Een kledingrek voor de bevestiging van een takel

Gestart door Jacques, 04-06-2018 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Dit is een afgesplitst topic.

Ook bij andere brouwautomaten kan het rendement verhoogd worden wanneer de moutkorf geleidelijk omhoog wordt gehaald tijdens het spoelen van de borstel.




Citaat van: KarmeFrank op 04-06-2018  14:04 uOmdat mijn uiteindelijk brouwzaalrendement best wel tegenviel vraag ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld duurt eer het spoelwater doorgezakt is. Bij mij ging dat best wel heel snel en vermoed daardoor dat ik toch iets te grof heb geschroot. mijn 10 liter was in een klein minuutje weg.

Met een takel boven je brouwketel kun je dit oplossen. Maar ik denk niet dat al je huisgenoten daar blij van worden.

Door de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.

stiaanke

Citaat van: Jacques op 04-06-2018  21:52 uMet een takel boven je brouwketel kun je dit oplossen. Maar ik denk niet dat al je huisgenoten daar blij van worden.

Door de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.
Je bevestigt de takel aan een Ikea-kledingrek en hebt geen gezeur van je huisgenoten.  ;)

Jacques

Citaat van: stiaanke op 04-06-2018  22:05 uJe bevestigd de takel aan een Ikea-kledingrek en hebt geen gezeur van je huisgenoten.  ;)

Goede tip.

Deze lijkt mij stevig https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40177233/

Chilobrachys

Citaat van: Jacques op 04-06-2018  22:09 uGoede tip.

Deze lijkt mij stevig https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40177233/

Maximale belasting 15 kilo, daar zul je misschien net niet aan komen maar met alle gewicht op het midden denk ik niet dat dat goed gaat.   :-\
Wel een goed idee!

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 04-06-2018  22:31 uMaximale belasting 15 kilo, daar zul je misschien net niet aan komen maar met alle gewicht op het midden denk ik niet dat dat goed gaat.   :-\

Daar heb je wel een  punt.

Chilobrachys

Citaat van: Jacques op 04-06-2018  22:34 uDaar heb je wel een  punt.

Deze via bol lijkt me wel een aardige optie.

stiaanke

Citaat van: Chilobrachys op 04-06-2018  22:31 uMaximale belasting 15 kilo, daar zul je misschien net niet aan komen maar met alle gewicht op het midden denk ik niet dat dat goed gaat.   :-\
Wel een goed idee!
Je kunt het misschien wat aanpassen en het geheel smaller maken. Dan is het doorbuigmoment minder groot. Het hoeft niet zo lang te zijn.
Deze is max 20 kg https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60179434/ en goedkoper.

Maran van Brakel

Ik denk wel dat bij kledingrekken de maximale belasting verdeeld moet worden over de hele breedte.
Een haak/ring met 20 kg in het midden gaat hij niet houden vrees ik.

Ach, een paar balkjes en schroeven bij de Doe-Het-Zelf en je hebt voor minder geld een op maat gemaakte dinges  :)

Dirtbag

Buiten dat, maar hoe hebben jullie de Easybrew dan staan?

Ik heb de mijn Easybrew 50 bij het brouwen op 2 krat hoogte op een grote Ikea snijplank staan. De bovenkant van de ketel staat dan op 130 van de grond. Dan heb ik aan de onderkant genoeg ruimte om een jerrycan er onder te zetten om het wort af te tappen en hoef ik niet plat op de grond te liggen om de controller te bedienen.

Het betekent wel dat ik op een stoel moet staan om een beetje fatsoenlijk de korf er uit te halen aan het eind van het maischen.

Ik zou echter op geen enkele manier dat rek neer kunnen zetten bij de ketel. De onderste stang van dat rek zit in de weg en vervolgens is het rek maar 150 hoog.


De eerstvolgende keer komt de Easybrew 50 ook nog een 5 cm hoger te staan. Ik ga brouwen op een weegschaal voor een continue gewichtsmeting :)

Voornamelijk omdat ik elke keer en een laag rendement heb en minder opbrengst heb dan ik gepland had staan. Ik heb uit mijn Easybrew 50 nog geen een keer meer dan 36 liter brouwsel kunnen halen.

db

KarmeFrank

Citaat van: Dirtbag op 05-06-2018  15:13 uDe eerstvolgende keer komt de Easybrew 50 ook nog een 5 cm hoger te staan. Ik ga brouwen op een weegschaal voor een continue gewichtsmeting :)

Voornamelijk omdat ik elke keer en een laag rendement heb en minder opbrengst heb dan ik gepland had staan. Ik heb uit mijn Easybrew 50 nog geen een keer meer dan 36 liter brouwsel kunnen halen.

db
Same here dus hou ons op de hoogte ik vermoed ook dat mijn gestuntel met water mijn rendement negatief beïnvloed. Ik zat zelf te denken met afstand meten vanaf bovenkant maar via weegschaal lijkt mij nog nauwkeuriger dus ik hoor graag of het bij je werkt.

Sander van Dijk

Ik heb zelf een houten takel gefabriceerd. Ik schroef alles snel in elkaar met wat bouten en vleugelmoeren, waardoor ik het compact kan opbergen, maar wel snel en makkelijk in elkaar kan zetten.

Link naar oud topic van mij met foto's

Ik gebruik dus een spanband met ratel als takel. Één tip, je kunt als je een spanband met ratel gebruikt je binnenpan niet meer laten zakken!! Als je dit wel probeert... zakt tie ineens héél snel :) waardoor je een grote rommel krijgt :(

mbroek



Een ikea dessboy "verkeerd" gemonteerd om te takelen. De voet past precies om de pan heen. Geen idee of die ook hoog genoeg is voor zo'n easybrew.

Nick H.

Door de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.


Hallo Jacques,
hoe gaat dit precies?
Drie centimeter takelen, spoelen drie centimeter takelen spoelen enzovoorts?
Kun je het stap voor stap beschrijven?

Ik zou in mijn brouwhoekje prima een takelinrichting kunnen maken.


Bij voorbaat dank namens veel beginnende brouwers.

Nick


beermenke

Citaat van: Sander van Dijk op 06-06-2018  09:24 uIk heb zelf een houten takel gefabriceerd. Ik schroef alles snel in elkaar met wat bouten en vleugelmoeren, waardoor ik het compact kan opbergen, maar wel snel en makkelijk in elkaar kan zetten.

Link naar oud topic van mij met foto's

Ik gebruik dus een spanband met ratel als takel. Één tip, je kunt als je een spanband met ratel gebruikt je binnenpan niet meer laten zakken!! Als je dit wel probeert... zakt tie ineens héél snel :) waardoor je een grote rommel krijgt :(

Als je een fietstakel gebruikt kun je hem zonder problemen ook weer laten zakken

Sander van Dijk

Citaat van: beermenke op 06-06-2018  18:25 uAls je een fietstakel gebruikt kun je hem zonder problemen ook weer laten zakken
Dat klopt, maar dan moet je het touw tussendoor wel vast zetten. Met een spanband met ratel hoeft dat niet. Je kunt je binnenpan met slechts één hand met hele kleine stukjes tegelijk ophijsen. Alleen weer even naar beneden is lastig, maar in principe is dat ook niet nodig.

Alleen toen ik het een keer aan het testen was met (gelukkig) een beetje water, probeerde ik het weer iets te laten zakken, maar dat werkt (uiteraard) niet :)

hansHalberstadt

Toch vraag ik me wel af wat nu het voordeel is van deze methode tov aparte kookketel en maischketel met hevelfilter.

Jacques

Citaat van: Nick H. op 06-06-2018  12:32 uDoor de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.


Hallo Jacques,
hoe gaat dit precies?
Drie centimeter takelen, spoelen drie centimeter takelen spoelen enzovoorts?
Kun je het stap voor stap beschrijven?

Ik zou in mijn brouwhoekje prima een takelinrichting kunnen maken.


Bij voorbaat dank namens veel beginnende brouwers.

Nick

Het principe is eenvoudig. Je takelt de moutkorf een heel klein beetje omhoog, bijvoorbeeld de 3 centimeter die jij noemt. Je spoelt met een aantal liter water waardoor het vloeistofniveau buiten de korf stijgt. Wanneer het vloeistofniveau ongeveer gelijk is haal de korf weer een stukje omhoog. Doordat de bostel niet droog valt en er een klein verschil in hoogte is verloopt het spoelen veel effectiever. Het spoelen gaat langzamer en de borstel geeft meer weerstand. Bijkomend voordeel is dat je veel minder last hebt van oxidatie.

Nick H.

Een welgemeend dank je wel!!

Dit zou in één klap een groot nadeel van een brouwautomaat oplossen. Ik vond het spoelen maar niks in zo'n hoog tempo. Dan kan mijn brouwzaalrendement waarschijnlijk met enkele punten stijgen door een simpele verandering. Ik ga volgende week mijn tiende biertje brouwen. Dan gebruik ik de eerste keer mijn nieuwe walsmolen en spoel beter!

In ieder geval zal ik vanavond nog een glas drinken op de gezondheid van allen die dit forum zo waardevol maken.

Gezondhéét!! (op z'n Limburgs)

Nick

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  19:56 uToch vraag ik me wel af wat nu het voordeel is van deze methode tov aparte kookketel en maischketel met hevelfilter.

Als je een brouwautomaat hebt gebruik je geen twee ketels en een hevelfilter...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  22:06 uAls je een brouwautomaat hebt gebruik je geen twee ketels en een hevelfilter...
Ja dan wel een voordeel, maar in het plaatje van Mbroek heb je 2 ketels + een moeilijke takelconstructie, vandaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  22:34 uJa dan wel een voordeel, maar in het plaatje van Mbroek heb je 2 ketels + een moeilijke takelconstructie, vandaar.

Dat is de brouwketel met een moutkorf...
Bij brouwautomaten is dat gebruikelijk. Deze wordt boven op de ketel gezet waardoor je niet fatsoenlijk kunt spoelen. Het spoelwater klettert in een korte tijd naar beneden...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  22:45 uDat is de brouwketel met een moutkorf...
Bij brouwautomaten is dat gebruikelijk. Deze wordt boven op de ketel gezet waardoor je niet fatsoenlijk kunt spoelen. Het spoelwater klettert in een korte tijd naar beneden...
Maar dit zijn 2 ketels geweest

Dus of je hebt kletterprobleem of je hebt een takel. Een hevelfilter lijkt me toch veel simpeler dan een pan met geperforeerde bodem maken plus nog een takelconstructie, dus vandaar dat ik het voordeel niet zie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-06-2018  22:55 uMaar dit zijn 2 ketels geweest

Dus of je hebt kletterprobleem of je hebt een takel. Een hevelfilter lijkt me toch veel simpeler dan een pan met geperforeerde bodem maken plus nog een takelconstructie, dus vandaar dat ik het voordeel niet zie.

Bij de brouwautomaten heb je een ketel een een moutkorf met onderin een perforeerde plaat. De werking van de automaten is daarop gebaseerd. Bij de automaten maak je dus niet zelf een geperforeerde bodem.

Hebben ze bij Triple W geen gezamenlijke brouwdagen zodat je kunt zien hoe anderen brouwen? Altijd heel leerzaam.

Sander van Dijk

Inderdaad 2 ketels met een hevelfilter gaat ook prima. Om de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet, maar dan is een takel inderdaad weer handig.


Het is allemaal wat. Gewoon met de hand roeren gaat ook prima. Net wat je leuk vindt :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-06-2018  23:05 uBij de brouwautomaten heb je een ketel een een moutkorf met onderin een perforeerde plaat. De werking van de automaten is daarop gebaseerd. Bij de automaten maak je dus niet zelf een geperforeerde bodem.

Hebben ze bij Triple W geen gezamenlijke brouwdagen zodat je kunt zien hoe anderen brouwen? Altijd heel leerzaam.
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten. Het systeem op het plaatje lijkt me geen standaard brouwautomaat maar ik kan het mis hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.