Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 05-10-2018  09:59 uJe kan dan beter kijken wat er achter dat verlaagde plafond zit. Vaak genoeg hangen die verlaagde plafonds met metaaldraadjes aan het daadwerkelijke plafond, dat heeft het draagkracht van niks.

Leg er wel op als je met de panelen gaat schuiven dat je goed schone handen hebt. Ze zijn vaak makkelijk smerig te krijgen die panelen.

db
Constructie die op de grond staat (hint driepoot) of die rust op je ketel lijkt me dan meer voor de hand liggend en veel simpeler.

JoepH

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2018  23:36 uJa een plaatsbare beugel die je kunt bevestigen aan de ketel. Dat kun je nu al maken op de huidige ketel met wat handigheid.
Ik heb zo'n beugel gemaakt van RVS met spulletjes van de KARWEI. Foto's daarvan vind je op het Easybrew 30 topic. Je kunt ook zoeken op mijn posts. Werkt echt perfect en is ook nog eens te borgen in de maischpijp zodat hij onmogelijk los kan schieten.

hansHalberstadt

Er staan daar 46 pagina's met reacties.
Misschien kun je even de link posten naar jouw bericht;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg532397.html#msg532397

JoepH


Heisenberg

Citaat van: JoepH op 05-10-2018  19:27 uHier de post over de beugel.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg561346/topicseen.html#msg561346
Mooi gemaakt maar moet je die beugel wel buigen? Kun je die draadstang niet gewoon recht laten?

JoepH

Niet over nagedacht. Ja waarom eigenlijk niet. Het proberen waard. Je koopt een meter RVS draadeind. Dat is genoeg voot twee beugels. M10 nemen. Lekker stevig.

El Duderino

Ik heb een spanband met takel bevestigd aan de overkapping. Dat werkt ook prima. Spanband van de Action en een goede lijmklem omdat ik geen gaten in mijn overkapping wil hebben.

Erny

Mijn constructie is als volgt. Functioneert prima. Voor € 20 ben je klaar.



meij

Ik heb gisteren deze driepoot gebruikt voor het spoelen. Het gecontroleerde takelen zorgt inderdaad voor een veel rustiger spoelproces. Ik moet alleen nog een beetje spelen met de lengte van de poten en de lengte van de ketting. Met de huidige instellingen komt de moutkorf net niet boven de pan uit. Ik ga ook op zoek naar een vervanging voor het hengsel, ik heb het gevoel dat deze elk moment los kan schieten.

Deze driepoot is gemaakt voor koken boven een kampvuur. Volgens de verkoper is hij geschikt voor pannen met maximaal 30 liter inhoud, wat volgens mij neerkomt op zo'n 30 kilo.






hansHalberstadt

Citaat van: meij op 30-10-2018  09:04 uIk heb gisteren deze driepoot gebruikt voor het spoelen.

Super:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg565418.html#msg565418

dirk

Citaat van: meij op 30-10-2018  09:04 uIk heb gisteren deze driepoot gebruikt voor het spoelen. Het gecontroleerde takelen zorgt inderdaad voor een veel rustiger spoelproces. Ik moet alleen nog een beetje spelen met de lengte van de poten en de lengte van de ketting. Met de huidige instellingen komt de moutkorf net niet boven de pan uit. Ik ga ook op zoek naar een vervanging voor het hengsel, ik heb het gevoel dat deze elk moment los kan schieten.

Deze driepoot is gemaakt voor koken boven een kampvuur. Volgens de verkoper is hij geschikt voor pannen met maximaal 30 liter inhoud, wat volgens mij neerkomt op zo'n 30 kilo.


Mooi, deze worden verkocht als combinatie voor zg. goulaschketels. Zie ze op Amazon/Ebay regelmatig voorbijkomen. Waar heb jij deze vandaan?

meij

Citaat van: dirk op 30-10-2018  11:58 uMooi, deze worden verkocht als combinatie voor zg. goulaschketels. Zie ze op Amazon/Ebay regelmatig voorbijkomen. Waar heb jij deze vandaan?

Ik heb hem van tuinkoken.nl: https://www.tuinkoken.nl/driepoten/123-driepoot.html. Gratis verzending. Ze hebben ook goedkopere opties zonder takel en verstelbare poten, maar deze extra's vond ik juist handig

dirk

Citaat van: meij op 30-10-2018  14:31 uZe hebben ook goedkopere opties zonder takel en verstelbare poten, maar deze extra's vond ik juist handig

Hoe bevalt de takel? Is dat enigszins te doen met zo'n gewicht? Ben ook wel benieuwd tot hoe hoog je de korf kunt optillen voordat hij de poten raakt.

meij

Citaat van: dirk op 30-10-2018  15:05 uHoe bevalt de takel? Is dat enigszins te doen met zo gewicht? Ben ook wel benieuwd tot hoe hoog je de korf kunt optillen voordat hij de poten raakt.

De takel bevalt goed. Hij is goed te bedienen met twee handen (palletje losmaken en hijsen). Ik had een moutstort van ongeveer 4.5 kilo, dat was makkelijk te tillen. De driepoot voelde niet onstabiel. Ik telde hem nu net niet hoog genoeg om hem op zijn steunen bovenin de pan te zetten. Vandaar dat ik nog wat met de pootlengtes moet spelen. Dan moet dat wel lukken. De belangrijkste aanpassing die gedaan moet worden, is een betere beugel om de moutkorf aan op te hijsen. De huidige zit heel instabiel vast aan de korf en er is geen centrale plek om de ketting aan op te hangen, waardoor die scheef gaat hangen

dirk

Bedankt voor je antwoord.

Citaat van: meij op 30-10-2018  15:30 uDe belangrijkste aanpassing die gedaan moet worden, is een betere beugel om de moutkorf aan op te hijsen. De huidige zit heel instabiel vast aan de korf en er is geen centrale plek om de ketting aan op te hangen, waardoor die scheef gaat hangen

Koop een stuk draadstang, met 4 bijpassende moeren. In het midden 2 moeren met 10 mm ruimte er tussen plaatsen(zo dat de haak niet verschiet) en dan de andere 2 aan de buitenzijde. Zo blijft alles op zijn plek.

Jacques

Citaat van: meij op 30-10-2018  09:04 uIk heb gisteren deze driepoot gebruikt voor het spoelen. Het gecontroleerde takelen zorgt inderdaad voor een veel rustiger spoelproces.

Mooie oplossing.

Heb je ook een verschil in rendement vastgesteld?

meij

Citaat van: Jacques op 30-10-2018  22:20 uMooie oplossing.

Heb je ook een verschil in rendement vastgesteld?

Het rendement lag inderdaad 5% hoger dan gemiddeld. Het was echter vergelijkbaar met een low gravity beer die ik heb gebrouwen. De hoeveelheid mout heeft dus ook een groot effect.

Heisenberg

De nieuwste Brewmonk heeft halverwege de moutkorf nog een paar extra beugeltjes. Lijkt mij zeker zo handig als een takel of iets dergeljks.



Het schijnt dat ook de producenten erover meedenken. Ik verwacht dat Easybrew/Klarstein enzovoorts ook zullen volgen.

dirk



Om dat ik geen krassende driepoot op mijn vloer wil, hier mijn setup. Een schraag uit bouwmarkt (kan 400 kg dragen) verlengd met 2 latten. Samen met ratelspanband 30 euro kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat.

Chilobrachys

Lastig van een plaatje in te schatten hoe veilig die setup staat maar ik geloof dat ik onder de poten iets van antislip zou maken. Mocht je er een keer tegenaan stoten dan is de kans op glijden van het aanrecht een stuk kleiner. 

dirk

Citaat van: Chilobrachys op 26-01-2019  18:38 uLastig van een plaatje in te schatten hoe veilig die setup staat maar ik geloof dat ik onder de poten iets van antislip zou maken. Mocht je er een keer tegenaan stoten dan is de kans op glijden van het aanrecht een stuk kleiner. 

Tegenaan stoten moet je natuurlijk niet doen, maar ik denk dat antislip geen verschil gaat maken. Toch staat behoorlijk stevig, maar we zullen het morgen wel zien. Mocht het tegenvallen, dan maak ik gewoon 2 extra pootjes aan.

Jacques

Citaat van: dirk op 26-01-2019  18:32 uOm dat ik geen krassende driepoot op mijn vloer wil, hier mijn setup. Een schraag uit bouwmarkt (kan 400 kg dragen) verlengd met 2 latten. Samen met ratelspanband 30 euro kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat.

Dit ziet uit als een goede oplossing. Is je keukenblad krasvrij? Als dat niet het geval is zou ik onder de poten iets leggen om goede vrienden te blijven met je huisgenoten...

dirk

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  20:22 uDit ziet uit als een goede oplossing. Is je keukenblad krasvrij? Als dat niet het geval is zou ik onder de poten iets leggen om goede vrienden te blijven met je huisgenoten...

Aan krassen heb ik gedacht, kan mij haast niet voorstellen dat dat gebeurt. Maar omdat je er over begon heb ik toch een stukje siliconenmat om de pootjes gedaan.

P.S. heb er zonet nog even aan gehangen, met 80 kg zit het behoorlijk stabiel.  ;D

Jacques

Citaat van: dirk op 26-01-2019  20:56 uP.S. heb er zonet nog even aan gehangen, met 80 kg zit het behoorlijk stabiel.  ;D

Dat zit dus wel snor.

Ook zonder aanrechtblad is dit een mooie oplossing. Je verlengt dan alle vier de poten.

dirk

Citaat van: Jacques op 26-01-2019  21:37 uDat zit dus wel snor.

Ook zonder aanrechtblad is dit een mooie oplossing. Je verlengt dan alle vier de poten.

Dank je wel voor de complimenten. Vier poten is wel mooier, maar is in mijn geval weer lastiger opruimen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.