Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: Dirtbag op 15-08-2018  17:09 u/edit, het kan goedkoper:
db
Dat is ook mooi inderdaad! En voor dat geld!

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 14-08-2018  23:49 uVolgens mij gaat dit topic over je moutkorf ophangen aan een kledingrek. Zo doet de titel althans wel vermoeden. Als je een boek over brouwen schrijft noem je het ook niet "hoe worden bierglazen gemaakt".
Het boek zou wel kunnen heten "Hoe vul je bierglazen..."  :)

Het kledingsrek is een voorbeeld dat gebruikt kan worden. De essentie van het topic is dat je door middel van een eenvoudige takel zoals een ratelspanband de moutkorf langzaam omhoog kunt takelen om zo de snelheid van spoelen bij een brouwautomaat te regelen. Zie het eerste bericht van dit topic.

Een kledingsrek is een middel geen doel...


CiteerDit mag je best apart vinden. Daar is niets mis mee. Wat ik apart vind is dat jij als beheerder van dit forum met toch best veel aanzien in de brouwwereld mensen stimuleert (of in ieder geval predikt dat het geen probleem is) om hun moutkorfen aan kledingrekken op te hangen. De reden dat men de aanhechtingen van brouwketels die gemaakt zijn voor het ophangen van een moutkorf vertrouwen in het ophangen van de moutkorf zal wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat deze aanhechtingen speciaal gemaakt zijn om de moutkorf te dragen. Dit wordt uitvoerig getest en een producent gooit zn naam te grabbel als dat mis gaat. Alhoewel IKEA z'n spullen op de raarste manieren test, heb ik nog nooit een volle moutkorf aan een kledingrek zien hangen.

De aanhechtingen bij de Grainfather mogen dan wel speciaal daarvoor zijn gemaakt toch vind ik die constructie niet erg solide uit zien.

In de discussie wordt steeds uitgegaan van een continue belasting op één punt. Daar is natuurlijk wat op te verzinnen bijvoorbeeld in de vorm van  een sloof die je om de buis doet waaraan je de takel (lees spanband) bevestigt.
Daarnaast gaat het om belasting van bepekte duur. Rekening houdende dat de meesten van ons niet meer brouwen dan 30 liter per batch hoeft de draagconstructie geen olifant kunnen dragen.

hansHalberstadt

Maak gewoon een sterke ophanging in je plafond. Probleem opgelost.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2018  23:01 uMaak gewoon een sterke ophanging in je plafond. Probleem opgelost.

Met een verplaatsbare ophanging ben je mobieler...

Vergeet niet dat er heel wat hobbybrouwers zijn die in de buitenlucht brouwen.

haicoterbeek



Een heftruck en bier gaat ook niet samen. Zie foto. Anders was dat misschien een optie geweest on de korf te trekken

Staple

In het geval van buiten brouwen (binnen zou ook kunnen) zou ik een ladder gebruiken. Zoek maar eens op "ladder biab" op google. Voorbeelden genoeg.
Ik zou iedereen het ten zeerste afraden om een kledingrek hiervoor te gebruiken.

hansHalberstadt

Wat ook heel sterk en goedkoop is is een driepootconstructie.
bv https://www.bouwplaats-inrichting.nl/driepoot-aluminium-voor-last-500kg.
Die link geeft het principe, maar is veel te duur natuurlijk.
De driepoot heeft als mooie eigenschap dat alle krachten in de poten precies in de richting van de poten lopen. dat levert een super sterke constructie.
3 latjes van een paar euro en wat slims om de zaak van boven aan elkaar te bevestigen met een haak eraan en een touwtje aan de onderkant voorkomt dat de poten uit elkaar bewegen.

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2018  23:01 uMaak gewoon een sterke ophanging in je plafond. Probleem opgelost.
Als ik geen verlaagd plafond had gehad zou dat voor mij de beste optie zijn. Het plafond is zo´n twee meter verlaagd dus dat gaat hem niet worden hier.

Markiej87

Citaat van: Dirtbag op 15-08-2018  17:09 uVoor het geval je ook wel eens aan een auto sleutelt.

https://www.datona.nl/motortakel.html

Afhankelijk waar je brouwt misschien een idee om de wielen door iets zachtere wielen te vervangen of te bekleden ;)

/edit, het kan goedkoper:

https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/werkplaatskranen-en-motorblokkranen/hbm-1-ton-opvouwbare-werkplaatskraan-motorblokkraan

db
Heel interessant!

Hijsen die dingen recht omhoog?

Heisenberg

Citaat van: Markiej87 op 16-08-2018  15:01 uHeel interessant!

Hijsen die dingen recht omhoog?
Zou niet goed zijn als ie dat niet zou doen. Een motor moet ook recht omhoog als het effe kan. Daarom vind ik het ook een super ding. En de prijs valt best mee. En je hoeft niet bang te zijn of ie het gewicht houdt.

Dirtbag

Citaat van: Markiej87 op 16-08-2018  15:01 uHeel interessant!

Hijsen die dingen recht omhoog?

Ik heb er niet een, ik brouw op een laminaatvloer in mijn keuken, lijkt mij voorlopig nog geen strak plan. Ben wel bezig met een "kledingrek" die ik speciaal op maat maak en die ook makkelijk op te ruimen is. (mocht dat falen dan ga ik nogmaals denken, ik zou die takel dan echter ergens kwijt moeten kunnen, op dit moment zou het al wel competatief zijn mbt de prijs van mijn eigen bouwsel)

Nee, een motortakel hijst niet recht omhoog, het uiteinde van de arm maakt een cirkelbeweging met als middelpunt het scharnier bij de basis. Als je hem echter in de langste stand zet zal hij voor de brouwerij nog steeds voldoende capaciteit hebben en zal de beweging beperkt blijven tot enkele centimeters gok ik.

Tevens, hij staat op wielen, dus als je hem weer wilt centreren kun je hem van en naar de ketel toe drukken.

db

Heisenberg


Dirtbag

Citaat van: Heisenberg op 26-08-2018  11:14 u----afbeelding----

Zoiets lijkt mij ook niet verkeerd.

Moet je de brouwketel wel de hele dag in de deur opening hebben staan of stalen balken hebben hangen. Niet de meest ideale situatie mijns inziens.

Over niet ideale situaties:

Gisteren voor het eerst gebrouwen met mijn zelfgemaakte kledingrek, zelfgemaakt? ja zelfgemaakt, ik wilde hem namelijk ook makkelijk op kunnen ruimen in de ruimte van zo'n beetje een koffer.

Het goede nieuws is dat het rek sterk genoeg is, het lijkt instabiel maar dat is alleen maar lijken :)

Echter tijdens het hijsen kon ik niet genoeg kracht uitoefenen. Nu ben ik niet bepaald een klein of licht jochie ;)  Echter met een simpel koord dat van de moutkorf via een katrol naar beneden liep naar een kikker had ik moeite om de korf te heffen van mijn Easybrew 50 met 12 kg mout. Toen nadat ik het koord vast had gezet het geheel ook nog naar beneden slipte was ik er wel klaar mee. Vervolgens de korf met de hand helemaal uitgetild en met behulp van het koord boven de EB50 laten zweven zodat ik maximaal kon laten uitlekken.

Voor mij is dit dus nog geen onverdeeld succes, echter er is nog ruimte voor verbetering. :)

db

Nick H.

Citaat van: Dirtbag op 27-08-2018  11:51 uMoet je de brouwketel wel de hele dag in de deur opening hebben staan of stalen balken hebben hangen. Niet de meest ideale situatie mijns inziens.

Over niet ideale situaties:

Gisteren voor het eerst gebrouwen met mijn zelfgemaakte kledingrek, zelfgemaakt? ja zelfgemaakt, ik wilde hem namelijk ook makkelijk op kunnen ruimen in de ruimte van zo'n beetje een koffer.

Het goede nieuws is dat het rek sterk genoeg is, het lijkt instabiel maar dat is alleen maar lijken :)

Echter tijdens het hijsen kon ik niet genoeg kracht uitoefenen. Nu ben ik niet bepaald een klein of licht jochie ;)  Echter met een simpel koord dat van de moutkorf via een katrol naar beneden liep naar een kikker had ik moeite om de korf te heffen van mijn Easybrew 50 met 12 kg mout. Toen nadat ik het koord vast had gezet het geheel ook nog naar beneden slipte was ik er wel klaar mee. Vervolgens de korf met de hand helemaal uitgetild en met behulp van het koord boven de Easybrew 50 laten zweven zodat ik maximaal kon laten uitlekken.

Voor mij is dit dus nog geen onverdeeld succes, echter er is nog ruimte voor verbetering. :)

db

Met een simpel koord over een katrol verminder je de kracht niet die nodig is om te tillen. Door gebruik te maken van een katrolletje zoals hier getoond (Hornbach) heb je maar een fractie van de kracht nodig.
Ik gebruik dit en kan het koord met minimale kracht millimeter-nauwkeurig omhoog trekken en vastzetten met een kikker.




hansHalberstadt

Citaat van: Dirtbag op 27-08-2018  11:51 uGisteren voor het eerst gebrouwen met mijn zelfgemaakte kledingrek, zelfgemaakt? ja zelfgemaakt, ik wilde hem namelijk ook makkelijk op kunnen ruimen in de ruimte van zo'n beetje een koffer.
Misschien leuk om een foto te posten van het 'kledingrek'

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 27-08-2018  11:51 uEchter tijdens het hijsen kon ik niet genoeg kracht uitoefenen. Nu ben ik niet bepaald een klein of licht jochie ;)  Echter met een simpel koord dat van de moutkorf via een katrol naar beneden liep naar een kikker had ik moeite om de korf te heffen van mijn Easybrew 50 met 12 kg mout. Toen nadat ik het koord vast had gezet het geheel ook nog naar beneden slipte was ik er wel klaar mee. Vervolgens de korf met de hand helemaal uitgetild en met behulp van het koord boven de Easybrew 50 laten zweven zodat ik maximaal kon laten uitlekken.

Voor mij is dit dus nog geen onverdeeld succes, echter er is nog ruimte voor verbetering. :)

Een automatische ratelspanband werkt prima. Deze heb ik laatst gebruikt en het koste weinig inspanning om de moutkorf omhoog te takelen.
Ik heb deze https://www.aanhangwagendirect.nl/spanband-automatisch-oprollend-300-dan-en-18-mtr.html

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2018  04:14 uWat ook heel sterk en goedkoop is is een driepootconstructie.
bv https://www.bouwplaats-inrichting.nl/driepoot-aluminium-voor-last-500kg.
Die link geeft het principe, maar is veel te duur natuurlijk.

Deze driepoot gebruiken wij voor de BBQ. Net even aan gaan hangen met een deel van mijn gewicht en een weegschaal daaronder, dan kan ik zien hoeveel gewicht er aan het kettinkje hangt. Tot 40 kg ging het prima, daarboven begon de haak van het kettinkje (IKEA) te veren dus ben maar niet verder gegaan. De constructie van de driepoot kan nog wel meer hebben. Zitten nu poten aan van ca 20 x 30 mm (gamma standaard vuren) en 210 cm lang. En 3 scharnieren die de constructie opvouwbaar maken. Met kortere poten en/of iets dikkere poten kun je de constructie nog veel zwaarder belasten.

 

CeesM

Citaat van: Heisenberg op 26-08-2018  11:14 u

Zoiets lijkt mij ook niet verkeerd.
Misschien als je stalen deurkozijnen hebt. Bij houten deurkozijnen ben je afhankelijk van het afwerklatje (die meestal schuine kanten heeft) wat met een paar spijkers vast zit. ;)

Dirtbag

Citaat van: hansHalberstadt op 27-08-2018  16:51 uMisschien leuk om een foto te posten van het 'kledingrek'

Het duurt even maar de foto's zijn gemaakt. Dit is ook de eerstvolgende keer dat ik weer brouw. Ondergister ;)

Ik was van plan om zelf een mooie koffer/kist te maken om alle onderdelen in te bewaren, had zelf al het sluitwerk besteld. Ik kom echter nog wel eens tijd te kort en dan ga ik maar naar een kringloop met een rolmaat op zak.




Alles ligt dus in die ene koffer gesmeten, mijn plateau weegschaal die ik tijdens het brouwen gebruik past er trouwens ook in.

Eenmaal in elkaar gezet ziet het er als volgt uit:



Ik heb ook maar twee dubbele katrolletjes besteld op toolstation, en uiteindelijk na twee weken die normaal gesproken de volgende werkdag had moeten zijn waren ze dan ook daadwerkelijk binnen.




Alle onderdelen schuiven in elkaar, ik gebruik de kikker van een vlaggemast om het koord vast te zetten en alles gaat hiermee machtig mooi en beheerst. De werklamp hangt daar zodat ik licht heb tussen de korf en de pan om het vloeistofnivo in de gaten te houden.

En zoals wel eerder, op dit forum zijn de foto's opeens verdraaid.

db

Jacques

Dat kledingrek ziet er goed uit.  :)

De foto's heb ik met een fotobewerkingsproramma gedraaid en opnieuw geplaatst.

hansHalberstadt

Goede oplossing. Over een paar jaar denk ik wel dat de automatische brouwketels dit probleem hebben opgelost door het optillen van het binnenwerk traploos instelbaar te maken in de ketel zelf.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2018  23:06 uGoede oplossing. Over een paar jaar denk ik wel dat de automatische brouwketels dit probleem hebben opgelost door het optillen van het binnenwerk traploos instelbaar te maken in de ketel zelf.

Ik denk dat een simpelere oplossing is de brouwautomaten te voorzien van een plaatsbare beugel. En aan de beugel een takel te maken. Een ratelspanband is ideaal heb ik gemerkt. Dan hoef je niet elke keer het koord los en weer vast te maken bij elke kleine verhoging zoals bij de oplossing van Dirtbag.

hansHalberstadt

Ja een plaatsbare beugel die je kunt bevestigen aan de ketel. Dat kun je nu al maken op de huidige ketel met wat handigheid.

Heisenberg



Foto vanuit de keuken genomen. Het is een plank van 18 mm. dik Ik zit eraan te denken om hierin iets te fabriceren om een takel aan te hangen. Ik ga eerst eens kijken hoeveel die plank kan hebben.
Het is helaas niet te zien hoe die plank bevestigd zit.



Gewoon iets aan het plafond fabriceren gaat niet lukken. Op de foto aan de linkerkant de hoogte van het eigenlijke plafond. Dan gaat het een anderhalve meter of zo schuin naar beneden, dus dat gaat niet werken.
Zou het kunnen werken als ik zo´n plafondplaat wegduw als ik ga brouwen en op dat verlaagdplafondframe een balk leg met daarin een oog geschroefd? Ik ben niet zo´n handige Harrie helaas...

Dirtbag

Je kan dan beter kijken wat er achter dat verlaagde plafond zit. Vaak genoeg hangen die verlaagde plafonds met metaaldraadjes aan het daadwerkelijke plafond, dat heeft het draagkracht van niks.

Leg er wel op als je met de panelen gaat schuiven dat je goed schone handen hebt. Ze zijn vaak makkelijk smerig te krijgen die panelen.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.