Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 07-06-2018  10:04 uHans ik pomp rond, dat werkt zonder hevelfilter een stuk beter. Na het maischen takel ik die binnenpan er rusting uit om zonder te kletteren te spoelen. Mijn hevelfilter ligt te verstoffen in de schuur.

Heb je een idee van je brouwzaalrendement? een hevelfilter heeft hier geen zin. Ik vroeg me alleen af waarom je voor deze constructie gekozen hebt ipv roeren in aparte maischketel en helvelfilter. Zo'n speciale bodem maken en je pan ombouwen, bodem eruit sluipen etc lijkt me toch ook behoorlijk wat werk.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2018  16:32 uHeb je een idee van je brouwzaalrendement? een hevelfilter heeft hier geen zin. Ik vroeg me alleen af waarom je voor deze constructie gekozen hebt ipv roeren in aparte maischketel en helvelfilter. Zo'n speciale bodem maken en je pan ombouwen, bodem eruit sluipen etc lijkt me toch ook behoorlijk wat werk.
Ik zit op ca 85% (volgens de moderne berekening; rekening houdend met de maximale extractie van de mout)

Ik heb de andere optie eerlijk gezegd niet eens overwogen.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 07-06-2018  18:23 uIk zit op ca 85% (volgens de moderne berekening; rekening houdend met de maximale extractie van de mout)

Ik heb de andere optie eerlijk gezegd niet eens overwogen.
Met een goed hevelfilter en roeren kom je op max ca 90-92% Dus 85% komt een heel eind in de richting. Dus gewoon 5% meer grondstoffen gebruiken. Maakt niet echt een groot verschil. Maar als ik de keuze nog zou moeten maken zou ik toch voor 2 pannen+hevelfilter en roeren gaan.  Wat vooral belangrijk is is dat je die takel gebruikt ivm zuurstofinslag. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:34 uJa dat is zeker een heel grote verbetering tov het gekletter met wort. Maar ging mij vooral om het vergelijken van de complexiteit en voor/nadelen van
1 automaat met takel en 2 ketels waarvan 1 omgebouwd versus
2  2 ketels + mengfunctie (roeren of pompen)+ hevelfilter

Dus als je 2 nieuwe ketels hebt waarvan de binnenste in de buitenste past, wat heeft dan je voorkeur: methode 1 bouwen of methode 2?

Dit topic is niet bedoeld als een vergelijking brouwen met een automaat versus 2 ketels met een hevelfilter.

Veel hobbybrouwers kopen een automaat en ontdekken dat ze minder goed kunnen spoelen dan ze gedacht hadden. Dat is te ondervangen door het langzaam omhoog takelen van de moutkorf terwijl je aan het spoelen bent. Het is dan mogelijk een rendement te halen zoals je dat hebt met een hevelfilter. Door 2 ketels te hebben kun je net zo snel brouwen als een automaat.
Met je ben ik het eens dat het brouwen met twee ketels en een hevelfilter prima werkt. Maar dan moet je wel de temperatuur en ook de maischtijden zelf in de gaten houden. Niet dat dit moeilijk is. Daar kun je hulpmiddeltjes voor inzetten.

Het gaat echter in dit topic niet over welke keuze kun je het beste maken. Maar om de situatie dat je een automaat hebt en het rendement van je brouwsel wilt verhogen door effectiever te spoelen.

hansHalberstadt

Ja klopt. Punt is wel dat mensen ook dit soort topics gebruiken om zich te oriënteren op aan te schaffen apparatuur. Maar het belangrijkste is daar nu wel over gezegd.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2018  16:32 uHeb je een idee van je brouwzaalrendement? een hevelfilter heeft hier geen zin. Ik vroeg me alleen af waarom je voor deze constructie gekozen hebt ipv roeren in aparte maischketel en helvelfilter. Zo'n speciale bodem maken en je pan ombouwen, bodem eruit sluipen etc lijkt me toch ook behoorlijk wat werk.

Ik denk alweer een jaar of twee terug voor de grote beschikbaarheid van echt goedkope ketels zijn er een aantal bezig geweest om zelf RIMS systemen te maken met een weckketel en 21 liter Menno pan. Ik was daar ook een van. De besturing doen de meesten met een Arduino met of Ardbir software of de software die ik gemaakt heb. Jelle klinge heeft hiervoor printjes gemaakt.

Het voordeel is dat je wort heel helder is omdat het continue gefilterd wordt. En het scheelt je 1 maal hevelen, maischen en koken in dezelfde pan. Bij mij licht het rendement (BrouwHulp methode) tussen de 75 en 85 %, afhankelijk van het biertype en hoeveelheid mout in de pan.



Onder de filterplaat zitten 18 gaten van 10 of 12 mm. De filterplaat kan er zo makkelijk uit en in de afwas, net als de pan.

Erick

Citaat van: Jacques op 07-06-2018  22:29 uDit topic is niet bedoeld als een vergelijking brouwen met een automaat versus 2 ketels met een hevelfilter.

Het gaat echter in dit topic niet over welke keuze kun je het beste maken. Maar om de situatie dat je een automaat hebt en het rendement van je brouwsel wilt verhogen door effectiever te spoelen.
Volgens mij gaat het topic over het 'gebruik van een kledingrek voor de bevestiging van een takel'. En dat lijkt mij een erg slecht idee, zeker als je zware dingen aan die takel gaat hangen. Een kledingrek is daar niet voor gemaakt, ik zou zelf voor een steverige constructie gaan. Maar goed, ieder zijn eigen afweging daarin. Als het dan toch moet: neem een hele stevige want als die instort... (affijn, you get the picture)  :degroeten:

Jacques

Citaat van: Erick op 08-06-2018  11:34 uVolgens mij gaat het topic over het 'gebruik van een kledingrek voor de bevestiging van een takel'. En dat lijkt mij een erg slecht idee, zeker als je zware dingen aan die takel gaat hangen. Een kledingrek is daar niet voor gemaakt, ik zou zelf voor een steverige constructie gaan. Maar goed, ieder zijn eigen afweging daarin. Als het dan toch moet: neem een hele stevige want als die instort... (affijn, you get the picture)  :degroeten:

Je moet inderdaad een stevige constructie hebben waaraan je je takel vast maakt.
Het gewicht dat getakeld moet worden is overigens niet zo heel groot. Tijdens het spoelen is de moutkorf grotendeels ondergedompeld en werkt de Wet Archimedes. Als je stop met spoelen en de korf omhoog haalt wordt het gewicht minder omdat de korf minder vocht bevat.

Erick

Als ik eraan denk zal ik tijdens mijn volgend brouwsel eens een volle gebruikte cilinder op een weegschaal plaatsen. Denk dat het over de 10 kg gaat maar zou het niet zeker weten. Ik brouw meestal met 5 - 6 kg mout, dan het gewicht van de cilinder zelf en het vastgehouden wort... Ben wel benieuwd eigenlijk 🤓

Jacques

Citaat van: Erick op 09-06-2018  23:42 uAls ik eraan denk zal ik tijdens mijn volgend brouwsel eens een volle gebruikte cilinder op een weegschaal plaatsen. Denk dat het over de 10 kg gaat maar zou het niet zeker weten. Ik brouw meestal met 5 - 6 kg mout, dan het gewicht van de cilinder zelf en het vastgehouden wort... Ben wel benieuwd eigenlijk 🤓

10 kg gewicht kan een kledingrek wel hebben... Moet je natuurlijk geen zware takel aan hangen.

Je kunt overigens in plaats van een takel ook een ratel spanband gebruiken. Dat is een stuk lichter en goedkoper.

Nick H.



Hornbach, 6,95 Euro!!

Vandaag voorbereid, morgen lekker brouwen en goed spoelen

Groetjes,
Nick

BLUB

Citaat van: Nick H. op 10-06-2018  15:02 uhttp://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/5d0b63da9cdd270fe234d0ff9c33fea6.JPG

Hornbach, 6,95 Euro!!

Vandaag voorbereid, morgen lekker brouwen en goed spoelen

Groetjes,
Nick

Daar gaat je rendement zeker van omhoog  :brouwen: :proost:

 :degroeten:

BLUB

Jacques

Citaat van: Nick H. op 10-06-2018  15:02 u

Hornbach, 6,95 Euro!!

Vandaag voorbereid, morgen lekker brouwen en goed spoelen

Groetjes,
Nick

Wel duurder maar ook een oplossing die je bij Hornbach kunt kopen.



Erick

Ik wens jullie veel succes met een kledingrek deze attributen en een volle moutkorf. Ben wel blij dat ik niet in jullie schoenen sta. 😄😄😄👍

Jacques

Citaat van: Erick op 10-06-2018  23:05 uIk wens jullie veel succes met een kledingrek deze attributen en een volle moutkorf. Ben wel blij dat ik niet in jullie schoenen sta. 😄😄😄👍

Komende week zal ik een test uitvoeren. Ik heb al jaren een kledingrek in huis dat niet wordt gebruikt. Destijds gekocht voor een interne verbouwing. Een automatische spanband heb ik gisteren besteld en deze wordt aanstaande dinsdag bezorgd.
Overigens heb ik het kledingrek niet nodig. Er is een houten balk op mijn zolder waarin een oog zit dat ik kan gebruiken om er een spanband in te haken.

Erick

Sterkte en de groetjes aan mijn collega's in het brandwondencentrum, zij hebben vast al veel erger gezien als dat een troost voor jullie is. >:D


(En dan nog, bedenk je, het kan 1x goed gaan of 10x maar een kledingrek is hier niet voor gemaakt, denk even serieus na wat je doet als je met bijna kokend wort in de weer bent, je zou beter moeten weten Jacques)

hansHalberstadt

Wat er gebeurt bij het filteren kan ik me nog wel voorstellen. Daar til je de korf zover op dat het filteren goed gaat. als ik kijk naar mijn hevelfilter dan werk ik met ca 10 cm waterkolom onderdruk, dus zou je de korf ca 10 cm boven het vloeistofoppervlak moeten tillen. Maar als je klaar bent met filteren dan moet de hele korf eruit neem ik aan. Ga je dan nog verder optakelen en dan eruit tillen?. En hoe voorkom je dan dat het een kliederboel wordt?   

Jacques

Citaat van: Erick op 10-06-2018  23:29 uSterkte en de groetjes aan mijn collega's in het brandwondencentrum, zij hebben vast al veel erger gezien als dat een troost voor jullie is. >:D


(En dan nog, bedenk je, het kan 1x goed gaan of 10x maar een kledingrek is hier niet voor gemaakt, denk even serieus na wat je doet als je met bijna kokend wort in de weer bent, je zou beter moeten weten Jacques)

Aan een kledingrek kan behoorlijk wat kleding hangen. Het kledingrek waarmee dit topic begonnen is kan 15 kg dragen. De moutkorven van de gemiddelde automaat komt gevuld niet verder dan 10 kg. De moutkorf van mijn Braumeister 20 weegt 3,1 kg.

Verder is de inhoud van de korf niet bijna kokend maar maximaal 80 ºC. Meestal is het een aantal graden lager. Door de relatief kleine hoeveelheid koelt het snel af.

Geen beren op de weg zien die er niet zijn. Hoewel de stabiliteit van een kledingrek wel een punt is. Vanwege de rommel die je hebt wil je natuurlijk niet dat de borstel verspreid over de grond ligt.


Overigens kun je in plaats van een kledingrek een andere handzame constructie maken om de moutkorf op te takelen. Uiteraard moet die stevig en stabiel genoeg zijn.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2018  23:53 uWat er gebeurt bij het filteren kan ik me nog wel voorstellen. Daar til je de korf zover op dat het filteren goed gaat. als ik kijk naar mijn hevelfilter dan werk ik met ca 10 cm waterkolom onderdruk, dus zou je de korf ca 10 cm boven het vloeistofoppervlak moeten tillen. Maar als je klaar bent met filteren dan moet de hele korf eruit neem ik aan. Ga je dan nog verder optakelen en dan eruit tillen?. En hoe voorkom je dan dat het een kliederboel wordt?

Je hoeft de korf maar een paar centimeters boven het vloeistofniveau te takelen. Je werkt met bovendruk. Hoe kleiner het hoogteverschil is des te langzamer het spoelen verloopt. Hierdoor is het spoelen veel effectiever dan gebruikelijk is bij een automaat. Stukje bij beetje haal je de korf omhoog. Ondertussen voeg je steeds spoelwater toe aan de korf.
Wanneer het spoelwater op is takel je de korf langzaam verder omhoog totdat hij boven het vloeistofniveau van het wort hangt. Laat de korf 10 minuten uitlekken. Deze manier van werken voorkomt juist dat het een kliederboel wordt.

Door het langzaam omhoog takelen klettert niet alle wort en spoelwater vanuit de korf in de ketel. Een groot voordeel als het gaat om het beperken van oxidatie.

tdp

Vergeet niet dat de vloeistof ook een zuigende werking heeft op de moutkorf, waardoor deze meer kracht uitoefent.

Nick H.







Vandaag heb ik een biertje gebrouwen dat tussen een Belgian Pale Ale en een Bière de Garde in zit. Na inspiratie opgedaan te hebben in dit topic heb ik een katrol bevestigd aan de afzuigkap boven de brouwautomaat. Voor de doemdenkers..... er zit een versteviging aan de binnenkant van de afzuigkap die de kracht in diverse richtingen verdeeld. Bij het spoelen heb ik de moutkorf met die katrol in kleine stapjes omhoog getild. Het spoelen met 15 liter kwam nu uit op 50 minuten in plaats van 5 minuten. Soms hing de moutkorf nog net in het wort, soms net erboven.

Dit was het tiende biertje dat ik gebrouwen heb en het brouwzaalrendement was ruim 74%.  Ik heb mijn berekende SG en volume gehaald.
Als Jacques deze week ook nog een test uitvoert, dan kunnen de sceptici eindelijk terug in hun hok.

De essentie.
Het gaat er niet om of je een kledingrek gebruikt of een nokbalk of wat dan ook. Het gaat erom dat een redelijk grote groep gebruikers van brouwautomaten wellicht beter kan gaan spoelen. Om dat te kunnen beoordelen zullen enkelen van ons wat verschillende dingen moeten uitproberen. En dan gaan we ook met de billen bloot... Was het beter of niet? Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

met vriendelijke groeten uit het Zuiden,
Nick

hansHalberstadt

Citaat van: Nick H. op 11-06-2018  15:53 uAls Jacques deze week ook nog een test uitvoert, dan kunnen de sceptici eindelijk terug in hun hok.

De essentie.
Het gaat er niet om of je een kledingrek gebruikt of een nokbalk of wat dan ook. Het gaat erom dat een redelijk grote groep gebruikers van brouwautomaten wellicht beter kan gaan spoelen. Om dat te kunnen beoordelen zullen enkelen van ons wat verschillende dingen moeten uitproberen. En dan gaan we ook met de billen bloot.... was het beter of niet? Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

Ik blijf toch sceptisch tov de voordelen van een brouwautomaat tov 2 ketels en hevelfilter. Maar goed als je eenmaal die stap hebt gezet is in ieder geval vergelijkbare resultaten tov 2 ketels en hevelfilter nastreven wel de meest logische optie. En met een takel ga je dat wel bereiken denk ik. De haak aan het plafond lijkt me dan het handigste en het simpelste.   

Nick H.

En als iemand dan toch nog met een kledingrek aan de gang wilt, adviseer ik om twee plankjes erin te monteren. Zo wordt het rek een stuk steviger en kan het niet meer doorbuigen.



Ronnie

Ik zou het toch niet vertrouwen die constructie, eerlijk. goed, elk z'n meug...

Is nu al 3,5 jaar dat ik met mijn takel werk met een chinees motortje dat dient om in de auto een ruit te openen en sluiten.

Zie de 11e 12e en 13e foto op deze link.

Enne... ketel waar ik 32 liter in kan brouwen, dus...

Jacques

Citaat van: tdp op 11-06-2018  11:22 uVergeet niet dat de vloeistof ook een zuigende werking heeft op de moutkorf, waardoor deze meer kracht uitoefent.

Die weegt ruimschoots op tegen de opwaartse kracht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.