De smaak van gist

Gestart door seed7, 04-06-2018 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Gebaseerd op: https://www.cell.com/action/showImagesData?pii=S0092-8674%2816%2931071-6
Data extractie: http://beer.suregork.com/?p=3919

Een spinnenwebje van drie, naar men zegt, Dupont gisten:



Vind het nog niet mooi, maar vind het wel een leuke om deze drie te laten zien. Eigenlijk wil ik de aroma's ordenen volgens Meilgaard, maar moet daar betere gegevens bij zoeken. Ook bevalt me deze plotting bibliotheek niet, eigenlijk alleen maar geschikt voor online-interactief.

Dit is nog alleen maar het webje, grafiekjes voor vergisting van suikers, alcohol tolerantie zien er ook leuk uit. Gaat nog wel even duren voor ik het heb zoals ik wil,

Ingo


Jacques

Ziet er interessant uit. Bepaal je zelf welke smaakstoffen in het spinnenweb komen? Er zijn immers veel smaakactieve stoffen die de gist aanmaakt.

Markiej87

Het zegt me allemaal weinig, die termen.

Knobby

Heel interessant.
Ik zag je in een andere draad ook al zo'n grafiek posten.
Heb jij een bestandje waarmee je uit een dataset deze grafiekjes laat maken? Enige kans dat je die publiekelijk beschikbaar stelt?
Ik ben ook wel zo'n datanerd die dit tof vind...

edit: oh dat staat zeker in die 2e link. Ga ik morgen even naar kijken.

EBC

Hey Ingo

Mooi.

Maar op welk wort is die grafiek gebaseerd?
Ik kan me voorstellen dat een pilsmout wort of een Quadrupel wort toch uitmaakt in resultaat?

En dan moet je nog maar begrijpen wat het in jouw bier doet.

Maar mooi is het!

seed7

@Knobby
De data zijn via de tweede link te vinden, ik heb de spreadsheet in een SQLite DB gestopt om makkelijker te kunnen zoeken en gebruik wat Python om de plaatjes te maken. Dat laatste valt me tegen, of het is complex of je hebt geen controle.

@Jacques
De waarden komen uit een genetisch onderzoek dat Whitlabs samen met KU Leuven heeft gedaan. Daarin staat b.v ook bij welke hoeveelheid alcohol een bepaalde gist nog groei vertoont, welke invloed een NaCl concentraties op de gistgroei hebben. Bij welke temperaturen er nog hoeveel groei is, de Westmalle gist doet nog e.a. bij 4°C. Hoeveel alcohol een gist produceert, danwel wat de maximale vergistingsgraad is. Alles van zo'n 150 gisten, waarbij een paar slimmeriken heeft uitgevogeld welke de WLP gisten zijn.

@EBC
Oh zeker, de voeding die een gist krijgt zal uitmaken. Je moet het ook niet als absolute waarden zien maar alle metingen aan die gisten zijn wel onder identieke omstandigheden gedaan. Ideaal dus voor vergelijkend warenonderzoek.

@Markiej78
Meilgaard  Stof         omschrijving

0150   Acetaldehyde      Green apples, raw applcskin, bruised apples.
0133   Ethyl acetate     ethereal fruity sweet weedy green
       Ethyl propionate  It has a pineapple-like odor
0131.  Propyl acetate    odor of pears
       Isobutyl acetate  floral raspberries, pears
0150.  Ethyl butyrate    fruity juicy fruit pineapple cognac
       Isobutanol        sweet, musty
0131   Isoamyl acetate   Banana, sweet fruity banana
       Butanol           sweet apricot
0131.  Isoamyl alcohol   Fusel, alcoholic, pungent, etherial, cognac, fruity, banana
0132   Ethyl hexanoate   pleasant pineapple smell
0150.  Ethyl octanoate   strong odor of fruit and flowers, apricot
0150.  Ethyl decanoate   sweet waxy fruity apple grape oily brandy
       Phenyl ethyl acetate  sweet floral fruity rose honey hyacinth
0161   Phenyl ethanol    floral rose dried rose flower rose water
0500   4VG

Ingo

seed7

In aanhangsel een, nog handgeknutselde, pdf met alle data van de "Dupont" gisten als grafiekjes.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 05-06-2018  07:31 u@Jacques
De waarden komen uit een genetisch onderzoek dat Whitlabs samen met KU Leuven heeft gedaan. Daarin staat b.v ook bij welke hoeveelheid alcohol een bepaalde gist nog groei vertoont, welke invloed een NaCl concentraties op de gistgroei hebben. Bij welke temperaturen er nog hoeveel groei is, de Westmalle gist doet nog e.a. bij 4°C. Hoeveel alcohol een gist produceert, danwel wat de maximale vergistingsgraad is. Alles van zo'n 150 gisten, waarbij een paar slimmeriken heeft uitgevogeld welke de WLP gisten zijn.

Interessant. Mijn vraag was echter of in de database meer smaakactieve stoffen opgenomen zijn dan je in het spinnewiel opgenomen zijn. Bijvoorbeeld andere hogere alcoholen dan die nu in spinnewiel zijn opgenomen.

seed7

Helaas, dit is alles wat er per gist in staat,

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.