Whirlpoolarm aanpassing

Gestart door Arjen1969, 24-02-2020 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Ik vond de whirlpoolactie van de whirlpoolarm bij mijn Brew Monk niet fantastisch en ik had ook geen zin om een zwaardere pomp in de ketel te bouwen. Ik heb het uiteinde in de bankschroef redelijk samengeknepen en de whirlpool is nu een stuk beter! Misschien heeft iemand dit hier al eerder gepost maar ik kon het nergens vinden dus daarom bij deze gedeeld.


Rinus

Bedankt voor de tip. Ik heb de whirlpool arm een keer gebruikt en het bracht mij werkelijk helemaal niets.
Buiten het feit dat er geen kolk kwam raakte hij ook verstopt omdat er geen filter bij de pomp ingang zit.

Als je de opening verkleind wordt het risico op verstopping bij de opening dus ook groter.

Maar als je positieve ervaring hiermee hebt loont het de moeite om dat nog eens te proberen, ik kan eventueel de opening op een andere manier verkleinen zonder meteen de pijp te kneuzen.

De WindMoaker

Ik heb het geprobeerd met een siliconen slang, maar dat werkte ook niet. Niet genoeg spoeling voor een goede whirlpool.

BrewingByNumbers

Met de whirlpoolarm uitgang dicht op de rand van de ketel en zo veel mogelijk 180 graden tegengesteld aan de richting van het buisje waardoor de pomp aanzuigt kreeg ik wel een mooi draaiend geheel, maar minder sterk dan wat ik voorheen handmatig in pannen voor elkaar kreeg.

Ik had heel weinig troep en doordat de pomp een cm of 5 boven de bodem aanzuigt was er vrijwel niks in de pomp gekomen. Ik heb een slang gemaakt die ik aan de ene kant op de waterkraan kan schroeven en met aan de andere kant zo'n camlock geval dat in de circulatiepijp past, daarmee kan ik heel gecontroleerd bij het schoonmaken water in omgekeerde richting door de pomp sturen.

Rinus

Citaat van: BrewingByNumbers op 25-02-2020  08:52 uIk had heel weinig troep en doordat de pomp een cm of 5 boven de bodem aanzuigt was er vrijwel niks in de pomp gekomen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Er zit een gat in de bodem waar de pomp aanzuigt en er dus troep van de bodem via de pomp in de whirlpool pijp komt. Heb je iets in dat gat in de bodem gestoken? Zo ja wat dan? Een filter of zo?

middelaersch

Toen ik mijn Brew Monk kocht hadden ze de whirlpool arm, achteraf gezien gelukkig, niet op voorraad. Dus ik was bij mijn eerste brouwsel met de Brew Monk genoodzaakt handmatig een whirlpool te maken. Dat gaat prima, ik ga dus ook geen whirlpool arm meer kopen.

In mijn ogen is die whirlpool arm, met de kennis van nu, een oplossing voor een niet bestaand probleem  :biersmile:

Rinus

Citaat van: middelaersch op 26-02-2020  11:20 uToen ik mijn Brew Monk kocht hadden ze de whirlpool arm, achteraf gezien gelukkig, niet op voorraad. Dus ik was bij mijn eerste brouwsel met de Brew Monk genoodzaakt handmatig een whirlpool te maken. Dat gaat prima, ik ga dus ook geen whirlpool arm meer kopen.

In mijn ogen is die whirlpool arm, met de kennis van nu, een oplossing voor een niet bestaand probleem  :biersmile:
Ik heb bij de laatste 10 minuten mijn spiraalkoeler in de ketel plus nog eens de hopspider voor de laatste aroma gift, ik kan dan dus echt niet handmatig een whirlpool maken. In dat geval zou de arm een uitkomst kunnen bieden, bovendien gaat de koeling dan ook vlotter.

middelaersch

Citaat van: Rinus op 26-02-2020  20:26 uIk heb bij de laatste 10 minuten mijn spiraalkoeler in de ketel plus nog eens de hopspider voor de laatste aroma gift, ik kan dan dus echt niet handmatig een whirlpool maken. In dat geval zou de arm een uitkomst kunnen bieden, bovendien gaat de koeling dan ook vlotter.

De whirlpool moet je maken na het koelen. Dus na het koelen de koeler en hopspider eruit, en dan een whirlpool maken.

Ook met de whirlpool arm krijg je geen whirlpool als je de koeler en eventueel ook nog een hopspider in de ketel hebt hangen. Die belemmeren de draaiende beweging dusdanig dat je echt geen effectieve whirlpool krijgt.
Tijdens het koelen laat ik, zodra de temperatuur onder 80 graden is gezakt, het wort ook circuleren om de koeling beter te laten werken. Daar heb je de whirlpool arm niet voor nodig.

BrewingByNumbers

Citaat van: Rinus op 25-02-2020  20:18 uHoe heb je dat voor elkaar gekregen? Er zit een gat in de bodem waar de pomp aanzuigt en er dus troep van de bodem via de pomp in de whirlpool pijp komt. Heb je iets in dat gat in de bodem gestoken? Zo ja wat dan? Een filter of zo?

Er zat bij mij een pijpje bij met een knik er in (elleboogje) dat in het gat van de pomp gaat en dan dus wat hoger het water aanzuigt.

Rinus

Citaat van: BrewingByNumbers op 26-02-2020  21:28 uEr zat bij mij een pijpje bij met een knik er in (elleboogje) dat in het gat van de pomp gaat en dan dus wat hoger het water aanzuigt.
Die zat er bij mij niet bij, heb je daar eventueel een foto van?

hopjesvla

Citaat van: Rinus op 26-02-2020  21:43 uDie zat er bij mij niet bij, heb je daar eventueel een foto van?

IK ben ook benieuwd, het enige knietje wat er bij mij bij zat was een plastic reserve knietje (geloof ik tenminste) voor de pomp.

BrewingByNumbers

Dit is hem:



Het stuk onder het ringetje gaat in de opening van de pomp. Er zat nog een (siliconen?) ringetje bij dat er voor zorgde dat het pijpje niet makkelijk wegdraaide maar die is bij de eerste brouwsessie al gesneuveld.

(Ik heb de Hopcat variant van de ketel)

Rinus

Dit pijpje werd er bij mij niet bijgeleverd. Ik heb een 30 en 50 liter nieuw gekocht, maar zat er bij beide niet bij.

Raymond W

Inderdaad bij mij ook niet meegeleverd

BrewingByNumbers

Voor de duidelijkheid nogmaals: ik heb de Hopcat variant van het systeem.

Ik heb het idee dat de bedrijven in Europa bij de producent in China een aantal opties kunnen kiezen:

- Eigen merknaam erop
- Peilglas op circulatie pomp of niet
- Peilglas op tap of niet
- Soort pijp voor boven op de circulatie pomp
- ...

Bij mij zat er bv geen reserve buisje bij voor de pomp en nergens in de handleiding staat een maximum temperatuur waarbij de pomp gebruikt mag worden. Alleen in de FAQ van de Brew Monk op de Brouwland site kom ik 75 graden tegen.

Ah wel, het gaat wel heel ver van het topic af nu. (Ik zit er over te denken om een review specifiek voor de Hopcat te schrijven.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.