Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Nick H. op 11-06-2018  18:01 uEn als iemand dan toch nog met een kledingrek aan de gang wilt, adviseer ik om twee plankjes erin te monteren. Zo wordt het rek een stuk steviger en kan het niet meer doorbuigen.



Het grootste probleem van een kledingrek is de stabiliteit. De stang waar de kleding aan gehangen wordt kan zonder problemen 10 tot 15 kg dragen. Vergeet niet dat het gaat om een relatief korte belasting. Wat wel een probleem is dat kledingrekken vaak in hoogte instelbaar zijn. De vergrendeling daarvan is niet altijd even stevig.

Overigens ga ik geen kledingrek gebruiken maar een hak in een balk op mijn brouwzolder.


Jacques

Citaat van: Nick H. op 11-06-2018  15:53 uDit was het tiende biertje dat ik gebrouwen heb en het brouwzaalrendement was ruim 74%.  Ik heb mijn berekende SG en volume gehaald.
...
Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

Hoi Nick,

Kun je aangeven wat de winst aan rendement is?
Wat was jouw gemiddelde rendement in het verleden?


Overigens ga ik deze week niet brouwen. Wel ga ik uittesten of het takelen met de spanband makkelijk gaat.
Door bij mijn Braumeister de korf op de bovenste nokken te zetten heb ik gemerkt dat het spoelen veel langzamer verloopt en dat het rendement omhoog gaat.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2018  17:26 uIk blijf toch sceptisch tov de voordelen van een brouwautomaat tov 2 ketels en hevelfilter. Maar goed als je eenmaal die stap hebt gezet is in ieder geval vergelijkbare resultaten tov 2 ketels en hevelfilter nastreven wel de meest logische optie. En met een takel ga je dat wel bereiken denk ik. De haak aan het plafond lijkt me dan het handigste en het simpelste.   

Veel hobbybrouwers hebben de laatste jaren de keuze gemaakt voor een brouwautomaat...
Die hebben hun voordelen maar ook nadelen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-06-2018  22:10 uVeel hobbybrouwers hebben de laatste jaren de keuze gemaakt voor een brouwautomaat...
Die hebben hun voordelen maar ook nadelen...
De vraag is of dat een bewuste keuze was. Het lijkt wel lekker makkelijk als je begint met deze hobby. pas later zie je ook de nadelen.

CeesM

Ik gebruik de Easybrew 30 zoals het ontworpen is. Spoelen met de moutkorf in de hoogste stand. Zorg wel dat er een dun laagje water op de bovenfilter ligt. De opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen. Het kletteren neem ik op de koop toe omdat vloeistof en lucht van rond de 80 ºC vanzelf al zuurstofarm is. Heb meestal een rendement van ca. 85%. Ook geen last van oxidatie.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 12-06-2018  12:12 uDe opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen.
?

Jacques

Citaat van: CeesM op 12-06-2018  12:12 uIk gebruik de Easybrew 30 zoals het ontworpen is. Spoelen met de moutkorf in de hoogste stand. Zorg wel dat er een dun laagje water op de bovenfilter ligt. De opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen. Het kletteren neem ik op de koop toe omdat vloeistof en lucht van rond de 80 ºC vanzelf al zuurstofarm is. Heb meestal een rendement van ca. 85%. Ook geen last van oxidatie.

De vraag is natuurlijk of de automaten wel goed ontworpen zijn. Het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikanten om het ontwerp aan te passen. Langs de bovenkant van de ketel een tweetal busjes lassen als geleiders voor een beugel waaraan de korf opgetakeld kan worden met een spanband. Dat hoeft niet veel extra te kosten. Een automatische spanband kost minder dan € 10 en een stevige metalen beugel is wanneer deze in grote hoeveelheden worden gemaakt ook niet prijzig.


Overigens heb ik vanavond de test met het omhoog takelen met een automatische spanband uitgevoerd. De moutkort had ik verzwaard met boeken. De moutkorf woog inclusief de boeken 12,5 kg. Zonder moeite takelde ik de moutkorf langzaam omhoog. Eigenlijk onbegrijpelijk dat deze oplossing nooit eerder bedacht heb.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-06-2018  22:29 uDe vraag is natuurlijk of de automaten wel goed ontworpen zijn. Het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikanten om het ontwerp aan te passen. Langs de bovenkant van de ketel een tweetal busjes lassen als geleiders voor een beugel waaraan de korf opgetakeld kan worden met een spanband. Dat hoeft niet veel extra te kosten. Een automatische spanband kost minder dan € 10 en een stevige metalen beugel is wanneer deze in grote hoeveelheden worden gemaakt ook niet prijzig.


Overigens heb ik vanavond de test met het omhoog takelen met een automatische spanband uitgevoerd. De moutkort had ik verzwaard met boeken. De moutkorf woog inclusief de boeken 12,5 kg. Zonder moeite takelde ik de moutkorf langzaam omhoog. Eigenlijk onbegrijpelijk dat deze oplossing nooit eerder bedacht heb.


Foto zou mooi zijn. Had jij nu de spanband aan het plafond gemaakt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  22:57 uFoto zou mooi zijn. Had jij nu de spanband aan het plafond gemaakt?

Nu niet gemaakt. Zal dat een keertje doen. De spanband gehangen in een oog in een balk op mijn brouwzolder.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-06-2018  23:05 uNu niet gemaakt. Zal dat een keertje doen. De spanband gehangen in een oog in een balk op mijn brouwzolder.
Een zolderbalk is toch iets sterker dan een kledingrekje klinkt toch iets robuuster en nog goedkoper ook

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  23:07 uEen zolderbalk is toch iets sterker dan een kledingrekje klinkt toch iets robuuster en nog goedkoper ook

Niet iedereen heeft deze mogelijkheid.

Waar het in dit topic om gaat is dat je de moutkorf geleidelijke omhoog haalt. Dat kan door een ratelspanband te bevestigen aan een stabiel kledingrek of op een andere manier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-06-2018  23:13 uNiet iedereen heeft deze mogelijkheid.

 bevestigen aan een stabiel kledingrek of op een andere manier.
Qua stabiliteit zou ik als alternatief voor een plafond gaan voor laag en breed liefst met 3 of 4 poten. Stabiliteit gaat dramatisch verkeerd als iets veel hoger wordt dan dat het breed is. Je wilt toch zeker geen hete pan met bostel over je voeten krijgen of over de grond.

CeesM

Ik heb kort geleden nog zo'n kledingrek bij het grofvuil neergezet. Hoe hoger je de rek instelt, des te gammeler het werd. Die 15 kg wat het aan kleding kan dragen is verdeeld over de hele lengte van de rek. Niet op één zwaartepunt in het midden. Verder denk ik dat het niet op de hoogte te krijgen is voor een tafeltje, ketel en moutpijp bij mekaar.

Nick H.

Citaat van: Jacques op 11-06-2018  22:07 uHoi Nick,

Kun je aangeven wat de winst aan rendement is?
Wat was jouw gemiddelde rendement in het verleden?


Overigens ga ik deze week niet brouwen. Wel ga ik uittesten of het takelen met de spanband makkelijk gaat.
Door bij mijn Braumeister de korf op de bovenste nokken te zetten heb ik gemerkt dat het spoelen veel langzamer verloopt en dat het rendement omhoog gaat.

Mijn eerste vijf brouwsels met een traditioneel biervat hadden een gemiddeld rendement van 62,2%.
Toen heb ik de Easybrew 30 aangeschaft. Daarvan hadden de eerste drie brouwsels een gemiddeld rendement van 64,7%.
De laatste brouwsels met rustig spoelen met gebruik van takel hadden een rendement van 74%.

Echte wetenschappelijke bewijskracht heeft het natuurlijk niet omdat ik ook zelf het proces beter beheers, maar de sprong is significant.

groetjes, Nick

Nick H.

En dan is het natuurlijk "brouwzaalrendement" waarbij de data komen uit "Brouwplanner V5".

Het is trouwens niet mijn bedoeling om enkel hoog rendement te halen. Ik ben een autodidact die probeert lekker bier te brouwen en er steeds beter in te worden om de vooraf vastgelegde doelen te halen. Daarbij is een lekker bier het belangrijkst.
Mijn eerste bier was niet goed, niet volledig uitgegist! Mijn derde had oxidatieproblemen na verloop van tijd. Er zat een bier bij dat niet echt lekker was door een fout of slecht recept. en nog Een stout met iets te veel cacao-smaak.  Maar ook een heerlijke lentebok en een heel aardige Gose! En nu staat er een bier in de klimaatkast dat tussen een Belgisch Blondf en een Bière de Garde in zit met een Engelse gist (Wyeast 1968 London ESB , omdat ik het moutig wil houden).

Kledingrek of niet? Natuurlijk is het niet het beste idee, maar een stap. Die stap zet anderen weer aan het denken en zo komen we vooruit. Met positieve insteek en niet elkaar de maat nemen.

groetjes, Nick

jake99


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2018  23:23 uQua stabiliteit zou ik als alternatief voor een plafond gaan voor laag en breed liefst met 3 of 4 poten. Stabiliteit gaat dramatisch verkeerd als iets veel hoger wordt dan dat het breed is. Je wilt toch zeker geen hete pan met bostel over je voeten krijgen of over de grond.

Stabiliteit is zonder meer een punt van aandacht.

Een haak in het plafond is geen optie als je in de keuken brouwt. Dat ontmoet heel snel bezwaren van je partner...


Het kledingrek is een optie die genoemd is als een constructie waar gebruik van kan worden gemaakt voor het optakelen van de moutkorf bij een automaat. Dit wil niet zeggen dat daarvan per se gebruik moet worden gemaakt bij het optakelen. Het gaat er om dat nagedacht wordt over het langzaam omhoog halen van de moutkorf waardoor je effectiever kunt spoelen met een automaat.

Jacques

Citaat van: jake99 op 13-06-2018  18:36 uGeen kledingrek maar werkt ook.

V1.0



Ziet er goed uit!

Door een automatische spanband te gebruiken kun je eenvoudig de korf optakelen.


Hierbij een aantal foto's die ik vanavond gemaakt heb.







haicoterbeek


Dit is natuurlijk de ultieme takel voor een automatisch systeem! Met behulp van een microprocessor (arduino, Siemens logo, etc.) is deze dusdanig te programmeren dat het takelen ook automatisch gaat. De arduino takelt hem dan uit de ketel en verplaatst de korf naar de groene kliko en kiept hem leeg. Daarna takelt deze de korf naar een automatische wasstraat en reinigt de korf via een cip installatie. Alleen het aan de weg zetten van de groene kliko moet men nog met de hand doen.


Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 14-06-2018  00:59 uDit is natuurlijk de ultieme takel voor een automatisch systeem! Met behulp van een microprocessor (arduino, Siemens logo, etc.) is deze dusdanig te programmeren dat het takelen ook automatisch gaat. De arduino takelt hem dan uit de ketel en verplaatst de korf naar de groene kliko en kiept hem leeg. Daarna takelt deze de korf naar een automatische wasstraat en reinigt de korf via een cip installatie. Alleen het aan de weg zetten van de groene kliko moet men nog met de hand doen.

Zeker een mooie takel. Past goed bij de verwende hobbybrouwer.

Toch houd ik het bij mijn automatische ratelspanband. Kost wat minder. Een beetje handwerk verrichten bij het takelen door de arm van de ratel op en neer te bewegen is niet zo heel veel moeite. Het oprollen kost helemaal geen moeite. Dat is een kwestie van het rode knopje indrukken.

Herman

Citaat van: Jacques op 13-06-2018  22:36 uHierbij een aantal foto's die ik vanavond gemaakt heb.






Een spanband is een prima oplossing, maar heb wel twijfels t.a.v. de manier van bevestiging. Dit soort oplossingen is slechts zo sterk als de zwakste schakel.
Een haak voor het totale gewicht vind ik wat link (deze ziet er niet zo solide uit, maar kan me vergissen), ik zou eerder kiezen om het gewicht bijv. aan 2 haken op te hangen.

Citaat van: Jacques op 11-06-2018  07:57 uAan een kledingrek kan behoorlijk wat kleding hangen. Het kledingrek waarmee dit topic begonnen is kan 15 kg dragen. De moutkorven van de gemiddelde automaat komt gevuld niet verder dan 10 kg. De moutkorf van mijn Braumeister 20 weegt 3,1 kg.
Toch nog even hierop reageren. Een laadvermogen van een kledingrek gaat wel uit van gespreide belasting en niet het hele gewicht in het midden, dan heb je toch echt wel kans dat het de vernieling in gaat.

Jacques

Citaat van: Herman op 15-06-2018  08:09 uEen spanband is een prima oplossing, maar heb wel twijfels t.a.v. de manier van bevestiging. Dit soort oplossingen is slechts zo sterk als de zwakste schakel.
Een haak voor het totale gewicht vind ik wat link (deze ziet er niet zo solide uit, maar kan me vergissen), ik zou eerder kiezen om het gewicht bijv. aan 2 haken op te hangen.
Toch nog even hierop reageren. Een laadvermogen van een kledingrek gaat wel uit van gespreide belasting en niet het hele gewicht in het midden, dan heb je toch echt wel kans dat het de vernieling in gaat.

De haak aan de spanband is belachelijk groot en solide. Het oog waarin de haak hangt is een standaard oog. Deze zijn op mijn zolder al jaren in gebruik voor wasdraden waar een behoorlijk gewicht aan was hangt elke week. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid, behalve dan dat de draden zo nu en dan vervangen moeten worden omdat ze onder het gewicht van de was uitrekken.


Waarom denkt toch iedereen dat de constructie voor het optakelen van een moutkorf van een gemiddelde brouwautomaat een eeuwigheid een heel groot gewicht moet dragen?

Waar hebben we het over? Een moutkorf met inhoud weegt niet veel meer dan 10 à 12 kg. De tijd van spoelen is niet veel langer dan een uurtje.
Hebben jullie wel eens het gewicht vastgesteld dat aan een kledingrek hangt? En ook getimed hoe lang de kleding aan zo'n rek hangt? Dat is heel wat langer dan de tijd benodigd voor het langzaam omhoog takelen van een moutkorf terwijl je aan het spoelen bent.
De stang houdt het gewicht van de moutkorf wel. Tegen de tijd dat hij echt doorhangt heb je dat allang in de gaten. Met een automatische spanband is het een kleine moeite om de korf weer te laten zakken.

Het grootste probleem van een kledingrek is de stabiliteit. Dat is een punt van zorg. Niet alle kledingrekken zijn even stabiel...

Markiej87

Citaat van: Jacques op 15-06-2018  13:22 uWaar hebben we het over? Een moutkorf met inhoud weegt niet veel meer dan 10 à 12 kg. De tijd van spoelen is niet veel langer dan een uurtje.
Mijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2018  13:35 uMijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.
Dan moet jij dus een zwaarder haakje hebben dan Jacques. Overigens is een haakje sterker als het verticaal hangt omdat het dan niet kan ombuigen door het moment wat er anders op komt.

tdp

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2018  13:35 uMijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.

Dat laatste is ook wat mij destijds opviel, waardoor ik mij voor kan stellen dat een kledingrek die piekbelasting niet aan zou kunnen. Wellicht ben ik te voorzichtig, maar ik heb 1x mijn moutkorf weer terug de weckpan in zien vallen, is niet iets waar je gelukkig van wordt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.