Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  13:22 u...
 Het oog waarin de haak hangt is een standaard oog.
...

Gewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2018  13:35 uMijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.

Boven de 30 kg? Wat voor installatie heb je?
Het spreekt voor zich dat de constructie die je gebruikt afgestemd moet zijn de omstandiheden.

Overigens wordt de moutkorf langzaam omhoog getakeld. Daarbij loopt hij langzaam leeg en heb je geen last van een zuigkracht.
Doordat de onderkant van de korf wort zit is er meer weerstand bij het spoelen en loopt het spoelwater niet zo maar weg via kanalen in de bostel. Het gevolg is dat het spoelen veel effectiever is.

Jacques

Citaat van: Neetje op 15-06-2018  19:12 uGewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Zal niet gaan. Zo hoog zit het oog niet. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik geen suïcidale gedachten.   :)

Je kunt zo'n schroefoog belasten met een stevig gewicht.
Zie bijvoorbeeld https://www.gyzs.nl/gebu-schroefoog-verzinkt-hd-2-65-x-13-x-6mm.html
Zoals jullie kunnen zijn is de schroefoog helemaal in het hout gedraaid. Er moet heel wat gebeuren doordat die los komt.

De constructie is heel wat stabieler en steviger dan het nokkensysteem van de Braumeister of het systeem van een Grainfather.

Snotje

Misschien niet helemaal het juiste topic maar door dit topic kwam ik dit tegen op bol.com:


Voor die 94 euro wel een gaaf ding. Mijn vrouw zou me vermoorden als ik zoiets in mijn huis monteer maar toch... !

https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powx900-takel-500-w-100-200-kg/9200000071361656/?country=BE

Jacques

Ziet er mooi uit zo'n takel maar je kunt ook volstaan met een ratelspanband. De ketel hoeft niet steeds omhoog en omlaag. Langzaam omhoog halen en als de korf uit de vloeistof nog een tijdje laten nalekken en van de haak halen.

hansHalberstadt

Citaat van: Snotje op 26-06-2018  13:43 uMisschien niet helemaal het juiste topic maar door dit topic kwam ik dit tegen op bol.com:


Voor die 94 euro wel een gaaf ding. Mijn vrouw zou me vermoorden als ik zoiets in mijn huis monteer maar toch... !

https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powx900-takel-500-w-100-200-kg/9200000071361656/?country=BE
Kijk hier maar eens waar dat allemaal handig voor is (op t=4 minuten van de film):
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9181.msg215495.html#msg215495

Markiej87

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  22:19 uBoven de 30 kg? Wat voor installatie heb je?
Het spreekt voor zich dat de constructie die je gebruikt afgestemd moet zijn de omstandiheden.

Overigens wordt de moutkorf langzaam omhoog getakeld. Daarbij loopt hij langzaam leeg en heb je geen last van een zuigkracht.
Doordat de onderkant van de korf wort zit is er meer weerstand bij het spoelen en loopt het spoelwater niet zo maar weg via kanalen in de bostel. Het gevolg is dat het spoelen veel effectiever is.
Ik heb "gewoon" een Braumeister 50.


Jacques

Citaat van: Markiej87 op 26-06-2018  22:04 uIk heb "gewoon" een Braumeister 50.

Dan weegt je moutkorf na het maischen toch niet meer dan 30 kg? 75 tot 80% van de mout lost op. Per kg mout blijft er 1 liter water in je bostel hangen. De moutkorf weegt zo'n 15 kg.

Jacques

Ik ben heel druk geweest met het schrijven van het boek Bierbrouwen voor dummies. Daarnaast was het veel te heet om te brouwen op zolder.
Vandaag eindelijk gebrouwen met een automatische spanband. Hierdoor is het mogelijk de moutkorf van mijn Braumeister heel geleidelijk omhoog te takelen. Hierdoor is het mogelijk om langzaam te spoelen zonder zuurstofinslag.
Na het brouwen nog eens de moutkorf met de bostel gewogen. (Ik heb 5 kg mout gebruikt.) Het gewicht was 12,2 kg. Dat kan de haak makkelijk hebben.








40% van de stort van het brouwsel bestond uit Spelt. Dat zorgde voor veel eiwituitvlokking.

tdp

Citaat van: Jacques op 12-08-2018  21:43 uNa het brouwen nog eens de moutkorf met de bostel gewogen. (Ik heb 5 kg mout gebruikt.) Het gewicht was 12,2 kg. Dat kan de haak makkelijk hebben.

Je zou eigenlijk moeten wegen op het moment dat je de binnenpan omhoog takelt, bijvoorbeeld met een weeghaak.

Ik denk namelijk dat je dan echt meer weerstand zult meten.

Jacques

Citaat van: tdp op 13-08-2018  10:13 uJe zou eigenlijk moeten wegen op het moment dat je de binnenpan omhoog takelt, bijvoorbeeld met een weeghaak.

Ik denk namelijk dat je dan echt meer weerstand zult meten.

Ik zou niet weten waarom. Het omhoog halen gaat heel geleidelijk. Zolang de korf zich gedeeltelijk in in de vloeistof bevindt heb je ook te maken met de opwaartse druk. Het omhoog takelen ging met heel weinig inspanning.

De snelheid van spoelen kon mooi geregeld worden. Ik ben heel blij met deze simpele oplossing.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 12-08-2018  21:43 uIk ben heel druk geweest met het schrijven van het boek Bierbrouwen voor Dummies. Daarnaast was het veel te heet om te brouwen op zolder.
Vandaag eindelijk gebrouwen met een automatische spanband. Hierdoor is het mogelijk de moutkorf van mijn Braumeister heel geleidelijk omhoog te takelen. Hierdoor is het mogelijk om langzaam te spoelen zonder zuurstofinslag.
Na het brouwen nog eens de moutkorf met de bostel gewogen. (Ik heb 5 kg mout gebruikt.) Het gewicht was 12,2 kg. Dat kan de haak makkelijk hebben.
Als jij nu in je Speidel 20 met 5 kilo mout 12,2 kilo meet, is het toch helemaal geen slechte inschatting van mij dat mijn moutkorf met doorgaans 11-12 kilo mout zo'n 30 kilo weegt? Wat dus echt teveel is voor zo'n kledingrekje.

Markiej87

Citaat van: tdp op 13-08-2018  10:13 uJe zou eigenlijk moeten wegen op het moment dat je de binnenpan omhoog takelt, bijvoorbeeld met een weeghaak.

Ik denk namelijk dat je dan echt meer weerstand zult meten.
Volledig met je eens. Ik merk altijd een soort vacuüm moment bij het liften van de korf.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 13-08-2018  22:39 uAls jij nu in je Speidel 20 met 5 kilo mout 12,2 kilo meet, is het toch helemaal geen slechte inschatting van mij dat mijn moutkorf met doorgaans 11-12 kilo mout zo'n 30 kilo weegt? Wat dus echt teveel is voor zo'n kledingrekje.

Het gewicht wordt ook bepaald door de moutkorf zelf. Die is met 2 à 2,5 zo veel inhoud in verhouding minder zwaar.

Een kledingrek vol met kleding weegt behoorlijk wat. Vergeet niet dat de belasting niet langer is dan een uur.

[edit]

Dit kledingrek zou met 35 kg belast kunnen worden.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50231630/

En deze https://www.vikingdirect.nl/nl/alba-kledingrek-pmmobi-pmmobi-zilver-p-1739735
met 70 kg...
[/edit]

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 13-08-2018  22:41 uVolledig met je eens. Ik merk altijd een soort vacuüm moment bij het liften van de korf.

Het omhoog takelen gaat langzaam. Dat is wat anders dan snel omhoog halen van de korf om deze op een drager te zetten. De vloeistof krijg volop tijd om de ruimte de vrijkomt onder de korf op te vullen.

ray81

Citaat van: Jacques op 13-08-2018  22:49 uHet omhoog takelen gaat langzaam. Dat is wat anders dan snel omhoog halen van de korf om deze op een drager te zetten. De vloeistof krijg volop tijd om de ruimte de vrijkomt onder de korf op te vullen.

Als je het puur natuurkundig bekijkt staat er in stilstand precies het gewicht van de moutkorf (met inhoud) op. Op het moment dat je omhoog gaat takelen, zal er een kracht uitgeoefend moeten worden. Alleen dan komt de moutkorf in beweging. Dat is 2e wet van Newton (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Newton#De_tweede_wet_van_Newton:_kracht_verandert_de_snelheid). Hoeveel dit is, is afhankelijk van hoe snel je het doet. Er zal dus daadwerkelijk meer kracht op komen te staan tijdens het takelen. Maar of dit nou echt veel is, is het makkelijkst te bepalen met een weeghaak (link: zie boven) lijkt me.

Haagse Wouter

Citaat van: ray81 op 14-08-2018  07:22 uAls je het puur natuurkundig bekijkt staat er in stilstand precies het gewicht van de moutkorf (met inhoud) op. Op het moment dat je omhoog gaat takelen, zal er een kracht uitgeoefend moeten worden. Alleen dan komt de moutkorf in beweging. Dat is 2e wet van Newton (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Newton#De_tweede_wet_van_Newton:_kracht_verandert_de_snelheid). Hoeveel dit is, is afhankelijk van hoe snel je het doet. Er zal dus daadwerkelijk meer kracht op komen te staan tijdens het takelen. Maar of dit nou echt veel is, is het makkelijkst te bepalen met een weeghaak (link: zie boven) lijkt me.

Als je geen gebruik maakt van een katrol, maar gewoon een touw om een kledingrek dan moet je de volledige kracht opheffen lijkt me.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 13-08-2018  22:46 uHet gewicht wordt ook bepaald door de moutkorf zelf. Die is met 2 à 2,5 zo veel inhoud in verhouding minder zwaar.

Een kledingrek vol met kleding weegt behoorlijk wat. Vergeet niet dat de belasting niet langer is dan een uur.
Als ik de site van Speidel mag geloven weegt de verkorte moutpijp voor de 50 2x zoveel als die voor de 20.

Ondertussen weet ik ook wel dat je qua standpunt niet gaan veranderen en dat vind ik prima, ik vind het echter wel belangrijk mensen hier te waarschuwen voor dit soort habbiebabbie oplossingen. Als het mis gaat zijn de gevolgen niet te overzien.

Edit: Daarnaast is het argument dat veel kleding veel weegt ook niet echt van toepassing. De kleding hangt aan hangers verdeeld over het rek. Je moutpijp met takel aan 1 punt. Dat knikt zo door.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 14-08-2018  12:07 uEdit: Daarnaast is het argument dat veel kleding veel weegt ook niet echt van toepassing. De kleding hangt aan hangers verdeeld over het rek. Je moutpijp met takel aan 1 punt. Dat knikt zo door.

Kledingrekken bestaan uit buizen. Een buis knikt niet zomaar door. Veel waarschijnlijker is dat de buis enigszins verbuig. En natuurlijk heb je kledingrekken in allerlei kwaliteiten. Als een rek berekend is op een last van 70 kg gedurende jarenlang gebruik hoef je bij een belasting van een 30 kg gedurende een uur tijd niet bang te zijn dat er gekke dingen gebeuren.

Waar het in dit topic feitelijk over gaat is dat je de snelheid van het spoelen bij een brouwautomaat kunt regelen door de moutkorf langzaam omhoog te halen. Hoe je de takel bevestigt is ondergeschikt zolang het uitgesloten is dat de takel naar beneden komt. Daar zijn we het samen over eens. Als je een kledingrek niet vertrouwd verzin je een andere oplossing.

Zelf vind ik het wat apart dat de gelaste hoekjes van bij Grainfather waarop de moutkorf gezet wordt wel vertrouwd worden terwijl een kledingrek met veel argusogen bekeken wordt. Bij een Braumeister gaat het in feite om twee kleine stukjes schroefdraad waarop de korf rust.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 14-08-2018  21:45 uWaar het in dit topic feitelijk over gaat is dat je de snelheid van het spoelen bij een brouwautomaat kunt regelen door de moutkorf langzaam omhoog te halen. Hoe je de takel bevestigt is ondergeschikt zolang het uitgesloten is dat de takel naar beneden komt. Daar zijn we het samen over eens. Als je een kledingrek niet vertrouwd verzin je een andere oplossing.
Volgens mij gaat dit topic over je moutkorf ophangen aan een kledingrek. Zo doet de titel althans wel vermoeden. Als je een boek over brouwen schrijft noem je het ook niet "hoe worden bierglazen gemaakt".

Citaat van: Jacques op 14-08-2018  21:45 uZelf vind ik het wat apart dat de gelaste hoekjes van bij Grainfather waarop de moutkorf gezet wordt wel vertrouwd worden terwijl een kledingrek met veel argusogen bekeken wordt. Bij een Braumeister gaat het in feite om twee kleine stukjes schroefdraad waarop de korf rust.
Dit mag je best apart vinden. Daar is niets mis mee. Wat ik apart vind is dat jij als beheerder van dit forum met toch best veel aanzien in de brouwwereld mensen stimuleert (of in ieder geval predikt dat het geen probleem is) om hun moutkorfen aan kledingrekken op te hangen. De reden dat men de aanhechtingen van brouwketels die gemaakt zijn voor het ophangen van een moutkorf vertrouwen in het ophangen van de moutkorf zal wellicht te maken kunnen hebben met het feit dat deze aanhechtingen speciaal gemaakt zijn om de moutkorf te dragen. Dit wordt uitvoerig getest en een producent gooit zn naam te grabbel als dat mis gaat. Alhoewel IKEA z'n spullen op de raarste manieren test, heb ik nog nooit een volle moutkorf aan een kledingrek zien hangen.

Pim

Een enkele last van 30kg aan zo'n dunwandig rond pijpje van een Ikea kledingrek zal niet lang goed gaan (als het zelfs de eerste brouwdag al overleeft!). Je hebt het over een overspanning van zo'n 1,5m. Daar kan zo'n pisbakkenstalen-buisje echt niet tegen. De vergelijking met kleding die ook zwaar is, gaat absoluut niet op. De last van de kleding is verdeeld over de hele buis. Bij een takel zit alle last op 1 punt.

En ik heb al veel kledingrekken gezien maar die van Ikea ziet er wel het meest habiwabbie uit. Daar zou ik nog geen stropdas aan hangen  >:D

Rond is sowieso geen goede vorm. Een I of H is veel sterker.
Een de schuifbelasting die een puntlas kan hebben is vele malen hoger dan de last die een buis kan dragen.

Heisenberg

Ik lees al een poosje mee in dit topic. Ik wil ook graag een mogelijkheid maken om de moutkorf uit mijn ketel te trekken. In het plafond kan ik hier niks maken (verlaagd plafond, beton zit 1,5-2 meter hoger) anders was ik zo klaar geweest. Dan had ik een gat geboord in het plafond, zo´n ankerplug met bevestigingsoog erin en klaar. Nu ben ik aan het overwegen om een stevige plankdrager te laten maken waaraan ik een lier of iets dergelijks kan bevestigen. Alleen.. Waar ga ik dat ding hangen? Dat moet dan ook op een plek hangen waar ik mijn brouwketel neer zet. Of ik zet mijn ketel op een stuk betonplex (18 mm.) met daarop zwenkwieltjes. Maar ook dat wil ik liever niet. Ik wil mijn ketel hoger plaatsen zodat ik ook na het koken mijn wort in een vergistingsemmer kan laten lopen. Ik heb een Brewmonk 35 liter en ik las in de gebruiksaanwijzing dat de twee handvatten niet bedoeld zijn om een volle ketel mee op te tillen, hetgeen ik ook zeker niet wil of kan (slechte rug).

Zo´n kledingrek heb ik van de week eens bekeken bij de IKEA. Dat is geen optie. Ik denk dat je het ding in no time in tweeën trekt. Ik zou het niet mee willen maken. Safety first!

Of ik ga voor deze constructie:



Te verkrijgen bij gereedschap.net voor € 31,95.

Verder vraag ik mij af hoeveel mensen hier een lier gebruiken. Op Youtube zie ik zat filmpjes met automatische ketels waar de moutkorf gewoon in een keer omhoog wordt getrokken om daarna uit te laten lekken cq. te spoelen.

Heisenberg

Citaat van: Snotje op 26-06-2018  13:43 uMijn vrouw zou me vermoorden als ik zoiets in mijn huis monteer maar toch... !
Of ze knoopt je op aan die lier, hahahahahaaaaa, samen met je brouwketel  ;) ;) :nut: :nut:

Dirtbag

Voor het geval je ook wel eens aan een auto sleutelt.

https://www.datona.nl/motortakel.html

Afhankelijk waar je brouwt misschien een idee om de wielen door iets zachtere wielen te vervangen of te bekleden ;)

/edit, het kan goedkoper:

https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/werkplaatskranen-en-motorblokkranen/hbm-1-ton-opvouwbare-werkplaatskraan-motorblokkraan

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.