjes en de chips klaar liggen voor je volgende tip!

Jacques

Beste Haico,

Waarom deze reactie die niet respectvol te noemen is. Al eerder heb je gewezen dat het niet gepast is Dirk Dikkie Dik te noemen.

Nogmaals het verzoek om dit achterwege te laten. Niemand heeft wat aan dergelijke reacties.

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 18-03-2019  21:00 uMet vier latten kun je doen. Toch staat deze opstelling behoorlijk stabiel, waarschijnlijk is dat te danken aan het lage zwaartepunt, en de korf zit de meeste tijd ruim in de Grainfather zelf, waardoor omstoten eigenlijk niet gebeuren kan.

Zolang je er niet aan komt zal het inderdaad stabiel staan, maar met de schraag zo op het randje van het aanrecht heeft het maar een klein tikje nodig om eraf te schuiven waardoor het eigenlijk wachten is tot het mis gaat.
Gaat 1x goed en misschien nog een paar keer. Maar dat ie een keer gaat geef ik je op een briefje.

edit.

En je geeft aan kan 400 kg hebben... Of moet het toch slechts 40 kg zijn.
40 kg zonder latten eraan. Door de latten komen er veel grotere krachten op de schraag waardoor je het gewicht wat het kan hebben behoorlijk moet verlagen.

haicoterbeek

Ik snap dat die Easybrew niet helemaal doet wat die belooft. (Eenvoudig en automatisch) Maar deze constructies zijn voor mij reden genoeg deze apparaten links te laten liggen. Nu begrijp ik ook dat je Enzybrew nodig hebt om dit soort complexe machines weer schoon te krijgen. Ik had daar geen idee van.

dirk

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  21:29 uZolang je er niet aan komt zal het inderdaad stabiel staan, maar met de schraag zo op het randje van het aanrecht heeft het maar een klein tikje nodig om eraf te schuiven waardoor het eigenlijk wachten is tot het mis gaat.
Gaat 1x goed en misschien nog een paar keer. Maar dat ie een keer gaat geef ik je op een briefje.

edit.

En je geeft aan kan 400 kg hebben... Of moet het toch slechts 40 kg zijn.
40 kg zonder latten eraan. Door de latten komen er veel grotere krachten op de schraag waardoor je het gewicht wat het kan hebben behoorlijk moet verlagen.


Deze schragen kunnen 400 kg aan, dat is geen tikfoud. Met latten wordt dat uiteraard minder, maar dat is niet erg, een natte korf weegt tussen de 2 a 6 kg?

Het risico dat het afschuift van aanrecht afschuift is echt minimaal, het spoelen duurt maar 10 a 15 minuten, en dan hang de korf nog zeker voor 1/3 in de ketel. Ik vind het risico aanvaardbaar.


haicoterbeek

Citaat van: dirk op 19-03-2019  21:49 uDeze schragen kunnen 400 kg aan, dat is geen tikfoud. Met latten wordt dat uiteraard minder, maar dat is niet erg, een natte korf weegt tussen de 2 a 6 kg?

Het risico dat het afschuift van aanrecht afschuift is echt minimaal, het spoelen duurt maar 10 a 15 minuten, en dan hang de korf nog zeker voor 1/3 in de ketel. Ik vind het risico aanvaardbaar.

Ik vind wel dat er goed over na gedacht is. (Een positief begin)
Maar deze oplossing is meer de "Stint" van de brouwapparatuur. Een ongeluk zit ingebakken  in het DNA.
Van mij krijgt het geen typegoedkeuring.
(Het punt wat ik wil maken)
Wel 10 punten voor de inzet! Goed gedaan Dirk. (Een positief einde van mijn bijdrage, zodat iedereen lekker kan slapen)

Zo goed Jacques?

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 19-03-2019  21:49 uDeze schragen kunnen 400 kg aan, dat is geen tikfoud. Met latten wordt dat uiteraard minder, maar dat is niet erg, een natte korf weegt tussen de 2 a 6 kg?

Het risico dat het afschuift van aanrecht afschuift is echt minimaal, het spoelen duurt maar 10 a 15 minuten, en dan hang de korf nog zeker voor 1/3 in de ketel. Ik vind het risico aanvaardbaar.

Ik moet je dan maar op je woord geloven van 400 kg (zelfs van metaal zouden ze het nog niet durven verkopen dat het 400 kg aan zou kunnen)
Het risico is niet minimaal, jij denkt dat het minimaal is totdat het fout gaat.
Ik kom uit de zwaarmetaal waar ik wel gekkere dingen heb gezien met hele andere gewichten eraan waarvan de bedenker hetzelfde zei totdat het echt fout ging.

Als jij het risico aanvaardbaar vind zou ik zeggen gebruik het zoals jij het wilt.
Ik vind het risico niet aanvaardbaar en raad dan ook iedereen af om dit zo na te maken en op het randje van het aanrecht te zetten.
Er zijn genoeg andere manieren te bedenken die wel aanvaardbaar zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.