Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spuitende en ontploffende flessen  (gelezen 3035 keer)

Offline jaapz

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Vlugge Japie
Re: Spuitende en ontploffende flessen
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2018 11:22 u »
Je dryhopt toevallig niet met hopbloemen? Ik heb vorig jaar gushers gehad bij een witbier waar ik hopbloemen had toegevoegd tijdens de lagering. Bleek dat er na het coldcrashen toch nog wat kleine partikeltjes mee gingen naar de bottelemmer. Na enkele maanden gaf dit fonteintjes.

Dit kan ook met hoppellets gebeuren, zeker als ze de bloemen heel fijn hebben gepelletiseerd (schijnt met de 2017 galaxy gebeurt te zijn)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2018 11:29 u »
Dit kan ook met hoppellets gebeuren, zeker als ze de bloemen heel fijn hebben gepelletiseerd (schijnt met de 2017 galaxy gebeurt te zijn)

Een ontploffende of spuitende fles zal niet door het toepassen van dryhopping gebeuren. Dat het schuimpositief is OK maar wat er in de originele vraag van brouwerij de Stier stond heeft mijns inziens te maken met de vergisting die blijkbaar niet volledig is afgerond waardoor er (incl bottelsuiker) teveel vergistbare suikers in de flessen terecht komen. Het kan ook een infectie zijn maar ik krijg de indruk dat de druk al op korte termijn te hoog wordt waardoor het minder aannemelijk is dat een infectie de overhand heeft genomen.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2018 11:36 u »
Een ontploffende of spuitende fles zal niet door het toepassen van dryhopping gebeuren. Dat het schuimpositief is OK maar wat er in de originele vraag van brouwerij de Stier stond heeft mijns inziens te maken met de vergisting die blijkbaar niet volledig is afgerond waardoor er (incl bottelsuiker) teveel vergistbare suikers in de flessen terecht komen. Het kan ook een infectie zijn maar ik krijg de indruk dat de druk al op korte termijn te hoog wordt waardoor het minder aannemelijk is dat een infectie de overhand heeft genomen.

Een ontploffende fles niet, een spuitende/gushende fles wel. Doordat er nucleatiepunten in de fles zitten heeft het CO2 een plek om uit de vloeistof te komen.
Echter, zal dit niet snel bij alle flessen gebeuren, maar eerder bij de laatst afgevulde flessen, omdat de eventueel meegekomen deeltjes uitzakken en pas op het einde meekomen met het bier.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2018 11:40 u »
Een ontploffende fles niet, een spuitende/gushende fles wel. Doordat er nucleatiepunten in de fles zitten heeft het CO2 een plek om uit de vloeistof te komen.
Echter, zal dit niet snel bij alle flessen gebeuren, maar eerder bij de laatst afgevulde flessen, omdat de eventueel meegekomen deeltjes uitzakken en pas op het einde meekomen met het bier.

Precies. Dus we kunnen met redelijke zekerheid vaststellen dat het probleem van brouwerij de Stier niet is ontstaan door het toepassen van dryhopping.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2018 12:05 u »
Mijn inziens doe ik niets fout.
Als je niet kunt achterhalen dat je iets fout doet maar wel een probleem had dan heb je grote kans dat je het probleem volgende keer weer hebt toch?
Te veel druk op alle flesjes terwijl alles wel goed smaakt kan volgens mij maar 2 dingen betekenen:
1) te veel bottelsuiker toegevoegd
2) bier nog niet uitgegist

Zelf vermoed ik dat het punt 2 is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2018 12:18 u »
Je dryhopt toevallig niet met hopbloemen? Ik heb vorig jaar gushers gehad bij een witbier waar ik hopbloemen had toegevoegd tijdens de lagering. Bleek dat er na het coldcrashen toch nog wat kleine partikeltjes mee gingen naar de bottelemmer. Na enkele maanden gaf dit fonteintjes.

Dat heb je ook met hoppellets...

Door het gebruik van een hop sock met een hele fijne mazen kun je dit probleem beperken.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #31 Gepost op: 01-06-2018 13:01 u »
Natuurlijk kun je het nogmaals bottelen. Als het 'uitgeraasd is'. misschien dan bottelen met iets minder suiker, bv 5 g per liter omdat het vrij lang duurt voor het koolzuur helemaal de evenwichtsconvcentratie van 0.2% heeft bereikt. Alleen iedere keer dat je bottel wordt het alcoholpercentage ca 0.5% hoger door de bottelsuiker
Dus als ik commercieel bier koop, leeg de flessen in een emmer, voeg er suiker aan toe, dek de emmer af met een waterslot, zou mijn alcoholpercentage met 0,5 % stijgen wanneer het weer ¨uitgeraasd is¨, of lees ik dat verkeerd? Dan zou ik dus er dus wat extra´s aan toe kunnen voegen om mijn eigen draai eraan te geven? Dat wil ik eens uitproberen...

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 01-06-2018 13:34 u »
Dus als ik commercieel bier koop, leeg de flessen in een emmer, voeg er suiker aan toe, dek de emmer af met een waterslot, zou mijn alcoholpercentage met 0,5 % stijgen wanneer het weer ¨uitgeraasd is¨, of lees ik dat verkeerd? Dan zou ik dus er dus wat extra´s aan toe kunnen voegen om mijn eigen draai eraan te geven? Dat wil ik eens uitproberen...
Dat zou kunnen maar je loopt wel het risico op oxidatie en snel verouderen tenzij je het heel zorgvuldig doet.
En er moet natuurlijk wel levende gist in je bier zitten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 01-06-2018 14:17 u »
Natuurlijk gaat dat met wel wat verse bottelgist en goed ontsmette emmer. een beetje zuurstofinslag is minder erg want door de hergisting wordt die zuurstof gelijk weer verbruikt door de gist. dus gewoon voorzichtig uitschenken langs de rand van de emmer net zoals je bier inschenkt. Je moet alleen wel een paar uurtjes wachten tot het bier is doodgeslagen voor je het weer bottelt mant met teveel schuim krijg je het niet in de flesjes gebotteld. Ga je dan een Westmalle tripel upgraden naar  11% ?

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 01-06-2018 14:21 u »
Ik heb wel een IPA gebrouwen en gekoudgehopt met bloemen. Wat was die lekker zeg. De andere 3 bieren heb ik niet gekoudgehopt. Geen verschil qua spuiters.

Online Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #35 Gepost op: 01-06-2018 14:25 u »
Natuurlijk gaat dat met wel wat verse bottelgist en goed ontsmette emmer. een beetje zuurstofinslag is minder erg want door de hergisting wordt die zuurstof gelijk weer verbruikt door de gist. dus gewoon voorzichtig uitschenken langs de rand van de emmer net zoals je bier inschenkt. Je moet alleen wel een paar uurtjes wachten tot het bier is doodgeslagen voor je het weer bottelt mant met teveel schuim krijg je het niet in de flesjes gebotteld. Ga je dan een Westmalle tripel upgraden naar  11% ?
Wat suiker toevoegen en het alcoholgehalte met 0,4-0,5° verhogen kan je geen upgrade noemen, eerder verdunning. Als je echt wil upgraden, ga je toch wat creatiever moeten zijn met wat je toevoegt.
Een Westmalle tripel kan je trouwens niet upgraden, enkel naar de kl*ten helpen.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #36 Gepost op: 01-06-2018 15:29 u »
Precies. Dus we kunnen met redelijke zekerheid vaststellen dat het probleem van brouwerij de Stier niet is ontstaan door het toepassen van dryhopping.

Goed punt als het ook ontploffende flesjes zijn kan het niet aan dryhopping liggen, dat kan inderdaad alleen gushers veroorzaken.

Als je niet kunt achterhalen dat je iets fout doet maar wel een probleem had dan heb je grote kans dat je het probleem volgende keer weer hebt toch?
Te veel druk op alle flesjes terwijl alles wel goed smaakt kan volgens mij maar 2 dingen betekenen:
1) te veel bottelsuiker toegevoegd
2) bier nog niet uitgegist

Zelf vermoed ik dat het punt 2 is.

Voeg in deze instantie nog toe

3) flesjes niet goed schoon of andere contaminatie

En dan vermoed ik dat het eerder punt 1 of 3 is. Hij zegt dat hij de boel 5 week heeft laten gisten alvorens te bottelen. Dan lijkt me toch wel dat je met een redelijke mate van zekerheid kan zeggen dat het bier uitgegist is

Om punt 3 te testen kan je denk ik een flesje uitschenken en deze van koolzuur ontdoen, en er dan een SG meting met een hydrometer mee doen. Als hij lager ligt dan tijdens het bottelen is het ofwel een niet uitgegist biertje (wat me hier dus niet waarschijnlijk lijkt), ofwel een contaminatie.

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 01-06-2018 21:23 u »
Iedereen bedankt voor de inbreng. Heb ik nog een vraag over de contaminatie . Komt dit door de flesjes die dan niet schoon zijn? Het ontploffende bier smaakt overigens wel altijd goed. Wel is het zo dat het in je mond "knalt" door het vele koolzuur. Wat is het beste schoonmaakmiddel voor de flesjes?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 01-06-2018 21:37 u »
Iedereen bedankt voor de inbreng. Heb ik nog een vraag over de contaminatie . Komt dit door de flesjes die dan niet schoon zijn? Het ontploffende bier smaakt overigens wel altijd goed. Wel is het zo dat het in je mond "knalt" door het vele koolzuur. Wat is het beste schoonmaakmiddel voor de flesjes?
Als het probleem bij niet schone flesje zou liggen dan heb je aan aantal flesjes met het probleem en een aantal zonder probleem. Ik verwacht hier toch een probleem met nog niet uitgegist zijn. Kan het zijn dat je een hele trage gisting hebt? Mogelijk door te weinig gist. Dan gist het zelfs na 5 weken nog heel langzaam door.

Mbt schoonmaken/desinfecteren: Er zijn 2 zaken, schoonmaken en desinfecteren. Schoonmaken is niet voldoende om te desinfecteren. Desinfecteren kan op verschillende manieren. Doe ik met stoom. De hele krat in een plastic krat van bv de Xenos flesjes op de kop in de krat (lucht is zwaarder dan stoom en moet eruit lopen) siliconenslang aansluiten op fluitketel, snelkookpan of stoomcleaner en dan via gaatje in deksel van de plastic krat. na kwartiertje is alles 100 graden en gedesinfecteerd.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #39 Gepost op: 02-06-2018 05:35 u »
De hele krat in een plastic krat van bv de Xenos flesjes op de kop in de krat (lucht is zwaarder dan stoom en moet eruit lopen) siliconenslang aansluiten op fluitketel, snelkookpan of stoomcleaner en dan via gaatje in deksel van de plastic krat. na kwartiertje is alles 100 graden en gedesinfecteerd.
Hoe sluit je een slang aan op een fluitketel of op een snelkookpan? Ik heb bijvoorbeeld geen fluitketel of snelkookpan (ik kook nooit  :nut:, hooguit in een brouwketel), wel een elektrische waterkoker...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2018 07:29 u »
Hoe sluit je een slang aan op een fluitketel of op een snelkookpan? Ik heb bijvoorbeeld geen fluitketel of snelkookpan (ik kook nooit  :nut:, hooguit in een brouwketel), wel een elektrische waterkoker...

Wel goed uitkijken want als de slang eraf springt heb je heel veel stoom in een keer met kans op brandwonden als je er vlak bij staat.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #41 Gepost op: 02-06-2018 07:32 u »
Dankjewel Hans voor de heldere uitleg. Aan de ¨andere¨ kant doe je neem ik aan hetzelfde? Een gat boren met een stop erin?

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #42 Gepost op: 02-06-2018 07:45 u »
Lijkt me de moeite en het geld waard om een gewone fluitketel aan te schaffen. Zo´n grote bak bij de Xenos zal ook niet het einde van de wereld zijn.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #43 Gepost op: 02-06-2018 07:45 u »
Hallo,
ik heb nu 4 brouwsels achter elkaar last van spuitende en ontploffende flessen. Ik heb hierover al veel gelezen op dit forum. Ik maak nu bijvoorbeeld mijn flesjes schoon met Puro Caustic ipv Puro Oxi. Ik doe voor het bottelen 7 a 8 gram suiker per liter in het te bottelen bier. Toch last van spuitende flessen en schuim wat na het intappen ongeveer 2/3 van het glas beslaat maar ook weer snel oplost omdat het " kapot" bruist. Wat is hier tegen te doen. Is er bijvoorbeeld een minimaal  eind SG wanneer ik moet bottelen. Wellicht bottel ik te vroeg?
Meestal is het probleem terug te brengen naar een onvolledige gisting van het wort. Het kan zijn een slepende gisting die heel traag voortgaat wat meestal te wijten is aan onvoldoende gistcellen bij het begin ofwel het wort onvoldoende belucht in het begin. Gebruik volgende keer gewoon het dubbele of meer aan gist, en belucht met een bruissteentje en aquarium luchtpompje over een filtertje tot uw gistvat vol met schuim zit.
Niet bang zijn dat je een gistsmaak zal krijgen want na de gisting zakt de gist gewoon naar de bodem en hevel je uw bier zonder bezinksel naar een lagervat. Door uw jong bier een 2 tal weken te lageren kan je het bekomen SG meten voor en na de lagerperiode, zo heb je zicht of het gisten al dan niet gedaan is.
Wees ook spaarzaam met bottelsuiker 7g/L is voldoende. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 02-06-2018 07:51 u »
Nee, aan de andere kant gaat de slang gewoon door een gaatje in de deksel naar binnen (tot op de bodem tussen de flesjes doorduwen). Dat gaatje in de deksel kun je makkelijk erin smelten door een stukje koperen pijp van 12 mm boven het gas te verhitten en er door te duwen. Boren gaat ook maar dan moet je er wel een houtje onder leggen en voorzichtig boren anders springt de deksel in stukken op het moment dat de boor erdoorheen is. Verder moet je tijdens het stomen de krat isoleren bv met een verhuisdeken eromheen oid anders heb je niet genoeg vermogen van de stoom.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #45 Gepost op: 02-06-2018 07:53 u »
Nee, aan de andere kant gaat de slang gewoon door een gaatje in de deksel naar binnen (tot op de bodem tussen de flesjes doorduwen). Dat gaatje in de deksel kun je makkelijk erin smelten door een stukje koperen pijp van 12 mm boven het gas te verhitten en er door te duwen. Boren gaat ook maar dan moet je er wel een houtje onder leggen en voorzichtig boren anders springt de deksel in stukken op het moment dat de boor erdoorheen is. Verder moet je tijdens het stomen de krat isoleren bv met een verhuisdeken eromheen oid anders heb je niet genoeg vermogen van de stoom.
Super. Helemaal duidelijk. Dankjewel nogmaals!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 02-06-2018 07:54 u »
Als het probleem bij niet schone flesje zou liggen dan heb je aan aantal flesjes met het probleem en een aantal zonder probleem. Ik verwacht hier toch een probleem met nog niet uitgegist zijn. Kan het zijn dat je een hele trage gisting hebt? Mogelijk door te weinig gist. Dan gist het zelfs na 5 weken nog heel langzaam door.

Meestal is het probleem terug te brengen naar een onvolledige gisting van het wort. Het kan zijn een slepende gisting die heel traag voortgaat wat meestal te wijten is aan onvoldoende gistcellen bij het begin ofwel het wort onvoldoende belucht in het begin. Gebruik volgende keer gewoon het dubbele of meer aan gist, en belucht met een bruissteentje en aquarium luchtpompje over een filtertje tot uw gistvat vol met schuim zit.

Grootste kans dat het dat is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 02-06-2018 07:56 u »
Super. Helemaal duidelijk. Dankjewel nogmaals!

O ja nog vergeten. Siliconenslang knikt heel makkelijk en sluit dan volledig af. Zorg dus dat je dat weet te voorkomen anders vliegt je stoomslang eraf en dat is best link.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #48 Gepost op: 02-06-2018 07:58 u »
O ja nog vergeten. Siliconenslang knikt heel makkelijk en sluit dan volledig af. Zorg dus dat je dat weet te voorkomen anders vliegt je stoomslang eraf en dat is best link.
Dankjewel voor je bezorgdheid! Ik zal voorzichtig zijn...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #49 Gepost op: 02-06-2018 09:07 u »
Ontploffende flessen kan ook komen door het gebruik van wegwerpflessen. Die hebben een veel dunnere glaswand en verdragen dus ook minder druk. Helemaal in het begin, toen ik begon met brouwen heb ik die flessen ook gebruikt met veel ontploffende flessen en soms met verwondingen op het moment dat je de fles vastneemt om te openen.

Wegwerp flessen zijn herkenbaar aan het lagere gewicht van de fles en de rand net onder de kroonkurk, die verdikking is heel kort.

Tags: