Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Een kledingrek voor de bevestiging van een takel  (gelezen 3536 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Een kledingrek voor de bevestiging van een takel
« Gepost op: 04-06-2018 21:52 u »
Dit is een afgesplitst topic.

Ook bij andere brouwautomaten kan het rendement verhoogd worden wanneer de moutkorf geleidelijk omhoog wordt gehaald tijdens het spoelen van de borstel.

Omdat mijn uiteindelijk brouwzaalrendement best wel tegenviel vraag ik me af hoe lang het bij jullie gemiddeld duurt eer het spoelwater doorgezakt is. Bij mij ging dat best wel heel snel en vermoed daardoor dat ik toch iets te grof heb geschroot. mijn 10 liter was in een klein minuutje weg.

Met een takel boven je brouwketel kun je dit oplossen. Maar ik denk niet dat al je huisgenoten daar blij van worden.

Door de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
Re: Een kledingrek voor de bevestiging van een takel
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2018 22:05 u »
Met een takel boven je brouwketel kun je dit oplossen. Maar ik denk niet dat al je huisgenoten daar blij van worden.

Door de moutkorf stukje voor stukje omhoog te halen gaat het spoelen veel langzamer.
Je bevestigt de takel aan een Ikea-kledingrek en hebt geen gezeur van je huisgenoten.  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2018 22:09 u »
Je bevestigd de takel aan een Ikea-kledingrek en hebt geen gezeur van je huisgenoten.  ;)

Goede tip.

Deze lijkt mij stevig https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40177233/

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2018 22:31 u »
Goede tip.

Deze lijkt mij stevig https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40177233/

Maximale belasting 15 kilo, daar zul je misschien net niet aan komen maar met alle gewicht op het midden denk ik niet dat dat goed gaat.   :-\
Wel een goed idee!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2018 22:34 u »
Maximale belasting 15 kilo, daar zul je misschien net niet aan komen maar met alle gewicht op het midden denk ik niet dat dat goed gaat.   :-\

Daar heb je wel een  punt.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2018 23:02 u »
Daar heb je wel een  punt.

Deze via bol lijkt me wel een aardige optie.

Offline stiaanke

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2018 09:56 u »
Wel een goed idee!
Je kunt het misschien wat aanpassen en het geheel smaller maken. Dan is het doorbuigmoment minder groot. Het hoeft niet zo lang te zijn.
Deze is max 20 kg https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60179434/ en goedkoper.

Offline Maran van Brakel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Blond, rood of donker; ik lust alles.
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2018 10:12 u »
Ik denk wel dat bij kledingrekken de maximale belasting verdeeld moet worden over de hele breedte.
Een haak/ring met 20 kg in het midden gaat hij niet houden vrees ik.

Ach, een paar balkjes en schroeven bij de Doe-Het-Zelf en je hebt voor minder geld een op maat gemaakte dinges  :)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2018 15:13 u »
Buiten dat, maar hoe hebben jullie de Easybrew dan staan?

Ik heb de mijn Easybrew 50 bij het brouwen op 2 krat hoogte op een grote Ikea snijplank staan. De bovenkant van de ketel staat dan op 130 van de grond. Dan heb ik aan de onderkant genoeg ruimte om een jerrycan er onder te zetten om het wort af te tappen en hoef ik niet plat op de grond te liggen om de controller te bedienen.

Het betekent wel dat ik op een stoel moet staan om een beetje fatsoenlijk de korf er uit te halen aan het eind van het maischen.

Ik zou echter op geen enkele manier dat rek neer kunnen zetten bij de ketel. De onderste stang van dat rek zit in de weg en vervolgens is het rek maar 150 hoog.

De eerstvolgende keer komt de Easybrew 50 ook nog een 5 cm hoger te staan. Ik ga brouwen op een weegschaal voor een continue gewichtsmeting :)

Voornamelijk omdat ik elke keer en een laag rendement heb en minder opbrengst heb dan ik gepland had staan. Ik heb uit mijn Easybrew 50 nog geen een keer meer dan 36 liter brouwsel kunnen halen.

db

Offline KarmeFrank

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2018 16:04 u »

De eerstvolgende keer komt de Easybrew 50 ook nog een 5 cm hoger te staan. Ik ga brouwen op een weegschaal voor een continue gewichtsmeting :)

Voornamelijk omdat ik elke keer en een laag rendement heb en minder opbrengst heb dan ik gepland had staan. Ik heb uit mijn Easybrew 50 nog geen een keer meer dan 36 liter brouwsel kunnen halen.

db
Same here dus hou ons op de hoogte ik vermoed ook dat mijn gestuntel met water mijn rendement negatief beïnvloed. Ik zat zelf te denken met afstand meten vanaf bovenkant maar via weegschaal lijkt mij nog nauwkeuriger dus ik hoor graag of het bij je werkt.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2018 09:24 u »
Ik heb zelf een houten takel gefabriceerd. Ik schroef alles snel in elkaar met wat bouten en vleugelmoeren, waardoor ik het compact kan opbergen, maar wel snel en makkelijk in elkaar kan zetten.

Link naar oud topic van mij met foto's

Ik gebruik dus een spanband met ratel als takel. Één tip, je kunt als je een spanband met ratel gebruikt je binnenpan niet meer laten zakken!! Als je dit wel probeert... zakt tie ineens héél snel :) waardoor je een grote rommel krijgt :(

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #11 Gepost op: 06-06-2018 11:33 u »

Een ikea dessboy "verkeerd" gemonteerd om te takelen. De voet past precies om de pan heen. Geen idee of die ook hoog genoeg is voor zo'n easybrew.

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2018 12:32 u »

Hallo Jacques,
hoe gaat dit precies?
Drie centimeter takelen, spoelen drie centimeter takelen spoelen enzovoorts?
Kun je het stap voor stap beschrijven?

Ik zou in mijn brouwhoekje prima een takelinrichting kunnen maken.

Bij voorbaat dank namens veel beginnende brouwers.

Nick

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2018 18:25 u »
Ik heb zelf een houten takel gefabriceerd. Ik schroef alles snel in elkaar met wat bouten en vleugelmoeren, waardoor ik het compact kan opbergen, maar wel snel en makkelijk in elkaar kan zetten.

Link naar oud topic van mij met foto's

Ik gebruik dus een spanband met ratel als takel. Één tip, je kunt als je een spanband met ratel gebruikt je binnenpan niet meer laten zakken!! Als je dit wel probeert... zakt tie ineens héél snel :) waardoor je een grote rommel krijgt :(

Als je een fietstakel gebruikt kun je hem zonder problemen ook weer laten zakken

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 06-06-2018 18:32 u »
Als je een fietstakel gebruikt kun je hem zonder problemen ook weer laten zakken
Dat klopt, maar dan moet je het touw tussendoor wel vast zetten. Met een spanband met ratel hoeft dat niet. Je kunt je binnenpan met slechts één hand met hele kleine stukjes tegelijk ophijsen. Alleen weer even naar beneden is lastig, maar in principe is dat ook niet nodig.

Alleen toen ik het een keer aan het testen was met (gelukkig) een beetje water, probeerde ik het weer iets te laten zakken, maar dat werkt (uiteraard) niet :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 06-06-2018 19:56 u »
Toch vraag ik me wel af wat nu het voordeel is van deze methode tov aparte kookketel en maischketel met hevelfilter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 06-06-2018 21:24 u »

Hallo Jacques,
hoe gaat dit precies?
Drie centimeter takelen, spoelen drie centimeter takelen spoelen enzovoorts?
Kun je het stap voor stap beschrijven?

Ik zou in mijn brouwhoekje prima een takelinrichting kunnen maken.

Bij voorbaat dank namens veel beginnende brouwers.

Nick

Het principe is eenvoudig. Je takelt de moutkorf een heel klein beetje omhoog, bijvoorbeeld de 3 centimeter die jij noemt. Je spoelt met een aantal liter water waardoor het vloeistofniveau buiten de korf stijgt. Wanneer het vloeistofniveau ongeveer gelijk is haal de korf weer een stukje omhoog. Doordat de bostel niet droog valt en er een klein verschil in hoogte is verloopt het spoelen veel effectiever. Het spoelen gaat langzamer en de borstel geeft meer weerstand. Bijkomend voordeel is dat je veel minder last hebt van oxidatie.

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 06-06-2018 22:00 u »
Een welgemeend dank je wel!!

Dit zou in één klap een groot nadeel van een brouwautomaat oplossen. Ik vond het spoelen maar niks in zo'n hoog tempo. Dan kan mijn brouwzaalrendement waarschijnlijk met enkele punten stijgen door een simpele verandering. Ik ga volgende week mijn tiende biertje brouwen. Dan gebruik ik de eerste keer mijn nieuwe walsmolen en spoel beter!

In ieder geval zal ik vanavond nog een glas drinken op de gezondheid van allen die dit forum zo waardevol maken.

Gezondhéét!! (op z'n Limburgs)

Nick

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 06-06-2018 22:06 u »
Toch vraag ik me wel af wat nu het voordeel is van deze methode tov aparte kookketel en maischketel met hevelfilter.

Als je een brouwautomaat hebt gebruik je geen twee ketels en een hevelfilter...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 06-06-2018 22:34 u »
Als je een brouwautomaat hebt gebruik je geen twee ketels en een hevelfilter...
Ja dan wel een voordeel, maar in het plaatje van Mbroek heb je 2 ketels + een moeilijke takelconstructie, vandaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 06-06-2018 22:45 u »
Ja dan wel een voordeel, maar in het plaatje van Mbroek heb je 2 ketels + een moeilijke takelconstructie, vandaar.

Dat is de brouwketel met een moutkorf...
Bij brouwautomaten is dat gebruikelijk. Deze wordt boven op de ketel gezet waardoor je niet fatsoenlijk kunt spoelen. Het spoelwater klettert in een korte tijd naar beneden...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 06-06-2018 22:55 u »
Dat is de brouwketel met een moutkorf...
Bij brouwautomaten is dat gebruikelijk. Deze wordt boven op de ketel gezet waardoor je niet fatsoenlijk kunt spoelen. Het spoelwater klettert in een korte tijd naar beneden...
Maar dit zijn 2 ketels geweest

Dus of je hebt kletterprobleem of je hebt een takel. Een hevelfilter lijkt me toch veel simpeler dan een pan met geperforeerde bodem maken plus nog een takelconstructie, dus vandaar dat ik het voordeel niet zie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 06-06-2018 23:05 u »

Dus of je hebt kletterprobleem of je hebt een takel. Een hevelfilter lijkt me toch veel simpeler dan een pan met geperforeerde bodem maken plus nog een takelconstructie, dus vandaar dat ik het voordeel niet zie.

Bij de brouwautomaten heb je een ketel een een moutkorf met onderin een perforeerde plaat. De werking van de automaten is daarop gebaseerd. Bij de automaten maak je dus niet zelf een geperforeerde bodem.

Hebben ze bij Triple W geen gezamenlijke brouwdagen zodat je kunt zien hoe anderen brouwen? Altijd heel leerzaam.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 06-06-2018 23:10 u »
Inderdaad 2 ketels met een hevelfilter gaat ook prima. Om de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet, maar dan is een takel inderdaad weer handig.

Het is allemaal wat. Gewoon met de hand roeren gaat ook prima. Net wat je leuk vindt :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #24 Gepost op: 06-06-2018 23:15 u »
Bij de brouwautomaten heb je een ketel een een moutkorf met onderin een perforeerde plaat. De werking van de automaten is daarop gebaseerd. Bij de automaten maak je dus niet zelf een geperforeerde bodem.

Hebben ze bij Triple W geen gezamenlijke brouwdagen zodat je kunt zien hoe anderen brouwen? Altijd heel leerzaam.
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten. Het systeem op het plaatje lijkt me geen standaard brouwautomaat maar ik kan het mis hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 06-06-2018 23:16 u »
Inderdaad 2 ketels met een hevelfilter gaat ook prima. Om de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet, maar dan is een takel inderdaad weer handig.

Het is allemaal wat. Gewoon met de hand roeren gaat ook prima. Net wat je leuk vindt :)

De oplossing van het takelen is niet bedoeld voor degenen die met twee pannen en een hevelfilter werken. Dat is een heel andere manier van brouwen dan met een automaat.

De laatste tijd is het gebruik van automaten, ook onder beginnende brouwers, flink toegenomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 06-06-2018 23:18 u »
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten. Het systeem op het plaatje lijkt me geen standaard brouwautomaat maar ik kan het mis hebben.

Dat lijkt mij ook geen standaard automaat maar een zelfgemaakt RIMS. Het principe is echter hetzelfde.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 06-06-2018 23:18 u »
Om de temperatuur regeling te automatiseren heb je dan een roerwerk nodig. Bij de RIMS achtige constructie met een binnenpan niet

Daar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? Maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 06-06-2018 23:21 u »
Dat lijkt mij ook geen standaard automaat maar een zelfgemaakt RIMS. Het principe is echter hetzelfde.
Maar het punt wat ik wilde maken is dat de binnenpan dan omgebouwd moet worden tot systeem met bodemplaat en je dezelfde pan ook heel kunt laten in combinatie met een hevelfilter. Dat is dan toch simpeler?   
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat het minder ruimte inneemt plek van alleen de kookketel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 06-06-2018 23:23 u »
Daar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? Maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.

Daar gaat het in dit topic niet om. Er zijn heel veel manieren van brouwen. Veel hobbybrouwers brouwen tegenwoordig met een automaat waarbij niet op een fatsoenlijke manier gespoeld kan worden. Het langzaam omhoog halen van de moutkorf terwijl je spoelt maakt dat je veel effectiever kunt spoelen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 06-06-2018 23:23 u »
daar gebruik je dan een pomp ipv roerwerk? maar een pomp zou je ook ipv roerwerk kunnen gebruiken bij normale beslagketel denk ik.

Inderdaad. Dan pomp je rond i.p.v. een roerwerk. Het beslag brandt dan niet aan, omdat de binnenpan met de vaste deeltjes erin, een paar cm los van de warme bodem staat. En je pompt het wort van onderaf weer naar bovenin de binnenpan, waarvan het weer door het beslag stroomt.

Als je niet zou roeren in een pan die direct op een warmtebron staat, zullen de vaste deeltjes gaan aanbranden als je niet roert.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #31 Gepost op: 06-06-2018 23:25 u »
Ik snap het ook niet geheel Hans.
Neem je een automatisch system omdat dat minder ruimte inneemt en meer stappen geautomatiseerd zijn, en dan doe je er alles aan om meer spullen te hebben en minder te automatiseren.
Voordeel is dan nog vooral dat het elektrisch is en de controllers e.d. allemaal kant en klaar geleverd worden?

Mij lijkt zo'n systeem juist superhandig als je niet wilt spoelen! Lekker makkelijk, weinig ruimte, geen oxidatie.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 06-06-2018 23:25 u »
De oplossing van het takelen is niet bedoeld voor degenen die met twee pannen en een hevelfilter werken. Dat is een heel andere manier van brouwen dan met een automaat.

De laatste tijd is het gebruik van automaten, ook onder beginnende brouwers, flink toegenomen.

Ik had beter een quote kunnen gebruiken, maar ik reageerde op HansH. Ik begrijp dat het takelen niet bedoeld is voor een 2 pannen systeem met een hevelfilter. Ik gebruik zelf ook een zelfbouw RIMS systeem met een takel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 06-06-2018 23:28 u »
Maar het punt wat ik wilde maken is dat de binnenpan dan omgebouwd moet worden tot systeem met bodemplaat en je dezelfde pan ook heel kunt laten in combinatie met een hevelfilter. Dat is dan toch simpeler?   
Enige voordeel wat ik kan bedenken is dat het minder ruimte inneemt plek van alleen de kookketel.

Nogmaals: dat is een keuze. Er zijn hobbybrouwers die het leuk vinden om een geautomatiseerd systeem te ontwikkelen.

Maar er zijn er ook die daar geen zin in hebben en een kant-en-klaar apparaat kopen. Dan kun je de beperkingen voor lief nemen of proberen deze weg te nemen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-06-2018 23:30 u »
Ik snap het ook niet geheel Hans.
Neem je een automatisch system omdat dat minder ruimte inneemt en meer stappen geautomatiseerd zijn, en dan doe je er alles aan om meer spullen te hebben en minder te automatiseren.
Voordeel is dan nog vooral dat het elektrisch is en de controllers e.d. allemaal kant en klaar geleverd worden?

Mij lijkt zo'n systeem juist superhandig als je niet wilt spoelen! Lekker makkelijk, weinig ruimte, geen oxidatie.

Mee eens. Niet spoelen is makkelijker en dan is de takelconstructie overbodig. Ik heb een zelfbouw systeem en ik gebruik Tcontrol om de temperatuur te regelen, maar ik heb tijdens het maischen mijn handen vrij om even wat anders tussendoor te doen. Ik spoel wel, omdat ik het gewoon zonde vind om de restsuikers die dan nog in de bostel zitten, weg te gooien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 06-06-2018 23:31 u »

Ik heb een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Ik ben daar van teruggekomen omdat ik vond dat mijn bier minder karakter hadden. Nu ik weer spoel smaken mijn bieren beter.

Daarnaast is mijn brouwrendement flink omhoog gegaan. Laatst zat ik op 92%!

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 06-06-2018 23:32 u »
Spoelen kost mij ook maar weinig extra tijd, omdat ik gelijk al kan beginnen met verwarmen naar het kookpunt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 06-06-2018 23:34 u »
Veel hobbybrouwers brouwen tegenwoordig met een automaat waarbij niet op een fatsoenlijke manier gespoeld kan worden. Het langzaam omhoog halen van de moutkorf terwijl je spoelt maakt dat je veel effectiever kunt spoelen.
Ja dat is zeker een heel grote verbetering tov het gekletter met wort. maar ging mij vooral om het vergelijken van de complexiteit en voor/nadelen van
1 automaat met takel en 2 ketels waarvan 1 omgebouwd versus
2  2 ketels + mengfunctie (roeren of pompen)+ hevelfilter

Dus als je 2 nieuwe ketels hebt waarvan de binnenste in de buitenste past, wat heeft dan je voorkeur: methode 1 bouwen of methode 2? 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 06-06-2018 23:38 u »

Mee eens. Niet spoelen is makkelijker en dan is de takelconstructie overbodig.
Dat snap ik niet als je niet spoelt dan moet je nog steeds het wort van je beslag scheiden. Dat kun je alleen met een hevelfilter of met en moutkorf en takel.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 06-06-2018 23:39 u »

In dit geval moet je dan wel een pomp hebben waarmee je het beslag kunt verpompen en dat is wel iets anders dan de simpele kleine pompjes die voor de RIMS systemen/brouw automaten worden gebruikt. Je moet het beslag (wat in contact met de bodem is) in beweging houden anders brandt het aan.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 06-06-2018 23:41 u »
Dat snap ik niet als je niet spoelt dan moet je nog steeds het wort van je beslag scheiden. dat kun je alleen met een hevelfilter of met en moutkorf en takel

Je kunt de binnenpan dan meteen op de hoogste stand zetten, maar dan heb je wel last van oxidatie, dus je hebt inderdaad gelijk. Een takel is bij het pan-in-een-pan systeem altijd aan te raden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 06-06-2018 23:46 u »

In dit geval moet je dan wel een pomp hebben waarmee je het beslag kunt verpompen en dat is wel iets anders dan de simpele kleine pompjes die voor de RIMS systemen/brouw automaten worden gebruikt. Je moet het beslag (wat in contact met de bodem is) in beweging houden anders brandt het aan.
Nee dat lijkt me niet handig. Doe dan maar een roerwerkje.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 06-06-2018 23:52 u »
Maar sowieso werkt gewoon brouwen met 2 losse pannen, een hevelfilter, handmatig verwarmen en roeren ook prima. Je brouwt zeker geen beter bier met allerlei fancy automaten. Uiteindelijk ben je gewoon een soort van suikerwater aan het produceren. Tijdens de vergisting wordt het bier, dat is pas echt belangrijk.

Ik vond het gewoon leuk om zelf een systeem in elkaar te knutselen, maar het is zeker niet nodig. Als je een 1 staps maischschema gebruikt, kun je ook prima in een koelbox maischen i.c.m. een hevelfilter. Dan heb je ook je handen vrij tijdens het maischen.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 07-06-2018 07:27 u »
Ik ben in verwarring door dit topic. Er wordt herhaaldelijk gesproken over brouwautomaat. Een systeem met handtakels, kledingrekken en katrollen automaat noemen daar heb ik moeite mee.
In mijn espresso apparaat gooi ik water en bonen. Als ik op een knopje druk komt er koffie uit. Een koffie automaat.
Zo bestaat er ook een systeem om kleding te reinigen. Deurtje open, vuile was erin, knopje drukken en even later kun je de was er schoon weer uit halen. Een wasautomaat.
Als ik dit topic lees dan leveren de “automaten”  slechts wort van middelmatige kwaliteit. Het rendement is laag, de smaak wordt niet als vol ervaren. Tekortkomingen die je ook hoort bij de biab methode.
Maakt een automaat dus foute bieren vraag ik me dan af als ik dit (off-topic) zo lees. Ik zou het me voor kunnen stellen omdat van een gecontroleerde filtratie en spoelen natuurlijk absoluut geen sprake is.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #44 Gepost op: 07-06-2018 07:55 u »
Als ik dit topic lees dan leveren de “automaten”  slechts wort van middelmatige kwaliteit. Het rendement is laag, de smaak wordt niet als vol ervaren. Tekortkomingen die je ook hoort bij de biab methode.
Maakt een automaat dus foute bieren vraag ik me dan af als ik dit (off-topic) zo lees. Ik zou het me voor kunnen stellen omdat van een gecontroleerde filtratie en spoelen natuurlijk absoluut geen sprake is.

Als je dat uit dit topic haalt dan zou ik het topic nog eens lezen :-X ;D
Je bent hier meer dan welkom om eens te komen proeven of het foute bieren oplevert. ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 07-06-2018 08:10 u »

Uiteindelijk gaat het erom welke handelingen een negatief effect hebben op je bierkwaliteit ervan uitgaande dat alleen positieve effecten nodig zijn om een goed bier te maken. als ik dan kijk naar BIAB en automaten dan zie ik:

-rondpompen wan het wort door het beslag kan alleen gerealiseerd worden via een pomp, maar daarmee blijven de vaste deeltjes op zijn plek en dat is slecht voor de zetmeelafbraak
-bij een automaat zonder katrolsysteem krijg je kletterende wort die daardoor meer zuurstofelasting ondergaat dan gewenst en dat verkort je shelf life van je bier.
-het spoelen gaat nooit zo optimaal als mogelijk met een hevelfilter omdat de spoelwaterstroom door je filterbed minder gelijkmatig is waardoor de buitenkanten minder goed uitgespoeld wprden dan de binnenkant. met een takel en goede filterbodem kan dit effect wegvallen omdat je dan wel goed je spoelsnelheid kunt regelen via de hoogte, echter dan nog is het lastig te zien hoe snel je spoelt, dus heb je je spoelsnelheid en dus je rendement nog steeds niet goed onder controle.

dus ja, je maakt welliswaar geen foute bieren, maar wel bieren van mindere kwaliteit en/of je haalt een lager rendement. en een brouwautomaat is nog steeds maar een 'halfautomaat' dus je moet er toch nog bijblijven en bijsturen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 07-06-2018 08:13 u »
Als je dat uit dit topic haalt dan zou ik het topic nog eens lezen :-X ;D
Je bent hier meer dan welkom om eens te komen proeven of het foute bieren oplevert. ;)
-heb je ook de 'shelf life' vergeleken? (bij een takelsysteem valt dat nadeel weg, dus welk systeem gebruik je?)
-hoeveel is je brouwzaalrendement?
-wat zie je als voordeel tov 2 pannen met hevelfilter?

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 07-06-2018 10:04 u »

Hans ik pomp rond, dat werkt zonder hevelfilter een stuk beter. Na het maischen takel ik die binnenpan er rusting uit om zonder te kletteren te spoelen. Mijn hevelfilter ligt te verstoffen in de schuur.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #48 Gepost op: 07-06-2018 16:07 u »
Ik werk voor mijn zelfgebouwde Rims ook met een takel / spanband, die gaat over een haak en rolletje in mijn (veranda)plafond naar een haak in de grond. Na het spoelen schroeft de grondhaak er weer netjes uit.
Eens mijn binnenketel boven de buitenketel uitkomt, leg ik er 3 draadstangen onder, zodat die daar rustig kan uitlekken, en ik veilig de spanband kan lossen (belangrijk als je wort eronder bijna naar kookpunt gaat). Ik heb hier ooit ergens een foto van gepost. Inspiratie was die houten stelling met spanband van hierboven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 07-06-2018 16:27 u »
Ik heb hier ooit ergens een foto van gepost. Inspiratie was die houten stelling met spanband van hierboven.

deze?
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31306.msg477096.html#msg477096

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 07-06-2018 16:32 u »
Hans ik pomp rond, dat werkt zonder hevelfilter een stuk beter. Na het maischen takel ik die binnenpan er rusting uit om zonder te kletteren te spoelen. Mijn hevelfilter ligt te verstoffen in de schuur.

Heb je een idee van je brouwzaalrendement? een hevelfilter heeft hier geen zin. Ik vroeg me alleen af waarom je voor deze constructie gekozen hebt ipv roeren in aparte maischketel en helvelfilter. Zo'n speciale bodem maken en je pan ombouwen, bodem eruit sluipen etc lijkt me toch ook behoorlijk wat werk.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 07-06-2018 18:23 u »
Heb je een idee van je brouwzaalrendement? een hevelfilter heeft hier geen zin. Ik vroeg me alleen af waarom je voor deze constructie gekozen hebt ipv roeren in aparte maischketel en helvelfilter. Zo'n speciale bodem maken en je pan ombouwen, bodem eruit sluipen etc lijkt me toch ook behoorlijk wat werk.
Ik zit op ca 85% (volgens de moderne berekening; rekening houdend met de maximale extractie van de mout)

Ik heb de andere optie eerlijk gezegd niet eens overwogen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 07-06-2018 18:31 u »
Ik zit op ca 85% (volgens de moderne berekening; rekening houdend met de maximale extractie van de mout)

Ik heb de andere optie eerlijk gezegd niet eens overwogen.
Met een goed hevelfilter en roeren kom je op max ca 90-92% Dus 85% komt een heel eind in de richting. Dus gewoon 5% meer grondstoffen gebruiken. Maakt niet echt een groot verschil. Maar als ik de keuze nog zou moeten maken zou ik toch voor 2 pannen+hevelfilter en roeren gaan.  Wat vooral belangrijk is is dat je die takel gebruikt ivm zuurstofinslag. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 07-06-2018 22:29 u »
Ja dat is zeker een heel grote verbetering tov het gekletter met wort. Maar ging mij vooral om het vergelijken van de complexiteit en voor/nadelen van
1 automaat met takel en 2 ketels waarvan 1 omgebouwd versus

Dus als je 2 nieuwe ketels hebt waarvan de binnenste in de buitenste past, wat heeft dan je voorkeur: methode 1 bouwen of methode 2?

Dit topic is niet bedoeld als een vergelijking brouwen met een automaat versus 2 ketels met een hevelfilter.

Veel hobbybrouwers kopen een automaat en ontdekken dat ze minder goed kunnen spoelen dan ze gedacht hadden. Dat is te ondervangen door het langzaam omhoog takelen van de moutkorf terwijl je aan het spoelen bent. Het is dan mogelijk een rendement te halen zoals je dat hebt met een hevelfilter. Door 2 ketels te hebben kun je net zo snel brouwen als een automaat.
Met je ben ik het eens dat het brouwen met twee ketels en een hevelfilter prima werkt. Maar dan moet je wel de temperatuur en ook de maischtijden zelf in de gaten houden. Niet dat dit moeilijk is. Daar kun je hulpmiddeltjes voor inzetten.

Het gaat echter in dit topic niet over welke keuze kun je het beste maken. Maar om de situatie dat je een automaat hebt en het rendement van je brouwsel wilt verhogen door effectiever te spoelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 07-06-2018 22:36 u »
Ja klopt. Punt is wel dat mensen ook dit soort topics gebruiken om zich te oriënteren op aan te schaffen apparatuur. Maar het belangrijkste is daar nu wel over gezegd.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 08-06-2018 11:13 u »

Ik denk alweer een jaar of twee terug voor de grote beschikbaarheid van echt goedkope ketels zijn er een aantal bezig geweest om zelf RIMS systemen te maken met een weckketel en 21 liter Menno pan. Ik was daar ook een van. De besturing doen de meesten met een Arduino met of Ardbir software of de software die ik gemaakt heb. Jelle klinge heeft hiervoor printjes gemaakt.

Het voordeel is dat je wort heel helder is omdat het continue gefilterd wordt. En het scheelt je 1 maal hevelen, maischen en koken in dezelfde pan. Bij mij licht het rendement (BrouwHulp methode) tussen de 75 en 85 %, afhankelijk van het biertype en hoeveelheid mout in de pan.

Onder de filterplaat zitten 18 gaten van 10 of 12 mm. De filterplaat kan er zo makkelijk uit en in de afwas, net als de pan.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • erickslobbe.nl
« Reactie #56 Gepost op: 08-06-2018 11:34 u »
Dit topic is niet bedoeld als een vergelijking brouwen met een automaat versus 2 ketels met een hevelfilter.

Het gaat echter in dit topic niet over welke keuze kun je het beste maken. Maar om de situatie dat je een automaat hebt en het rendement van je brouwsel wilt verhogen door effectiever te spoelen.
Volgens mij gaat het topic over het 'gebruik van een kledingrek voor de bevestiging van een takel'. En dat lijkt mij een erg slecht idee, zeker als je zware dingen aan die takel gaat hangen. Een kledingrek is daar niet voor gemaakt, ik zou zelf voor een steverige constructie gaan. Maar goed, ieder zijn eigen afweging daarin. Als het dan toch moet: neem een hele stevige want als die instort... (affijn, you get the picture)  :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 09-06-2018 20:20 u »
Volgens mij gaat het topic over het 'gebruik van een kledingrek voor de bevestiging van een takel'. En dat lijkt mij een erg slecht idee, zeker als je zware dingen aan die takel gaat hangen. Een kledingrek is daar niet voor gemaakt, ik zou zelf voor een steverige constructie gaan. Maar goed, ieder zijn eigen afweging daarin. Als het dan toch moet: neem een hele stevige want als die instort... (affijn, you get the picture)  :degroeten:

Je moet inderdaad een stevige constructie hebben waaraan je je takel vast maakt.
Het gewicht dat getakeld moet worden is overigens niet zo heel groot. Tijdens het spoelen is de moutkorf grotendeels ondergedompeld en werkt de Wet Archimedes. Als je stop met spoelen en de korf omhoog haalt wordt het gewicht minder omdat de korf minder vocht bevat.

Offline Erick

• Super lid
    • erickslobbe.nl
« Reactie #58 Gepost op: 09-06-2018 23:42 u »
Als ik eraan denk zal ik tijdens mijn volgend brouwsel eens een volle gebruikte cilinder op een weegschaal plaatsen. Denk dat het over de 10 kg gaat maar zou het niet zeker weten. Ik brouw meestal met 5 - 6 kg mout, dan het gewicht van de cilinder zelf en het vastgehouden wort... Ben wel benieuwd eigenlijk 🤓

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 09-06-2018 23:59 u »
Als ik eraan denk zal ik tijdens mijn volgend brouwsel eens een volle gebruikte cilinder op een weegschaal plaatsen. Denk dat het over de 10 kg gaat maar zou het niet zeker weten. Ik brouw meestal met 5 - 6 kg mout, dan het gewicht van de cilinder zelf en het vastgehouden wort... Ben wel benieuwd eigenlijk 🤓

10 kg gewicht kan een kledingrek wel hebben... Moet je natuurlijk geen zware takel aan hangen.

Je kunt overigens in plaats van een takel ook een ratel spanband gebruiken. Dat is een stuk lichter en goedkoper.

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 10-06-2018 15:02 u »

Hornbach, 6,95 Euro!!

Vandaag voorbereid, morgen lekker brouwen en goed spoelen

Groetjes,
Nick

Offline BLUB

• Senior lid
  • zonder BLUB geen bier!
« Reactie #61 Gepost op: 10-06-2018 17:05 u »
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/5d0b63da9cdd270fe234d0ff9c33fea6.JPG

Hornbach, 6,95 Euro!!

Groetjes,
Nick

Daar gaat je rendement zeker van omhoog  :brouwen: :proost:

:degroeten:

BLUB

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 10-06-2018 22:16 u »

Hornbach, 6,95 Euro!!

Groetjes,
Nick

Wel duurder maar ook een oplossing die je bij Hornbach kunt kopen.

Offline Erick

• Super lid
    • erickslobbe.nl
« Reactie #63 Gepost op: 10-06-2018 23:05 u »
Ik wens jullie veel succes met een kledingrek deze attributen en een volle moutkorf. Ben wel blij dat ik niet in jullie schoenen sta. 😄😄😄👍

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #64 Gepost op: 10-06-2018 23:14 u »
Ik wens jullie veel succes met een kledingrek deze attributen en een volle moutkorf. Ben wel blij dat ik niet in jullie schoenen sta. 😄😄😄👍

Komende week zal ik een test uitvoeren. Ik heb al jaren een kledingrek in huis dat niet wordt gebruikt. Destijds gekocht voor een interne verbouwing. Een automatische spanband heb ik gisteren besteld en deze wordt aanstaande dinsdag bezorgd.
Overigens heb ik het kledingrek niet nodig. Er is een houten balk op mijn zolder waarin een oog zit dat ik kan gebruiken om er een spanband in te haken.

Offline Erick

• Super lid
    • erickslobbe.nl
« Reactie #65 Gepost op: 10-06-2018 23:29 u »
Sterkte en de groetjes aan mijn collega's in het brandwondencentrum, zij hebben vast al veel erger gezien als dat een troost voor jullie is. >:D

(En dan nog, bedenk je, het kan 1x goed gaan of 10x maar een kledingrek is hier niet voor gemaakt, denk even serieus na wat je doet als je met bijna kokend wort in de weer bent, je zou beter moeten weten Jacques)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #66 Gepost op: 10-06-2018 23:53 u »
Wat er gebeurt bij het filteren kan ik me nog wel voorstellen. Daar til je de korf zover op dat het filteren goed gaat. als ik kijk naar mijn hevelfilter dan werk ik met ca 10 cm waterkolom onderdruk, dus zou je de korf ca 10 cm boven het vloeistofoppervlak moeten tillen. Maar als je klaar bent met filteren dan moet de hele korf eruit neem ik aan. Ga je dan nog verder optakelen en dan eruit tillen?. En hoe voorkom je dan dat het een kliederboel wordt?   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 11-06-2018 07:57 u »
Sterkte en de groetjes aan mijn collega's in het brandwondencentrum, zij hebben vast al veel erger gezien als dat een troost voor jullie is. >:D

(En dan nog, bedenk je, het kan 1x goed gaan of 10x maar een kledingrek is hier niet voor gemaakt, denk even serieus na wat je doet als je met bijna kokend wort in de weer bent, je zou beter moeten weten Jacques)

Aan een kledingrek kan behoorlijk wat kleding hangen. Het kledingrek waarmee dit topic begonnen is kan 15 kg dragen. De moutkorven van de gemiddelde automaat komt gevuld niet verder dan 10 kg. De moutkorf van mijn Braumeister 20 weegt 3,1 kg.

Verder is de inhoud van de korf niet bijna kokend maar maximaal 80 ºC. Meestal is het een aantal graden lager. Door de relatief kleine hoeveelheid koelt het snel af.

Geen beren op de weg zien die er niet zijn. Hoewel de stabiliteit van een kledingrek wel een punt is. Vanwege de rommel die je hebt wil je natuurlijk niet dat de borstel verspreid over de grond ligt.

Overigens kun je in plaats van een kledingrek een andere handzame constructie maken om de moutkorf op te takelen. Uiteraard moet die stevig en stabiel genoeg zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 11-06-2018 08:12 u »
Wat er gebeurt bij het filteren kan ik me nog wel voorstellen. Daar til je de korf zover op dat het filteren goed gaat. als ik kijk naar mijn hevelfilter dan werk ik met ca 10 cm waterkolom onderdruk, dus zou je de korf ca 10 cm boven het vloeistofoppervlak moeten tillen. Maar als je klaar bent met filteren dan moet de hele korf eruit neem ik aan. Ga je dan nog verder optakelen en dan eruit tillen?. En hoe voorkom je dan dat het een kliederboel wordt?

Je hoeft de korf maar een paar centimeters boven het vloeistofniveau te takelen. Je werkt met bovendruk. Hoe kleiner het hoogteverschil is des te langzamer het spoelen verloopt. Hierdoor is het spoelen veel effectiever dan gebruikelijk is bij een automaat. Stukje bij beetje haal je de korf omhoog. Ondertussen voeg je steeds spoelwater toe aan de korf.
Wanneer het spoelwater op is takel je de korf langzaam verder omhoog totdat hij boven het vloeistofniveau van het wort hangt. Laat de korf 10 minuten uitlekken. Deze manier van werken voorkomt juist dat het een kliederboel wordt.

Door het langzaam omhoog takelen klettert niet alle wort en spoelwater vanuit de korf in de ketel. Een groot voordeel als het gaat om het beperken van oxidatie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 11-06-2018 11:22 u »
Vergeet niet dat de vloeistof ook een zuigende werking heeft op de moutkorf, waardoor deze meer kracht uitoefent.

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 11-06-2018 15:53 u »

Vandaag heb ik een biertje gebrouwen dat tussen een Belgian Pale Ale en een Bière de Garde in zit. Na inspiratie opgedaan te hebben in dit topic heb ik een katrol bevestigd aan de afzuigkap boven de brouwautomaat. Voor de doemdenkers..... er zit een versteviging aan de binnenkant van de afzuigkap die de kracht in diverse richtingen verdeeld. Bij het spoelen heb ik de moutkorf met die katrol in kleine stapjes omhoog getild. Het spoelen met 15 liter kwam nu uit op 50 minuten in plaats van 5 minuten. Soms hing de moutkorf nog net in het wort, soms net erboven.

Dit was het tiende biertje dat ik gebrouwen heb en het brouwzaalrendement was ruim 74%.  Ik heb mijn berekende SG en volume gehaald.
Als Jacques deze week ook nog een test uitvoert, dan kunnen de sceptici eindelijk terug in hun hok.

De essentie.
Het gaat er niet om of je een kledingrek gebruikt of een nokbalk of wat dan ook. Het gaat erom dat een redelijk grote groep gebruikers van brouwautomaten wellicht beter kan gaan spoelen. Om dat te kunnen beoordelen zullen enkelen van ons wat verschillende dingen moeten uitproberen. En dan gaan we ook met de billen bloot... Was het beter of niet? Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

met vriendelijke groeten uit het Zuiden,
Nick

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #71 Gepost op: 11-06-2018 17:26 u »

Als Jacques deze week ook nog een test uitvoert, dan kunnen de sceptici eindelijk terug in hun hok.

De essentie.
Het gaat er niet om of je een kledingrek gebruikt of een nokbalk of wat dan ook. Het gaat erom dat een redelijk grote groep gebruikers van brouwautomaten wellicht beter kan gaan spoelen. Om dat te kunnen beoordelen zullen enkelen van ons wat verschillende dingen moeten uitproberen. En dan gaan we ook met de billen bloot.... was het beter of niet? Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

Ik blijf toch sceptisch tov de voordelen van een brouwautomaat tov 2 ketels en hevelfilter. Maar goed als je eenmaal die stap hebt gezet is in ieder geval vergelijkbare resultaten tov 2 ketels en hevelfilter nastreven wel de meest logische optie. En met een takel ga je dat wel bereiken denk ik. De haak aan het plafond lijkt me dan het handigste en het simpelste.   

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 11-06-2018 18:01 u »
En als iemand dan toch nog met een kledingrek aan de gang wilt, adviseer ik om twee plankjes erin te monteren. Zo wordt het rek een stuk steviger en kan het niet meer doorbuigen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #73 Gepost op: 11-06-2018 18:25 u »
Ik zou het toch niet vertrouwen die constructie, eerlijk. goed, elk z'n meug...

Is nu al 3,5 jaar dat ik met mijn takel werk met een chinees motortje dat dient om in de auto een ruit te openen en sluiten.

Zie de 11e 12e en 13e foto op deze link.

Enne... ketel waar ik 32 liter in kan brouwen, dus...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 11-06-2018 21:48 u »
Vergeet niet dat de vloeistof ook een zuigende werking heeft op de moutkorf, waardoor deze meer kracht uitoefent.

Die weegt ruimschoots op tegen de opwaartse kracht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #75 Gepost op: 11-06-2018 22:00 u »
En als iemand dan toch nog met een kledingrek aan de gang wilt, adviseer ik om twee plankjes erin te monteren. Zo wordt het rek een stuk steviger en kan het niet meer doorbuigen.

Het grootste probleem van een kledingrek is de stabiliteit. De stang waar de kleding aan gehangen wordt kan zonder problemen 10 tot 15 kg dragen. Vergeet niet dat het gaat om een relatief korte belasting. Wat wel een probleem is dat kledingrekken vaak in hoogte instelbaar zijn. De vergrendeling daarvan is niet altijd even stevig.

Overigens ga ik geen kledingrek gebruiken maar een hak in een balk op mijn brouwzolder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 11-06-2018 22:07 u »
Dit was het tiende biertje dat ik gebrouwen heb en het brouwzaalrendement was ruim 74%.  Ik heb mijn berekende SG en volume gehaald.
...
Ik heb er in ieder geval een goed rendement mee gehaald!

Hoi Nick,

Kun je aangeven wat de winst aan rendement is?
Wat was jouw gemiddelde rendement in het verleden?

Overigens ga ik deze week niet brouwen. Wel ga ik uittesten of het takelen met de spanband makkelijk gaat.
Door bij mijn Braumeister de korf op de bovenste nokken te zetten heb ik gemerkt dat het spoelen veel langzamer verloopt en dat het rendement omhoog gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 11-06-2018 22:10 u »
Ik blijf toch sceptisch tov de voordelen van een brouwautomaat tov 2 ketels en hevelfilter. Maar goed als je eenmaal die stap hebt gezet is in ieder geval vergelijkbare resultaten tov 2 ketels en hevelfilter nastreven wel de meest logische optie. En met een takel ga je dat wel bereiken denk ik. De haak aan het plafond lijkt me dan het handigste en het simpelste.   

Veel hobbybrouwers hebben de laatste jaren de keuze gemaakt voor een brouwautomaat...
Die hebben hun voordelen maar ook nadelen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 11-06-2018 23:52 u »
Veel hobbybrouwers hebben de laatste jaren de keuze gemaakt voor een brouwautomaat...
Die hebben hun voordelen maar ook nadelen...
De vraag is of dat een bewuste keuze was. Het lijkt wel lekker makkelijk als je begint met deze hobby. pas later zie je ook de nadelen.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #79 Gepost op: 12-06-2018 12:12 u »
Ik gebruik de Easybrew 30 zoals het ontworpen is. Spoelen met de moutkorf in de hoogste stand. Zorg wel dat er een dun laagje water op de bovenfilter ligt. De opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen. Het kletteren neem ik op de koop toe omdat vloeistof en lucht van rond de 80 ºC vanzelf al zuurstofarm is. Heb meestal een rendement van ca. 85%. Ook geen last van oxidatie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #80 Gepost op: 12-06-2018 13:44 u »
De opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen.
?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 12-06-2018 22:29 u »
Ik gebruik de Easybrew 30 zoals het ontworpen is. Spoelen met de moutkorf in de hoogste stand. Zorg wel dat er een dun laagje water op de bovenfilter ligt. De opening tussen ketel en moutkorf dek ik af met theedoeken om zuurstofinslag te voorkomen. Het kletteren neem ik op de koop toe omdat vloeistof en lucht van rond de 80 ºC vanzelf al zuurstofarm is. Heb meestal een rendement van ca. 85%. Ook geen last van oxidatie.

De vraag is natuurlijk of de automaten wel goed ontworpen zijn. Het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikanten om het ontwerp aan te passen. Langs de bovenkant van de ketel een tweetal busjes lassen als geleiders voor een beugel waaraan de korf opgetakeld kan worden met een spanband. Dat hoeft niet veel extra te kosten. Een automatische spanband kost minder dan € 10 en een stevige metalen beugel is wanneer deze in grote hoeveelheden worden gemaakt ook niet prijzig.

Overigens heb ik vanavond de test met het omhoog takelen met een automatische spanband uitgevoerd. De moutkort had ik verzwaard met boeken. De moutkorf woog inclusief de boeken 12,5 kg. Zonder moeite takelde ik de moutkorf langzaam omhoog. Eigenlijk onbegrijpelijk dat deze oplossing nooit eerder bedacht heb.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #82 Gepost op: 12-06-2018 22:57 u »
De vraag is natuurlijk of de automaten wel goed ontworpen zijn. Het lijkt mij niet moeilijk voor de fabrikanten om het ontwerp aan te passen. Langs de bovenkant van de ketel een tweetal busjes lassen als geleiders voor een beugel waaraan de korf opgetakeld kan worden met een spanband. Dat hoeft niet veel extra te kosten. Een automatische spanband kost minder dan € 10 en een stevige metalen beugel is wanneer deze in grote hoeveelheden worden gemaakt ook niet prijzig.

Overigens heb ik vanavond de test met het omhoog takelen met een automatische spanband uitgevoerd. De moutkort had ik verzwaard met boeken. De moutkorf woog inclusief de boeken 12,5 kg. Zonder moeite takelde ik de moutkorf langzaam omhoog. Eigenlijk onbegrijpelijk dat deze oplossing nooit eerder bedacht heb.

Foto zou mooi zijn. Had jij nu de spanband aan het plafond gemaakt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 12-06-2018 23:05 u »
Foto zou mooi zijn. Had jij nu de spanband aan het plafond gemaakt?

Nu niet gemaakt. Zal dat een keertje doen. De spanband gehangen in een oog in een balk op mijn brouwzolder.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #84 Gepost op: 12-06-2018 23:07 u »
Nu niet gemaakt. Zal dat een keertje doen. De spanband gehangen in een oog in een balk op mijn brouwzolder.
Een zolderbalk is toch iets sterker dan een kledingrekje klinkt toch iets robuuster en nog goedkoper ook

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 12-06-2018 23:13 u »
Een zolderbalk is toch iets sterker dan een kledingrekje klinkt toch iets robuuster en nog goedkoper ook

Niet iedereen heeft deze mogelijkheid.

Waar het in dit topic om gaat is dat je de moutkorf geleidelijke omhoog haalt. Dat kan door een ratelspanband te bevestigen aan een stabiel kledingrek of op een andere manier.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #86 Gepost op: 12-06-2018 23:23 u »
Niet iedereen heeft deze mogelijkheid.

bevestigen aan een stabiel kledingrek of op een andere manier.
Qua stabiliteit zou ik als alternatief voor een plafond gaan voor laag en breed liefst met 3 of 4 poten. Stabiliteit gaat dramatisch verkeerd als iets veel hoger wordt dan dat het breed is. Je wilt toch zeker geen hete pan met bostel over je voeten krijgen of over de grond.

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #87 Gepost op: 13-06-2018 11:29 u »
Ik heb kort geleden nog zo'n kledingrek bij het grofvuil neergezet. Hoe hoger je de rek instelt, des te gammeler het werd. Die 15 kg wat het aan kleding kan dragen is verdeeld over de hele lengte van de rek. Niet op één zwaartepunt in het midden. Verder denk ik dat het niet op de hoogte te krijgen is voor een tafeltje, ketel en moutpijp bij mekaar.

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 13-06-2018 12:31 u »
Hoi Nick,

Kun je aangeven wat de winst aan rendement is?
Wat was jouw gemiddelde rendement in het verleden?

Overigens ga ik deze week niet brouwen. Wel ga ik uittesten of het takelen met de spanband makkelijk gaat.
Door bij mijn Braumeister de korf op de bovenste nokken te zetten heb ik gemerkt dat het spoelen veel langzamer verloopt en dat het rendement omhoog gaat.

Mijn eerste vijf brouwsels met een traditioneel biervat hadden een gemiddeld rendement van 62,2%.
Toen heb ik de Easybrew 30 aangeschaft. Daarvan hadden de eerste drie brouwsels een gemiddeld rendement van 64,7%.
De laatste brouwsels met rustig spoelen met gebruik van takel hadden een rendement van 74%.

Echte wetenschappelijke bewijskracht heeft het natuurlijk niet omdat ik ook zelf het proces beter beheers, maar de sprong is significant.

groetjes, Nick

Offline Nick H.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #89 Gepost op: 13-06-2018 12:35 u »
En dan is het natuurlijk "brouwzaalrendement" waarbij de data komen uit "Brouwplanner V5".

Het is trouwens niet mijn bedoeling om enkel hoog rendement te halen. Ik ben een autodidact die probeert lekker bier te brouwen en er steeds beter in te worden om de vooraf vastgelegde doelen te halen. Daarbij is een lekker bier het belangrijkst.
Mijn eerste bier was niet goed, niet volledig uitgegist! Mijn derde had oxidatieproblemen na verloop van tijd. Er zat een bier bij dat niet echt lekker was door een fout of slecht recept. en nog Een stout met iets te veel cacao-smaak.  Maar ook een heerlijke lentebok en een heel aardige Gose! En nu staat er een bier in de klimaatkast dat tussen een Belgisch Blondf en een Bière de Garde in zit met een Engelse gist (Wyeast 1968 London ESB , omdat ik het moutig wil houden).

Kledingrek of niet? Natuurlijk is het niet het beste idee, maar een stap. Die stap zet anderen weer aan het denken en zo komen we vooruit. Met positieve insteek en niet elkaar de maat nemen.

groetjes, Nick

Offline jake99

• Junior lid
  • **
« Reactie #90 Gepost op: 13-06-2018 18:36 u »
Geen kledingrek maar werkt ook.

V1.0

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 13-06-2018 22:24 u »
Qua stabiliteit zou ik als alternatief voor een plafond gaan voor laag en breed liefst met 3 of 4 poten. Stabiliteit gaat dramatisch verkeerd als iets veel hoger wordt dan dat het breed is. Je wilt toch zeker geen hete pan met bostel over je voeten krijgen of over de grond.

Stabiliteit is zonder meer een punt van aandacht.

Een haak in het plafond is geen optie als je in de keuken brouwt. Dat ontmoet heel snel bezwaren van je partner...

Het kledingrek is een optie die genoemd is als een constructie waar gebruik van kan worden gemaakt voor het optakelen van de moutkorf bij een automaat. Dit wil niet zeggen dat daarvan per se gebruik moet worden gemaakt bij het optakelen. Het gaat er om dat nagedacht wordt over het langzaam omhoog halen van de moutkorf waardoor je effectiever kunt spoelen met een automaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #92 Gepost op: 13-06-2018 22:36 u »
Geen kledingrek maar werkt ook.

V1.0

Ziet er goed uit!

Door een automatische spanband te gebruiken kun je eenvoudig de korf optakelen.

Hierbij een aantal foto's die ik vanavond gemaakt heb.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #93 Gepost op: 14-06-2018 00:59 u »

Dit is natuurlijk de ultieme takel voor een automatisch systeem! Met behulp van een microprocessor (arduino, Siemens logo, etc.) is deze dusdanig te programmeren dat het takelen ook automatisch gaat. De arduino takelt hem dan uit de ketel en verplaatst de korf naar de groene kliko en kiept hem leeg. Daarna takelt deze de korf naar een automatische wasstraat en reinigt de korf via een cip installatie. Alleen het aan de weg zetten van de groene kliko moet men nog met de hand doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #94 Gepost op: 14-06-2018 21:47 u »
Dit is natuurlijk de ultieme takel voor een automatisch systeem! Met behulp van een microprocessor (arduino, Siemens logo, etc.) is deze dusdanig te programmeren dat het takelen ook automatisch gaat. De arduino takelt hem dan uit de ketel en verplaatst de korf naar de groene kliko en kiept hem leeg. Daarna takelt deze de korf naar een automatische wasstraat en reinigt de korf via een cip installatie. Alleen het aan de weg zetten van de groene kliko moet men nog met de hand doen.

Zeker een mooie takel. Past goed bij de verwende hobbybrouwer.

Toch houd ik het bij mijn automatische ratelspanband. Kost wat minder. Een beetje handwerk verrichten bij het takelen door de arm van de ratel op en neer te bewegen is niet zo heel veel moeite. Het oprollen kost helemaal geen moeite. Dat is een kwestie van het rode knopje indrukken.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #95 Gepost op: 15-06-2018 08:09 u »
Hierbij een aantal foto's die ik vanavond gemaakt heb.

Een spanband is een prima oplossing, maar heb wel twijfels t.a.v. de manier van bevestiging. Dit soort oplossingen is slechts zo sterk als de zwakste schakel.
Een haak voor het totale gewicht vind ik wat link (deze ziet er niet zo solide uit, maar kan me vergissen), ik zou eerder kiezen om het gewicht bijv. aan 2 haken op te hangen.

Aan een kledingrek kan behoorlijk wat kleding hangen. Het kledingrek waarmee dit topic begonnen is kan 15 kg dragen. De moutkorven van de gemiddelde automaat komt gevuld niet verder dan 10 kg. De moutkorf van mijn Braumeister 20 weegt 3,1 kg.
Toch nog even hierop reageren. Een laadvermogen van een kledingrek gaat wel uit van gespreide belasting en niet het hele gewicht in het midden, dan heb je toch echt wel kans dat het de vernieling in gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 15-06-2018 13:22 u »
Een spanband is een prima oplossing, maar heb wel twijfels t.a.v. de manier van bevestiging. Dit soort oplossingen is slechts zo sterk als de zwakste schakel.
Een haak voor het totale gewicht vind ik wat link (deze ziet er niet zo solide uit, maar kan me vergissen), ik zou eerder kiezen om het gewicht bijv. aan 2 haken op te hangen.
Toch nog even hierop reageren. Een laadvermogen van een kledingrek gaat wel uit van gespreide belasting en niet het hele gewicht in het midden, dan heb je toch echt wel kans dat het de vernieling in gaat.

De haak aan de spanband is belachelijk groot en solide. Het oog waarin de haak hangt is een standaard oog. Deze zijn op mijn zolder al jaren in gebruik voor wasdraden waar een behoorlijk gewicht aan was hangt elke week. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid, behalve dan dat de draden zo nu en dan vervangen moeten worden omdat ze onder het gewicht van de was uitrekken.

Waarom denkt toch iedereen dat de constructie voor het optakelen van een moutkorf van een gemiddelde brouwautomaat een eeuwigheid een heel groot gewicht moet dragen?

Waar hebben we het over? Een moutkorf met inhoud weegt niet veel meer dan 10 à 12 kg. De tijd van spoelen is niet veel langer dan een uurtje.
Hebben jullie wel eens het gewicht vastgesteld dat aan een kledingrek hangt? En ook getimed hoe lang de kleding aan zo'n rek hangt? Dat is heel wat langer dan de tijd benodigd voor het langzaam omhoog takelen van een moutkorf terwijl je aan het spoelen bent.
De stang houdt het gewicht van de moutkorf wel. Tegen de tijd dat hij echt doorhangt heb je dat allang in de gaten. Met een automatische spanband is het een kleine moeite om de korf weer te laten zakken.

Het grootste probleem van een kledingrek is de stabiliteit. Dat is een punt van zorg. Niet alle kledingrekken zijn even stabiel...

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #97 Gepost op: 15-06-2018 13:35 u »
Waar hebben we het over? Een moutkorf met inhoud weegt niet veel meer dan 10 à 12 kg. De tijd van spoelen is niet veel langer dan een uurtje.
Mijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #98 Gepost op: 15-06-2018 14:39 u »
Mijn moutkorf weegt geregeld toch zeker boven de 30 kilo. Daarnaast ontstaat er bij het omhoog tillen van de korf een vacuum waardoor het qua gewicht veel zwaarder lijkt.
Dan moet jij dus een zwaarder haakje hebben dan Jacques. Overigens is een haakje sterker als het verticaal hangt omdat het dan niet kan ombuigen door het moment wat er anders op komt.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #99 Gepost op: 15-06-2018 14:44 u »

Dat laatste is ook wat mij destijds opviel, waardoor ik mij voor kan stellen dat een kledingrek die piekbelasting niet aan zou kunnen. Wellicht ben ik te voorzichtig, maar ik heb 1x mijn moutkorf weer terug de weckpan in zien vallen, is niet iets waar je gelukkig van wordt...

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #100 Gepost op: 15-06-2018 19:12 u »
...
 Het oog waarin de haak hangt is een standaard oog.
...

Gewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 15-06-2018 22:19 u »

Boven de 30 kg? Wat voor installatie heb je?
Het spreekt voor zich dat de constructie die je gebruikt afgestemd moet zijn de omstandiheden.

Overigens wordt de moutkorf langzaam omhoog getakeld. Daarbij loopt hij langzaam leeg en heb je geen last van een zuigkracht.
Doordat de onderkant van de korf wort zit is er meer weerstand bij het spoelen en loopt het spoelwater niet zo maar weg via kanalen in de bostel. Het gevolg is dat het spoelen veel effectiever is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 15-06-2018 22:35 u »
Gewoon even met 2 personen eraan gaan hangen. Gaat dit goed (met al snel tussen 160 en 200 kg), dan voorzie ik weinig problemen.

Zal niet gaan. Zo hoog zit het oog niet. Daarnaast hebben mijn vrouw en ik geen suïcidale gedachten.   :)

Je kunt zo'n schroefoog belasten met een stevig gewicht.
Zie bijvoorbeeld https://www.gyzs.nl/gebu-schroefoog-verzinkt-hd-2-65-x-13-x-6mm.html
Zoals jullie kunnen zijn is de schroefoog helemaal in het hout gedraaid. Er moet heel wat gebeuren doordat die los komt.

De constructie is heel wat stabieler en steviger dan het nokkensysteem van de Braumeister of het systeem van een Grainfather.

Tags: