Recepten > Kloonbrouwsels

Het oude Grolsch recept

(1/4) > >>

jpt:
Na een flesje Groslch te hebben gedronken, viel me de smaak t.o.v vroeger behoorlijk tegen. Het lijkt wel limonade!
De Grolsch uit de bruine beugels waren een stuk beter te pruimen.

Dus ben ik eens eens gaan onderzoeken welke hopsoorten er (volgens mij) vroeger in zaten.

Mogelijk heeft iemand al eens geŽxperimenteerd met een soortgelijk recept?

Voor het gemak gebruik ik gewoon pilsmout 2 kg voor 10 L en een redelijk neutrale bovengister (us05 of zo). Het gaat me om de smaak, niet om de exacte kopie.

De hopsoorten die ik meen te herkennen, zijn m.n aromahoppen,

-Hallertau Herschbrucker 2,2 % Alpha
-Hallertau Tradition 6,7% Alpha
-Hallertau MittelfrŁh 2,8% Alpha
-Brewer's Gold 3,8% Alpha

Mogelijk nog een beetje Saaz.

Bij deze de vraag: kan iemand me helpen aan de verhoudingen, want het is nogal een gedoe om de aroma hopsoorten in balans te krijgen.

seed7:
Het bruine beugel, da's lang geleden. Ik denk dat je je in eerste instantie op de bitterheid moet richten. Ik meen dat dat 36 IBU was, dan ben je al heel wat van de zoetigheid kwijt.

Grolsch brouwt met een decoctiestap wat voor wat extra moutigheid zou moeten zorgen.

Volledig gevoelsmatig zou ik als je Saaz gebruikt dat voor bitter op 60 minuten nemen, anders Tradition. De mittelfrueh als aromahop voor aanvang koken en op 10 minuten.

Wel een ondergister gebruiken anders mis je zeker het kleine zwaveltje, w34/70.

Men gebruikt "biozuur" om aan te zuren, door bacteriŽn gefermenteerde wort.

Ingo

jpt:

--- Citaat van: seed7 op 31-05-2018  15:44 u ---Het bruine beugel, da's lang geleden. Ik denk dat je je in eerste instantie op de bitterheid moet richten. Ik meen dat dat 36 IBU was, dan ben je al heel wat van de zoetigheid kwijt.

Grolsch brouwt met een decoctiestap wat voor wat extra moutigheid zou moeten zorgen.

Volledig gevoelsmatig zou ik als je Saaz gebruikt dat voor bitter op 60 minuten nemen, anders Tradition. De mittelfrueh als aromahop voor aanvang koken en op 10 minuten.

Wel een ondergister gebruiken anders mis je zeker het kleine zwaveltje, w34/70.

Men gebruikt "biozuur" om aan te zuren, door bacteriŽn gefermenteerde wort.

Ingo
--- Einde van citaat ---
Dank, Ingo.
Het is zeker een tijdje geleden, tijd om het weer eens af te stoffen.

Alle vier de hoppen die ik noemde, zitten er allemaal in een bepaalde aromatische herkenbaarheid in. Dat is eigenlijk waar ik op doelde.

seed7:

--- Citaat van: jpt op 31-05-2018  17:33 u ---Alle vier de hoppen die ik noemde, zitten er allemaal in een bepaalde aromatische herkenbaarheid in. Dat is eigenlijk waar ik op doelde.

--- Einde van citaat ---

Maar om dat terug te halen altijd lastig. Saaz zou ik niet gebruiken, ik meen me te herinneren dat een van de brouwers ooit zei dat alles uit de Hallertau kwam (wat Saaz natuurlijk niet uitsluit) Misschien moet je het stap voor stap benaderen in twee drie brouwsel te beginnen met slechts een aroma hop.

Al schrijvend, misschien meteen twee brouwsels elk met z'n eigen aromahop en dan beoordelen wat je nog mist. Vooral ook blends maken van die twee brouwsels. Lekker twee beugels laten ploppen en in verschillende verhouding mixen tot er iets in je hoofd klikt.

Ingo

Erick:
Zou er niet iemand bij Grolsch je het juiste pad kunnen wijzen, je kunt allicht eens een mailtje wagen "niet geschoten etc"

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie