Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Spuitende en ontploffende flessen  (gelezen 1915 keer)

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brewed by mr. White
Re: Spuitende en ontploffende flessen
« Reactie #50 Gepost op: 02-06-2018 09:43 u »
Ontploffende flessen kan ook voorkomen door het gebruik van wegwerpflessen. Die hebben een veel dunnere glaswand en verdragen dus ook minder druk. Helemaal in het begin, toen ik begon met brouwen heb ik die flessen ook gebruikt met veel ontploffende flessen en soms met verwondingen op het moment dat je de fles vastneemt om te openen.

Wegwerp flessen zijn herkenbaar aan het lagere gewicht van de fles en de rand net onder de kroonkurk, die verdikking is heel kort.
Heb je het over die longnek flesjes, waar je de kroonkurk van open draait? Lijken me ook link om daar een kroonkurk op te doen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #51 Gepost op: 02-06-2018 09:56 u »
Heb je het over die longnek flesjes, waar je de kroonkurk van open draait? Lijken me ook link om daar een kroonkurk op te doen.
Neen ik heb het over gewone flessen met kroonkurk. Weeg eens de flessen met dezelfde inhoud met kroonkurk en draaistop. Ik gebruik enkel de duvel flessen van 0,33 L en die wegen 270 gram.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 02-06-2018 10:16 u »
Dankjewel voor je bezorgdheid! Ik zal voorzichtig zijn...
Ik zou het vervelend vinden als ik iets gevaarlijks voorstel en dan later hoor: had je dat niet even kunnen vertellen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 02-06-2018 10:20 u »
Mbt de oorspronkelijke vraag: misschien handig om 1 flesje te bottelen zonder bottelsuiker en na enkele weken te kijken of daar druk opgekomen is.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #54 Gepost op: 02-06-2018 10:26 u »
Gekke vraag, maar kun je ook niet gewoon de flessen in de oven werpen als je ze wilt verwarmen tot 100 șC?
Mits de krat dat aan kan lijkt dat nog simpeler.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 02-06-2018 10:36 u »
Dat zou kunnen, maar vochtige stoom werkt heel efficient tegen levende organismen in tegenstelling tot droge lucht en 24 flesjes in de oven zetten en er weer uithalen is volgens mij meer werk dan een heel kratje tegelijk in een opbergbox zetten. En stoomslangetje maken is maar eenmalig wat werk. Als je dit eenmaal gebruikt wil je er nooit meer vanaf.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 02-06-2018 10:40 u »
Lijkt me de moeite en het geld waard om een gewone fluitketel aan te schaffen. ZoŽn grote bak bij de Xenos zal ook niet het einde van de wereld zijn.
Als je alleen dit gaat doen is een fluitketel een goede keuze. Als je ook giststarters wilt maken en wort daarvoor steriliseren dan is een snelkookpan een mooie aanwinst. Ik gebruik de snelkookpan ook nog voor schuine buizen met gistkolonies op agar, maar dat is nog een stap verder.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #57 Gepost op: 02-06-2018 12:07 u »
Als je alleen dit gaat doen is een fluitketel een goede keuze. Als je ook giststarters wilt maken en wort daarvoor steriliseren dan is een snelkookpan een mooie aanwinst. Ik gebruik de snelkookpan ook nog voor schuine buizen met gistkolonies op agar, maar dat is nog een stap verder.
Hahahahahaaaaaaa. Ja, dat gaat me net wat te ver voor nu inderdaad.

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #58 Gepost op: 02-06-2018 19:40 u »
Nog even over de ontploffende flessen. Het is ook gewoon gevaarlijk. Ik had een paar flesjes aan mijn zwager gegeven die ze in zijn provisiekast had gezet. De kracht van het rondvliegend glas was zo groot wat ten gevolge had dat 2 flessen cola ook werden geperforeerd door het rondvliegend glas. Al met al een grote kliederboel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 02-06-2018 20:01 u »
Ja behoorlijk gevaarlijk en reden temeer om dit probleem snel onder controle te krijgen. Vroeger had ik dit ook wel eens. Flesjes ontploft in de krat tijdens de vakantie toen het warm was in huis. Mijn conclusie toen was dat ik te weinig gist had gebruikt met als gevolg een slepende gisting die na het bottelen nog langzaam doorging.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #60 Gepost op: 02-06-2018 20:08 u »
Ik heb een jaar op Puerto Rico gewoond. Werd daar een keer wakker van een ontplofte Pepsi colafles van 2 liter in de koelkast. De deur uit de scharnieren onderhand. Had laatst een paar flesjes commercieel bier in mijn koelkast staan. Ook 1 die ontplofte... Dat bier heb ik altijd in huis. Niet iedereen drinkt speciaalbiertjes. Hoeft ook niet want die drink ik zelf wel...

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #61 Gepost op: 02-06-2018 20:11 u »
Fluitketel en zoŽn grote bak gehaald. Fluitketel bij de kringloop vandaan, de bak van de A-C Tion. Ik woon vlak bij de brouwstore dus maandag effe een stop halen met wat slang.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 02-06-2018 23:11 u »
Fluitketel en zoŽn grote bak gehaald. Fluitketel bij de kringloop vandaan, de bak van de A-C Tion. Ik woon vlak bij de brouwstore dus maandag effe een stop halen met wat slang.
perfect. misschien ook nog iets regelen om de bak te isoleren anders krijg je het niet heet genoeg vanbinnen. een kartonnen doos en iets op het deksel (bij mij een oud campingmatje)

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #63 Gepost op: 02-06-2018 23:15 u »
Zit net een beetje te prakkezeren... Ik heb een zee aquarium gehad. Dat levend steen wordt aangevoerd in grote tempex dozen. Ik zal eens informeren of ik er daar 1 van kan reserveren.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #64 Gepost op: 03-06-2018 06:43 u »
Dat zou kunnen, maar vochtige stoom werkt heel efficient tegen levende organismen in tegenstelling tot droge lucht en 24 flesjes in de oven zetten en er weer uithalen is volgens mij meer werk dan een heel kratje tegelijk in een opbergbox zetten. En stoomslangetje maken is maar eenmalig wat werk. Als je dit eenmaal gebruikt wil je er nooit meer vanaf.
Klopt! Doe ik nu ook. Ik stoom nu heel veel dingen om te desinfecteren. Dat gaat super.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 03-06-2018 08:59 u »
Klopt! Doe ik nu ook. Ik stoom nu heel veel dingen om te desinfecteren. Dat gaat super.
Ja bv
-gistingsvat
-fusten (alleen het afsluitpennetje in de koppeling van de sodakeg kan er niet tegen en gaat vervormen, dus de koppelingen doe ik met alcohol)
-erlemeyer voor giststarter
-slangen
-tegenstroomkoeler (de CV ketel variant die velen gebruiken daar blijft water instaan en daarom bron van besmetting)
etc.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #66 Gepost op: 03-06-2018 10:41 u »
Even terug naar de topicstarter... Hoe vol waren de flesjes?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 03-06-2018 10:54 u »

Stomen om te desinfecteren kan.
Houd er wel rekening mee dat je spullen schoon moeten zijn voorafgaande aan het desinfecteren.
Ten eerste omdat spullen die niet helemaal schoon zijn moeilijk zijn te desinfecteren, maar ook omdat we te maken hebben met verontreinigingen die voor een groot gedeelte bestaan uit eiwitten. Deze eiwitten "bak" je bij wijze van spreken vast aan het materiaal dat je wilt desinfecteren waardoor ze niet zo makkelijk meer zijn te verwijderen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #68 Gepost op: 03-06-2018 11:00 u »
Stomen om te desinfecteren kan.
Houd er wel rekening mee dat je spullen schoon moeten zijn voorafgaande aan het desinfecteren.
Ten eerste omdat spullen die niet helemaal schoon zijn moeilijk zijn te desinfecteren, maar ook omdat we te maken hebben met verontreinigingen die voor een groot gedeelte bestaan uit eiwitten. Deze eiwitten "bak" je bij wijze van spreken vast aan het materiaal dat je wilt desinfecteren waardoor ze niet zo makkelijk meer zijn te verwijderen.
Uiteraard! Bijvoorbeeld mijn platenkoeler maak ik schoon door na gebruik een half uurtje door te pompen met heet water met vaatwas-machine-poeder en voor gebruik stoom ik de boel nog even door.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 03-06-2018 11:08 u »
Flesjes spoel ik na gebruik gelijk goed om en zet ze op zijn kop in de krat. Dan kun je er zo een keer of 5 bier in bottelen. Er ontstaat wel een laagje en daarom zet ik ze dan in de natronloog 3% 80 graden zoals ook in de brouwerij.

Koeler idem. In de koeler slaat een bruine aanslag neer.

Stoom maakt alles dood, ook bacteriën die in aanslag zitten, mits de stoom er wel bij kan. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 03-06-2018 11:10 u »
Even terug naar de topicstarter... Hoe vol waren de flesjes?
Zolang ze niet 100% vol zijn (minimaal een halve cm onder het dopje) is de hoeveelheid koolzuur niet van invloed op de druk.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 03-06-2018 11:20 u »
Stoom maakt alles dood, ook bacteriën die in aanslag zitten, mits de stoom er wel bij kan.

Stoom maakt veel dood maar daarmee ben je de aanslag nog niet kwijt. Die aanslag kan zorgen voor gushing. Als de aanslag wat dikker is, werkt het stomen als desinfectiemiddel minder effectief. De gouden regel is eerst schoonmaken en daarna desinfecteren.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #72 Gepost op: 03-06-2018 11:38 u »
Zolang ze niet 100% vol zijn (minimaal een halve cm onder het dopje) is de hoeveelheid koolzuur niet van invloed op de druk.
:weetniet: :weetniet: Serieus? Ik vul ze niet voller dan 2 cm. onder de bovenkant van de fles! :weetniet: :weetniet:
Toevallig vanmorgen 21 liter gebotteld. Nu moet ik eerst een paar kratten leegwerken voordat er weer gebrouwen kan worden.

:proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile: En dat helemaal in mijn eentje!!!  :proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #73 Gepost op: 03-06-2018 11:59 u »
:weetniet: :weetniet: Serieus? Ik vul ze niet voller dan 2 cm. onder de bovenkant van de fles! :weetniet: :weetniet:
Toevallig vanmorgen 21 liter gebotteld. Nu moet ik eerst een paar kratten leegwerken voordat er weer gebrouwen kan worden.

:proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile: En dat helemaal in mijn eentje!!!  :proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile:

Je kunt het vergelijken met stoom. Als water kookt komt er stoom boven. Het maakt niet uit hoeveel stoom. druk en temperatuur is de enige combinatie die alles bepaalt. 100 graden is 1 atmosfeer druk of er nu 1 ml ruimte boven zit of 1000 liter.

ps, het blijft hard werken met dat bier . brouwen kost tijd, maar opdrinken ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #74 Gepost op: 03-06-2018 12:04 u »
Stoom maakt veel dood maar daarmee ben je de aanslag nog niet kwijt. Die aanslag kan zorgen voor gushing. Als de aanslag wat dikker is, werkt het stomen als desinfectiemiddel minder effectief. De gouden regel is eerst schoonmaken en daarna desinfecteren.
Ja het moet wel schoon zijn. Maar ookal is het smerig. bij 100 graden overleven er volgens mij geen organismen die je bier kunnen bederven.
Met andere desinfectiemiddelen is dat anders omdat vuil er voor zorgt dat het desinfectiemiddel er niet goed bij kan. Stoom draagt ook zijn warmte over aan vuil dus dat wordt ook 100 graden. Maar ik wil natuurlijk niet verkondigen dat je daarom maar niet meer schoon hoeft te maken. Gushing bv is wel een probleem bij vuile flesjes. 

Tags: