Het oude Grolsch recept

Gestart door jpt, 31-05-2018 15:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jpt

Na een flesje Groslch te hebben gedronken, viel me de smaak t.o.v vroeger behoorlijk tegen. Het lijkt wel limonade!
De Grolsch uit de bruine beugels waren een stuk beter te pruimen.

Dus ben ik eens eens gaan onderzoeken welke hopsoorten er (volgens mij) vroeger in zaten.

Mogelijk heeft iemand al eens geëxperimenteerd met een soortgelijk recept?

Voor het gemak gebruik ik gewoon pilsmout 2 kg voor 10 L en een redelijk neutrale bovengister (us05 of zo). Het gaat me om de smaak, niet om de exacte kopie.

De hopsoorten die ik meen te herkennen, zijn m.n aromahoppen,

-Hallertau Herschbrucker 2,2 % Alpha
-Hallertau Tradition 6,7% Alpha
-Hallertau Mittelfrüh 2,8% Alpha
-Brewer's Gold 3,8% Alpha

Mogelijk nog een beetje Saaz.

Bij deze de vraag: kan iemand me helpen aan de verhoudingen, want het is nogal een gedoe om de aroma hopsoorten in balans te krijgen.

seed7

Het bruine beugel, da's lang geleden. Ik denk dat je je in eerste instantie op de bitterheid moet richten. Ik meen dat dat 36 IBU was, dan ben je al heel wat van de zoetigheid kwijt.

Grolsch brouwt met een decoctiestap wat voor wat extra moutigheid zou moeten zorgen.

Volledig gevoelsmatig zou ik als je Saaz gebruikt dat voor bitter op 60 minuten nemen, anders Tradition. De mittelfrueh als aromahop voor aanvang koken en op 10 minuten.

Wel een ondergister gebruiken anders mis je zeker het kleine zwaveltje, w34/70.

Men gebruikt "biozuur" om aan te zuren, door bacteriën gefermenteerde wort.

Ingo

jpt

Citaat van: seed7 op 31-05-2018  15:44 uHet bruine beugel, da's lang geleden. Ik denk dat je je in eerste instantie op de bitterheid moet richten. Ik meen dat dat 36 IBU was, dan ben je al heel wat van de zoetigheid kwijt.

Grolsch brouwt met een decoctiestap wat voor wat extra moutigheid zou moeten zorgen.

Volledig gevoelsmatig zou ik als je Saaz gebruikt dat voor bitter op 60 minuten nemen, anders Tradition. De mittelfrueh als aromahop voor aanvang koken en op 10 minuten.

Wel een ondergister gebruiken anders mis je zeker het kleine zwaveltje, w34/70.

Men gebruikt "biozuur" om aan te zuren, door bacteriën gefermenteerde wort.

Ingo
Dank, Ingo.
Het is zeker een tijdje geleden, tijd om het weer eens af te stoffen.

Alle vier de hoppen die ik noemde, zitten er allemaal in een bepaalde aromatische herkenbaarheid in. Dat is eigenlijk waar ik op doelde.

seed7

Citaat van: jpt op 31-05-2018  17:33 uAlle vier de hoppen die ik noemde, zitten er allemaal in een bepaalde aromatische herkenbaarheid in. Dat is eigenlijk waar ik op doelde.

Maar om dat terug te halen altijd lastig. Saaz zou ik niet gebruiken, ik meen me te herinneren dat een van de brouwers ooit zei dat alles uit de Hallertau kwam (wat Saaz natuurlijk niet uitsluit) Misschien moet je het stap voor stap benaderen in twee drie brouwsel te beginnen met slechts een aroma hop.

Al schrijvend, misschien meteen twee brouwsels elk met z'n eigen aromahop en dan beoordelen wat je nog mist. Vooral ook blends maken van die twee brouwsels. Lekker twee beugels laten ploppen en in verschillende verhouding mixen tot er iets in je hoofd klikt.

Ingo

Erick

Zou er niet iemand bij Grolsch je het juiste pad kunnen wijzen, je kunt allicht eens een mailtje wagen "niet geschoten etc"

jpt

Citaat van: seed7 op 31-05-2018  19:27 uMaar om dat terug te halen altijd lastig. Saaz zou ik niet gebruiken, ik meen me te herinneren dat een van de brouwers ooit zei dat alles uit de Hallertau kwam (wat Saaz natuurlijk niet uitsluit) Misschien moet je het stap voor stap benaderen in twee drie brouwsel te beginnen met slechts een aroma hop.

Al schrijvend, misschien meteen twee brouwsels elk met z'n eigen aromahop en dan beoordelen wat je nog mist. Vooral ook blends maken van die twee brouwsels. Lekker twee beugels laten ploppen en in verschillende verhouding mixen tot er iets in je hoofd klikt.

Ingo
Bedankt voor de tips.
Ik heb het zo gedaan, van elke hop een extract gemaakt van 1 gram. Op basis van proeven, geprobeerd te schatten wat de intensiteit van elke hop is. Omdat de hop eigenlijk alleen voor aroma gebruikt wordt, ook de bitter, heb ik het meegegoten in het gistingsvat. Daar het allemaal natte vingerwerk is,  valt de rest misschien te corrigeren met dryhoppen (?).
Over 2 dagen zeef ik de hop er uit naar een ander gistingsvat. Al lerend doet men.

Eskil

Vergeet niet te brouwen langs een uienpel fabriek, voor het orginele uitjes aroma van Grolsch. >:D

mbroek

Citaat van: Eskil op 21-06-2018  07:53 uVergeet niet te brouwen langs een uienpel fabriek, voor het orginele uitjes aroma van Grolsch. >:D

Inderdaad een belangrijk detail.  :biersmile:

jpt

Citaat van: Eskil op 21-06-2018  07:53 uVergeet niet te brouwen langs een uienpel fabriek, voor het orginele uitjes aroma van Grolsch. >:D
Dat kan ik me niet meer herinneren. Wat stel je voor?

De oplossing van Seed7 werkt waarschijnlijk beter. De aroma verdampt zienderogen. Dit doet me vermoeden dat ze het vooral van dryhopping of extracten moesten hebben in die dagen. Blenden werkt om die reden beter, omdat je een vervagend palet lastiger corrigeert dan keuzes elimineren vooraf (2+2 is makkelijker).

mbroek

Citaat van: jpt op 23-06-2018  00:53 uDat kan ik me niet meer herinneren. Wat stel je voor?

De oplossing van Seed7 werkt waarschijnlijk beter. De aroma verdampt zienderogen. Dit doet me vermoeden dat ze het vooral van dryhopping of extracten moesten hebben in die dagen. Blenden werkt om die reden beter, omdat je een vervagend palet lastiger corrigeert dan keuzes elimineren vooraf (2+2 is makkelijker).

Toen ik in die brouwerij was in Enschede, ik denk ergens tussen 1980 en 1984, werd nog open vergist. De lagering gebeurde wel in dichte tanks.  Verder denk ik dat ze in die tijd niet aan extracten deden, en zeker geen dryhopping.

Hoe de uiensmaak er precies in kwam, misschien tijdens de hoofdgisting of via het water, geen idee maar die zat toen wel in het bier. Niet veel, maar wel te proeven. Niet druk om maken voor een kloon.

Als mout denk ik dat je met de Swaen als leverancier goed zit.

seed7

Uien / knoflook, Magnum hop.

Ingo

jpt

Citaat van: mbroek op 23-06-2018  12:12 uToen ik in die brouwerij was in Enschede, ik denk ergens tussen 1980 en 1984, werd nog open vergist. De lagering gebeurde wel in dichte tanks.  Verder denk ik dat ze in die tijd niet aan extracten deden, en zeker geen dryhopping.

Hoe de uiensmaak er precies in kwam, misschien tijdens de hoofdgisting of via het water, geen idee maar die zat toen wel in het bier. Niet veel, maar wel te proeven. Niet druk om maken voor een kloon.

Als mout denk ik dat je met de Swaen als leverancier goed zit.
Kan je je een voorstelling maken van de hoeveelheid benodigde hop voor een batch van 10.000 L ? :P

Swaen is prima, gewoon het goedkoopste om mee te experimenteren. Dingemans MD kan ook, dat is 2 dubbeltjes duurder.

jpt

Citaat van: seed7 op 23-06-2018  12:51 uUien / knoflook, Magnum hop.

Ingo
Zit een beetje in voor de bitter. Weer wat geleerd

Jacques

Citaat van: mbroek op 23-06-2018  12:12 uHoe de uiensmaak er precies in kwam, misschien tijdens de hoofdgisting of via het water, geen idee maar die zat toen wel in het bier. Niet veel, maar wel te proeven. Niet druk om maken voor een kloon.

Een uiensmaak kan in je bier komen door onvoldoende intensief koken. De verantwoordelijke stof is dimethyltrisulfide. Het kan ook in je bier komen door een late hopgift of door koudhoppen.

Overigens had destijds de trappistenbrouwerij Koningshoeven er ook last van.

Broeky

Het is inmiddels al even later. Is het je al gelukt wat meer te weten?

jpt

Behalve dat Herschbrucker, Mittelfruh en (mogelijk Spalt Select) er in zitten als aroma. Ik neig er naar om Magnum niet uit te sluiten. Zie de zoektocht gerust als een uitdaging! Voor mij is het zo'n dingetje, waar je af en toe eens naar kijkt en denkt, het moet toch te vinden zijn..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.