Ik haal de SG waarde niet

Gestart door Gil, 03-06-2018 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gil

Collega brouwers,

Ik heb nu twee keer hetzelfde biertje gebrouwen. Een Karmeliet kloon. Nu geeft het recept aan dat ik een begin SG van 1080 zou moeten hebben. Echter bij beide brouwsels is mijn SG waarde 1060. Ik heb me precies aan het recept gehouden. Is er een oorzaak te benoemen?

Het zijn mijn eerste brouwsel ooit.

brouwerwaldonk

Het al dan niet volledig omzetten van zetmeel in suikers uit de graankorrel heeft verschillende oorzaken.
Hoe fijn of grof heb je geschroot, walsenmolen of schijvenmolen.
Wat is de pH waarde van uw beslag.
Hoe dik is uw beslag uitgedrukt in L/kg
Bij welke temperaturen maisch je, temperatuur gemeten in het midden van het beslag.
Hoe lang hou je uw temperaturen aan.
Roer je constant in uw beslag.
Op welke manier filter je uw beslag.
Met hoeveel water spoel je uw filtraat.

Hoe meer gedetailleerd uw antwoorden des te beter kunnen we een oorzaak aanwijzen.

Gil

Dit recept hou ik aan.
Ik werk met een schijvenmolen. De eerste keer heb ik redelijk grof geschroot de tweede keer fijner. Met beide hetzelfde resultaat
Filteren doe ik met een gevelfilter van koperbuizen

pH waarde weet ik eigenlijk niet. Heb ik nooit gemeten
Ik roer regelmatig. Meestal als ik de volgende temperatuurstap maak


brouwerwaldonk

Wil je aub uw resultaten uitschrijven, uw afbeelding kan ik niet lezen.
pH nooit gemeten is al een slecht teken. Na 10 minuten maischen moet je uw pH meten en eventueel aanpassen naar 5,5 met melkzuur of fosforzuur.
Regelmatig roeren moet zijn; constant roeren van onder naar boven zonder luchtinslag.

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 03-06-2018  09:58 uDit recept hou ik aan.

Je gebruikt zo te zien 8 kg mouten granen en 500g suiker. Met een normaal rendement (85% maisch en spoelrendement) zou je dan ca 27 liter wort met SG=1080 over moeten houden aan het eind van het koken. Met jouw maischtijden kan eigenlijk niet veel mis, dus ik denk dat het bij het filteren misgaat. Hoe lang duurt bij jou het spoelen van begin tot einde? pH is ook belangrijk, maar kan denk ik geen 15% lager rendement verklaren.

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  10:31 uJe gebruikt zo te zien 8 kg mouten granen en 500g suiker. Met een normaal rendement (85% maisch en spoelrendement) zou je dan ca 27 liter wort met SG=1080 over moeten houden aan het eind van het koken. met jou maischtijden kan eigenlijk niet veel mis, dus ik denk dat het bij het filteren misgaat. Hoe lang duurt bij jou het spoelen van begin tot einde? pH is ook belangrijk, maar kan denk ik geen 15% lager rendement verklaren.

Bedankt voor jouw reactie. Wat bedoel je met de duur van spoelen en het filteren? Ik heb op twee momenten gemeten. Direct na het koken. Wort af laten koelen tot 20 graden en dan meten. En op het moment als het wort afgekoeld het gistvat in gaat. In beide gevallen meet jonger zelfde. Zowel met dompelaar als refractometer.

Jacques

Wat voor soort van installatie gebruik je?
Is dat een grote pan of een brouwautomaat?
Waarmee is het beslag gefilterd?
Met hoeveel water is er gespoeld?

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 03-06-2018  11:01 uBedankt voor jouw reactie. Wat bedoel je met de duur van spoelen en het filteren? Ik heb op twee momenten gemeten. Direct na het koken. Wort af laten koelen tot 20 graden en dan meten. En op het moment als het wort afgekoeld het gistvat in gaat. In beide gevallen meet jonger zelfde. Zowel met dompelaar als refractometer.
Als je je beslag klaar is na de 72 en 78 graden stap dan ga je filteren met je hevelfilter. Eerst alleen de suiker filteren (stap 1) tot het beslag bijna droog valt en dan spoelwater erop gieten om de suikers verder uit het beslag te spoelen (stap 2) en als dat klaar is heb je een kookketel met wort de je gaat koken. Gaat dus om de tijd die je nodig hebt om te filteren met je hevelfilter (stap 1 en stap 2).

Gil

Citaat van: Jacques op 03-06-2018  11:14 uWat voor soort van installatie gebruik je?
Is dat een grote pan of een brouwautomaat?
Waarmee is het beslag gefilterd?
Met hoeveel water is er gespoeld?

Ik brouw met een omgebouwde werkketel icm een stc1000. Ik maak gebruik van een biab. Na het maischen zet ik m op een zeef op de ketel en laat hem uitdruppelen, vervolgens spoel ik met water 78 graden. Ik giet met spoelwater netjes over de ingrediënten heen en laat m wederom uitdruppelen. Teneinde koken. Hevelen doe ik met een hevelfilter.



Een beter overzicht. Voor de isolatie


hansHalberstadt

Ok, nu begrijp ik het. Je zei: filteren doe ik met een hevelfilter, maar nu begrijp ik dat dat is bij het filteren van de gekookte wort.
Filteren van het beslag doe je met BIAB. Als dat tot een te laag rendement leidt, dan is mijn conclusie dat je spoelwater er dan langs loopt via de rand ipv door het beslag. Dan neemt het dus de suiker niet mee en heb je een lager rendement. Hoeveel tijd kost het om je spoelwater erdoor te krijgen?

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  12:10 uOk, nu begrijp ik het. Je zei: filteren doe ik met een hevelfilter, maar nu begrijp ik dat dat is bij het filteren van de gekookte wort.
Filteren van het beslag doe je met BIAB. Als dat tot een te laag rendement leidt, dan is mijn conclusie dat je spoelwater er dan langs loopt via de rand ipv door het beslag. Dan neemt het dus de suiker niet mee en heb je een lager rendement. Hoeveel tijd kost het om je spoelwater erdoor te krijgen?

Hoe lang weet ik eigenlijk niet. Ik heb de tijd niet bijgehouden. Als dat een oorzaak kan zijn moet ik naar een andere oplossing zoeken. Wellicht eens zoeken op een smallere ketel die hier in past. Ik! Heb al eens gekeken maar kan geen vinden. Andere tips?

Koen S

Ik maisch ook met een weckketel, maar niet biab, gewoon los in de ketel. Regelmatig voorzichtig roeren. Ik filter met een hevelfilter, werkt perfect. Die hevelfilter gebruik ik ook na het koken om het wort af te hevelen van hop en eiwitten. Ik haal bijna altijd het door BrouwHulp voorspelde eind sg.

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 03-06-2018  12:21 uHoe lang weet ik eigenlijk niet. Ik heb de tijd niet bijgehouden. Als dat een oorzaak kan zijn moet ik naar een andere oplossing zoeken. Wellicht eens zoeken op een smallere ketel die hier in past. Ik! Heb al eens gekeken maar kan geen vinden. Andere tips?
De reden voor BIAB is denk ik dat je maar 1 ketel wilt gebruiken? Je zou dan iets moeten vinden waardoor het spoelwater gedwongen wordt om door het hele beslag te lopen ipv via het oppervlak direct om het beslag heen. Je zou je spoelwater veel rustiger erop kunnen gieten zodat het in je beslag loopt ipv erlangs. voorzichtig erop gieten en niet teveel tegelijk dus. Maar zelf zou ik als ik jou was investeren in een 2e weckketel. 10 euro op marktplaats. je kunt dan met een hevelfilter je beslag filteren en de 2e ketel in koken.

BrouwMark

Je kunt met BIAB ook 'batch sparging' doen, dit wordt veel gedaan.
Na het uitdruppen de zak in een emmer met heet spoelwater zetten, even roeren en de boel laten bezinken. Dan de zak weer laten uitdruppen/uitknijpen en het spoelwater bij je maisch doen. Zo heb je in ieder geval niet het probleem van water dat langs je zak stroomt of kanaalvorming.

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 03-06-2018  12:36 uJe kunt met BIAB ook 'batch sparging' doen, dit wordt veel gedaan.
Na het uitdruppen de zak in een emmer met heet spoelwater zetten, even roeren en de boel laten bezinken. Dan de zak weer laten uitdruppen/uitknijpen en het spoelwater bij je maisch doen. Zo heb je in ieder geval niet het probleem van water dat langs je zak stroomt of kanaalvorming.
Klinkt complexer dan 2e weckketel. Met spoelen wacht ik ook met opvangen tot het wort helder is. Dat lijkt me hier ook lastig.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  12:39 uklinkt complexer dan 2e weckketel. met spoelen wacht ik ook met opvangen tot het wort helder is. Dat lijkt me hier ook lastig.

Valt mee hoor. Het is vooral goedkoper, een brouwemmer heb je altijd wel in huis. Ik gebruik zelf liever de opgietmethode.

Met BIAB wordt je wort nooit helemaal helder. Ik zie dat niet als een probleem, tijdens het koken klonteren de eiwitten wel samen, na koelen roer ik een whirlpool en bezinkt verreweg de meeste prut vóórdat de boel in het gistingsvat gaat.

Gil

Citaat van: BrouwMark op 03-06-2018  12:36 uJe kunt met BIAB ook 'batch sparging' doen, dit wordt veel gedaan.
Na het uitdruppen de zak in een emmer met heet spoelwater zetten, even roeren en de boel laten bezinken. Dan de zak weer laten uitdruppen/uitknijpen en het spoelwater bij je maisch doen. Zo heb je in ieder geval niet het probleem van water dat langs je zak stroomt of kanaalvorming.

Zo heb ik het eerste keer gedaan. Deze zak in een niet elektrische werkketel gedaan en vervolgens het spoelwater erover heen gesprenkeld.

benscHOP

Fijner schrooten is ook een optie. Je hebt immers toch brew in a bag😉

Gil

Citaat van: benscHOP op 03-06-2018  16:04 uFijner schrooten is ook een optie. Je hebt immers toch brew in a bag😉


Ik had al een stuk fijner geschroot. Ik denk dat ik de volgende keer je niet biab brouw maar hevelen, leeg scheppen, wort terug schenken en koken. Wellicht dat ik dan betere resultaten heb ivm beter spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Gil op 03-06-2018  12:21 uHoe lang weet ik eigenlijk niet. Ik heb de tijd niet bijgehouden. Als dat een oorzaak kan zijn moet ik naar een andere oplossing zoeken. Wellicht eens zoeken op een smallere ketel die hier in past. Ik! Heb al eens gekeken maar kan geen vinden. Andere tips?
Zou je eens een foto kunnen posten van hoe die BAG eruit ziet en hoe die dan in je pan zit?

Fermon

Je moet er ook rekening mee houden dat elke installatie een ander brouwzaalrendement (simpel gezegd de hoeveelheid suiker aan het eind van je brouw proces) oplevert. Als je tijdens het koken meer verdampt dan zal je SG stijgen (meer suikers in je volume). Als je weinig water verdampt tijdens het koken zal je SG dalen. Ik haal tegenwoordig een brouwzaalrendement van +- 80. Als je dit eenmaal weet kan je het recept daarop aanpassen, dit heeft bij mij ongeveer 10 brouwsels geduurd.

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  16:43 uZou je eens een foto kunnen posten van hoe die BAG eruit ziet en hoe die dan in je pan zit?

Dit is de enige foto.


hansHalberstadt

Ok, en dat til je dan langzaam op bij het filteren van het beslag?

Gil

Citaat van: hansHalberstadt op 03-06-2018  17:39 uok, en dat til je dan langzaam op bij het filteren van het beslag?

Inderdaad, ik til m heel voorzichtig er uit en leg m dan op onderstaande "zeef". Dan duw ik het beslag een beetje plat, zodat je zowat de hele oppervlakte bedekt en giet met een steelpannetje voorzicht het spoelwater er over heen.




hansHalberstadt

Ok. Dus je tilt in een keer de hele zak eruit. als je de volgende keer bier maakt kun je er misschien eens op letten hoe het spoelwater zich over het oppervlak verdeeld.  Ik zou het beslag een klein beetje holle vorm geven zodat je een soort plasje in het midden krijgt wat dan langzaam wegzakt. Het mag niet over de randen lopen immers. Dus je kunt er spoelwater opgieten totdat dat net niet gebeurt maar wel bijna. (De randen moeten immers wel uitspoelen)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.