Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2018  23:10 uInderdaad 2 ketels met een hevelfilter gaat ook prima. Om de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet, maar dan is een takel inderdaad weer handig.


Het is allemaal wat. Gewoon met de hand roeren gaat ook prima. Net wat je leuk vindt :)

De oplossing van het takelen is niet bedoeld voor degenen die met twee pannen en een hevelfilter werken. Dat is een heel andere manier van brouwen dan met een automaat.

De laatste tijd is het gebruik van automaten, ook onder beginnende brouwers, flink toegenomen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:15 uIk denk dat we langs elkaar heenpraten. Het systeem op het plaatje lijkt me geen standaard brouwautomaat maar ik kan het mis hebben.

Dat lijkt mij ook geen standaard automaat maar een zelfgemaakt RIMS. Het principe is echter hetzelfde.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2018  23:10 uOm de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet

Daar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? Maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  23:18 uDat lijkt mij ook geen standaard automaat maar een zelfgemaakt RIMS. Het principe is echter hetzelfde.
Maar het punt wat ik wilde maken is dat de binnenpan dan omgebouwd moet worden tot systeem met bodemplaat en je dezelfde pan ook heel kunt laten in combinatie met een hevelfilter. Dat is dan toch simpeler?   
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat het minder ruimte inneemt plek van alleen de kookketel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:18 uDaar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? Maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.

Daar gaat het in dit topic niet om. Er zijn heel veel manieren van brouwen. Veel hobbybrouwers brouwen tegenwoordig met een automaat waarbij niet op een fatsoenlijke manier gespoeld kan worden. Het langzaam omhoog halen van de moutkorf terwijl je spoelt maakt dat je veel effectiever kunt spoelen.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:18 udaar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.


Inderdaad. Dan pomp je rond i.p.v. een roerwerk. Het beslag brandt dan niet aan, omdat de binnenpan met de vaste deeltjes erin, een paar cm los van de warme bodem staat. En je pompt het wort van onderaf weer naar bovenin de binnenpan, waarvan het weer door het beslag stroomt.


Als je niet zou roeren in een pan die direct op een warmtebron staat, zullen de vaste deeltjes gaan aanbranden als je niet roert.

Haagse Wouter

Ik snap het ook niet geheel Hans.
Neem je een automatisch system omdat dat minder ruimte inneemt en meer stappen geautomatiseerd zijn, en dan doe je er alles aan om meer spullen te hebben en minder te automatiseren.
Voordeel is dan nog vooral dat het elektrisch is en de controllers e.d. allemaal kant en klaar geleverd worden?

Mij lijkt zo'n systeem juist superhandig als je niet wilt spoelen! Lekker makkelijk, weinig ruimte, geen oxidatie.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  23:16 uDe oplossing van het takelen is niet bedoeld voor degenen die met twee pannen en een hevelfilter werken. Dat is een heel andere manier van brouwen dan met een automaat.

De laatste tijd is het gebruik van automaten, ook onder beginnende brouwers, flink toegenomen.


Ik had beter een quote kunnen gebruiken, maar ik reageerde op HansH. Ik begrijp dat het takelen niet bedoeld is voor een 2 pannen systeem met een hevelfilter. Ik gebruik zelf ook een zelfbouw RIMS systeem met een takel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:21 uMaar het punt wat ik wilde maken is dat de binnenpan dan omgebouwd moet worden tot systeem met bodemplaat en je dezelfde pan ook heel kunt laten in combinatie met een hevelfilter. Dat is dan toch simpeler?   
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat het minder ruimte inneemt plek van alleen de kookketel.

Nogmaals: dat is een keuze. Er zijn hobbybrouwers die het leuk vinden om een geautomatiseerd systeem te ontwikkelen.

Maar er zijn er ook die daar geen zin in hebben en een kant-en-klaar apparaat kopen. Dan kun je de beperkingen voor lief nemen of proberen deze weg te nemen.

Sander van Dijk

Citaat van: Haagse Wouter op 06-06-2018  23:25 uIk snap het ook niet geheel Hans.
Neem je een automatisch system omdat dat minder ruimte inneemt en meer stappen geautomatiseerd zijn, en dan doe je er alles aan om meer spullen te hebben en minder te automatiseren.
Voordeel is dan nog vooral dat het elektrisch is en de controllers e.d. allemaal kant en klaar geleverd worden?

Mij lijkt zo'n systeem juist superhandig als je niet wilt spoelen! Lekker makkelijk, weinig ruimte, geen oxidatie.


Mee eens. Niet spoelen is makkelijker en dan is de takelconstructie overbodig. Ik heb een zelfbouw systeem en ik gebruik Tcontrol om de temperatuur te regelen, maar ik heb tijdens het maischen mijn handen vrij om even wat anders tussendoor te doen. Ik spoel wel, omdat ik het gewoon zonde vind om de restsuikers die dan nog in de bostel zitten, weg te gooien.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 06-06-2018  23:25 uMij lijkt zo'n systeem juist superhandig als je niet wilt spoelen! Lekker makkelijk, weinig ruimte, geen oxidatie.

Ik heb een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Ik ben daar van teruggekomen omdat ik vond dat mijn bier minder karakter hadden. Nu ik weer spoel smaken mijn bieren beter.

Daarnaast is mijn brouwrendement flink omhoog gegaan. Laatst zat ik op 92%!

Sander van Dijk

Spoelen kost mij ook maar weinig extra tijd, omdat ik gelijk al kan beginnen met verwarmen naar het kookpunt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  23:23 uVeel hobbybrouwers brouwen tegenwoordig met een automaat waarbij niet op een fatsoenlijke manier gespoeld kan worden. Het langzaam omhoog halen van de moutkorf terwijl je spoelt maakt dat je veel effectiever kunt spoelen.
Ja dat is zeker een heel grote verbetering tov het gekletter met wort. maar ging mij vooral om het vergelijken van de complexiteit en voor/nadelen van
1 automaat met takel en 2 ketels waarvan 1 omgebouwd versus
2  2 ketels + mengfunctie (roeren of pompen)+ hevelfilter

Dus als je 2 nieuwe ketels hebt waarvan de binnenste in de buitenste past, wat heeft dan je voorkeur: methode 1 bouwen of methode 2? 

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2018  23:30 uMee eens. Niet spoelen is makkelijker en dan is de takelconstructie overbodig.
Dat snap ik niet als je niet spoelt dan moet je nog steeds het wort van je beslag scheiden. Dat kun je alleen met een hevelfilter of met en moutkorf en takel.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:34 u2  2 ketels + mengfunctie (roeren of pompen)+ hevelfilter


In dit geval moet je dan wel een pomp hebben waarmee je het beslag kunt verpompen en dat is wel iets anders dan de simpele kleine pompjes die voor de RIMS systemen/brouw automaten worden gebruikt. Je moet het beslag (wat in contact met de bodem is) in beweging houden anders brandt het aan.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  23:38 uDat snap ik niet als je niet spoelt dan moet je nog steeds het wort van je beslag scheiden. dat kun je alleen met een hevelfilter of met en moutkorf en takel


Je kunt de binnenpan dan meteen op de hoogste stand zetten, maar dan heb je wel last van oxidatie, dus je hebt inderdaad gelijk. Een takel is bij het pan-in-een-pan systeem altijd aan te raden.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2018  23:39 uIn dit geval moet je dan wel een pomp hebben waarmee je het beslag kunt verpompen en dat is wel iets anders dan de simpele kleine pompjes die voor de RIMS systemen/brouw automaten worden gebruikt. Je moet het beslag (wat in contact met de bodem is) in beweging houden anders brandt het aan.
Nee dat lijkt me niet handig. Doe dan maar een roerwerkje.

Sander van Dijk

Maar sowieso werkt gewoon brouwen met 2 losse pannen, een hevelfilter, handmatig verwarmen en roeren ook prima. Je brouwt zeker geen beter bier met allerlei fancy automaten. Uiteindelijk ben je gewoon een soort van suikerwater aan het produceren. Tijdens de vergisting wordt het bier, dat is pas echt belangrijk.

Ik vond het gewoon leuk om zelf een systeem in elkaar te knutselen, maar het is zeker niet nodig. Als je een 1 staps maischschema gebruikt, kun je ook prima in een koelbox maischen i.c.m. een hevelfilter. Dan heb je ook je handen vrij tijdens het maischen.

haicoterbeek

Ik ben in verwarring door dit topic. Er wordt herhaaldelijk gesproken over brouwautomaat. Een systeem met handtakels, kledingrekken en katrollen automaat noemen daar heb ik moeite mee.
In mijn espresso apparaat gooi ik water en bonen. Als ik op een knopje druk komt er koffie uit. Een koffie automaat.
Zo bestaat er ook een systeem om kleding te reinigen. Deurtje open, vuile was erin, knopje drukken en even later kun je de was er schoon weer uit halen. Een wasautomaat.
Als ik dit topic lees dan leveren de "automaten"  slechts wort van middelmatige kwaliteit. Het rendement is laag, de smaak wordt niet als vol ervaren. Tekortkomingen die je ook hoort bij de biab methode.
Maakt een automaat dus foute bieren vraag ik me dan af als ik dit (off-topic) zo lees. Ik zou het me voor kunnen stellen omdat van een gecontroleerde filtratie en spoelen natuurlijk absoluut geen sprake is.

Chilobrachys

Citaat van: haicoterbeek op 07-06-2018  07:27 uAls ik dit topic lees dan leveren de "automaten"  slechts wort van middelmatige kwaliteit. Het rendement is laag, de smaak wordt niet als vol ervaren. Tekortkomingen die je ook hoort bij de biab methode.
Maakt een automaat dus foute bieren vraag ik me dan af als ik dit (off-topic) zo lees. Ik zou het me voor kunnen stellen omdat van een gecontroleerde filtratie en spoelen natuurlijk absoluut geen sprake is.

Als je dat uit dit topic haalt dan zou ik het topic nog eens lezen :-X ;D
Je bent hier meer dan welkom om eens te komen proeven of het foute bieren oplevert. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 07-06-2018  07:27 uAls ik dit topic lees dan leveren de "automaten"  slechts wort van middelmatige kwaliteit. Het rendement is laag, de smaak wordt niet als vol ervaren. Tekortkomingen die je ook hoort bij de biab methode.
Maakt een automaat dus foute bieren vraag ik me dan af als ik dit (off-topic) zo lees. Ik zou het me voor kunnen stellen omdat van een gecontroleerde filtratie en spoelen natuurlijk absoluut geen sprake is.

Uiteindelijk gaat het erom welke handelingen een negatief effect hebben op je bierkwaliteit ervan uitgaande dat alleen positieve effecten nodig zijn om een goed bier te maken. als ik dan kijk naar BIAB en automaten dan zie ik:

-rondpompen wan het wort door het beslag kan alleen gerealiseerd worden via een pomp, maar daarmee blijven de vaste deeltjes op zijn plek en dat is slecht voor de zetmeelafbraak
-bij een automaat zonder katrolsysteem krijg je kletterende wort die daardoor meer zuurstofelasting ondergaat dan gewenst en dat verkort je shelf life van je bier.
-het spoelen gaat nooit zo optimaal als mogelijk met een hevelfilter omdat de spoelwaterstroom door je filterbed minder gelijkmatig is waardoor de buitenkanten minder goed uitgespoeld wprden dan de binnenkant. met een takel en goede filterbodem kan dit effect wegvallen omdat je dan wel goed je spoelsnelheid kunt regelen via de hoogte, echter dan nog is het lastig te zien hoe snel je spoelt, dus heb je je spoelsnelheid en dus je rendement nog steeds niet goed onder controle.

dus ja, je maakt welliswaar geen foute bieren, maar wel bieren van mindere kwaliteit en/of je haalt een lager rendement. en een brouwautomaat is nog steeds maar een 'halfautomaat' dus je moet er toch nog bijblijven en bijsturen.


hansHalberstadt

Citaat van: Chilobrachys op 07-06-2018  07:55 uAls je dat uit dit topic haalt dan zou ik het topic nog eens lezen :-X ;D
Je bent hier meer dan welkom om eens te komen proeven of het foute bieren oplevert. ;)
-heb je ook de 'shelf life' vergeleken? (bij een takelsysteem valt dat nadeel weg, dus welk systeem gebruik je?)
-hoeveel is je brouwzaalrendement?
-wat zie je als voordeel tov 2 pannen met hevelfilter?

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  22:55 uMaar dit zijn 2 ketels geweest

Dus of je hebt kletterprobleem of je hebt een takel. Een hevelfilter lijkt me toch veel simpeler dan een pan met geperforeerde bodem maken plus nog een takelconstructie, dus vandaar dat ik het voordeel niet zie.

Hans ik pomp rond, dat werkt zonder hevelfilter een stuk beter. Na het maischen takel ik die binnenpan er rusting uit om zonder te kletteren te spoelen. Mijn hevelfilter ligt te verstoffen in de schuur.

ciesvandekwis

Ik werk voor mijn zelfgebouwde Rims ook met een takel / spanband, die gaat over een haak en rolletje in mijn (veranda)plafond naar een haak in de grond. Na het spoelen schroeft de grondhaak er weer netjes uit.
Eens mijn binnenketel boven de buitenketel uitkomt, leg ik er 3 draadstangen onder, zodat die daar rustig kan uitlekken, en ik veilig de spanband kan lossen (belangrijk als je wort eronder bijna naar kookpunt gaat). Ik heb hier ooit ergens een foto van gepost. Inspiratie was die houten stelling met spanband van hierboven.

hansHalberstadt

Citaat van: ciesvandekwis op 07-06-2018  16:07 uIk heb hier ooit ergens een foto van gepost. Inspiratie was die houten stelling met spanband van hierboven.

deze?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31306.msg477096.html#msg477096

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.