Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Dit recept hou ik aan.
Je gebruikt zo te zien 8 kg mouten granen en 500g suiker. Met een normaal rendement (85% maisch en spoelrendement) zou je dan ca 27 liter wort met SG=1080 over moeten houden aan het eind van het koken. met jou maischtijden kan eigenlijk niet veel mis, dus ik denk dat het bij het filteren misgaat. Hoe lang duurt bij jou het spoelen van begin tot einde? pH is ook belangrijk, maar kan denk ik geen 15% lager rendement verklaren.
Bedankt voor jouw reactie. Wat bedoel je met de duur van spoelen en het filteren? Ik heb op twee momenten gemeten. Direct na het koken. Wort af laten koelen tot 20 graden en dan meten. En op het moment als het wort afgekoeld het gistvat in gaat. In beide gevallen meet jonger zelfde. Zowel met dompelaar als refractometer.
Wat voor soort van installatie gebruik je? Is dat een grote pan of een brouwautomaat?Waarmee is het beslag gefilterd? Met hoeveel water is er gespoeld?
Ok, nu begrijp ik het. Je zei: filteren doe ik met een hevelfilter, maar nu begrijp ik dat dat is bij het filteren van de gekookte wort.Filteren van het beslag doe je met BIAB. Als dat tot een te laag rendement leidt, dan is mijn conclusie dat je spoelwater er dan langs loopt via de rand ipv door het beslag. Dan neemt het dus de suiker niet mee en heb je een lager rendement. Hoeveel tijd kost het om je spoelwater erdoor te krijgen?
Hoe lang weet ik eigenlijk niet. Ik heb de tijd niet bijgehouden. Als dat een oorzaak kan zijn moet ik naar een andere oplossing zoeken. Wellicht eens zoeken op een smallere ketel die hier in past. Ik! Heb al eens gekeken maar kan geen vinden. Andere tips?
Je kunt met BIAB ook 'batch sparging' doen, dit wordt veel gedaan. Na het uitdruppen de zak in een emmer met heet spoelwater zetten, even roeren en de boel laten bezinken. Dan de zak weer laten uitdruppen/uitknijpen en het spoelwater bij je maisch doen. Zo heb je in ieder geval niet het probleem van water dat langs je zak stroomt of kanaalvorming.
klinkt complexer dan 2e weckketel. met spoelen wacht ik ook met opvangen tot het wort helder is. Dat lijkt me hier ook lastig.
Fijner schrooten is ook een optie. Je hebt immers toch brew in a bag😉
Zou je eens een foto kunnen posten van hoe die BAG eruit ziet en hoe die dan in je pan zit?
ok, en dat til je dan langzaam op bij het filteren van het beslag?