Recepten > Bewezen recepten

BONK 2017 V1 en overall winaar - Kersenweizenbock

<< < (2/2)

Adrie:

--- Citaat van: Dund op 31-05-2018  20:00 u ---Ik ben wel benieuwd of je de kersen eerst gewassen hebt of niet. Ik heb al redelijk vaak kersenbier gemaakt maar het ene wordt lekker zuur en de andere niet. Ik vermoed dat het komt omdat ik de kersen te goed heb gewassen. Waardoor wilde giststammen weg zijn.

--- Einde van citaat ---

Ik heb ze niet gewassen of gedesinfecteerd. Wel ingevroren, dat doodt ook al veel af. Bovendien gaan de kersen er pas bij als het bier al zo'n 6% alcohol heeft, dus dat doodt de rest af. Het zuur komt uit de kersen, want die waren behoorlijk zuur. Maar ze geven wel de mooiste kersensmaak, veel intenser dan zoete kersen.

tieskewieske:

--- Citaat van: Adrie op 31-05-2018  11:15 u ---Oh oh. Schaam, schaam. Het nieuwe BONK komt er alweer aan en ik heb mijn winnende recept van vorig jaar nog niet geplaatst. Bij deze dan.

Voor dit bier heb ik een recept van een donkere Weizenbock gebrouwen en aan 5 liter 1,7 kg zure kersen (morellen) van mijn eigen boom toegevoegd. Ik had deze kersen eerst ingevroren. Bij de lagering heb ik ze toegevoegd. Eerst laten ontdooien en laten opwarmen naar 20 graden en dan toegevoegd. Hieronder het recept (voor 5 liter).
...
Dit heb ik erover genoteerd:

Na  hergisting op fles en een paar weken rijpen is dit bier voortreffelijk. Net vloeibare Schwartzwalder Kirshtaart. Mooie kersensmaak met amandel van de pitten, nog iets banaan merkbaar, chocoladeachtig in de achtergrond. Zeer complex van smaak. Licht zuur en zoet. Hmmm. Jammer dat ik maar 5 liter heb.

1e prijs vrije klasse bij BONK 2017 Ún winnaar BONK met 92 punten!

--- Einde van citaat ---

Beste Adrie,
Hoe lang duurde het lageren met de kersen? Zorgen de kersen niet voor meer suikers (die niet omgezet worden bij de lageringstemperatuur?) die zorgen voor bierbommen?
Mvg, Matthijs

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie