Ik haal de SG waarde niet

Gestart door Gil, 03-06-2018 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  17:57 uok. Dus je tilt in een keer de hele zak eruit. als je de volgende keer bier maakt kun je er misschien eens op letten hoe het spoelwater zich over het oppervlak verdeeld.  Ik zou het beslag een klein beetje hoflle vorm geven zodat je een soort plasje in het midden krijgt wat dan langzaam wegzakt. Het mag niet over de randen lopen immers. Dus je kunt er spoelwater opgieten totdat dat net niet gebeurt maar wel bijna. (de randen moeten immers wel uitspoelen)

Ok, bedankt voor de tip. Ik wil de volgende week een IPA brouwen

Jacques

Citaat van: Koen S op 03-06-2018  12:29 uIk haal bijna altijd het door BrouwHulp voorspelde eind sg.

Ik denk dat je het begin SG bedoeld...

Jacques

Citaat van: Gil op 03-06-2018  12:21 uHoe lang weet ik eigenlijk niet. Ik heb de tijd niet bijgehouden. Als dat een oorzaak kan zijn moet ik naar een andere oplossing zoeken. Wellicht eens zoeken op een smallere ketel die hier in past. Ik! Heb al eens gekeken maar kan geen vinden. Andere tips?

Een oplossing kan zijn de graanzak in een filteremmer te laten zakken waarin hij net past.
Maak in de emmer een wort verzamelpijp. Dat is een hevelfilter zonder hevel. Maak een doorvoer in je emmer en bevestig een kraantje aan de andere kant. Je kunt zo effectief spoelen en een maximaal rendement halen. Vraagt wel wat knutselen.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 03-06-2018  12:36 uJe kunt met BIAB ook 'batch sparging' doen, dit wordt veel gedaan.
Na het uitdruppen de zak in een emmer met heet spoelwater zetten, even roeren en de boel laten bezinken. Dan de zak weer laten uitdruppen/uitknijpen en het spoelwater bij je maisch doen. Zo heb je in ieder geval niet het probleem van water dat langs je zak stroomt of kanaalvorming.

Deze methode is niet veel anders dan verdunnen van de suikerconcentratie in de borstel. Maar het is wel beter dan niets doen...

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 03-06-2018  22:48 uDeze methode is niet veel anders dan verdunnen van de suikerconcentratie in de borstel. Maar het is wel beter dan niets doen...

Klopt. Met voldoende spoelwater haal je er nog best wat suikers uit, maar mijn favoriete methode is het ook niet. Het is wel makkelijker onder de knie te krijgen dan effectief spoelen met de brouwzak.

Gil

Citaat van: Jacques op 03-06-2018  22:46 uEen oplossing kan zijn de graanzak in een filteremmer te laten zakken waarin hij net past.
Maak in de emmer een wort verzamelpijp. Dat is een hevelfilter zonder hevel. Maak een doorvoer in je emmer en bevestig een kraantje aan de andere kant. Je kunt zo effectief spoelen en een maximaal rendement halen. Vraagt wel wat knutselen.

Knutselen vind ik niet erg. Vind ik net zo leuk als het brouwen zelf

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-06-2018  22:46 uEen oplossing kan zijn de graanzak in een filteremmer te laten zakken waarin hij net past.
Maak in de emmer een wort verzamelpijp. Dat is een hevelfilter zonder hevel. Maak een doorvoer in je emmer en bevestig een kraantje aan de andere kant. Je kunt zo effectief spoelen en een maximaal rendement halen. Vraagt wel wat knutselen.
Maar wat is dan nog het voordeel tov een 2e weckketel. Met 2e weckketel hoef je dan helemaal niet meer te klooien met lekkende graanzak verplaatsen en je kunt een standaard hevelfilter gebruiken wat je gewoon in de beslagpan kunt zetten na het maischen. Heeft ook als voordeel dat je optimaal kunt roeren omdat er geen graanzak tussen je hittebron en het beslag in de weg zit. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk, alleen begrijp ik het soms niet.

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 04-06-2018  07:19 uMaar wat is dan nog het voordeel tov een 2e weckketel. Met 2e weckketel hoef je dan helemaal niet meer te klooien met lekkende graanzak verplaatsen en je kunt een standaard hevelfilter gebruiken wat je gewoon in de beslagpan kunt zetten na het maischen. Heeft ook als voordeel dat je optimaal kunt roeren omdat er geen graanzak tussen je hittebron en het beslag in de weg zit. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk, alleen begrijp ik het soms niet.

Bedoel je dan dat ik de hevelfilter er eerst in doe en vervolgens de zak? Vervolgens na het maischen het wort overhevelen. De borstel mooi spoelen, dan de zak met borstel er uithalen en het wort weer terug schenken in de weckketel en koken??!! Dat zou mijns inziens ook een goede oplossing zijn

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 04-06-2018  08:20 uBedoel je dan dat ik de hevelfilter er eerst in doe en vervolgens de zak? Vervolgens na het maischen het wort overhevelen. De borstel mooi spoelen, dan de zak met borstel er uithalen en het wort weer terug schenken in de weckketel en koken??!! Dat zou mijns inziens ook een goede oplossing zijn
Je hebt dan helemaal geen zak meer nodig. Het hevelfilter zet je aan het eind van het maischen zo in je maischketel op de bodem. dus je maakt je beslag in de beslagketel, daarna filter je door het hevelfiler en vang je de heldere wort op in de kookketel. omdat de kookketel en beslagketel beiden tegelijk bezet zijn heb je dan dus 2 ketels nodig. Je kunt dan tijdens het opvangen van je wort al de kookketel opwarmen. het kan ook met 1 ketel, maar dan vang je het wort op in een emmer. daarna maak je je maischketel schoon en giet daarna alls weer in de ketel die nu als kookketel dienst doet. Maar tov 2 ketels verlies je dan wel veel tijd en staat je warme wort langer bloot aan oxidatie.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 04-06-2018  09:15 uHet hevelfilter zet je aan het eind van het maischen zo in je maischketel op de bodem. dus je maakt je beslag in de beslagketel, daarna filter je door het hevelfiler en vang je de heldere wort op in de kookketel. omdat de kookketel en beslagketel beiden tegelijk bezet zijn heb je dan dus 2 ketels nodig. Je kunt dan tijdens het opvangen van je wort al de kookketel opwarmen. het kan ook met 1 ketel, maar dan vang je het wort op in een emmer. daarna maak je je maischketel schoon en giet daarna alls weer in de ketel die nu als kookketel dienst doet. Maar tov 2 ketels verlies je dan wel veel tijd en staat je warme wort langer bloot aan oxidatie.
Bovendien, van al dat overgieten oxideert uw wort tegen honderd per uur.
Je legt de slang van het hevelfilter op de bodem van uw kookketel en dan heb je geen oxidatie tijdens het vullen. Einde spoelen is uw kookketel op 100°C en je kan direct beginnen met koken.

Gil

Bedankt voor alle tips. Ik ga eens op zoek naar een tweede elektrische weckketel. Lijkt me wel zo handig. Dan zou ik het mooi op de rit hebben. Met mijn huidige weckketel krijg ik een mooie kolkende kook.

In één weckketel maischen, overhevenelen naar de tweede weckketel en direct koken. 8)

Koen S

Voor € 70, nu in de Lidl webshop:
https://www.lidl-shop.be/nl-BE/SILVERCREST-Inmaakketel/p100238696

Heb deze vorig jaar gekocht, perfect om te maischen.

Gil

Citaat van: Koen S op 04-06-2018  10:07 uVoor € 70, nu in de Lidl webshop:
https://www.lidl-shop.be/nl-BE/SILVERCREST-Inmaakketel/p100238696

Heb deze vorig jaar gekocht, perfect om te maischen.

Super, weet je ook of de aangegeven temperaturen overeen komen met de daadwerkelijke temperaturen?? Anders kan ik m nog altijd met de stc1000 laten schakelen

Koen S

Citaat van: Gil op 04-06-2018  10:21 uSuper, weet je ook of de aangegeven temperaturen overeen komen met de daadwerkelijke temperaturen?? Anders kan ik m nog altijd met de stc1000 laten schakelen
Je moet altijd meten: de temperatuur onder en boven kan makkelijk 10° verschillen. Ik roer regelmatig (voorzichtig) en de temperatuur die ik meet klopt dan met de aangegeven temperatuur van de ketel.

Gil

Citaat van: Koen S op 04-06-2018  10:23 uJe moet altijd meten: de temperatuur onder en boven kan makkelijk 10° verschillen. Ik roer regelmatig (voorzichtig) en de temperatuur die ik meet klopt dan met de aangegeven temperatuur van de ketel.

Ok, hartelijk dank

thezewery

Citaat van: Koen S op 04-06-2018  10:07 uVoor € 70, nu in de Lidl webshop:
https://www.lidl-shop.be/nl-BE/SILVERCREST-Inmaakketel/p100238696

Heb deze vorig jaar gekocht, perfect om te maischen.
Niet in .NL en wordt ook niet naar .NL verstuurd   :duimonder:

Gil

Citaat van: thezewery op 04-06-2018  10:54 uNiet in .NL en wordt ook niet naar .NL verstuurd   :duimonder:

Kwam ik ook net achter.  :-[


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-06-2018  07:19 uMaar wat is dan nog het voordeel tov een 2e weckketel. Met 2e weckketel hoef je dan helemaal niet meer te klooien met lekkende graanzak verplaatsen en je kunt een standaard hevelfilter gebruiken wat je gewoon in de beslagpan kunt zetten na het maischen. Heeft ook als voordeel dat je optimaal kunt roeren omdat er geen graanzak tussen je hittebron en het beslag in de weg zit. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk, alleen begrijp ik het soms niet.

Klopt. Maar dan moet je wel meer investeren. Om echt lekker te werken heb je ook een 2e brander nodig.
Mijn oplossing is voor degenen die met de BIAB-methode willen werken en toch een goed rendement willen halen zonder al te veel oxidatie op te lopen.

Gil

Citaat van: Jacques op 04-06-2018  21:06 uKlopt. Maar dan moet je wel meer investeren. Om echt lekker te werken heb je ook een 2e brander nodig.
Mijn oplossing is voor degenen die met de BIAB-methode willen werken en toch een goed rendement willen halen zonder al te veel oxidatie op te lopen.

Ik werk in beide gevallen elektrisch

Jacques

Citaat van: Mark GA op 04-06-2018  13:08 uhttps://www.bol.com/nl/p/severin-ea-3653-inmaakketel-met-tapkraan/9000000012030184/?suggestionType=browse&bltgh=kxASzW--fdBcLJa9r9dFxA.1.4.ProductTitle

Deze is 29 L voor € 90 bij Bol. Misschien weet Jacques wel een prefix voor de URL waardoor dit forum weer een paar dubbeltjes advertentieopbrengst meepakt?

Alles wat je bij Bol kopen kun je doen via een advertentie op dit forum.
Klik hierop en zoek het product dat je wilt kopen. In dit geval "Severin EA 3653 - Inmaakketel met tapkraan"

De link is dan https://www.bol.com/nl/p/severin-ea-3653-inmaakketel-met-tapkraan/9000000012030184/

Jacques

Citaat van: Gil op 04-06-2018  21:10 uIk werk in beide gevallen elektrisch

Dan heb je twee elektrische ketels nodig. Dat is toch wel een redelijke investering.

Gil

Citaat van: Jacques op 04-06-2018  21:10 uAlles wat je bij Bol kopen kun je doen via een advertentie op dit forum.
Klik hierop en zoek het product dat je wilt kopen. In dit geval "Severin EA 3653 - Inmaakketel met tapkraan"

De link is dan https://www.bol.com/nl/p/severin-ea-3653-inmaakketel-met-tapkraan/9000000012030184/

Ik heb een nog mooiere  bij de Lidl. Met digitale temperatuurregeling en digitale timer

https://www.lidl-shop.be/nl-BE/SILVERCREST-Inmaakketel/p100238696

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.