Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spuitende en ontploffende flessen  (gelezen 2749 keer)

Offline brouwerij de Stier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Spuitende en ontploffende flessen
« Gepost op: 31-05-2018 21:51 u »
Hallo,

ik heb nu 4 brouwsels achter elkaar last van spuitende en ontploffende flessen. Ik heb hierover al veel gelezen op dit forum. Ik maak nu bijvoorbeeld mijn flesjes schoon met Puro Caustic ipv Puro Oxi. Ik doe voor het bottelen 7 a 8 gram suiker per liter in het te bottelen bier. Toch last van spuitende flessen en schuim wat na het intappen ongeveer 2/3 van het glas beslaat maar ook weer snel oplost omdat het " kapot" bruist. Wat is hier tegen te doen. Is er bijvoorbeeld een minimaal  eind SG wanneer ik moet bottelen. Wellicht bottel ik te vroeg?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: spuitende en ontploffende flessen
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2018 21:56 u »
Met de normale hoeveelheid bottelsuiker en toch teveel druk denk ik inderdaad dat je te vroeg bottelt. (Als alle flesjes teveel druk hebben) hoe beslis je wanneer je kunt bottelen?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2018 21:58 u »
Geef een voorbeeld van je begin en eind SG en de vergistingstijd alsjeblieft.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31-05-2018 21:58 u »
Ik bottel als er geen activiteit meer is in het waterslot

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31-05-2018 22:00 u »
ik heb een soort Karmeliet gemaakt met een BSG van 1072 en een ESG van 1014. De vergistingstijd weet ik helaas niet meer maar ik schat totaal 5 weken

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31-05-2018 22:04 u »
Ohja, en het is bij alle flesjes.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-05-2018 22:15 u »
Doe eens een test met een afgestreken klein theelepeltje suiker in 5 flesjes of zo. Ergens moet iets mis zijn. Ik bottel tussen de 1 1/2 en 2 1/2 week en heb dat nooit. Kan het een infectie zijn?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31-05-2018 22:21 u »
Zou kunnen een infectie maar ik werk zo schoon mogelijk en het te bottelen bier ruikt altijd goed. Niet zurig of zo

Offline KC

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 31-05-2018 22:49 u »
Een keer proberen om met een trechtertje er suiker in te doen, maar dus heel weinig. Een afgestreken klein theelepeltje.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 31-05-2018 22:54 u »
Ga ik doen, bedankt voor je reactie.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #10 Gepost op: 31-05-2018 23:33 u »
Ik ben het idee dat je zelf het antwoord al geeft in de laatste zin.  Ga eens na of de vergisting echt klaar was toen je ging bottelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31-05-2018 23:58 u »
Ik bottel als er geen activiteit meer is in het waterslot

Meet dan het SG. Als het SG 3 tot 4 dagen later niet gedaald is kun je bottelen. Indien dat wel het geval is wacht je weer 3 tot 4 dagen voor een volgende meting.

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Spuitende en ontploffende flessen
« Reactie #12 Gepost op: 01-06-2018 02:09 u »
Als het sg niet meer gedaalt is in de afgelopen 4 dagen ga ik bottelen. Ik meng eerst 6 gram suiker per liter jongbier aan en belucht dit goed. Daarna hevel ik het jong over in de fles waar ook het suikerwater in zit. Direct daarna bottel ik het jongbier. Werkt altijd goed!

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #13 Gepost op: 01-06-2018 06:22 u »
Zou toch eigenlijk goed moeten zijn... Kook je het water eerst? Ik gebruik altijd 1/3 suiker en 2/3 water. Ik weeg de suiker af in een maatbeker, klop de maatbeker op het aanrecht, kijk hoe hoe het suiker staat en voeg daar twee keer zoveel water aan toe. Werkte hier tot dusver prima. Nog geen spuiters gehad... 

Online Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #14 Gepost op: 01-06-2018 07:06 u »
Als het sg niet meer gedaalt is in de afgelopen 4 dagen ga ik bottelen. Ik meng eerst 6 gram suiker per liter jongbier aan en belucht dit goed. Daarna hevel ik het jong over in de fles waar ook het suikerwater in zit. Direct daarna bottel ik het jongbier. Werkt altijd goed!

Dat beluchten van de suikeroplossing snap ik niet?  :brouwen:

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #15 Gepost op: 01-06-2018 07:16 u »
Dat beluchten van de suikeroplossing snap ik niet?  :brouwen:
Heb ik ook nog niet eerder gelezen...

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 01-06-2018 09:29 u »
Jullie allemaal bedankt voor de moeite om te antwoorden. Mijn inziens doe ik niets fout. Ik weeg mijn te bottelen bier en bereken dan het totale suikerpercentage. Voor het gemak ga ik er vanuit dat een liter bier een kilogram weegt. Het suiker los op ik in kokend water waarna ik het een minuutje door laat koken. Dit gaat dan door het jongbier en ik roer het met een schuimspaan die ik van te voren heb omgespoeld onder een cookerkraan dus zeer heet water. Het kan zijn dat er biersteen in de flesjes zit maar het lijkt me sterk dat dan alle flesjes dit hebben. Ik zal voortaan  het SG meten en als dit na 4 dagen hetzelfde is ga ik bottelen. Heb ik nog wat. Gister heb ik mijn hele biervoorraad die al was gebotteld in emmers getapt. Is dit als het uitgeraasd is weer opnieuw te bottelen?????

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 01-06-2018 09:40 u »
Nog iets wat is anders doe de laatste tijd. Ik verander de pH waarde van het wordt met Lactol. Kan het zijn dat de pH waarde te laag is wat dan weer spuiters veroorzaakt??

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #18 Gepost op: 01-06-2018 09:40 u »
Jullie allemaal bedankt voor de moeite om te antwoorden. Mijn inziens doe ik niets fout. Ik weeg mijn te bottelen bier en bereken dan het totale suikerpercentage. Voor het gemak ga ik er vanuit dat een liter bier een kilogram weegt. Het suiker los op ik in kokend water waarna ik het een minuutje door laat koken. Dit gaat dan door het jongbier en ik roer het met een schuimspaan die ik van te voren heb omgespoeld onder een cookerkraan dus zeer heet water. Het kan zijn dat er biersteen in de flesjes zit maar het lijkt me sterk dat dan alle flesjes dit hebben. Ik zal voortaan  het SG meten en als dit na 4 dagen hetzelfde is ga ik bottelen. Heb ik nog wat. Gister heb ik mijn hele biervoorraad die al was gebotteld in emmers getapt. Is dit als het uitgeraasd is weer opnieuw te bottelen?????
Lijkt mij niet...

Offline DieterB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01-06-2018 09:45 u »
Hoe lang en op welke temperatuur staan je flessen voordat je er een open trekt?
Hoe koud of warm is je bier als je gaat borrelen? Koud bier bevat meer opgeloste CO2 dan warm.

Online zijn er tools te vinden die je kunnen helpen met bepalen hoeveel suiker je nodig hebt, misschien helpt dat een volgende keer.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-06-2018 09:56 u »
Ik meng eerst 6 gram suiker per liter jongbier aan en belucht dit goed.
:nut:

Offline LeonR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 01-06-2018 11:01 u »
 en belucht dit goed...

Nee klopt, daar was ik mis mee. Dat beluchten doe ik ook niet. Ik zorg er wel voor dat het goed gemengd is. Het water warm ik op zodat de suiker makkelijk oplost en niet aan de bodem van het pannetje kristalliseerd als ik het ga koken. Dit koken doe ik ongeveer vijf minuten. Weet niet wat de ideale kookduur is, maar dit werkt prima.

Ik moet ook geen bier drinken en reageren op deze posts tegelijk;)

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #22 Gepost op: 01-06-2018 11:14 u »
Nog iets wat is anders doe de laatste tijd. Ik verander de pH waarde van het wordt met Lactol. Kan het zijn dat de pH waarde te laag is wat dan weer spuiters veroorzaakt??

Dit denk ik niet.

Kan wel zijn dat je flesjes niet goed schoon zijn of dat je op een andere manier een contaminatie in je bier hebt die na het uitgisten toch nog lekker door gaat op de voor jouw gist onvergistbare suikers.

Loop nog eens langs je schoonmaakprocedure voor je flesjes en alles wat je bier aanraakt na het koelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 01-06-2018 11:18 u »
Natuurlijk kun je het nogmaals bottelen. Als het 'uitgeraasd is'. misschien dan bottelen met iets minder suiker, bv 5 g per liter omdat het vrij lang duurt voor het koolzuur helemaal de evenwichtsconvcentratie van 0.2% heeft bereikt. Alleen iedere keer dat je bottel wordt het alcoholpercentage ca 0.5% hoger door de bottelsuiker

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #24 Gepost op: 01-06-2018 11:19 u »
Je dryhopt toevallig niet met hopbloemen? Ik heb vorig jaar gushers gehad bij een witbier waar ik hopbloemen had toegevoegd tijdens de lagering. Bleek dat er na het coldcrashen toch nog wat kleine partikeltjes mee gingen naar de bottelemmer. Na enkele maanden gaf dit fonteintjes.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2018 11:22 u »
Je dryhopt toevallig niet met hopbloemen? Ik heb vorig jaar gushers gehad bij een witbier waar ik hopbloemen had toegevoegd tijdens de lagering. Bleek dat er na het coldcrashen toch nog wat kleine partikeltjes mee gingen naar de bottelemmer. Na enkele maanden gaf dit fonteintjes.

Dit kan ook met hoppellets gebeuren, zeker als ze de bloemen heel fijn hebben gepelletiseerd (schijnt met de 2017 galaxy gebeurt te zijn)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2018 11:29 u »
Dit kan ook met hoppellets gebeuren, zeker als ze de bloemen heel fijn hebben gepelletiseerd (schijnt met de 2017 galaxy gebeurt te zijn)

Een ontploffende of spuitende fles zal niet door het toepassen van dryhopping gebeuren. Dat het schuimpositief is OK maar wat er in de originele vraag van brouwerij de Stier stond heeft mijns inziens te maken met de vergisting die blijkbaar niet volledig is afgerond waardoor er (incl bottelsuiker) teveel vergistbare suikers in de flessen terecht komen. Het kan ook een infectie zijn maar ik krijg de indruk dat de druk al op korte termijn te hoog wordt waardoor het minder aannemelijk is dat een infectie de overhand heeft genomen.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2018 11:36 u »
Een ontploffende of spuitende fles zal niet door het toepassen van dryhopping gebeuren. Dat het schuimpositief is OK maar wat er in de originele vraag van brouwerij de Stier stond heeft mijns inziens te maken met de vergisting die blijkbaar niet volledig is afgerond waardoor er (incl bottelsuiker) teveel vergistbare suikers in de flessen terecht komen. Het kan ook een infectie zijn maar ik krijg de indruk dat de druk al op korte termijn te hoog wordt waardoor het minder aannemelijk is dat een infectie de overhand heeft genomen.

Een ontploffende fles niet, een spuitende/gushende fles wel. Doordat er nucleatiepunten in de fles zitten heeft het CO2 een plek om uit de vloeistof te komen.
Echter, zal dit niet snel bij alle flessen gebeuren, maar eerder bij de laatst afgevulde flessen, omdat de eventueel meegekomen deeltjes uitzakken en pas op het einde meekomen met het bier.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2018 11:40 u »
Een ontploffende fles niet, een spuitende/gushende fles wel. Doordat er nucleatiepunten in de fles zitten heeft het CO2 een plek om uit de vloeistof te komen.
Echter, zal dit niet snel bij alle flessen gebeuren, maar eerder bij de laatst afgevulde flessen, omdat de eventueel meegekomen deeltjes uitzakken en pas op het einde meekomen met het bier.

Precies. Dus we kunnen met redelijke zekerheid vaststellen dat het probleem van brouwerij de Stier niet is ontstaan door het toepassen van dryhopping.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2018 12:05 u »
Mijn inziens doe ik niets fout.
Als je niet kunt achterhalen dat je iets fout doet maar wel een probleem had dan heb je grote kans dat je het probleem volgende keer weer hebt toch?
Te veel druk op alle flesjes terwijl alles wel goed smaakt kan volgens mij maar 2 dingen betekenen:
1) te veel bottelsuiker toegevoegd
2) bier nog niet uitgegist

Zelf vermoed ik dat het punt 2 is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2018 12:18 u »

Dat heb je ook met hoppellets...

Door het gebruik van een hop sock met een hele fijne mazen kun je dit probleem beperken.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #31 Gepost op: 01-06-2018 13:01 u »
Natuurlijk kun je het nogmaals bottelen. Als het 'uitgeraasd is'. misschien dan bottelen met iets minder suiker, bv 5 g per liter omdat het vrij lang duurt voor het koolzuur helemaal de evenwichtsconvcentratie van 0.2% heeft bereikt. Alleen iedere keer dat je bottel wordt het alcoholpercentage ca 0.5% hoger door de bottelsuiker
Dus als ik commercieel bier koop, leeg de flessen in een emmer, voeg er suiker aan toe, dek de emmer af met een waterslot, zou mijn alcoholpercentage met 0,5 % stijgen wanneer het weer ¨uitgeraasd is¨, of lees ik dat verkeerd? Dan zou ik dus er dus wat extra´s aan toe kunnen voegen om mijn eigen draai eraan te geven? Dat wil ik eens uitproberen...

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 01-06-2018 13:34 u »
Dus als ik commercieel bier koop, leeg de flessen in een emmer, voeg er suiker aan toe, dek de emmer af met een waterslot, zou mijn alcoholpercentage met 0,5 % stijgen wanneer het weer ¨uitgeraasd is¨, of lees ik dat verkeerd? Dan zou ik dus er dus wat extra´s aan toe kunnen voegen om mijn eigen draai eraan te geven? Dat wil ik eens uitproberen...
Dat zou kunnen maar je loopt wel het risico op oxidatie en snel verouderen tenzij je het heel zorgvuldig doet.
En er moet natuurlijk wel levende gist in je bier zitten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 01-06-2018 14:17 u »
Natuurlijk gaat dat met wel wat verse bottelgist en goed ontsmette emmer. een beetje zuurstofinslag is minder erg want door de hergisting wordt die zuurstof gelijk weer verbruikt door de gist. dus gewoon voorzichtig uitschenken langs de rand van de emmer net zoals je bier inschenkt. Je moet alleen wel een paar uurtjes wachten tot het bier is doodgeslagen voor je het weer bottelt mant met teveel schuim krijg je het niet in de flesjes gebotteld. Ga je dan een Westmalle tripel upgraden naar  11% ?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 01-06-2018 14:21 u »
Ik heb wel een IPA gebrouwen en gekoudgehopt met bloemen. Wat was die lekker zeg. De andere 3 bieren heb ik niet gekoudgehopt. Geen verschil qua spuiters.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #35 Gepost op: 01-06-2018 14:25 u »
Natuurlijk gaat dat met wel wat verse bottelgist en goed ontsmette emmer. een beetje zuurstofinslag is minder erg want door de hergisting wordt die zuurstof gelijk weer verbruikt door de gist. dus gewoon voorzichtig uitschenken langs de rand van de emmer net zoals je bier inschenkt. Je moet alleen wel een paar uurtjes wachten tot het bier is doodgeslagen voor je het weer bottelt mant met teveel schuim krijg je het niet in de flesjes gebotteld. Ga je dan een Westmalle tripel upgraden naar  11% ?
Wat suiker toevoegen en het alcoholgehalte met 0,4-0,5° verhogen kan je geen upgrade noemen, eerder verdunning. Als je echt wil upgraden, ga je toch wat creatiever moeten zijn met wat je toevoegt.
Een Westmalle tripel kan je trouwens niet upgraden, enkel naar de kl*ten helpen.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #36 Gepost op: 01-06-2018 15:29 u »
Precies. Dus we kunnen met redelijke zekerheid vaststellen dat het probleem van brouwerij de Stier niet is ontstaan door het toepassen van dryhopping.

Goed punt als het ook ontploffende flesjes zijn kan het niet aan dryhopping liggen, dat kan inderdaad alleen gushers veroorzaken.

Als je niet kunt achterhalen dat je iets fout doet maar wel een probleem had dan heb je grote kans dat je het probleem volgende keer weer hebt toch?
Te veel druk op alle flesjes terwijl alles wel goed smaakt kan volgens mij maar 2 dingen betekenen:
1) te veel bottelsuiker toegevoegd
2) bier nog niet uitgegist

Zelf vermoed ik dat het punt 2 is.

Voeg in deze instantie nog toe

3) flesjes niet goed schoon of andere contaminatie

En dan vermoed ik dat het eerder punt 1 of 3 is. Hij zegt dat hij de boel 5 week heeft laten gisten alvorens te bottelen. Dan lijkt me toch wel dat je met een redelijke mate van zekerheid kan zeggen dat het bier uitgegist is

Om punt 3 te testen kan je denk ik een flesje uitschenken en deze van koolzuur ontdoen, en er dan een SG meting met een hydrometer mee doen. Als hij lager ligt dan tijdens het bottelen is het ofwel een niet uitgegist biertje (wat me hier dus niet waarschijnlijk lijkt), ofwel een contaminatie.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 01-06-2018 21:23 u »
Iedereen bedankt voor de inbreng. Heb ik nog een vraag over de contaminatie . Komt dit door de flesjes die dan niet schoon zijn? Het ontploffende bier smaakt overigens wel altijd goed. Wel is het zo dat het in je mond "knalt" door het vele koolzuur. Wat is het beste schoonmaakmiddel voor de flesjes?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 01-06-2018 21:37 u »
Iedereen bedankt voor de inbreng. Heb ik nog een vraag over de contaminatie . Komt dit door de flesjes die dan niet schoon zijn? Het ontploffende bier smaakt overigens wel altijd goed. Wel is het zo dat het in je mond "knalt" door het vele koolzuur. Wat is het beste schoonmaakmiddel voor de flesjes?
Als het probleem bij niet schone flesje zou liggen dan heb je aan aantal flesjes met het probleem en een aantal zonder probleem. Ik verwacht hier toch een probleem met nog niet uitgegist zijn. Kan het zijn dat je een hele trage gisting hebt? Mogelijk door te weinig gist. Dan gist het zelfs na 5 weken nog heel langzaam door.

Mbt schoonmaken/desinfecteren: Er zijn 2 zaken, schoonmaken en desinfecteren. Schoonmaken is niet voldoende om te desinfecteren. Desinfecteren kan op verschillende manieren. Doe ik met stoom. De hele krat in een plastic krat van bv de Xenos flesjes op de kop in de krat (lucht is zwaarder dan stoom en moet eruit lopen) siliconenslang aansluiten op fluitketel, snelkookpan of stoomcleaner en dan via gaatje in deksel van de plastic krat. na kwartiertje is alles 100 graden en gedesinfecteerd.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #39 Gepost op: 02-06-2018 05:35 u »
De hele krat in een plastic krat van bv de Xenos flesjes op de kop in de krat (lucht is zwaarder dan stoom en moet eruit lopen) siliconenslang aansluiten op fluitketel, snelkookpan of stoomcleaner en dan via gaatje in deksel van de plastic krat. na kwartiertje is alles 100 graden en gedesinfecteerd.
Hoe sluit je een slang aan op een fluitketel of op een snelkookpan? Ik heb bijvoorbeeld geen fluitketel of snelkookpan (ik kook nooit  :nut:, hooguit in een brouwketel), wel een elektrische waterkoker...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2018 07:29 u »
Hoe sluit je een slang aan op een fluitketel of op een snelkookpan? Ik heb bijvoorbeeld geen fluitketel of snelkookpan (ik kook nooit  :nut:, hooguit in een brouwketel), wel een elektrische waterkoker...

Wel goed uitkijken want als de slang eraf springt heb je heel veel stoom in een keer met kans op brandwonden als je er vlak bij staat.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #41 Gepost op: 02-06-2018 07:32 u »
Dankjewel Hans voor de heldere uitleg. Aan de ¨andere¨ kant doe je neem ik aan hetzelfde? Een gat boren met een stop erin?

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #42 Gepost op: 02-06-2018 07:45 u »
Lijkt me de moeite en het geld waard om een gewone fluitketel aan te schaffen. Zo´n grote bak bij de Xenos zal ook niet het einde van de wereld zijn.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #43 Gepost op: 02-06-2018 07:45 u »
Hallo,
ik heb nu 4 brouwsels achter elkaar last van spuitende en ontploffende flessen. Ik heb hierover al veel gelezen op dit forum. Ik maak nu bijvoorbeeld mijn flesjes schoon met Puro Caustic ipv Puro Oxi. Ik doe voor het bottelen 7 a 8 gram suiker per liter in het te bottelen bier. Toch last van spuitende flessen en schuim wat na het intappen ongeveer 2/3 van het glas beslaat maar ook weer snel oplost omdat het " kapot" bruist. Wat is hier tegen te doen. Is er bijvoorbeeld een minimaal  eind SG wanneer ik moet bottelen. Wellicht bottel ik te vroeg?
Meestal is het probleem terug te brengen naar een onvolledige gisting van het wort. Het kan zijn een slepende gisting die heel traag voortgaat wat meestal te wijten is aan onvoldoende gistcellen bij het begin ofwel het wort onvoldoende belucht in het begin. Gebruik volgende keer gewoon het dubbele of meer aan gist, en belucht met een bruissteentje en aquarium luchtpompje over een filtertje tot uw gistvat vol met schuim zit.
Niet bang zijn dat je een gistsmaak zal krijgen want na de gisting zakt de gist gewoon naar de bodem en hevel je uw bier zonder bezinksel naar een lagervat. Door uw jong bier een 2 tal weken te lageren kan je het bekomen SG meten voor en na de lagerperiode, zo heb je zicht of het gisten al dan niet gedaan is.
Wees ook spaarzaam met bottelsuiker 7g/L is voldoende. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 02-06-2018 07:51 u »
Nee, aan de andere kant gaat de slang gewoon door een gaatje in de deksel naar binnen (tot op de bodem tussen de flesjes doorduwen). Dat gaatje in de deksel kun je makkelijk erin smelten door een stukje koperen pijp van 12 mm boven het gas te verhitten en er door te duwen. Boren gaat ook maar dan moet je er wel een houtje onder leggen en voorzichtig boren anders springt de deksel in stukken op het moment dat de boor erdoorheen is. Verder moet je tijdens het stomen de krat isoleren bv met een verhuisdeken eromheen oid anders heb je niet genoeg vermogen van de stoom.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #45 Gepost op: 02-06-2018 07:53 u »
Nee, aan de andere kant gaat de slang gewoon door een gaatje in de deksel naar binnen (tot op de bodem tussen de flesjes doorduwen). Dat gaatje in de deksel kun je makkelijk erin smelten door een stukje koperen pijp van 12 mm boven het gas te verhitten en er door te duwen. Boren gaat ook maar dan moet je er wel een houtje onder leggen en voorzichtig boren anders springt de deksel in stukken op het moment dat de boor erdoorheen is. Verder moet je tijdens het stomen de krat isoleren bv met een verhuisdeken eromheen oid anders heb je niet genoeg vermogen van de stoom.
Super. Helemaal duidelijk. Dankjewel nogmaals!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #46 Gepost op: 02-06-2018 07:54 u »
Als het probleem bij niet schone flesje zou liggen dan heb je aan aantal flesjes met het probleem en een aantal zonder probleem. Ik verwacht hier toch een probleem met nog niet uitgegist zijn. Kan het zijn dat je een hele trage gisting hebt? Mogelijk door te weinig gist. Dan gist het zelfs na 5 weken nog heel langzaam door.

Meestal is het probleem terug te brengen naar een onvolledige gisting van het wort. Het kan zijn een slepende gisting die heel traag voortgaat wat meestal te wijten is aan onvoldoende gistcellen bij het begin ofwel het wort onvoldoende belucht in het begin. Gebruik volgende keer gewoon het dubbele of meer aan gist, en belucht met een bruissteentje en aquarium luchtpompje over een filtertje tot uw gistvat vol met schuim zit.

Grootste kans dat het dat is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 02-06-2018 07:56 u »
Super. Helemaal duidelijk. Dankjewel nogmaals!

O ja nog vergeten. Siliconenslang knikt heel makkelijk en sluit dan volledig af. Zorg dus dat je dat weet te voorkomen anders vliegt je stoomslang eraf en dat is best link.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #48 Gepost op: 02-06-2018 07:58 u »
O ja nog vergeten. Siliconenslang knikt heel makkelijk en sluit dan volledig af. Zorg dus dat je dat weet te voorkomen anders vliegt je stoomslang eraf en dat is best link.
Dankjewel voor je bezorgdheid! Ik zal voorzichtig zijn...

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #49 Gepost op: 02-06-2018 09:07 u »
Ontploffende flessen kan ook komen door het gebruik van wegwerpflessen. Die hebben een veel dunnere glaswand en verdragen dus ook minder druk. Helemaal in het begin, toen ik begon met brouwen heb ik die flessen ook gebruikt met veel ontploffende flessen en soms met verwondingen op het moment dat je de fles vastneemt om te openen.

Wegwerp flessen zijn herkenbaar aan het lagere gewicht van de fles en de rand net onder de kroonkurk, die verdikking is heel kort.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #50 Gepost op: 02-06-2018 09:43 u »
Ontploffende flessen kan ook voorkomen door het gebruik van wegwerpflessen. Die hebben een veel dunnere glaswand en verdragen dus ook minder druk. Helemaal in het begin, toen ik begon met brouwen heb ik die flessen ook gebruikt met veel ontploffende flessen en soms met verwondingen op het moment dat je de fles vastneemt om te openen.

Wegwerp flessen zijn herkenbaar aan het lagere gewicht van de fles en de rand net onder de kroonkurk, die verdikking is heel kort.
Heb je het over die longnek flesjes, waar je de kroonkurk van open draait? Lijken me ook link om daar een kroonkurk op te doen.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
« Reactie #51 Gepost op: 02-06-2018 09:56 u »
Heb je het over die longnek flesjes, waar je de kroonkurk van open draait? Lijken me ook link om daar een kroonkurk op te doen.
Neen ik heb het over gewone flessen met kroonkurk. Weeg eens de flessen met dezelfde inhoud met kroonkurk en draaistop. Ik gebruik enkel de duvel flessen van 0,33 L en die wegen 270 gram.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 02-06-2018 10:16 u »
Dankjewel voor je bezorgdheid! Ik zal voorzichtig zijn...
Ik zou het vervelend vinden als ik iets gevaarlijks voorstel en dan later hoor: had je dat niet even kunnen vertellen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 02-06-2018 10:20 u »
Mbt de oorspronkelijke vraag: misschien handig om 1 flesje te bottelen zonder bottelsuiker en na enkele weken te kijken of daar druk opgekomen is.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #54 Gepost op: 02-06-2018 10:26 u »
Gekke vraag, maar kun je ook niet gewoon de flessen in de oven werpen als je ze wilt verwarmen tot 100 ºC?
Mits de krat dat aan kan lijkt dat nog simpeler.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 02-06-2018 10:36 u »
Dat zou kunnen, maar vochtige stoom werkt heel efficient tegen levende organismen in tegenstelling tot droge lucht en 24 flesjes in de oven zetten en er weer uithalen is volgens mij meer werk dan een heel kratje tegelijk in een opbergbox zetten. En stoomslangetje maken is maar eenmalig wat werk. Als je dit eenmaal gebruikt wil je er nooit meer vanaf.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 02-06-2018 10:40 u »
Lijkt me de moeite en het geld waard om een gewone fluitketel aan te schaffen. Zo´n grote bak bij de Xenos zal ook niet het einde van de wereld zijn.
Als je alleen dit gaat doen is een fluitketel een goede keuze. Als je ook giststarters wilt maken en wort daarvoor steriliseren dan is een snelkookpan een mooie aanwinst. Ik gebruik de snelkookpan ook nog voor schuine buizen met gistkolonies op agar, maar dat is nog een stap verder.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #57 Gepost op: 02-06-2018 12:07 u »
Als je alleen dit gaat doen is een fluitketel een goede keuze. Als je ook giststarters wilt maken en wort daarvoor steriliseren dan is een snelkookpan een mooie aanwinst. Ik gebruik de snelkookpan ook nog voor schuine buizen met gistkolonies op agar, maar dat is nog een stap verder.
Hahahahahaaaaaaa. Ja, dat gaat me net wat te ver voor nu inderdaad.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 02-06-2018 19:40 u »
Nog even over de ontploffende flessen. Het is ook gewoon gevaarlijk. Ik had een paar flesjes aan mijn zwager gegeven die ze in zijn provisiekast had gezet. De kracht van het rondvliegend glas was zo groot wat ten gevolge had dat 2 flessen cola ook werden geperforeerd door het rondvliegend glas. Al met al een grote kliederboel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 02-06-2018 20:01 u »
Ja behoorlijk gevaarlijk en reden temeer om dit probleem snel onder controle te krijgen. Vroeger had ik dit ook wel eens. Flesjes ontploft in de krat tijdens de vakantie toen het warm was in huis. Mijn conclusie toen was dat ik te weinig gist had gebruikt met als gevolg een slepende gisting die na het bottelen nog langzaam doorging.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #60 Gepost op: 02-06-2018 20:08 u »
Ik heb een jaar op Puerto Rico gewoond. Werd daar een keer wakker van een ontplofte Pepsi colafles van 2 liter in de koelkast. De deur uit de scharnieren onderhand. Had laatst een paar flesjes commercieel bier in mijn koelkast staan. Ook 1 die ontplofte... Dat bier heb ik altijd in huis. Niet iedereen drinkt speciaalbiertjes. Hoeft ook niet want die drink ik zelf wel...

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #61 Gepost op: 02-06-2018 20:11 u »
Fluitketel en zo´n grote bak gehaald. Fluitketel bij de kringloop vandaan, de bak van de A-C Tion. Ik woon vlak bij de brouwstore dus maandag effe een stop halen met wat slang.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 02-06-2018 23:11 u »
Fluitketel en zo´n grote bak gehaald. Fluitketel bij de kringloop vandaan, de bak van de A-C Tion. Ik woon vlak bij de brouwstore dus maandag effe een stop halen met wat slang.
perfect. misschien ook nog iets regelen om de bak te isoleren anders krijg je het niet heet genoeg vanbinnen. een kartonnen doos en iets op het deksel (bij mij een oud campingmatje)

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #63 Gepost op: 02-06-2018 23:15 u »
Zit net een beetje te prakkezeren... Ik heb een zee aquarium gehad. Dat levend steen wordt aangevoerd in grote tempex dozen. Ik zal eens informeren of ik er daar 1 van kan reserveren.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #64 Gepost op: 03-06-2018 06:43 u »
Dat zou kunnen, maar vochtige stoom werkt heel efficient tegen levende organismen in tegenstelling tot droge lucht en 24 flesjes in de oven zetten en er weer uithalen is volgens mij meer werk dan een heel kratje tegelijk in een opbergbox zetten. En stoomslangetje maken is maar eenmalig wat werk. Als je dit eenmaal gebruikt wil je er nooit meer vanaf.
Klopt! Doe ik nu ook. Ik stoom nu heel veel dingen om te desinfecteren. Dat gaat super.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 03-06-2018 08:59 u »
Klopt! Doe ik nu ook. Ik stoom nu heel veel dingen om te desinfecteren. Dat gaat super.
Ja bv
-gistingsvat
-fusten (alleen het afsluitpennetje in de koppeling van de sodakeg kan er niet tegen en gaat vervormen, dus de koppelingen doe ik met alcohol)
-erlemeyer voor giststarter
-slangen
-tegenstroomkoeler (de CV ketel variant die velen gebruiken daar blijft water instaan en daarom bron van besmetting)
etc.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #66 Gepost op: 03-06-2018 10:41 u »
Even terug naar de topicstarter... Hoe vol waren de flesjes?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 03-06-2018 10:54 u »

Stomen om te desinfecteren kan.
Houd er wel rekening mee dat je spullen schoon moeten zijn voorafgaande aan het desinfecteren.
Ten eerste omdat spullen die niet helemaal schoon zijn moeilijk zijn te desinfecteren, maar ook omdat we te maken hebben met verontreinigingen die voor een groot gedeelte bestaan uit eiwitten. Deze eiwitten "bak" je bij wijze van spreken vast aan het materiaal dat je wilt desinfecteren waardoor ze niet zo makkelijk meer zijn te verwijderen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #68 Gepost op: 03-06-2018 11:00 u »
Stomen om te desinfecteren kan.
Houd er wel rekening mee dat je spullen schoon moeten zijn voorafgaande aan het desinfecteren.
Ten eerste omdat spullen die niet helemaal schoon zijn moeilijk zijn te desinfecteren, maar ook omdat we te maken hebben met verontreinigingen die voor een groot gedeelte bestaan uit eiwitten. Deze eiwitten "bak" je bij wijze van spreken vast aan het materiaal dat je wilt desinfecteren waardoor ze niet zo makkelijk meer zijn te verwijderen.
Uiteraard! Bijvoorbeeld mijn platenkoeler maak ik schoon door na gebruik een half uurtje door te pompen met heet water met vaatwas-machine-poeder en voor gebruik stoom ik de boel nog even door.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 03-06-2018 11:08 u »
Flesjes spoel ik na gebruik gelijk goed om en zet ze op zijn kop in de krat. Dan kun je er zo een keer of 5 bier in bottelen. Er ontstaat wel een laagje en daarom zet ik ze dan in de natronloog 3% 80 graden zoals ook in de brouwerij.

Koeler idem. In de koeler slaat een bruine aanslag neer.

Stoom maakt alles dood, ook bacteriën die in aanslag zitten, mits de stoom er wel bij kan. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 03-06-2018 11:10 u »
Even terug naar de topicstarter... Hoe vol waren de flesjes?
Zolang ze niet 100% vol zijn (minimaal een halve cm onder het dopje) is de hoeveelheid koolzuur niet van invloed op de druk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 03-06-2018 11:20 u »
Stoom maakt alles dood, ook bacteriën die in aanslag zitten, mits de stoom er wel bij kan.

Stoom maakt veel dood maar daarmee ben je de aanslag nog niet kwijt. Die aanslag kan zorgen voor gushing. Als de aanslag wat dikker is, werkt het stomen als desinfectiemiddel minder effectief. De gouden regel is eerst schoonmaken en daarna desinfecteren.

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #72 Gepost op: 03-06-2018 11:38 u »
Zolang ze niet 100% vol zijn (minimaal een halve cm onder het dopje) is de hoeveelheid koolzuur niet van invloed op de druk.
:weetniet: :weetniet: Serieus? Ik vul ze niet voller dan 2 cm. onder de bovenkant van de fles! :weetniet: :weetniet:
Toevallig vanmorgen 21 liter gebotteld. Nu moet ik eerst een paar kratten leegwerken voordat er weer gebrouwen kan worden.

:proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile: En dat helemaal in mijn eentje!!!  :proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #73 Gepost op: 03-06-2018 11:59 u »
:weetniet: :weetniet: Serieus? Ik vul ze niet voller dan 2 cm. onder de bovenkant van de fles! :weetniet: :weetniet:
Toevallig vanmorgen 21 liter gebotteld. Nu moet ik eerst een paar kratten leegwerken voordat er weer gebrouwen kan worden.

:proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile: En dat helemaal in mijn eentje!!!  :proost: :proost: :nut: :nut: :biersmile: :biersmile:

Je kunt het vergelijken met stoom. Als water kookt komt er stoom boven. Het maakt niet uit hoeveel stoom. druk en temperatuur is de enige combinatie die alles bepaalt. 100 graden is 1 atmosfeer druk of er nu 1 ml ruimte boven zit of 1000 liter.

ps, het blijft hard werken met dat bier . brouwen kost tijd, maar opdrinken ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #74 Gepost op: 03-06-2018 12:04 u »
Stoom maakt veel dood maar daarmee ben je de aanslag nog niet kwijt. Die aanslag kan zorgen voor gushing. Als de aanslag wat dikker is, werkt het stomen als desinfectiemiddel minder effectief. De gouden regel is eerst schoonmaken en daarna desinfecteren.
Ja het moet wel schoon zijn. Maar ookal is het smerig. bij 100 graden overleven er volgens mij geen organismen die je bier kunnen bederven.
Met andere desinfectiemiddelen is dat anders omdat vuil er voor zorgt dat het desinfectiemiddel er niet goed bij kan. Stoom draagt ook zijn warmte over aan vuil dus dat wordt ook 100 graden. Maar ik wil natuurlijk niet verkondigen dat je daarom maar niet meer schoon hoeft te maken. Gushing bv is wel een probleem bij vuile flesjes. 

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #75 Gepost op: 03-06-2018 12:20 u »
Ja heel heel heel hard werken... Heb deze ook nog staan: 23 liter I.P.A.:

Nee hoor, ik vraag niet om medelijden  :degroeten: :degroeten: :huilen: :huilen:

Offline Heisenberg

• Senior lid
  • Brewed by mr. White
« Reactie #76 Gepost op: 03-06-2018 12:34 u »
Dit is minder leuk werk maar zeker heel belangrijk.

Eerst grondig uitgespoeld. gevuld met 30 liter warm water, 120 gram OXIchem Pro erbij.
Nu weer grondig uitspoelen. Daarna drogen...

Tags: