Vandaag heb ik een biertje gebrouwen dat tussen een Belgian Pale Ale en een Bière de Garde in zit. Na inspiratie opgedaan te hebben in dit topic heb ik een katrol bevestigd aan de afzuigkap boven de brouwautomaat. Voor de doemdenkers..... er zit een versteviging aan de binnenkant van de afzuigkap die de kracht in diverse richtingen verdeeld. Bij het spoelen heb ik de moutkorf met die katrol in kleine stapjes omhoog getild. Het spoelen met 15 liter kwam nu uit op 50 minuten in plaats van 5 minuten. Soms hing de moutkorf nog net in het wort, soms net erboven.
Dit was het tiende biertje dat ik gebrouwen heb en het brouwzaalrendement was ruim 74%. Ik heb mijn berekende SG en volume gehaald.
Als Jacques deze week ook nog een test uitvoert, dan kunnen de sceptici eindelijk terug in hun hok.
De essentie.
Het gaat er niet om of je een kledingrek gebruikt of een nokbalk of wat dan ook. Het gaat erom dat een redelijk grote groep gebruikers van brouwautomaten wellicht beter kan gaan spoelen. Om dat te kunnen beoordelen zullen enkelen van ons wat verschillende dingen moeten uitproberen. En dan gaan we ook met de billen bloot... Was het beter of niet? Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!
met vriendelijke groeten uit het Zuiden,
Nick